TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Privatininkai veža perpus pigiau

2013 11 12 6:00
Nuo ketvirtadienio trimis maršrutais sostinės gatvėmis zuja septyni Šiaulių bendrovei „Ridvija“ priklausantys „Mercedes-Benz“ autobusiukai. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Pagal tvarkaraštį kursuojantys švarūs keleiviniai mikroautobusai, kuriuose veikia elektroninio bilieto sistema, – dar prieš pusmetį toks vaizdelis sostinės gatvėse buvo neregėtas.

Iki liepos, kai buvo įgyvendinta Vilniaus viešojo transporto pertvarka, privatūs vežėjai dirbo gana chaotiškai. Maršrutiniai taksi stodavo bet kur, dažnai trukdydami kitiems eismo dalyviams, o bilietą įlipusiam keleiviui ištiesdavo retas vairuotojas.

Mokosi važiuoti „teisingai“

Nuo ketvirtadienio trimis maršrutais sostinės gatvėmis zuja septyni Šiaulių bendrovei „Ridvija“ priklausantys „Mercedes-Benz“ autobusiukai. Juose keleiviams įlipti ir išlipti sumontuotos elektra valdomos durys, veikia elektroninio bilieto skaitytuvai. Žmonės, neturintys vilniečio kortelės ar galiojančio el. bilieto, gali nusipirkti jį iš vairuotojo. Šis parduoda arba kasos aparatu išspausdintus, arba sostinės gyventojams jau įprastus vienkartinius popierinius bilietus, kuriuos privalu pažymėti mechaniniu žymekliu.

Keleivius kontroliuos savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ kontrolieriai. „Ridvija“ su miesto savivaldybe pasirašė pusmečio trukmės sutartį, bet, pasibaigus numatytam laikotarpiui, galės ją pratęsti dar pusei metų.

„Norėtume turėti daugiau maršrutų, tačiau viskas atsiremia į galimybes. Nesame didžiulė įmonė, todėl investicijas planuojame kruopščiai. Iš viso įsigijome dešimt mažų „Mercedes-Benz“ autobusų – trys jų atsarginiai, o septyni nuolat kursuos nustatytais maršrutais pagal tvarkaraštį. Kadangi mikroautobuse telpa iki 20 keleivių, jie važinės dažniau. Tik norėčiau pirmąsias savaites paprašyti gyventojų supratingumo, nes koreguosime tvarkaraštį pagal keleivių srautus. Jei piko valandomis nepavyktų patekti į pirmą atvažiavusį mikroautobusą, žinokite, kad po keliolikos minučių atvyks kitas“, - aiškino „Ridvijos“ direktorius Vidmantas Šliažas.

Anksčiau „Ridvija“ neteikė sostinėje keleivių vežimo paslaugų, tačiau, pasak V.Šliažo, bendrovė yra sukaupusi ilgametę darbo patirtį įvairiose Europos šalyse, tad Vilnius nebaugina. „Norėtųsi sklandaus bendradarbiavimo su savivaldybe, kad nevėluotų mokėjimai. Buvome visų sutikti labai draugiškai, taigi tikimės pateisinti lūkesčius. Aišku, pasimokyti yra ko, ypač vairuotojams. Savivaldybė moka už „teisingai“ nuvažiuotą kilometrą, o tai padaryti ne taip paprasta. Vairuotojai mokosi važiuoti laiku, pagal grafiką, negali nei vėluoti, nei skubėti“, - pažymėjo V.Šliažas.

Kliudo konkuruoti

Konkurencijos taryba dar birželį nusprendė, kad Vilniaus savivaldybė, patikėjusi keleivių vežimo paslaugas sostinėje išskirtinai savo įmonei „Vilniaus viešasis transportas“, pažeidė Konkurencijos įstatymą. Šį nutarimą ji apskundė teismui, tačiau, kaip LŽ teigė Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis, anksčiau ar vėliau savivaldybės valdininkai turės leisti vykdyti veiklą ir privatiems vežėjams. Iki viešojo transporto sistemos pertvarkos sostinėje veikusios vežėjų įmonės savo mikroautobusais veždavo 6 proc. keleivių.

