Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
TRASA

Provincijoje valdininkai važinėja kaip ministrai

 
2017 05 09 12:00
Populiariausios ministerijų valdininkų tarnybinių automobilių spalvos - juoda ir pilka.  Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Jau kuris laikas iš keturiolikos ministerijų prie Vyriausybės vienuolika savo internetinėse svetainėse teikia viešus duomenis apie įsigytus lengvuosius tarnybinius automobilius. Iš pateikiamos informacijos aiškėja, kad ministerijų valdininkai neretai važinėja prastesnėmis mašinomis nei atokių provincijų valdininkai.

Dešimtyje ministerijų dirbantys valdininkai savo tarnybinėms pareigoms naudoja 50 mašinų, kurių dauguma yra vokiškos „Volkswagen“ markės. Internete nepavyko rasti duomenų apie tai, kokiais automobiliais važinėja Ūkio, Kultūros, Sveikatos apsaugos ir Energetikos ministerijų darbuotojai.

Tuo pat metu Teisingumo ministerija skelbia, kad dabar neturi nė vienos lengvosios mašinos, kuri jai priklausytų. Iš ministerijų turimų 52 automobilių, apie kuriuos duomenis galima rasti virtualioje erdvėje, „Volkswagen“ markės yra beveik pusė – 20. Iš viso ministrai ir jų pavaldiniai naudojasi 12 markių mašinomis. Net 5 iš jų yra vokiškos („Audi“, „Volkswagen“, BMW, „Mercedes-Benz“ ir „Opel“), dvi – japoniškos („Toyota“ ir „Nissan“), po vieną – anglišką („Jaguar“), amerikietišką („Ford“), čekišką („Škoda“), švedišką („Volvo“) ir prancūzišką („Renault“). Išskirtinis modelis „Jaguar XF“ priklauso Užsienio reikalų ministerijai (URM). Ministerijos disponuoja ir 10 prabangių limuzinų, iš kurių 8 priklauso URM. Kitomis dviem prabangiomis reprezentacinėmis mašinomis „Volkswagen Phaeton“ naudojasi Susisiekimo ministerijos (SM) bei Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) vadovai.

Protokolo įpareigoti

„Lietuvos žinių“ kalbinti etiketo ekspertai sakė, kad URM priklauso turėti prabangių mašinų, nes ši ministerija yra tarsi valstybės veidas. „Argi ne juokinga būtų, jei, pavyzdžiui, kokį į mūsų šalį atvykusį nepaprastąjį ambasadorių iš tolimos šalies Lietuva vežiotų paprastu hečbeku ar populiariausiu Lietuvoje „mažyliu“ „Fiat 500“? Vežioti aukštus svečius geromis mašinomis reikalauja ir tarptautinis diplomatinis protokolas, dėl to ministerijai perkant automobilius „mažiausiomis kainomis“ laisvės manevrui praktiškai nėra“, – šypsodamasis kalbėjo vienas savo pavardės nenorėjęs viešinti buvęs URM valstybinio ir tarptautinio protokolo darbuotojas.

URM yra vienintelė ministerija, turinti išskirtinį „Jaguar XF“. Iš kitų 7 lengvųjų automobilių 6 irgi priklauso prabangių klasei. Tai – du 5 serijos ir vienas 7 serijos BMW, du „Volvo S80“ ir E klasės „Mercedes-Benz“. Žemesnės klasės sedanas Užsienio reikalų ministerijos garaže yra tik „Volkswagen Passat“.

Kadaise vyko aršios diskusijos, ar prabangiomis prestižinėmis mašinomis turėtų važinėti ir ministrai. Šiandien tas klausimas, atrodo, išsemtas, nes nustekenta mašina valstybės reikalus tvarkantis ministras kažin ar gali solidžiai atstovauti savo šaliai. Tiesa, didelė dalis Lietuvos ministrų sugeba išsisukti iš subtilios situacijos važinėdami mašinomis, kurios yra „didelės“, tačiau ne prabangios. Kaip minėta, reprezentaciniais ir prabangiais automobiliais naudojasi tik SM ir ŠMM vadovai. Kiti ministrai važinėja, pavyzdžiui, didelėmis „Škoda Superb“. Nors šios mašinos ir nėra priskiriamos prie prabangių, automobilių ekspertų nuomone, iš tikrųjų tai yra skurdesnės įrangos limuzino „Audi A8“ atitikmuo.

Iš ministerijų daugiausia lengvųjų automobilių – po 9 – turi URM ir Krašto apsaugos ministerija (KAM), 6 – Vidaus reikalų ministerija (VRM), po 5 – SM ir Finansų ministerija (FM), po 4 – Aplinkos ministerija (AM), Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM), Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) ir ŠMM.

Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad mūsų ministerijos yra palyginti menkai aprūpintos automobiliais, nes turi vos po kelias mašinas. Tačiau didžiąją daugumą lengvųjų mašinų nuperka ne ministerijų viešųjų ryšių padaliniai, o ministerijoms pavaldžios įstaigos. Tarkime, VRM sistemoje geriausiai automobiliais yra aprūpinti Policijos, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentai, Sveikatos apsaugos sistemoje – greitosios pagalbos tarnybos ir t. t. Būna, kad padaliniuose dirbantys valdininkai važinėja netgi geresnėmis mašinomis nei ministerijų darbuotojai ar ministrai.

Per Plungę – su „Audi A6“

Tarkime, žemės ūkio ministras Bronius Markauskas tarnybiniams reikalams naudoja čekišką juodos spalvos „Škoda Superb“. Kur kas įspūdingesnės kai kurios ŽŪM pavaldžios Nacionalinės žemės tarnybos (NŽT) lengvosios mašinos.

Aušrinės Lisauskienės, NŽT viešųjų ryšių vyriausiosios specialistės, teigimu, šios prieštaringai vertinamos tarnybos automobilių parką sudaro 106 tarnybai priklausantys automobiliai. „Iš jų iki 2 metų senumo yra 44, 9–10 metų senumo – 19, 11–14 metų senumo – 28, 15–22 metų senumo – 15 mašinų“, – informavo NŽT atstovė.

Didžiausią NŽT autoparko dalį sudaro ekonominės klasės „Škoda“ markės lengvieji automobiliai, kurių čia yra beveik trečdalis (32). Tačiau, pavyzdžiui, NŽT Jonavos skyriaus valdininkai važinėja prabangiu „Audi A4“, Plungės ir Rietavo skyriaus – prabangiais „Audi A4“ ir „Audi A6“, Šakių skyriaus valdininkai – „Audi A4“.

Valdininkai turi pasiteisinimą. Esą nors „Audi“ automobiliai ir priskiriami prabangių klasei, bet jie yra naudoti. Pavyzdžiui, dažniausiai NŽT Plungės ir Rietavo skyriaus vedėjo Stepono Januškos naudojamas „Audi A6“ pirktas dar 2000 metais. Tačiau esą net 18 metų senumo šios markės automobilių eksploatacija yra daug pigesnė nei kai kurių kur kas naujesnių markių.

Tik nedidelė dalis Vyriausybei ir ministerijoms pavaldžių įstaigų naudojamų lengvųjų mašinų yra naujos ir apynaujės, dauguma jų – ilgai naudotos. Įdomu tai, kad jos pasižymi kur kas didesne spalvų gama nei tos lengvosios mašinos, kuriomis važinėja ministrai ir ministerijų darbuotojai. Dauguma jų naudojamų mašinų yra juodos arba pilkos spalvos. Šios spalvos yra tapatinamas su solidumu. Keista, tačiau tarp ministerijų automobilių nėra nė vieno, kurio spalva būtų balta, o ji juk taip pat laikoma solidžia.

Užtat įstaigose prie Vyriausybės ir ministerijų gali rasti tikrą spalvų vaivorykštę. Pavyzdžiui, NŽT valdininkai važinėjasi ne tik juodomis ar pilkomis, bet ir rudomis, raudonomis, sidabrinėmis, žaliomis, mėlynomis, netgi violetinėmis mašinomis. Iš mažiau lengvųjų automobilių turinčių tarnybų spalvine gama išsiskiria Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) tarnybinės transporto priemonės. RRT turi 6 lengvąsias mašinas, kurios yra nudažytos 4 spalvomis – juoda, raudona, pilka ir ypač išsiskiriančia geltona.

Vis dėlto tarnybos atstovė ryšiams su visuomene Rasa Karalienė „Lietuvos žinioms“ komentavo, kad pasirenkamos automobilių spalvos mažai priklauso nuo perkančiosios organizacijos. „RRT, vykdydama tarnybinių automobilių pirkimus, spalvos, kaip pirkimų kriterijaus, neišskyrė, tad visi automobiliai, pasiūlyti pirkimų paslaugų teikėjų, buvo įsigyti neišskiriant konkrečios spalvos. Tarnyba tarnybinius automobilius naudoja tiesioginėms funkcijoms vykdyti, tad spalvų naudojimo klausimas nėra aktualus vykdant tarnybines užduotis“, – tvirtino R.Karalienė.

DALINTIS:
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"