TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Priekinį stiklą sutaisys įgudęs meistras

2013 10 01 6:00
Priekinio stiklo įdaužos remontas užtrunka pusvalandį. Serviso nuotrauka

Automobilių pramonė – viena imliausių technologijų pažangai. Pokyčiai neaplenkia ir priekinių automobilių stiklų. Juose gamintojai montuoja vis daugiau daviklių, ant jų projektuoja spalvotus HUD (head-up) displėjus, tad ir stiklų kaina kasmet auga. Jeigu toks stiklas suduš, nuostoliai bus didžiuliai.

Tvarko įdaužas

Trumpa teorijos pamokėlė: automobilių stiklai yra skirstomi į laminuotus ir grūdintus. Grūdinti stiklai nuo smūgio subyra į šimtus smulkiausių gabalėlių, o laminuoti - atsparūs dūžiui.

Priekinis automobilio stiklas yra pagamintas iš laminuoto trisluoksnio stiklo, liaudiškai vadinamo "tripleksu". Šį sudaro 2 sluoksnių stiklas ir tarp jų esanti plona vinilo plėvelė. Šios 3 dalys yra sujungiamos, esant aukštai temperatūrai ir slėgiui specialiame įrenginyje - autoklave.

Gamintojai teigia, kad laminuotas priekinis stiklas suteikia net iki 60 proc. didesnį stiprumą mašinos stogo ir statramsčių tvirtumui. Naujesniuose automobiliuose stiklas yra ir atrama išsiskleidžiančioms oro pagalvėms. Jei automobilių susidūrimo metu ar virstant priekinis stiklas iškrinta, žmonių saugumui ir gyvybei iškyla pavojus. Suveikusi saugos pagalvė neturi į ką amortizuoti, kėbulas netenka atsparumo gniuždymui ir deformacijai, dėl to automobiliu važiuojantys žmonės patiria kur kas sunkesnių sužalojimų.

Kai nedidelis akmenukas atsimuša į stiklą, dažniausiai įskyla tik išorinis trisluoksnio stiklo sluoksnis. Taigi nedaug pažeistą laminuotą mašinos stiklą galima suremontuoti, nes keisti jį nauju per brangu.

Remontas trunka pusvalandį

„Profesionalūs meistrai imsis atlikti tik priekinio stiklo įdaužos remontą, nes kokybiškai sutvarkyti išilgai įtrūkusio stiklo neįmanoma. Net ir kruopščiai remontuotas išilginis įtrūkis bus matomas tam tikru kampu. Stiklo įdaužą specialistai gali užtaisyti, kai ji su visais spinduliukais yra ne didesnė už 2 litų monetą, o jos dislokacijos vieta – ne mažiau kaip 6 cm iki lango krašto. Didesnes įdaužas ar net įtrūkius bandome stabdyti nebent remontuodami autobusų stiklus, nes tų kainos yra kosminės“, - pasakojo vienam automobilių stiklų remonto ir keitimo tinklui vadovaujantis Marius Hoppenas.

Pašnekovo teigimu, visada svarbu įvertinti ne tik tai, ar stiklo įdaužą galima tinkamai sutvarkyti. Jei stiklas senas, galbūt verčiau jį keisti nauju. Laikui bėgant dėl valytuvais trinamo purvo, krušos ir iš po kitų automobilių ratų atskriejančių akmenukų stiklą išvagoja įbrėžimai ir duobutės. Jis tampa panašus į seną pjaustymo lentelę ir matomumas, ypač naktį, tampa komplikuotas, išauga pavojus patekti į avariją ar atsidurti griovyje.

„Tie, kas keitė automobilio stiklą, turbūt žino, kad po to automobilio negalima plauti parą. Negalima statyti ant šaligatvio bortelio - stiklas turi tvirtai prikibti, kad atsiklijavęs neiškristų. O suremontavus įdaužą, kaip mūsų meistrai sako – nors tiesiai į ralį ar safarį galima lėkti. Pats remontas trunka apie pusvalandį, tad vairuotojas gali kavos išgerti, nebūtina palikti automobilio mūsų dirbtuvėse“, - sakė M.Hoppenas.

Geriausia, pasak specialisto, kad vos atsiradusią įdaužą rūpestingas automobilio šeimininkas užklijuotų permatoma lipnia plėvele. Taip sumažėja rizika, kad įdauža greitai išsiplės ir stiklo nebebus galima sutvarkyti. Be to, į užklijuotą vietą nepateks purvo, kuris apsunkina remontą.

Siūlo kreiptis į profesionalus

Stiklo įdaužai panaikinti naudojami įrankiai primena mikrochirurgų darbo priemones. Pirmiausia meistras pažeistą vietą stikle švariai nuvalo, kad remontui naudojama speciali polimerinė derva tinkamai prikibtų prie stiklo. Pažeista vieta apdorojama acetonu, šis praskiedžia įdaužos vietoje susidariusią drėgmę. Tinkamai išvalydamas įdaužą meistras sumažina jos kraštuose esančią įtampą.

Įdaužos taisymo metodas priklauso nuo pažeidimo formos.

Kitas žingsnis – miniatiūriniu vakuuminiu siurbliu iš pažeistos priekinio stiklo vietos ištraukiamas visas oras, įdaužoje sukuriamas vakuumas ir tik tada pažeista vieta užpildoma polimerine derva, kuri per tris minutes sukietėja, apšvietus ją ultravioletinių spindulių lempa. Dervai išdžiūvus, meistras kruopščiai nuvalo jos perteklių nuo stiklo ir poliruoja suremontuotą vietą tol, kol stiklo paviršius tampa visiškai glotnus. Tai itin svarbu, antraip valytuvai klius už dervos likučių ir toje vietoje kaupsis purvas.

