TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Prekybos nuopuolis apokalipsės nepranašauja

2013 04 15 6:00
Mažėjanti naujų sunkvežimių paklausa Europoje varo į neviltį jų gamintojus. / LŽ archyvo nuotraukos

Pirmų dviejų šių metų mėnesių prekyba naujais daugiau kaip 16 tonų sveriančiais sunkvežimiais Lietuvoje atrodo katastrofiška - naujausiais Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, 2013-ųjų sausį-vasarį mūsų šalyje tokių mašinų įregistruota net 29 proc. mažiau negu pernai tuo pačiu metu. Blogėjantys rezultatai krovinių vežėjų rinkoje iki šiol pranašaudavo ir bendrą ekonomikos sąstingį.

ACEA skelbia, kad vien vasarį Lietuvos sunkiųjų vilkikų rinka susitraukė net 40,4 proc. - iki 146 vienetų. Mažėjo ji ir ekonomikos krizės kamuojamoje Europos Sąjungoje (ES). Per du pirmus 2013-ųjų mėnesius, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, Bendrijos rinka krito net 15,7 procento.

Seniai žinoma, jog krovinių vežimo apimties sumažėjimas bet kurioje šalyje reiškia, kad maždaug po pusmečio toje valstybėje įsisiautės ir bendra ūkio krizė. Taip buvo Lietuvoje prieš 1998 metų Rusijos krizę, toks pat procesas vyko ir 2008-aisiais, kai mūsų kraštą pasiekė pasaulinis ekonomikos nuosmukis. Pasak specialistų, prekių judėjimas dažniausiai sumažėja dėl menkėjančios paklausos, o tai iš esmės ir lemia ekonomikos kritimą.

Iki šiol sumažėjus krovinių vežimo apimčiai vangesnė tapdavo ir prekyba sunkvežimiais. Kaip rodo ACEA ir Lietuvos bendrovės "Autotyrimai" duomenys, 2008-aisiais naujų vilkikų mūsų šalyje buvo įregistruota 25 proc. mažiau negu metais prieš tai. Beje, 2007 metais Lietuvoje parduotas rekordinis po nepriklausomybės atkūrimo skaičius sunkvežimių - 5006. Tačiau jau 2009-aisiais Lietuvos vežėjai registravo beveik dešimt kartų mažesnį sunkiasvorių mašinų kiekį - vos 514. Tie metai bus prisimenami kaip vieni juodžiausių valstybės ekonomikai.

LŽ kalbinti vežėjų rinkos ekspertai sakė, kad suprastėjęs vilkikų pardavimas ES šalyse gal ir atspindi prastą dabartinę Bendrijos narių ekonominę padėtį, bet Lietuvoje esą taip nėra.

Atsargumo padarinys

Kaip dienraščiui LŽ tvirtino Gytis Vincevičius, nacionalinės vežėjų asociacijos "Linava" atstovas, galima įvardyti dvi priežastis, kodėl drastiškai smuko sunkvežimių pardavimas Lietuvoje. Svarbiausia jų - dėl Europoje siautėjančios ekonomikos krizės smarkiai kritę krovinių vežimo tarifai. "Kartu sumažėjo ir vežėjų gaunamas pelnas. Kai pajamos kinta, ir bloga linkme, situacija rinkoje taip pat keičiasi. Tarp verslininkų atsiranda tam tikrų baimių, kyla natūralus noras bent jau palaukti ir pažiūrėti, kur link viskas pakryps", - aiškino "Linavos" atstovas.

Jo nuomone, tokia vežėjų pozicija turėtų būti visiškai suprantama. "Tai didelės investicijos. Pavyzdžiui, norėdamas įsigyti vieną sunkvežimį su puspriekabe verslininkas investuoja maždaug iki 80 tūkst. eurų (276 tūkst. litų). Tačiau mažos ir vidutinės įmonės paprastai perka tris-keturis, didelės - dešimt vilkikų su puspriekabėmis, o tai jau milijoninės investicijos", - kalbėjo G.Vincevičius.

G.Vincevičius tvirtina, kad Lietuvos vilkikų rinka atsigaus jau metų viduryje.

"Linavos" atstovo teigimu, kiekvienų metų pradžioje naujų sunkvežimių rinką siaurina ir sezoninis veiksnys - antra blogo jų pardavimo priežastis pirmais 2013-ųjų mėnesiais. "Kiekvienų metų pradžioje stebimas krovinių atoslūgio laikotarpis. Todėl, be abejo, naujoms investicijoms nepalankus nei sausis, nei vasaris - iki pat kovo", - pabrėžė LŽ pašnekovas.

"Autotyrimų" vadovas Robertas Cickevičius spėjo, kad Lietuvos vežėjai mažiau sunkvežimių perka ir dėl to, jog šiuo metu jau turi jų pakankamai. "Būna, bendrovės kelis mėnesius iš eilės su dideliu užsidegimu perka vilkikus, o paskui ima ir stabteli, nes kuriam laikui užtenka jau įsigytų transporto priemonių. Tikriausiai taip yra dabar", - savo nuomonę dėstė R.Cickevičius.

Žada skaičiuoti rudenį

Anot G.Vincevičiaus, tikresnis tolesnės prekybos sunkvežimiais Lietuvoje vaizdas turėtų išryškėti tik metų viduryje. "Vežėjai sprendimus dėl tokių pirkinių paprastai priima iki gegužės. Pirkimo sutartys pasirašomos dar vėliau. Tačiau visi požymiai rodo, kad dabartinis sunkvežimių pardavimo nuosmukis yra laikinas, į metų pabaigą rinka atsigaus", - neslėpė optimizmo "Linavos" atstovas.

Jo manymu, rinkai atsigauti turėtų padėti ir nuo kitų metų ES šalyse pradėsiantis galioti reikalavimas, kad Bendrijoje gaminamuose sunkvežimiuose būtų montuojami "Euro6" ekologijos standartą atitinkantys dyzeliniai varikliai. "Dabar nuo konvejerių rieda sunkiosios transporto priemonės, atitinkančios "Euro5" ekologijos standartą. Šie sunkvežimiai kainuoja maždaug 10-15 tūkst. eurų (34,5-51,8 tūkst. litų) mažiau nei tie modeliai, kurie turės naujoviškus dyzelinius variklius. Žinoma, tai skatins vežėjus pirkti pigesnius vilkikus, kol jų dar yra. Kai gamintojai siūlys tik tokias transporto priemones, kurios atitiks "Euro6" ekologijos standartą, jų kainos jau bus visai kitokios", - tvirtino LŽ pašnekovas.

R.Cickevičius sako, kad sunkvežimių rinkos atsigavimo ženklų matyti jau ir kovo mėnesį. "Turime dar niekur neskelbtus duomenis iš valstybės įmonės "Regitra". Jie rodo, kad šių metų sausį-kovą Lietuvoje buvo įregistruoti 633 nauji vilkikai, o pernai tuo pačiu laikotarpiu - 752", - kalbėjo "Autotyrimų" vadovas.

Jeigu jo pateiktus skaičius atimtume iš sausio ir vasario rezultatų, kuriuos turi ACEA, gautume, kad kovo mėnesį "Regitra" įregistravo 314 naujų vilkikų, arba vienuolika daugiau nei 2012-ųjų tą patį mėnesį. Oficialius duomenis ACEA pateiks balandžio pabaigoje.

Sunkvežimių registracija Lietuvoje

Metai   Pokytis (vnt.)

2007   5006

2008   3730

2009   514

2010   1369

2011   2762

2012   2761

Šaltiniai: ACEA, "Autotyrimai"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"