TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

R.Malkus: „Vežėjų stuburą bandys dar ne kartą“

2013 12 02 6:00
R.Malkus teigė, jog didžiausia problema yra tai, kad Rusija vis dar linkusi vertinti Lietuvą ir kitas Baltijos šalis kaip mažesnes partneres, buvusias sovietines respublikas. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Rusija jau kelis mėnesius savo teritorijoje riboja TIR knygelių naudojimą užsienio ir saviems vežėjams, vis atidėlioja ketinimą visiškai sustabdyti TIR sistemos veikimą šalyje. Kiekvienas toks atidėjimas reiškia, kad žaidimas, kuriame mėtomais kauliukais yra tapę vežėjai, tęsiasi.

Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Ričardas Malkus dienraščiui LŽ tvirtino, kad toks kaimynų elgesys greičiausiai rodo ne tik norą pakeisti tarptautinę krovinių vežimo garantijų sistemą rusiška. „Galbūt tai yra vienas būdų, kuriuo Rusija mėgina „atsilyginti“ Europos Sąjungai (ES) už jos plėtros į Rytus pastangas, o Lietuva, kaip viena aktyviausių Rytų partnerystės programos dalyvių, sulaukia ypač daug dėmesio. Atsilaikysime tik tuomet, jei būsime išmintingi ir vieningi, o vienybės tiek tarptautinėje plotmėje, tiek mūsų šalies vežėjams kartais trūksta“, - praėjusią savaitę duodamas interviu LŽ pabrėžė R.Malkus.

Praradimus žada kompensuoti

- Rusijos muitinė detaliomis patikromis rugsėjį ir spalį stabdė Lietuvos vežėjus, vėliau ėmė riboti TIR sistemos veikimą. Visiškas jos apribojimas buvo lyg ir numatytas nuo gruodžio 1-osios, tačiau, naujausiomis žiniomis, bus atidėtas (LŽ su R.Malkumi kalbėjosi praėjusį ketvirtadienį - aut.). Kokių netikėtumų Lietuvos transportininkai gali sulaukti ateityje?

- Rusija savo muitinės vadovo sprendimais be skrupulų laužo Jungtinių Tautų (JT) TIR Konvencijos nuostatas. Tai, beje, pripažino ir Rusijos aukščiausiasis arbitražo teismas. Jau ir pačioje Rusijoje atsiranda vis daugiau verslininkų bei politikų, kurie supranta, kad toks elgesys griauna Rytų ir Vakarų prekybos santykius. Transporto sektorius pirmasis pajuto smūgius, nes yra aktyviausia, neišvengiama grandis, užtikrinanti ekonominį ir prekybinį bendradarbiavimą.

Kaip dabar elgtis Lietuvos vežėjams? Be abejo, padėtis tampa vis sunkesnė. Asociacija įdėmiai stebi įvykių kaitą, aktyviai konsultuojasi su pagrindine TIR sistemos įgyvendintoja ir gynėja – Tarptautine kelių transporto sąjunga (IRU). Šio bendradarbiavimo rezultatas - konkrečios, besikeičiančią situaciją atitinkančios konsultacijos vežėjams. Kol kas TIR knygelės įforminamos ir veikia kaip muitinės dokumentai vykstantiesiems į Rytus, todėl darbo modelis išlieka beveik toks pat. IRU, kaip JT įgaliotoji organizacija, Rusijos muitinės veiksmų atžvilgiu laikosi vienareikšmiškos pozicijos – reikalauja paisyti tarptautinių susitarimų ir įsipareigojimų. Dedamos visos pastangos, kad problema būtų išspręsta kuo greičiau. IRU jau yra pareiškusi, kad jei vežėjams, taip pat ir Lietuvos, išduota TIR garantija nebus priimta Rusijoje, transporto įmonei patirti nuostoliai bus kompensuoti.

Tarp Rusijos atsakingų institucijų ir IRU vyksta derybos – jos, nors ir sunkiai, juda į priekį. Tikimės, kad visus tenkinantys ilgalaikiai sprendimai bus rasti.

Kerštas už Rytų partnerystę?

- Vežėjus turėtų nuraminti IRU pareiškimas. Tačiau ar Rusijos veiksmai ilgainiui nesužlugdys TIR sistemos apskritai?

- Rusijos muitinė parodė norą keisti TIR garantijų grandinę savo sukurta sistema, bet ji akivaizdžiai nepakankamai parengta. Kitas dalykas, ar rusų pareigūnai supranta, kad jų sprendimai gali pristabdyti ir pačios Rusijos ekonomiką? Tie, kas sumanė pulti TIR sistemą, greičiausiai tikėjosi, jog ateityje rusų vežėjai ir toliau galės naudotis TIR teikiamomis garantijomis, o ES vežėjų verslas Rusijoje bus apribotas ir apkrautas papildomų garantijų rinkliavomis. Tačiau IRU jau yra įspėjusi, kad be garantuojančios asociacijos Rusijoje TIR garantijos tos šalies vežėjams nebus išduodamos. Griežta IRU ir kai kurių ES valstybių pozicija patvirtina - protekcionistinių sąlygų tikrai bus neleidžiama kurti.

