TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Policija be kontrabandos neišgyventų

2012 06 20 6:34

Sprendimas konfiskuotus kontrabandinius degalus atiduoti naudoti policijai pernai buvo sukėlęs diskusijų audrą. Tačiau pareigūnai abejotiną dovaną priima lyg gelbėjimosi šiaudą, net jeigu už tai tenka... mokėti importo muitus. Kontrabandos įpilama ir į Muitinės departamento mašinas.

Prieš metus lietuviams su baime stebint kylančias degalų kainas Vyriausybė priėmė kontroversiškai įvertintą nutarimą nuo 2011 metų birželio visus konfiskuotus degalus atiduoti skurstančios policijos reikmėms.

Pastebėję, kad kasmet konfiskuojama šimtai tūkstančių litrų nelegaliai parduodamų degalų, neturinčių jokių kokybės sertifikatų, todėl netinkamų parduoti rinkoje, valdininkai pernai gegužę ėmė svarstyti galimybę ne perduoti juos Valstybinei mokesčių inspekcijai, o perleisti Policijos departamentui.

Pagalba iš kontrabandininkų rankų

Matant sudėtingą degalų apskaitą kyla abejonių, ar ne visiškai nemokama "dovana" nesukelia dar daugiau problemų, bet pareigūnai vis tiek džiaugiasi tokia parama.

Policijos generalinis komisaras Saulius Skvernelis patvirtino, kad konfiskuoti degalai pareigūnus sėkmingai pasiekia ir yra mielai priimami. "Jie gana didelė pagalba mums", - neslėpė pašnekovas.

Jis patikino, kad dėl gaunamos "kontrabandininkų paramos" degalų pirkimas iš legaliai veikiančių šalies degalinių nesumažėjo - mat policija vis tiek jų nepirktų, nes neturi lėšų, o dabar pareigūnai gali nuvažiuoti daugiau, nei vien tik naudodami tam skiriamas menkas biudžeto lėšas.

Prieš metus, kai konfiskuotų degalų perdavimas pareigūnams buvo tik svarstoma galimybė, jos priešininkai akcentavo moralinius aspektus. Buvo kalbama, neva teisingumą įkūnijanti policijos institucija negali naudotis nelegalia, neaiškios kokybės preke ir rodyti prastą pavyzdį visuomenei.

Tačiau S.Skvernelis tame nieko blogo neįžvelgė. "Tikrai nesijaučiame blogai, jaučiamės labai gerai, nes daugiau degalų galime skirti transporto priemonėms. Dėl tokios situacijos morališkai negerai turėtų jaustis tik valstybė, negalinti skirti pakankamai degalų darbui atlikti", - tvirtino jis.

Viena iš atkakliausiai prieštaravusių institucijų, kad konfiskuoti degalai būtų dovanojami policijai, Finansų ministerija, dabar taip pat sušvelninusi toną. Prieš metus jos pranešimuose buvo akcentuojama ne tik tai, kad konfiskuotų degalų policijai naudoti nedera, bet ir tai, kad dėl sprendimo kentės legaliai dirbantys verslininkai.

Tačiau dabar Finansų ministerijos atstovė Rasa Jakilaitienė tikina, kad šiuo ir kitais panašiais atvejais rinkai neva įtakos nedaroma.

Be to, ji užsiminė, kad dalį iš kontrabandininkų konfiskuotų degalų dabar naudoja ir Finansų ministerijai pavaldus Muitinės departamentas.

Degalų sumažėjo

Konfiskuotos prekės dalybų sėkmę kiek prislopino tik staiga sumažėjęs nelegaliai parduodamų degalų kiekis. 2010 metais mūsų šalies teisėsaugos institucijos konfiskavo 317 tonų nelegaliai laikytų degalų, o 2011-aisiais Valstybinė mokesčių inspekcija aptiko vos 120 tonų akcizais neapmokestintų degalų. Dar beveik tris tonas pernai konfiskavo muitinės pareigūnai.

Šįmet jų konfiskuota dar mažiau. Nuo metų pradžios - tik per 50 tonų nelegaliai realizuojamų degalų. Dar 3,4 tonos konfiskavo muitinės pareigūnai.

Tiesa, daugiau nei pusė konfiskuotų degalų nepakankamai kokybiški, kad juos būtų galima pilti į automobilių bakus.

Ministro pirmininko tarnybos (MPT) duomenimis, 2011 metais policijos įstaigos, teismams priėmus sprendimus dėl naftos produktų konfiskavimo, perėmė 21 205 litrus automobiliams tinkamo dyzelino ir dar 34 648 litrus dyzelino bei 2490 litrų benzino, tinkamo katilinėms.

Per 2012 metus policijos įstaigos gavo 11 526 litrus automobiliams tinkamo dyzelino bei 284 litrus dėl per didelio sieros kiekio automobiliams netinkamo dyzelino ir 1532 litrus benzino.

"Dauguma konfiskuoto dyzelinio kuro yra įvežta iš Rusijos arba Baltarusijos ir neatitinka dyzeliniam kurui ES taikomų normatyvų dėl didesnio sieros kiekio ir jį naudoti automobiliams atsisakoma", - tvirtino MPT Spaudos ir komunikacijos skyriaus vedėjas Antanas Martusevičius. Pasak jo, papildomi degalai sudaro apie 7-8 proc. šiuo metu policijos reikmėms naudojamų degalų.

Nors degalų pertekliumi negalėtų pasigirti nė viena valstybinė institucija, pašnekovas užtikrino, kad jokios kitos tarnybos nesiskundė diskriminacija ir neprieštaravo, kad "nemokami" degalai skiriami tik policijai.

