TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Pričiupti policininkų kišenes sudėtinga

2011 04 27 0:00
Pauliaus Ugianskio nuotrauka

Ką daryti, jei policijos patrulis tiesiai ar užuominomis reikalauja kyšio? Susimokėti ar pranešti apie tai specialiosioms tarnyboms? Pilietiškumas dar negarantuoja, kad pavyks nubausti lupikautoją.

Oficiali statistika rodo, kad į teisėsaugos akiratį dažniau pakliūva eismo sergėtojus bandę papirkti vairuotojai, o kyšių reikalavusių pareigūnų pavardės linksniuojamos kur kas rečiau. Mat nusikaltimo vietoje sučiupti neteisėtai uždarbiaujantį policininką - užduotis ne iš lengviausiųjų. Be to, daugelio vairuotojų sąmonėje gajus įsitikinimas, kad geriau duoti patruliui "į kišenę", nei mokėti visą baudą. Tad sąžiningi ir principingi eismo dalyviai, pajutę juos sustabdžiusių pareigūnų norą pasipinigauti, be kita ko, turi mokėti ir seklio pradžiamokslį.

Koks yra santykis tarp siūlančių kyšį vairuotojų ir jį imančių kelių patrulių, nepasakys niekas. Kaip ir to, kokios pinigų sumos sukasi šiame seniai įsikerojusiame korupcijos voratinklyje. Tačiau jei bent viena iš dešimties akistatų būtent tokia, tai valstybės biudžetas netenka gana nemenkų sumų.

Susiviliojo padangomis

Nors apie kyšius siūlančius Kelių eismo taisykles (KET) pažeidusius vairuotojus pranešama kone kasdien, informacijos, kiek pareigūnų iš eismo dalyvių galbūt reikalavo neteisėto atlygio, nėra daug.

Tiesa, šiais metais garsiau nuskambėjo bent du atvejai, kai kelių patruliai bandė pasipinigauti iš vairuotojų. Vienas incidentas užfiksuotas ir paskelbtas internete kovą, kitas - praėjusią savaitę, kai Kriminalinės policijos biuro pareigūnams įkliuvo netradicinį kyšį paėmęs Molėtų patrulis. Šis įvykis išskirtinis tuo, kad "akis užmerkęs" pareigūnas iš nusižengusio vairuotojo reikalavo ne pinigų, bet vasarinių automobilio padangų komplekto. Jos pareigūnui buvo pažadėtos už tai, kad šis nebaustų prie vairo sulaikyto vairuotojo pažymėjimo neturėjusio asmens. Kyšio paėmimu įtariamam patruliui paskirta kardomoji priemonė - rašytinis pasižadėjimas neišvykti.

Įrodyti kaltę nelengva

Policijos departamento Vidaus tyrimų skyriaus vyriausiasis tyrėjas Artūras Bojarinas LŽ neneigė, kad pagauti su įkalčiais kyšio reikalaujantį ar jį paėmusį kelių policininką nėra paprasta. Mat vien pranešimas apie duotą ar reikalautą kyšį dar nereiškia, kad pasipinigauti bandęs pareigūnas bus nubaustas. Tokiu atveju reikia nuoseklių veiksmų ir svarių įrodymų, taip pat vairuotojo sugebėjimų padėti juos surinkti.

"Įrodyti kyšio reikalavimo ar paėmimo faktą galima, bet tai sudėtinga, o kartais - iš viso neįmanoma. Praėjusiais metais pagal Baudžiamojo kodekso straipsnį "Kyšininkavimas" buvo pradėta 14 tyrimų dėl policijos pareigūnų veiksmų. 5 bylos nutrauktos, dar 2-ose policininkai apklausti kaip liudytojai. Dėl 7 pareigūnų vyksta tyrimai", - LŽ sakė A.Bojarinas.

Vairuotojai STT aplenkia

Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Gintaras Aliksandravičius LŽ patvirtino, kad gauna signalų apie tai, jog vienas ar kitas pareigūnas bandė pasipelnyti iš KET pažeidimų padariusių vairuotojų. Tačiau kiek patrulių įkliuvo su įkalčiais ir kiek jų buvo nubausta, pasakyti negalėjo.

Komisaras pabrėžė, kad kyšio reikalaujantiems kelių patruliams - ne vieta tarnyboje. "Nuo tokių žmonių reikia apsivalyti. Todėl jei vairuotojai įtaria, kad pareigūnai iš jų reikalauja kyšio, jie neturi likti abejingi, o pirmiausia apie tai pranešti Bendrajam pagalbos centrui. Dar geriau, jei nusikaltimą pavyktų užfiksuoti vaizdo ar garso įrašymo technika", - kalbėjo G.Aliksandravičius.