„Esu įsitikinęs, kad privatūs vežėjai dirbtų kur kas efektyviau ir pigiau nei „Vilniaus viešasis transportas“. Už vieną nuvažiuotą kilometrą savivaldybė šiai įmonei pagal sutartį atseikėja 6,5 lito, tuo metu „Ridvijai“ bus mokama 2,5 lito už kilometrą. Todėl daug metų ir sakome: skelbkite konkursus ir mes vešime pigiau. Didžiausia problema yra tai, kad Vilniaus savivaldybė skęsta skolose. Linkiu „Ridvijai“ sėkmės, bet jai nereikėtų puoselėti daug vilčių, kad savivaldybė atsiskaitys laiku“, - kalbėjo S.Matulionis.

Pašnekovo manymu, esant sveikai konkurencijai sostinės vežėjai galėtų dirbti pelningai. Tačiau kategoriška savivaldybės pozicija privertė legaliai veikusias įmones ieškoti kitų veiklos sričių. Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas tikisi, jog teismas paliks galioti Konkurencijos tarybos nutarimą, įpareigojantį savivaldybę per pusmetį panaikinti arba pakeisti sprendimą ir 2011-aisiais pasirašytą sutartį, kuria keleivių vežimas penkeriems metams patikėtas „Vilniaus viešajam transportui“. Taryba nutarė, kad savivaldybė patikėjo savo įmonei paslaugas be konkurso, nesudariusi sąlygų konkuruoti kitoms bendrovėms.

Kilometras kainuoja skirtingai

LŽ kalbinamas Kastytis Lubys, vadovaujantis sostinės viešojo transporto optimizavimui, pabrėžė, kad viešojo transporto pertvarka yra ilgalaikis procesas, per jį turėtų būti atnaujintas keleivius vežiojančių viešojo transporto priemonių parkas, taip pat ir privačių vežėjų. Kitąmet savivaldybė planuoja skelbti konkursus iki 20 proc. maršrutų, kuriais šiuo metu kursuoja „Vilniaus viešojo transporto“ autobusai.

Pasak K.Lubio, nuvažiuoto kilometro savikainą sudaro vairuotojų darbo užmokesčio, degalų ir įmonės administravimo sąnaudos. Mikroautobusai yra daug ekonomiškesni ir sudegina gerokai mažiau degalų. Be to, „Vilniaus viešojo transporto“ autobusų vairuotojai uždirba vidutiniškai apie 4 tūkst. litų, o privataus vežėjo vairuotojai – tik maždaug 2000 litų.

Maršrutų paketą laimėjęs privatus vežėjas, kaip tvirtino K.Lubys, privalo turėti nuo 10 iki 30 transporto priemonių, tuo metu „Vilniaus viešasis transportas“ turi per 700 transporto priemonių. Dauguma jų yra daugiau kaip 15 metų ir dažnai genda.

„Tokios sąnaudos ir lemia kilometro savikainos skirtumus. Vykdant viešojo transporto optimizavimą buvo tikimasi, kad privatus vežėjas ateidamas į bendrą sistemą pasiūlys gerokai mažesnę kilometro savikainą. Tai leidžia privežamuosiuose maršrutuose vietoj vieno standartinio autobuso keleiviams pasiūlyti du mikroautobusus, kurių 1 kilometro savikaina net ir sudėjus – mažesnė. Laimi ir keleiviai, nes gauna geresnę paslaugą, be to, perpus sumažėja intervalai tarp kursuojančių transporto priemonių. Beje, atsiradus greitųjų autobusų maršrutams sumažėjo ir „Vilniaus viešojo transporto“ patiriamos sąnaudos - kilometro savikaina nuo 6,5 lito nukrito iki 5 litų“, - pabrėžė sostinės viešojo transporto pertvarkai vadovaujantis K.Lubys.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"