TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Pretekstas pasipinigauti: sveriami automobiliai

2014 10 28 6:00
Nors automobilio konstrukcijos pakeitimus ekspertai nesunkiai gali nustatyti "iš akies", iš Prancūzijos, Nyderlandų ir Danijos atvežtoms naudotoms mašinoms kažin kodėl tai netaikoma. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Nuo liepos 1 dienos galiojančios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos ir jo įgyvendinamieji teisės aktai toliau piktina tiek vairuotojus, tiek verslininkus. Šįkart "Lietuvos žinioms" pasiskundė iš Prancūzijos į Lietuvą apynaujas mašinas importuojantys verslininkai - jie tvirtina pasijutę diskriminuojami ar net apiplėšiami.

Kaip LŽ pasakojo vilniečiai importuotojai, įsigaliojus naujai Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo redakcijai, po 2009 metų balandžio 29 dienos Prancūzijoje pagamintą ir į Lietuvą atgabentą automobilį, jei techniniame pase nenurodytas jo svoris, privalu pasverti. Kitaip nebus leista pereiti techninės apžiūros (TA) ir, aišku, įregistruoti mašinos.

„Gal ir nebūtų labai didelio vargo dėl to svėrimo, jei ne keletas įtartinų dalykų. Tarkime, Vilniaus techninės ekspertizės centrai kažin kodėl nukreipia atlikti svorio matavimus tik į vieną vietą, esančią atokiame Kirtimų mikrorajone. Čia už automobilio svėrimą reikalaujama milžiniškų pinigų - beveik po 100 litų. Žinau, kad kitur sostinėje galima išsiversti ir su 20 litų, tačiau kitų centrų pažymos ekspertams netinka. Jei į Lietuvą atsiveži iš karto keliasdešimt automobilių, svėrimas smarkiai kerta per kišenę“, - guodėsi LŽ pašnekovai. Jie piktinosi, kad Lietuvoje veikiantys techninių ekspertizių centrai melžia iš Prancūzijos į mūsų šalį mašinas gabenančius verslininkus.

Į vokiškus - kitoks požiūris

Pasirodo, į automobilius, atvežtus iš Vokietijos, techninės ekspertizės centruose žiūrima liberaliau. Teisinamasi, esą jų techniniai pasai visuomet tvarkingi, įrašytas ir mašinų svoris. „Mums, prancūziškų automobilių importuotojams, patariama priekaištus reikšti gamintojams, kurie techniniame mašinos pase neretai ne tik jos svorio, bet ir kitų parametrų nenurodo. Vokiečių dokumentai visuomet būna sutvarkyti. Bet argi mes, importuotojai, kalti, kad Prancūzijoje prigijo tradicija pildyti dokumentus kitaip nei Vokietijoje?“ - klausė verslininkai.

Anot jų, prieš įsigaliojant Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms nereikėjo sverti automobilių, atvežtų iš Prancūzijos. „2009-aisiais ir vėliau pagamintos mašinos yra palyginti naujos, valstybės įmonė „Regitra“ visą jų dokumentaciją gali lengvai rasti gamintojų duomenų bazėse. Bet įsigaliojus naujoms pataisoms registracijos tvarka pasikeitė iš esmės“, - stebėjosi importuotojai.

Ne svėrimas, o ekspertizė

LŽ išsiaiškino, kad Vilniuje šiuo metu galiojantis automobilio svėrimo įkainis, kuris siekia, verslininkų žodžiais, „iki šimto litų“, nėra pats didžiausias Lietuvoje. Pavyzdžiui, Klaipėdoje mašinas sverianti bendrovė „Transkona“ ima daugiau. Internete nurodytu telefonu atsiliepęs ir Algimantu prisistatęs įmonės darbuotojas sakė, kad uostamiestyje pasverti lengvąjį automobilį kainuoja 150 litų, o komercinę transporto priemonę - dar brangiau.

Maža to, mašina į techninės ekspertizės centrą privalo atvykti pilnu baku degalų. „Žiūrime, ar ji atitinka gamyklinį svorį. Gamykloje automobilio svoris nustatomas tada, kai bakas yra 90 proc. užpildytas. Mašinoje taip pat turi sėdėti vairuotojas, būti atsarginis ratas, įrankių dėžė ir t. t.“, - dienraštį LŽ informavo UAB Kauno techninės apžiūros centro darbuotojas.

Tiesa, nei klaipėdiškis, nei kaunietis negalėjo pasakyti, kaip nustatomas mašinos svėrimo tarifas. Tai išdėstė Vilniuje įsikūrusios ekspertizių bendrovės „Transporto studijos“ vyriausiasis ekspertas Ramūnas Vėlavičius. Jo teigimu, „kalbant apie automobilių svėrimą nereikėtų akcentuoti vien mašinos svorio nustatymo“.

