TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Po Naujųjų užderės saugesnių ir taupesnių "klevų"

2013 12 30 6:00
Mokiniai privalės optimaliai parinkti pavaras, tinkamai stabdyti automobilį ir didinti greitį. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotraukos

Nuo sausio 1 dienos laikantieji B kategorijos vairavimo egzaminą privalės ne tik pademonstruoti automobilio valdymo įgūdžius, bet ir važiuoti saugiau bei taupiau. Per egzaminą VĮ „Regitra“ egzaminuotojai degalų sąnaudų kol kas tikrai nematuos, ir vargu ar tai įmanoma, pokyčiai bus labiau susiję su gebėjimu parinkti optimalią pavarą, tinkamai stabdyti bei greitėti.

Šie vairuotojų mokymo ir egzaminavimo pakeitimai kartais vadinami ekonomišku, o kartais - ekologišku vairavimu. Tikrinti saugaus ir taupaus vairavimo įgūdžius ES valstybes nares įpareigojo prieš metus patvirtinta Europos direktyva. Reikalavimą ugdyti šias pradedančių vairuotojų žinias Lietuvoje prieš dvi savaites įtvirtino ir Vidaus reikalų ministerija.

Akcentuoja saugų vairavimą

„Pagrindinis akcentas yra saugus vairavimas. Kai nebūtina, neleidžiami staigaus stabdymo ir greitėjimo manevrai, dėl to vairuotojo veiksmus gali kur kas geriau prognozuoti kiti eismo dalyviai. Be to, taip vairuojant, pasirenkant optimalią pavarą ne tik taupomi degalai, bet ir mažiau dyla automobilio dalys. Ši mokymo kryptis numatyta dar 2000 metais patvirtintoje mokymo programoje, tad kai kurių vairavimo mokyklų nuostaba yra keistoka – jau prieš trylika metų apie tai buvo parašyta. Saugiam ir taupiam vairavimo stiliui dabar tiesiog bus daugiau skiriama dėmesio. Laikyti vairavimo egzaminą besirengiantys mokiniai neturėtų sutrikti dėl šių pokyčių. Jeigu jie nebus įgiję ekonomiško vairavimo įgūdžių, tai netaps egzamino neišlaikymo priežastimi. Sakyčiau, kai kurie reikalavimų punktai net lengvesni - tarkime, bus toleruojamas riedėjimas laisva pavara“, – pabrėžė VĮ „Regitra“ direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Pasak jo, keisis ir keletas teorijos egzamino klausimų. Būsimi vairuotojai turės suprasti, koks vairavimo stilius ir techninė automobilio priežiūra leidžia ne tik taupyti degalus, bet ir mažiau teršti aplinką. Pavyzdžiui, gali būti klausiama, kas kiek laiko reikia tikrinti mašinos padangų oro slėgį, kad per mažai pripūstos padangos nedidintų degalų sąnaudų.

„Vertinimo kriterijų ir metodų aprašų projektą pateikėme interneto svetainėje. Manau, toks projektas, koks yra, ir bus patvirtintas. Atsakingai galiu pareikšti, kad rengdami šiuos pakeitimus viską aptarėme iki menkiausių smulkmenų, taigi netikėtumų nebus“, - sakė VĮ „Regitra“ direktoriaus pavaduotojas.

S.Šuminas pabrėžė, kad esminių egzaminavimo pokyčių nėra, saugiam ir taupiam vairavimui tiesiog bus daugiau skiriama dėmesio.

Ne visi pokyčiai logiški

LŽ pasiteiravo vairavimo mokyklų atstovų nuomonės. Šie teigė, jog tokie pakeitimai, siekiant saugesnio ir taupesnio vairavimo, yra suprantami. Bet įžvelgė ir vieną kitą nelogišką reikalavimą.

„Niekada nemokėme mokinių iki sankryžos riedėti laisva pavara, o dabar tai įtraukta į mokymo ir egzaminavimo metodiką. Visiems automobilininkams aišku, kad mašina įjungta pavara yra kur kas stabilesnė. Vasarą gal ir nenutiks didelių bėdų, bet žiemą, jeigu reikės staiga stabdyti, o riedėsi laisva pavara, automobilį gali pradėti nešti. Reikalavimas perjungti pavarą pagal variklio sūkius – ne daugiau kaip 2 tūkst. per minutę – ir pasiektą greitį taip pat nėra visiškai tikslingas. Žmogus turi išmokti girdėti automobilį, parinkti pavarą pagal variklio darbą ir situaciją, o ne stebeilytis į tachometrą. Skirtingi automobiliai, skirtingi ir varikliai - visiems vienodų taisyklių nepritaikysi. Taip pat pabrėžiama, jog siekiant ekonomijos reikia stebėti, kad būtų tinkamai pripūstos padangos. Tai tiesa, bet pamirštamas svarbiausias dalykas: norint taupiai važiuoti, pirmiausia būtina deramai sureguliuoti variklį“, – metodinių reikalavimų pokyčius vertino vairavimo mokyklos „Juronas“ mokymų vadovas Vytautas Šantaras.

