TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Ratuotos kiemo šiukšlės be galimybės išmesti

2011 04 13 0:00
Jei tokio automobilio savininko nepavyksta surasti, mašiną galima išvežti tik įsipareigojus metus saugoti, kad nieko nenutiktų.
LŽ archyvo nuotrauka

Didelėmis ir pavojingomis atliekomis kiemuose virtę apleisti automobiliai gąsdina daugiabučių gyventojus. Šeimininkai juos pamiršo, bet norintys apsitvarkyti žmonės neapsieis be vietinės valdžios ir teisėsaugos įsikišimo.

LŽ kalbinti savivaldybių atstovai pripažino, kad kaip šiukšlės kiemuose pamesti automobiliai yra itin aktuali problema Lietuvos didmiesčiuose. Tačiau pastangos išvalyti viešąsias erdves primena Sizifo darbą, nes nuolat atsiranda naujų lūženų. Privertus vienos senienos savininką utilizuoti nebeeksploatuojamą automobilį, kitame miesto gale pasirodo naujas vaiduoklis, kuriuo šeimininkas ką tik nuvažiavo paskutinius metrus ir paliko jį likimo valiai. O savavališkai tokių transporto priemonių negali utilizuoti nei kaimynai, nei valstybė.

Nebevažiuoja pusė milijono

Kiek visame krašte yra neeksploatuojamų automobilių, niekas negali pasakyti. Techninės apžiūros (TA) įmonių asociacijos skaičiavimu, Lietuvos keliais neberieda apie 500-600 tūkst. VĮ "Regitra" duomenų bazėje įregistruotų mašinų, t. y. ketvirtadalis oficialaus šalies automobilių parko.

Dalis jų jau seniai išardyti ar išgabenti į užsienį, bet nemažai senienų trūnija provincijos laukuose ir miestų kiemuose. Asociacijos prezidentas Gintautas Šlėderis ragino savivaldybių administracijas ryžtingiau imtis priemonių pašalinant iš gyvenviečių vaiduokliais virtusius automobilius. "Abejoju, ar dauguma jų dar kada nors būtų tinkami naudoti. Jie tik teršia aplinką, dažnai būna pribėgusi bala tepalo, o jei daugiabučio kieme stovėjimo vietų ir taip mažai, kiekvienam kaimynui apsunkina gyvenimą", - tvirtino jis.

Skundė kaimynai

Didžiųjų krašto miestų savivaldybės skirtingai vertina nenaudojamų transporto priemonių problemą. Vilniaus valdžia giriasi neįtikima sėkme, klaipėdiečiams koją kišą žmogaus veiksnys, o Kauno savivaldybė visą atsakomybę palieka policijai. "Tai policijos kompetencija. Mes nesikišame", - teigė Kauno savivaldybės Viešosios tvarkos tarnybos vedėjas Rimas Sidera.

Klaipėdos gyventojai pernai buvo raginami pranešti apie daugiabučių kiemuose paliktus apleistus automobilius, bet šįmet uostamiestis nebesigriebs šios akcijos dėl žmonių nesupratingumo. Klaipėdos miesto savivaldybės Viešosios tvarkos ir transporto skyriaus Viešosios tvarkos poskyrio vedėjas Marius Poimanskis pasakojo, kad neeksploatuojamų mašinų paieška buvo tapusi įrankiu pakenkti kaimynui.

"Pernai prašėme žmonių atsiųsti pranešimų apie apleistus, techniškai netvarkingus automobilius. Bet ne visi jie buvo nuleistomis padangomis ar išdaužytais langais. Iš 70 pranešimų maždaug trečdalį atsiuntė pakenkti norintys kaimynai", - tvirtino pašnekovas. Pasak jo, pareigūnams pakirto rankas suvokus, kiek daug pranešimų buvo išsiųsta iš pavydo, pykčio ar apskritai be jokių pateisinamų motyvų.

"Rinkome duomenis, siuntėme policijos ekipažą, o paaiškėdavo, kad automobilio nurodytoje vietoje nėra arba ten stovi naujutėlė tvarkinga mašina", - pasakojo M.Poimanskis. Jis atkreipė dėmesį, kad tik akivaizdžiai "nusibaigusios" transporto priemonės išprašomos iš daugiabučių kiemų. O jei mašina iš pažiūros atrodo sveika, niekas negali prie jos prikibti, net jei savininkas ja išvažiuoja vos keletą kartų per metus ir užima daugelio geidžiamą vietą.

Priversti saugoti šiukšles

Dar vienas didelis sunkumas klaipėdiečius pasitiko, kai teko ieškoti apleistų automobilių savininkų ir versti juos utilizuoti lūženas. "Savininkus rasti dažniausiai pasiseka, bet priversti juos susitvarkyti - sunkesnė užduotis. Jei žmogus Airijoje ir planuoja grįžti po penkerių metų, kas tada belieka?" - retoriškai klausė M.Poimanskis. Net suvokdami, kad automobilio liekanos jo savininkui seniai neberūpi, policijos pareigūnai ir savivaldybės darbuotojai negali jų tiesiog imti ir išvežti, nes pagal galiojančius teisės aktus turtas gali būti pripažintas bešeimininkiu tik po metų nuo tokio prašymo.