Kontrabandininkai išsisuka

Konfiskuotų degalų perdavimą policijai kiek apsunkina tai, kad jais rūpinasi ne viena institucija. Muitinės departamentas atsakingas tik už degalus, konfiskuojamus pažeidėjams kertant valstybės sieną. Tačiau gerokai daugiau benzino ir dyzelino policijos pareigūnai ir Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) specialistai suranda nelegaliose saugyklose, pripildytose teisėtai įvežtų, tačiau neleistinai iš transporto priemonių išpiltų ir mėginamų parduoti degalų nemokant valstybei jokių mokesčių. 

Muitinės departamento atstovė spaudai Gintarė Vitkauskaitė tvirtino, kad taip konfiskuojamų degalų labai nedaug, nes esą neteisingai deklaruoti ar nestandartiniuose kuro bakuose gabenti degalai yra apmokestinami ir tik tada konfiskuojami, jeigu juos įvežti bandęs žmogus nesutinka mokėti mokesčių. Pasak pašnekovės, paprastai sučiuptieji pasirenka galimybę susimokėti mokesčius, bet neprarasti degalų, todėl pernai muitinės pareigūnai priskaičiavo daugiau nei 600 tūkst. litų mokesčių, bet konfiskavo tik apie 3 tonas kontrabanda vežtų degalų.

Tenka sumokėti mokesčius

G.Vitkauskaitė pripažino, kad legalizuotų degalų perdavimo policijai schema gana sudėtinga ir ne visada ši dovana jai atitenka už dyką. "Vidaus rinkoje sulaikytais degalais disponuoja VMI, o muitinė - konfiskuotais degalais, bandytais kontrabanda įvežti iš trečiųjų šalių. Už šiuos reikia sumokėti importo muitus", - tvirtino G.Vitkauskaitė. 

Pasak pašnekovės, prieš pasiekdami policiją konfiskuoti degalai iš pradžių patenka į Muitinės departamento Sulaikytų prekių administravimo skyrių. Tuomet Muitinės departamentas raštu kreipiasi į Policijos departamentą ir informuoja apie saugomų degalų kiekį bei galimybę juos perimti.

"Šiuo metu sulaikytų prekių sandėlyje turime 366 litrus benzino ir 755 litrus dyzelino, kurį galime perduoti policijai. Siųsime užklausą policijai ir lauksime atsakymo, bet paprastai jie degalų neatsisako" , - tvirtino muitinės atstovė.

Gavus policijos atsakymą, degalai perduodami, pasirašomi naftos produktų priėmimo ir perdavimo aktai, o policija už tokiu būdu įsigytus degalus sumoka visus importo mokesčius.

Be to, kadangi muitinės sulaikytos prekės saugomos Panevėžyje, kad būtų mažiau vargo, degalai ir atiduodami vietiniams pareigūnams, o ne skirstomi po visą šalį.

Lieka tiems, kurie rado

VMI konfiskuoja degalų gerokai daugiau, tačiau jie perduodami kiek kitaip. VMI atstovas Darius Buta aiškino, kad sprendžiant degalų perdavimo policijai klausimą tarp institucijos, kurios žinioje jie yra, ir policijos surašomas perdavimo-perėmimo dokumentas, tačiau neretai iš nelegalių "verslininkų" konfiskuoti degalai ir taip saugomi policijos sandėliuose. Tada, jei naftos produktai jau yra policijos žinioje, ji juos turi įtraukti į apskaitą ir pasirinkti, ar saugos, ar naudos, ar pripažins juos atliekomis.

Esminis skirtumas tarp muitinės ir VMI konfiskuotų degalų - už produktus, gaunamus iš pastarosios institucijos, policijai nereikia mokėti nei akcizo, nei PVM, nes akcizus turi deklaruoti ir sumokėti žmonės, iš kurių degalai buvo konfiskuoti.

Anksčiau, kol nebuvo nuspręsta konfiskuotų degalų perduoti pareigūnams, didžioji dalis brangių naftos produktų buvo sunaikinama. Pasak D.Butos, buvo numatyta, kad konfiskuoti degalai, jei jų kiekis buvo ne didesnis kaip 2500 litrų, galėjo būti perduoti patikėjimo teise valstybės biudžetinėms įstaigoms. Tokiais atvejais jie turėjo būti perimti į VMI apskaitą, bet kadangi dažniausiai konfiskuoti naftos produktai neidentifikuoti, VMI jų neapskaitydavo ir belikdavo pripažinti produktus atliekomis.

Nors degalų stinga visų Lietuvos kampelių pareigūnams, nemokamo dyzelino ir benzino dalybos vyksta gana ūkiškai, vadovaujantis pačiu paprasčiausiu principu - kas rado, to ir bus. "Tas komisariatas, kurio darbuotojai dalyvavo paimant degalus, juos ir pasilieka. Tarkime, jei nelegalių degalų slėptuvė buvo rasta Kaune, tai Kauno policija juos ir sunaudos", - sakė S.Skvernelis.

Kalbas, kad galbūt ne visi konfiskuoti degalai panaudojami pagal paskirtį, o dalis jų nuteka nežinomais keliais, pašnekovas griežtai paneigė. "Nė vienas litras negali dingti. Kiekvienas poėmis yra forminamas, nes pagal tai pradedami ikiteisminiai tyrimai, todėl degalai dingti negali", - aiškino jis.

Abejonių neva galėjo sukelti tai, kad iš tiesų ne visi degalai pasiekia policijos automobilių bakus. Pasak S.Skvernelio, pareigūnai patikrina gautų degalų kokybę, ir jei kyla kokių nors abejonių, sunaudoja juos šildymui, o ne mašinų variklių darbui, bet net ir toks jų panaudojimo būdas esą palengvina policijos komisariatų buitį.

LŽ archyvo nuotraukos

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"