TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Radviliškis šventė lokomotyvų depo jubiliejų

2010 08 04 0:00
Apžiūrėję Radviliškio lokomotyvų depo teritoriją A.Štaras (kairėje) ir S.Dailydka liko maloniai nustebinti.
AB "Lietuvos geležinkeliai" nuotrauka

Geležinkelininkų miestu tituluojamame Radviliškyje liepos 29 dieną vyko išskirtinė šventė. Svečiai iš Lietuvos ir užsienio bei miestelio gyventojai paminėjo Radviliškio lokomotyvų depo 140 metų sukaktį.

1870 metais pradėjęs dirbti Radviliškio lokomotyvų depas yra viena svarbiausių stambaus geležinkelio mazgo sudedamųjų dalių. Radviliškio geležinkelio mazgas kontroliuoja visos Šiaurės Lietuvos dalies geležinkelių tranzitinį judėjimą ir yra didžiausias Lietuvoje po Vilniaus mazgo bei vienas didžiausių Baltijos šalyse.

Iš kartos į kartą

Depo teritoriją, cecho įrengimus ir lokomotyvų parką prieš renginio pradžią apžiūrėjo garbūs svečiai - susisiekimo viceministras Arūnas Štaras, Seimo narys Algimantas Salamakinas, Radviliškio rajono savivaldybės meras Antanas Čepononis, bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" generalinis direktorius Stasys Dailydka ir kiti įstaigų bei įmonių vadovai, nusipelnę geležinkelio darbuotojai.

Sveikinimus priėmęs depo viršininkas Andrejus Jesmanas už puikų darbą labiausiai dėkojo ištisoms darbuotojų kartoms. "Pagrindinė depo vertybė yra čia dirbantys žmonės. Džiugu matyti, kad daugelis geležinkelininkų savo profesiją pasirinko sekdami tėvų pavyzdžiu, o dabar tomis pačiomis pėdomis seka ir jų vaikai. Tik darbuotojų dėka depas veikia sklandžiai", - tvirtino A.Jesmanas.

Daugelį metų Radviliškio lokomotyvų depe išdirbusių žmonių pastangos buvo iškilmingai įvertintos. A.Štaras dviem darbuotojams veteranams įteikė garbės geležinkelininko ženklus ir susisiekimo ministro padėkas, taip pat padėkas skyrė dar trims patyrusiems specialistams. Bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" generalinis direktorius S.Dailydka pareiškė padėką dar aštuoniems darbuotojams, palikusiems ryškų įspaudą depo veikloje. "Radviliškio istorija yra tiesiogiai susijusi su Lietuvos istorija, o Lietuvos istorija neatsiejama nuo geležinkelio. Daugybė žmonių kūrė šią istoriją. Dėkoju jums už sąžiningą, nelengvą ir labai svarbų darbą", - sakė jis.

Svarbus objektas

Metams bėgant Radviliškio lokomotyvų depas nuolat plėtėsi. Pradėjęs savo veiklą jis turėjo vos 6 garvežius, o šiuo metu parke - jau 125 lokomotyvai. Iš jų 41 modernizuotas ir 11 remotorizuotų, bet didžiausia lokomotyvų parko pažiba - 34 galingi prekiniai šilumvežiai "Siemens" ER20 CF.

Šie šiuolaikiniai lokomotyvai vartoja apie 20 proc. mažiau degalų nei įprasti, todėl augant energetinių ir kitų išteklių kainoms "Lietuvos geležinkeliai" išlieka konkurencingi krovinių vežimo rinkoje. Iki 2011 metų pabaigos Lietuvą turėtų pasiekti dar 10 tokių "Siemens" lokomotyvų. Turėdama šiuos 44 šiuolaikinius prekinius lokomotyvus ir toliau modernizuodama manevrinius šilumvežius, bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" bus moderniausio lokomotyvų parko valdytoja ne tik Baltijos šalyse, bet ir visoje Rytų bei Vidurio Europoje.

Radviliškio lokomotyvų depą sudaro trys cechai: Radviliškio, Klaipėdos ir Bugenių. Šiuo metu depe dirba 661 darbuotojas.

Radviliškio lokomotyvų depo pagrindinės veiklą apibūdina du rodikliai - traukinių darbo apimtis ir remonto programos vykdymas. 2009 metais vidutinis lokomotyvų paros našumas sudarė 1346,7 tūkst. tonkilometrių, o vidutinė lokomotyvų paros rida - 549,7 kilometro.

Anot bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" generalinio direktoriaus S.Dailydkos, Radviliškio lokomotyvų depas - vienas svarbiausių bendrovės padalinių, tad nuo jo veiklos didele dalimi priklauso ne tik Lietuvos geležinkelių, bet ir viso krašto ūkis.