- Tačiau kam Rusijai prireikė naikinti daug dešimtmečių efektyviai veikiančią, JT Konvencijos patvirtintą tarptautinę TIR garantijų sistemą?

- Keisčiausia, kad ir Rusijos muitinės vadovas, ilgai kritikavęs TIR sistemą, neseniai per vieną interviu netikėtai pripažino, jog sistema yra labai efektyvi ir patikrinta ilgamete patirtimi! Todėl galima spėti, kad grasinimais Rusija bando „atsilyginti“ Europos Sąjungai už jos pastangas plėstis į Rytus, o stipriausias smūgis, matyt, tenka Lietuvai - vienai aktyviausių Rytų partnerystės programos dalyvių. Atsilaikysime tik tuomet, jei būsime vieningi. To dabar labiausiai reikia ir mūsų šalies vežėjams.

Palanku rusams

- Rusijos vežėjų asociacija ASMAP užpulta šiemet, o Lietuvoje TIR sistemą administruojanti „Linava“ puldinėjama dėl garantijų grandinės jau kelerius metus. Kas lemia tokius asociacijos oponentų veiksmus?

- Mano nuomone, tai ir siaurų, savanaudiškų interesų protegavimas, ir godumas, kuris dažnai dangstomas apsimestinio nesupratimo skraiste. Asociacijos sekretoriatui, arba Lietuvos vežėjų asociacijos administracijai, vadovauju kiek daugiau nei metus. Per tą laiką gana nemažai pasiekta. Partnerius tai džiugina, o oponentus, deja, erzina. Tik šitaip dabar galiu paaiškinti destruktyvius „Linavos“ vadinamosios opozicijos veiksmus.

Sakykite, kaip turėtume suprasti kuriozišką situaciją, kai brangiai mokami teisininkai ir mūsų asociacijos prezidiume bei revizijos komisijoje esantys vežėjai atvirai proteguoja Seimo nario Petro Gražulio teiktas Muitinės įstatymo pataisas, kuriomis siūloma Lietuvai laužyti TIR Konvencijos nuostatas? Jomis siekiama, kad tarptautinės TIR garantijų grandinės teikiamos paslaugos būtų pripažintos viešąja paslauga, o kuri nors valstybinė institucija prievarta imtųsi tarptautinės TIR garantijų sistemos priežiūros, nustatytų TIR knygelių kainas.

Paprasčiau tariant, pažeidžiant TIR Konvenciją siūloma atimti iš „Linavos“ TIR sistemos administravimą Lietuvoje. Taip kadaise padarė Uzbekistanas, o dabar bando daryti Rusija. Uzbekistanui už tokius veiksmus teko patirti didelį pažeminimą tarptautinės bendruomenės akyse, nes šalis buvo pašalinta iš TIR sistemos. Tiesa, vėliau po ilgų prašymų vėl grąžinta. Neįsivaizduoju, kad tai galėtų įvykti ES Tarybai pirmininkaujančioje valstybėje, tačiau kolegų veikla verčia rimtai tuo susirūpinti. Esame nuolat skundžiami įvairioms tikrinančioms institucijoms, Konkurencijos tarybai, ir spėkite dėl ko? Būtent dėl TIR sistemos administravimo.

Stiprybę suteikia vienybė

- Ar yra bendrų vardiklių, dėl kurių Lietuvos vežėjai turėtų vienytis?

- Apie vieną jau kalbėjome – tai strateginės rinkos Rytuose. Manau, sudėtinga situacija Rusijoje suvienijo ir sutelkė Lietuvos vežėjus bendram darbui. Mums pavyko įtikinti Vyriausybę, Europos Komisiją ir Europos Parlamentą, kad privalome panaikinti dirbtinai kuriamas kliūtis mūsų verslui.

Kitas vienijantis veiksnys yra tai, jog lapkričio pradžioje asociacijos „Linava“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius buvo išrinktas į IRU prezidiumo narius. Šios organizacijos veikloje dalyvauja 73 šalys, o į prezidiumą patenka tik išskirtinių asociacijų vadovai. Lietuva pirmą kartą istorijoje turi savo atstovą JT misiją vykdančios IRU prezidiume. Tai rodo nepaprastai didelį pasitikėjimą mūsų šalimi ir asociacija „Linava“.

Manau, dar nebaigta narplioti problema su Rusija taip pat bus sėkmingai išspręsta visos tarptautinės vežėjų bendruomenės, tarp jų ir Rusijos, labui. Akivaizdu, kad ir ta Rusijos valdininkijos dalis, kuri vis dar linkusi Lietuvą bei kitas Baltijos šalis vertinti ne kaip partneres, o kaip mažesnius politikos satelitus, buvusias sąjungines respublikas, irgi yra priversta keistis.

Šiandien Lietuvos, kuri pirmininkauja ES Tarybai, balsas girdimas pasaulyje. Nuosekliu darbu galime pasiekti kur kas daugiau, tačiau privalome nepamiršti, kad lietuviai gali laimėti tik būdami vieningi, nekaišiodami vieni kitiems pagalių į ratus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"