Tuo tarpu visus metus savivaldybei tektų metalo laužu virtusį automobilį saugoti kaip naują, jei kartais vis dėlto atsirastų savininkas ir pareikalautų mašinos. "Tokio automobilio savikaina kartais siekia tik 100 litų, o vien saugojimas atsieitų bent 1000 litų. Įsivaizduojate, kaip reikėtų juos metus saugoti? O jei tokių automobilių - 100? Jei atsirastų šeimininkas, būtų galima regreso tvarka išsireikalauti išlaidas, bet patiems šeimininkams nereikia tokių mašinų", - dėstė pašnekovas.

Todėl šįmet klaipėdiečių bus tik prašoma atsigręžti į save ir nelaukus baudų ar kaimynų skundų utilizuoti arba remontuoti savo nebeeksploatuojamus automobilius.

Kasmet - 1000 griuvenų

Sostinės valdžia giriasi gerokai sėkmingesnėmis apsitvarkymo akcijomis. Vilniuje gyventojai raginami pranešti apie pastebėtus apleistus automobilius du kartus per metus - pavasarį ir rudenį. Savivaldybės duomenimis, kasmet gaunama informacijos apie maždaug tūkstantį metalo laužu virstančių transporto priemonių. Vilniaus savivaldybės Civilinės saugos ir viešosios tvarkos departamento direktoriaus pavaduotojas Gintaras Tamošiūnas neslėpė, kad tai sena problema ir jau ne vienus metus savivaldybė bando ją įveikti, nes lūženomis virtusios mašinos užima vietas, į kurias žmonės galėtų statyti naudojamus automobilius. Pasak pašnekovo, nors ir nėra lengva pasiekti, kad automobilių savininkai paklustų reikalavimui susitvarkyti, šios akcijos itin efektyvios - iš kiemų patraukiama apie 97 proc. nebetinkamų eksploatuoti transporto priemonių.

"Būna tokių, kuriems užtenka tik užkišti už valytuvo įspėjamą raštelį, kai kurių paieškos užtrunka, bet tik vienetai tokių, kurių negalime rasti ar kurie nepašalina automobilio", - teigė jis. Pasak pašnekovo, sunkiausia susisiekti su užsienyje gyvenančiais automobilių savininkais, bet paprastai šį reikalą sutvarkyti padeda Lietuvoje likę šeimos nariai.

Bauda brangesnė už mašiną

Šis pavasaris taip pat ne išimtis: sostinėje vyksta kiemų tuštinimo akcija. Iki savaitės pabaigos seniūnijų darbuotojai tikrins Vilniaus daugiabučių kiemus bei kitas viešąsias teritorijas ir registruos akivaizdžiai apleistus automobilius. Taip pat laukiama ir gyventojų pranešimų. Pasak G.Tamošiūno, jų gauta jau per 200. Surinkę informaciją savivaldybės darbuotojai ketina apžiūrėti apleistas mašinas ir palikti įspėjimus jų savininkams. Per keletą dienų žmonės galės pašalinti automobilį be jokių pasekmių, bet gegužės 2 dieną nesusitvarkiusiųjų duomenys bus perduoti policijai ir apsilankius pareigūnams teks ne tik išvežti tokį automobilį, bet ir sumokėti 250-500 litų siekiančią baudą.

Jei savininkas ignoruotų ir pareigūnų paliepimą, jam grėstų dvigubai didesnė bauda, o automobilis gali būti nutemptas ir konfiskuotas. Bet paprastai to neprireikia, nes mašinos šeimininkui gerokai paprasčiau kreiptis į metalo laužo supirktuvę. Tokios įmonės ne tik išgabena automobilį iš kiemo, bet ir sumoka šiek tiek pinigų.

Laisvas sprendimas

Dalis vyresnio amžiaus vairuotojų, retai naudojančių savo automobilius, jau spėjo sunerimti, kad aplinkiniams jų transporto priemonė gali pasirodyti nebeeksploatuojama. Bet G.Tamošiūnas patikino, kad jei automobilis seniai stovi arba retai naudojamas, dar nereiškia, jog jis apleistas. Į vietinės valdžios akiratį patenka tik akivaizdžiai nebetinkami naudoti automobiliai. Paprastai jų tinkamumas nustatomas pagal išorinius požymius.

"Nuo kada skaičiuojama, kad transporto priemonė nebeeksploatuojama, įstatymai nenustato. Tik pagal teisminę praktiką vadovaujamės išoriniais požymiais", - aiškino jis. Išdaužyti langai, žibintai, žolės apipinti ratai, nuleistos padangos, nebegaliojanti TA - pagrindiniai požymiai, kad automobilis sustojo visam laikui. Pašnekovo teigimu, dar viena rūšis miesto šiukšlių - avarijose sudaužyti automobiliai. "Net jei jie turi galiojančią TA, užtenka, kad kieme pabūtų keletą mėnesių, ir kaimynai ima skųstis. O jei paliekamas stovėti senas automobilis, jį visi užmiršta. Gali kieme prabūti metus ar dvejus ir kartais tik pagal TA laiką galima nustatyti, kiek jis stovi nejudinamas", - teigė G.Tamošiūnas. Pasak jo, paprastai apleidžiamos senos, daugiau nei 20 metų senumo mašinos, prieš dešimtmetį buvusios populiarios naudotų automobilių rinkoje - "Opel Ascona", "Volkswagen Passat" ir kiti panašūs modeliai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"