Ramūnas Vėlavičius: "Ekspertizės atliekamos tiems automobiliams, kurių techninėje dokumentacijoje trūksta vieno ar kelių duomenų, o mašinos svoris - vienas iš jų." / LŽ archyvo nuotrauka

„Valstybė nereguliuoja ekspertizių kainų, todėl tarifai nustatomi įmonių vadovų įsakymais. Ekspertizės atliekamos tiems automobiliams, kurių techninėje dokumentacijoje trūksta vieno ar kelių duomenų. Mašinos svoris - vienas iš jų“, - aiškino R. Vėlavičius. Anot eksperto, jei automobilio techniniame pase trūksta bent vieno duomens, pagal dabar galiojančius teisės aktus jis negali būti registruojamas Lietuvoje. „Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatyta, kad šalyje registruojamos tik tos transporto priemonės, kurių tipas yra patvirtintas. Paties tipo patvirtinimo, kitaip - atitikties vertinimo, kriterijus įsakymais patvirtino susisiekimo ministras ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) viršininkas. To reikalauja ir 1999 metais priimta Europos Sąjungos direktyva“, - sakė LŽ pašnekovas.

R. Vėlavičius priminė, kad ekspertizės procedūros atima labai daug laiko. „Vien dokumentų forminimas kiek užtrunka!“ - pabrėžė ekspertas. Todėl, anot jo, ir ekspertizės kaina tokia didelė.

Taisys norminius aktus

Vis dėlto R. Vėlavičius pripažino, kad dabar galiojantys norminiai aktai nėra tobuli. „Kiek žinau, tas problemas bandoma spręsti. Susisiekimo ministerija ir inspekcija (VKTI – aut.) tam tikriems pokyčiams lyg ir rengiasi“, - atsargiai kalbėjo jis.

Sunku suvokti, kodėl technines ekspertizes reikalaujama atlikti tik apynaujiems, daugiausia 5 metų automobiliams. Juk jų techninė būklė bent jau teoriškai turėtų būti geresnė nei naudotų dešimties ar dar senesnių mašinų, kurių Lietuvoje nuperkama daugiausia.

Dėl techninių ekspertizių reikalingumo R. Vėlavičius paaiškino štai ką: „Ekspertai žiūri kompleksiškai. Kitaip tariant, mano, kad jei nėra vieno duomens, gali būti ir kitų trūkumų. Didžiausias jų – perdirbta, pakeista konstrukcija. Jeigu mašina sveria daugiau ar mažiau, negu yra nurodęs gamintojas, o grafa apie jos svorį neužpildyta, gali būti pakeista konstrukcija. Tai ekspertas ir privalo įvertinti.“

„Transporto studijų“ atstovas negalėjo atsakyti į klausimą, kas pasikeičia, jei automobilių, tarkime, atvežtų iš Vokietijos, dokumentai būna tvarkingi ir svoris juose nurodytas. Ar kas nors gali duoti garantiją, kad šių transporto priemonių konstrukcija niekuomet nebuvo keista? Kodėl tokiu atveju iš vokiškų automobilių savininkų beveik nereikalaujama daryti ekspertizių?

R. Vėlavičius pripažino, jog nustatyti, „ar yra automobilio konstrukcijos pakeitimų, galima ir registruojant jį bei atliekant techninę apžiūrą“. Ir tai nesudėtinga padaryti net "iš akies" - visai nebūtina mašinos sverti. „Jei perdarymo požymiai matomi, aiškūs, tokiu atveju skiriama ekspertizė“, - sakė jis. Tačiau ekspertas atkreipė dėmesį, kad „čia jau kiti požymiai“. „O registracijos duomenų nebuvimas yra vienas požymių, kad su ta transporto priemone kažkas ne taip“, - dėstė LŽ pašnekovas.

Šiaip ar taip, vis tiek nesuprantama, kodėl prancūziški automobiliai, stokojant duomenų apie juos, iškart siunčiami atlikti techninės ekspertizės, o vokiški – tik tada, kai „aiškiai matyti perdarymo požymių“? R. Vėlavičius atsakė: „Prasidėjus šiai veiklai nuo liepos 1 dienos aiškėja, kad kai kurioms valstybėms tiesiog būdinga nenurodyti vienokių ar kitokių duomenų. Tarp tokių šalių yra ne vien Prancūzija, bet ir Nyderlandai, Danija. Kiek žinau, tas problemas bandoma spręsti.“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"