„Meistras, išmanantis šį amatą, suremontuoja stiklą taip, kad tvarkyta vieta bus vos pastebima. Profesionalai stiklo įdaužos remontui suteikia šimtaprocentinę neriboto laiko garantiją. Aišku, dažnai darbo imasi mėgėjai, tam neturintys nei tinkamų įrankių, nei medžiagų. Rezultatai gali nuvilti, tad vairuotojui susidaro įspūdis, kad pažeisto priekinio stiklo remontuoti neverta. Nors šis remontas atsieis tris keturis kartus pigiau negu naujas stiklas“, - pažymėjo M.Hoppenas. Jo vadovaujamose dirbtuvėse priekinio stiklo įdaužos remontas šiuo metu kainuoja beveik 190 litų.

Grūdintas stiklas sutrupa

Kai tinkamai sutvarkyti pažeistą stiklą nėra galimybės, meistrai pasiūlys jį pakeisti. „Stiklo pažeidimai netrunka išplisti. Taip atsitinka tiek dėl mechaninio poveikio, tiek dėl lauko ir salono vidaus temperatūros skirtumo. Vasarą stiklą įkaitina saulė, o įjungus kondicionierių jis staigiai vėsta. Pokšt – ir skyla. Tas pats nutinka žiemą, kai stiklas atšąla, o užvedus automobilį sparčiai šyla iš vidaus“, - teigė pašnekovas.

Keisdami priekinį stiklą meistrai išpjauna senąjį bei pašalina sandariklius ir klijus. Stiklo rėmo kraštai patepami gruntu ir palaukiama, kol jis išdžius. Ant priekinio stiklo tepami rišamieji klijai, kurie užtikrina, kad jis tinkamai prisiklijuotų. Naujas priekinis stiklas atsargiai įstatomas į vietą ir vėl sumontuojamos visos detalės, kurios buvo išimtos ar pakeistos. Įklijuojant stiklą naudojami poliuretano (PUR) klijai, jie tinkamai sustingsta per valandą.

„Šiais laikais galima įsigyti įvairiausių „pasidaryk pats“ rinkinių. Nesiūlau aklai tikėti tokiais pasiūlymais. Kai kuriems nagingesniems žmonėms pavyksta stiklą suremontuoti patiems tam kartui, bent jau prileidę klijų sustabdo tolesnį skilimą. Tačiau stiklą sutvarkyti kokybiškai, kad pažeidimo nesimatytų, gali tik profesionalai“, - paaiškino M.Hoppenas.

Remontuoti galima tik trisluoksnius stiklus. Retesniais atvejais, prabangesnių automobilių modelių, pavyzdžiui, „Volvo“, gamintojai savo automobiliams įtaiso ir šoninius laminuotus stiklus. Tačiau dažniausiai šoniniai ir užpakaliniai stiklai yra gaminami iš grūdinto stiklo. Jis yra itin tvirtas ir atsparus dūžiams. Grūdinant stiklą, šis technologinio proceso metu yra įkaitinamas iki aukštos temperatūros, tada staigiai atvėsinamas. Taip apdorotas stiklas yra iki 10 kartų stipresnis nei tokio pat storio negrūdintas. Jis neskyla į aštrias šukes, o sutrupa į begalę mažyčių, kelių milimetrų dydžio stiklo gabaliukų, kurie nėra tokie pavojingi vairuotojui ir keleiviams.

Žvyrkeliuose rizika išauga

Beje, atsargesni vairuotojai gali pasinaudoti galimybe apdrausti automobilio stiklus. Dažniausiai tokia rizika yra įtraukta į kasko draudimą. Kaip papildomą paslaugą stiklus drausti siūlo tik „Lietuvos draudimas“. 64 litus per metus kainuojanti apsauga taikoma visiems automobilio stiklams, o atlyginama žala negali viršyti 1000 litų.

Draudikai pastebi, kad įvykių, kuriuose pažeidžiamas automobilio stiklas, ypač pagausėja vasarą. Mat padaugėja kelionių prie ežerų ar į sodybas ir automobiliai dažniau važiuoja žvyrkeliais. Stiklai neretai dūžta ir po vasaros audrų, kai ant automobilių užvirsta medžių dalys. Šiais atvejais žala automobiliui būna dar didesnė.

„Papildomai apsidrausti nuo stiklo dūžio siūlome tiems klientams, kurie su mūsų bendrove sudaro metines civilinės atsakomybės draudimo sutartis. Per mėnesį tokį draudimą užsisako daugiau nei 500 klientų. Jį renkasi tie, kurie dažniau važinėja žvyrkeliais. Tačiau pastaruoju metu draudimas nuo stiklo dūžio populiarėja ir tarp miesto gyventojų, nes miestuose šiuo metu daug remontuojamų gatvių, tad išauga ir rizika "pagauti" iš po ratų į langą sviestą akmenuką“, - teigė „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento direktorius Artūras Juodeikis.

Iš viso vien dėl stiklo dūžio draudimo bendrovė savo klientams, apsidraudusiems tiek kasko, tiek minėtu papildomu draudimu, šiemet jau atlygino 4,5 mln. litų nuostolių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"