Pagal naujuosius nurodymus perjungti aukštesnę pavarą reikia tada, kai variklis pasiekia ne daugiau kaip 2 tūkst. sūkių per minutę. Įjungti antrą pavarą - pradėjus važiuoti ir nuriedėjus vieno automobilio ilgio atstumą, išskyrus atvejus, kai tenka pradėti važiuoti ir vėl sustoti lėtai judančio transporto sraute arba manevruoti mažu greičiu. Važiuoti 30 km/val. ar didesniu greičiu galima įjungus ne žemesnę kaip trečią, 50 km/val. ar didesniu greičiu – įjungus ne žemesnę kaip ketvirtą, 70 km/val. ar didesniu greičiu - įjungus ne žemesnę kaip penktą arba šeštą (jei yra) pavarą.

„Juk to ir anksčiau mokėme savo mokinius. Nauji pakeitimai situacijos iš esmės nekeičia. Svarbu tinkamai parengti mokinius vairuoti kelyje, ne vien išlaikyti egzaminą. Kad akcentuojamas saugus ir taupus vairavimas – tik į gera. Mokiniai dėl papildomų reikalavimų, manau, didelio streso nejaus. Juk reikia stengtis būti geram vairuotojui nuo pat pradžių“, - įsitikinęs vairavimo mokyklos „Autotakas“ direktorius Liucijanas Kaminskis.

Pasak pašnekovo, mokinių srautas jo vadovaujamoje mokykloje pastaraisiais mėnesiais sumažėjo. Artėjant žiemai besimokančiųjų vairuoti tradiciškai būna mažiau, bet šiemet dalis, matyt, privengė ir „Regitros“ egzaminavimo pokyčių, palaukė, kol jie bus iki galo aiškūs. Tačiau L.Kaminskis problemos dėl to nemato: „Neatėjo prieš Naujuosius metus, ateis po jų. Juk vis tiek norės išmokti vairuoti.“

Moko kelyje mąstyti

Būsimus vairuotojus egzaminuojantys „Regitros“ specialistai pastaraisiais metais dalyvavo ekonomiško vairavimo kursuose, kuriuos pagal ES programą „Pažangi energetika Europai“ rengė tarptautinio projekto „Ecowill“ organizatoriai. Lietuvoje šį projektą įgyvendino bendrovė „Ecodriving LT“. Dabar ji, pasisėmusi patirties, rengia mokymus ir tuo susidomėjusių įmonių darbuotojams, ir privatiems asmenims.

„Ekovairavimas – ne atskira disciplina. Toks automobilio valdymas Europoje pripažįstamas kaip normalus šiuolaikinis būdas vairuoti mašiną. Eismo sąlygos ir pačios transporto priemonės nuolat keičiasi. Pažangios technologijos yra nukreiptos į protingą vairavimą. Žmogus, valdantis automobilį, turėtų susitelkti į tai, kaip tinkamai, saugiai ir taupiai vairuoti, o ne užsiimti pašaliniais dalykais. Žinoma, visų svarbiausia - savo ir kitų eismo dalyvių saugumas. Laikantis ekovairavimo principų mažiau sudeginama ir degalų“, - aiškino „Ecodriving LT“ direktorė Vaida Balčiūnienė.

Jos manymu, ekonomiško vairavimo pagrindų savo darbuotojus mokančios įmonės elgiasi racionaliai. Tiesa, patys vairuotojai skirtingi - ne tik pagal įgūdžius kelyje, bet ir pagal vairavimo manierą. Taigi vieniems, puikiai jaučiantiems automobilį, po kursų užtenka ištaisyti tik nedideles klaidas, padedančias sutaupyti dar kelis papildomus procentus degalų, o kitiems vairavimo įpročius tenka keisti iš esmės. Prastesnių įgūdžių turintys vairuotojai, perpratę ekovairavimo pagrindus, jų laikydamiesi degalų sąnaudas, anot V.Balčiūnienės, kartais sumažina net trečdaliu.

Keletas patarimų, kuriuos pateikia ekovairavimo mokytojai. Taigi vairuojant siūloma:

• kaip galima ilgiau važiuoti nekeičiant greičio, kuo aukštesne pavara ir išlaikant kuo žemesnes variklio apsukas;

• vengti transporto spūsčių, kad kuo mažiau reikėtų stabdyti ir spausti akceleratorių;

• norint sumažinti greitį (leidžiantis nuo kalno, artėjant prie šviesoforo), pavaros neišjungti, tik kiek galima anksčiau nukelti koją nuo akceleratoriaus pedalo;

• vengti važiuoti didesniu nei 90-100 km/val. greičiu;

• reguliariai tikrinti padangų oro slėgį;

• oro kondicionierių ir kitus elektrinius prietaisus automobilyje naudoti tik tada, kai būtina;

• nesivežioti automobilyje nebūtinų daiktų, nuimti stogo bagažinę ir jos laikiklius;

• išjungti variklį, jei stovėsite ilgiau kaip 2-3 minutes.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"