Policininkų savivalę pajutę vairuotojai gali kreiptis ir į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT). Ši institucija taip pat tiria pareigūnų korupcijos atvejus. Tačiau, kaip LŽ tvirtino STT atstovė Julija Antanaitienė, tokių vairuotojų skundų sulaukiama itin mažai. "Tokie atvejai - pavieniai. Vilniuje gauname gal tik kokius 3-4 vairuotojų pranešimus per metus, mažesniuose miestuose, kiek teko domėtis, tokių skundų iš viso beveik nepasitaiko. Bet vairuotojai, įtarę, kad policininkai iš jų reikalauja kyšio, gali kreiptis į mus. Tarnyba pati tiria šiuos nusikaltimus arba persiunčia atitinkamoms institucijoms", - LŽ aiškino STT atstovė.

Pareigūnų kontrolės stoka

Lietuvos vairuotojų sąjungos narys Vigilijus Sadauskas įsitikinęs, kad kelių patrulių, kurie norės prie algos prisidurti pasipinigaudami iš vairuotojų, bus tol, kol išliks esama tvarka ir kai kurios įstatymų nuostatos. Esą dabar vairuotojams neparanku skųstis, kad pareigūnai neatsisakė kyšio ar jo reikalavo. Mat bylai pasiekus teismą pačiam vairuotojui gali tekti atsakyti ne tik už kyšio davimą, bet ir už padarytą KET pažeidimą, už kurį ir buvo atsilyginta neteisėtu atlygiu.

"Jau anksčiau siūlėme atleisti nuo atsakomybės kyšį davusį vairuotoją, jei jis apie tai praneša teisėsaugai, bet į tokį siūlymą niekas neatsižvelgė. Tada natūraliai kyla klausimas - o kam man kažkam skųstis, jei dar pats nukentėsiu? Žinoma, daug kas priklauso ir nuo pačių vairuotojų moralės bei supratimo. Kyšininkavimo problema per dieną neišnyks, tačiau su tuo kovoti galima. Ir būtina", - LŽ dėstė V.Sadauskas.

Pašnekovas neabejoja, kad vien vairuotojų noro padėti nustatyti nesąžiningus kelių patrulius nepakanka. Mat ne kiekvienas eismo dalyvis turi seklio gyslelę ir nuolat vežiojasi sekti pritaikytą techniką. Be to, reikia gerai išmanyti ir teisinius aspektus. Todėl, V.Sadausko nuomone, kyšininkavimo problema turėtų rūpintis ir specialiosios tarnybos, jos galėtų kontroliuoti patrulių veiklą.

"Dviračio išradinėti nereikia. Užtektų suburti specialų būrį, kuris fiksuotų, kiek vienas ar kitas patrulių ekipažas per dieną sustabdė automobilių, kiek vairuotojų ir už kokius nusižengimus nubaudė, kiek baudų išrašė. Vien mintis, kad gali būti kontroliuojamas, puikiai veikia", - tvirtino V.Sadauskas.

Atlygį siūlo kasdien

Nežinia, ar kelių patruliai tapo principingesni, ar vairuotojai dosnesni, bet pernai pareigūnams įkliuvo daugiau kyšių davėjų nei užpernai. Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, praėjusiais metais užregistruoti 335 atvejai, kai vairuotojai, norėdami išvengti administracinės atsakomybės už KET pažeidimus, policijos pareigūnams siūlė skirtingų dydžių kyšius. 2009 metais tokių atvejų užfiksuota 299.

Išaugo ir bendra siūlomų kyšių suma. Užpernai ji siekė apie 47 tūkst. litų, pernai - 53 tūkst. litų. Oficialiosios statistikos duomenimis, vidutinis "atsidėkojančiųjų" amžius buvo 38 metai: jauniausiajam - 18, o vyriausiajam - 71 metai.

Policijos departamentas LŽ informavo, kad praėjusiais metais buvo pradėti 59 ikiteisminiai tyrimai dėl bandymo papirkti policijos pareigūnus. Pernai 241 tokioje byloje buvo paskelbti ir nuosprendžiai: 14 asmenų pavyko įrodyti savo nekaltumą, 153 vairuotojai atsipirko įvairaus dydžio piniginėmis baudomis, 61 eismo dalyviui skirtas lygtinis laisvės atėmimas, 3 vairuotojai "užsidirbo" viešuosius darbus, dar 12 pažeidėjų skirtas laisvės apribojimas.

Kyšis - gardūs sūriai

Apie kelių policininkų "apetitą" įvairios kalbos ir anekdotai sklando ne tik Lietuvoje. Antai prieš 4 metus Italijos tyrėjai nustatė policijos patrulių grupuotę, kuri iš vairuotojų imdavo gan netradicinius kyšius. Jie reikalavo ne pinigų, brangių gėrimų ar kitokio materialaus turto, bet... šviežių sūrių. Tiriant paaiškėjo, kad šie patruliai Kampanijos regione, kuris garsėja mocarelos sūriu, stabdydavo sūrį tiekiančių vairuotojų mikroautobusus ir grasindami didelėmis baudomis versdavo juos atiduoti dalį sūrio. Vėliau sužinota, kad policijos pareigūnai konfiskuotą sūrį valgydavo patys. Dėl šio įvykio į Italijos teisėsaugos akiratį tąsyk pateko 9 pareigūnai. Kokių sankcijų jie sulaukė, nepranešama.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"