Kelio pradžia

Radviliškio lokomotyvų depas buvo pastatytas prieš 140 metų tiesiant Liepojos (Latvija) - Romnų (Ukraina) geležinkelį. 1870 metų liepą į mažą, vos 485 gyventojus turintį Radviliškio miestelį buvo atgabenti tikri to meto technikos stebuklai - šeši prekiniai garvežiai, pagaminti Paryžiuje, Ernsto Gueno fabrike. Šie malkomis ir anglimis kūrenami garvežiai buvo naudojami geležinkeliui tiesti.

Vos po dviejų dešimtmečių tuomet dar Radviliškio garvežių depas tapo didžiausias visame tuometiniame Liepojos geležinkelyje. 1891 metais jį sudarė 41 prekinis ir 10 keleivinių garvežių.

Prieš Pirmąjį pasaulinį karą depas turėjo 67 garvežius, jie Radviliškyje buvo ir prižiūrimi, ir remontuojami.

Prasidėjus karui Lietuva turėjo nemažai geležinkelio linijų, tačiau stokojo įrenginių. 1915 metais iš Lietuvos pasitraukdami rusai išsigabeno garvežius, vagonus ir persikėlė dirbtuves. Kaizerinės okupacijos metais garvežių depo darbininkai sąžiningai dirbo savo darbą - jiems reikėjo išgyventi.

Per karą nutiesus Radviliškio-Tilžės ir Šiaulių-Jelgavos geležinkelius, Radviliškis tapo dideliu geležinkelio mazgu. Dėl šių linijų ir efektyviai dirbančio Radviliškio geležinkelio mazgo tarpukariu Lietuva tapo svarbia transporto arterija, nes tuo metu mūsų krašto geležinkeliai atitiko Europos standartus. Tarpukariu Lietuva turėjo 36 keleivinius, 107 prekinius ir 15 manevrinių garvežių bei daugiau negu 4 tūkst. vagonų.

Antras pakilimas

1940 metai buvo niūrūs Lietuvos, o kartu ir jos geležinkelio istorijoje. Netekus valstybės ir laisvės, okupantai pasisavino šalies geležinkelius, juose įvedė panašią kaip carinėje Rusijoje tvarką.

Per Antrąjį pasaulinį karą nukentėjo daugybė Radviliškio pastatų, įskaitant ir geležinkelio stotį bei garvežių depą. Į Vokietiją buvo išvežta pramonės bei geležinkelio įrenginių, taigi po karo suformuota Geležinkelių valdyba turėjo vos 15 garvežių. Tačiau jau tada depo darbuotojai ėmėsi atnaujinti garvežius, didinti jų galią ir traukinių svorį.

1958 metais Lietuvą pasiekė naujoviška technika - anglimis kūrenami garvežiai pradėti kūrenti nafta. Tai padėjo sutaupyti, vežamų krovinių vis daugėjo, taigi po poros metų įrengta skysto kuro bazė, intensyviai rekonstruojami cechai, išplėsta remonto bazė ir imti eksploatuoti dyzeliniai traukiniai.

Metams bėgant, aštuntajame ir devintajame dešimtmečiais, depo lokomotyvų parkas pasipildė rusiška bei ukrainietiška technika, buvo pastatytas tuomet itin modernus techninės priežiūros cechas iš aliuminio putplasčio skydų.

Moderni pažanga

Dar vienas geležinkelių istorijos puslapis buvo atverstas kartu su permainomis Lietuvoje. 1990 metų kovo 11 dieną Lietuvai atgavus nepriklausomybę ir iširus sovietinei imperijai sumažėjo per Radviliškį važiuojančių traukinių, bet geležinkelininkai darbo nemetė, nujausdami, kad krašto problemos laikinos.

Pirmieji šalies nepriklausomų geležinkelių darbo metai nelengvi buvo ir Radviliškio lokomotyvų depui, tačiau jau buvo regimi teigiami pokyčiai, gerėjo keleivių aptarnavimas ir krovinių vežimas.

Viena iš sėkmingo Radviliškio lokomotyvų depo darbo priežasčių yra tai, kad dėl geros jo geografinės padėties darbas organizuojamas žiedo būdu, kuris yra ekonomiškai efektyviausias. Be to, per pagrindinio depo stotį plūsta didelis tranzitinių krovinių srautas.

Ypač buvo stengiamasi visiškai atnaujinti depo technologinę bazę ir tobulinti personalo kvalifikaciją. Visa susidėvėjusi įranga pakeista šiuolaikine, atitinkančia pasaulinius standartus. Į puikiai pasiruošusį ir daug naujoviškos technikos globojantį lokomotyvų depą 2007 metų rugsėjį buvo pristatytas pirmasis "Siemens" šilumvežis, o vėliau dar 33 nauji lokomotyvai.

Kraštą užgriuvusi ekonominė krizė paveikė ir depo darbą. Krovinių vežimo rodikliai sumažėjo 30 proc., keleivių vežimo - 10 procentų. Tačiau laiku buvo imtasi įvairių priemonių depo veiklai stabilizuoti, todėl Radviliškio lokomotyvų depas tikisi sulaukti dar ne vieno jubiliejaus.

Parengta bendradarbiaujant su AB "Lietuvos geležinkeliai"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"