Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Renkantis komercinį automobilį tenka skaičiuoti

 
2016 12 21 6:00
„Citroen C4“ įsigijęs kaunietis susidūrė su iššūkiais keičiant automobilio klasę iš N1 į M1. 
„Citroen C4“ įsigijęs kaunietis susidūrė su iššūkiais keičiant automobilio klasę iš N1 į M1.  LŽ archyvo nuotrauka

Komercinės paskirties (N1) automobilio registracijos keitimas į keleivinio (M1) šiuo metu Lietuvoje atsieina apie 600 eurų. „Citroen C4“ Vokietijoje įsigijęs kaunietis verslininkas Marius D. tikino pavėluotai supratęs, kad transporto priemonė registruota kaip komercinė, todėl norint nemokėti kelių mokesčio reikia keisti jos paskirtį.

„Vėliau išsiaiškinau, kad jei automobilis pagal VIN numerį iš gamyklos išriedėjo kaip keleivinis, mažiau problemų man kils registruojant jį Latvijoje. Mat latviai atsižvelgia į faktą, o ne į tai, kas parašyta mašinos dokumentuose. Jeigu automobilis iš gamyklos išriedėjo kaip keleivinis, Latvijoje keičiant kategoriją jokių bėdų nekyla. Sudėtingiausiai įgyvendinama dalis – papildomos sėdynės, langai, dar privalo būti saugos diržai“, – aiškino kaunietis.

Gali pareikalauti eksperto išvadų

Pasak įmonės „Transporto studijos“ eksperto Simono Lipskio, „liaudies medicinos“ receptai, kaip pakeisti transporto priemonės statusą pasinaudojant kurios nors kaimynės šalies nacionalinės teisės ypatumais, gali būti neefektyvūs, nes VIN kode yra užšifruota, kokiai klasei priskiriamas automobilis. VĮ „Regitra“, pastebėjusi neatitikimą – kad automobilis „gimė“ vienoks, o, tarkime, Latvijoje tapo kitoks, turi teisę pareikalauti ekspertų išvadų.

S. Lipskis pabrėžė, jog vizualiai vienodos mašinos gali smarkiai skirtis savo techniniais duomenimis. Tai priklauso nuo to, kokiai rinkai jos buvo skirtos.

„Ne paslaptis, kad kai kuriose trečiosiose (nepriklausančiose Europos Sąjungai ar Europos ekonominei erdvei) šalyse galioja ne tokie griežti ekologiniai reikalavimai. Ten galima registruoti naują techniką, atitinkančią „Euro 4“ ar dar mažesnius reikalavimus. Kadangi ją pagaminti kainuoja gerokai pigiau, automobilių pramonė naudojasi visomis galimybėmis sutaupyti ir atitinkamai elgiasi. Tačiau tokios technikos, kuri tuo metu, kai buvo registruojama pirmą kartą, neatitiko Europos Sąjungoje tada galiojusių reikalavimų, dabar Lietuvoje nebūtų neįmanoma įregistruoti. Kitaip tariant, atlikus ekspertizę gali pasirodyti, kad N1 mašina neturi būti traktuojama kaip M1. Tarkime, N1 klasės automobilyje „Ford Fiesta“ ne tik nėra antros eilės sėdynių, bet ir erdvės keleivių kojoms, – ten grindys visiškai lygios, pritaikytos kroviniams gabenti“, – akcentavo S. Lipskis.

Ekspertas perspėjo, kad tikrinant transporto priemonės dokumentaciją su faktine automobilio įranga gali kilti rūpesčių dėl, atrodytų, visiškai formalių dalykų. Pavyzdžiui, komercinėje transporto priemonėje sėdimųjų keleivių vietų reikalavimas apibrėžiamas taip: „Sėdynė turi būti patikimai pritvirtinta“, o M1 klasės automobiliuose sėdynių konstrukcijos patikimumas turi būti įrodytas įvairiais testais. Tą patį galima pasakyti ir apie elektroninio stabilumo sistemą. Vienos klasės technikai ji privaloma, o identiškam N1 klasės modeliui – ne.

„Ekspertai negali vadovautis savo nuožiūra ar „sveiku protu“ ir tuo remdamiesi teigti, jog nėra skirtumo tarp N1 ir M1, nes jis plika akimi nematomas. Mes privalome preciziškai laikytis teisės aktų reikalavimų. Dėl to kartais ekspertizės išvados būna neigiamos. Bet kokiu atveju, prieš perkant nenaują N1 klasės transporto priemonę ir tikintis ją perregistruoti, patartina itin atidžiai išstudijuoti galiojančius reikalavimus bei juos apibrėžiančią dokumentaciją. Priešingu atveju procesas gali būti ilgas, brangus ir nerezultatyvus“, – perspėjo S. Lipskis.

Trys „metamorfozės“ etapai

„Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius kalbėjo, kad norint pakeisti automobilio statusą būtina įveikti tris „metamorfozės“ etapus.

„Visų pirma iš oficialaus transporto priemonės gamintojo atstovo reikia gauti sertifikatus, patvirtinančius, jog mašina atitinka M1 keliamus reikalavimus, susijusius su išmetamosiomis dujomis, stabdžių sistema, tam tikrais kėbulo konstrukcijos ypatumais ir t. t. Tokių dokumentų išdavimas kainuoja apie 150–200 eurų. Jei tos pačios markės ir modelio N1 bei M1 transporto priemonės iš tiesų yra identiškos, tai privalu patvirtinti atliekant automobilio atitikimo reikalavimams ekspertizę. Ši procedūra, kad ir kokia būtų ekspertų išvada (ar teigiama, ar neigiama), taip pat atsieina apie 200 eurų. Kaina priklauso nuo ekspertizę atliekančios įmonės paslaugų įkainių ir sugaištamo laiko. Paskutinis etapas – Valstybinės kelių transporto inspekcijos rinkliava (202 eurai) už individualų tipo patvirtinimą“, – vardijo R. Vėlavičius.

PVM sutaupo, bet rūpesčių neišvengia

Tiesa, vis dažniau pasitaiko ir priešingų atvejų, kai perkant naujus automobilius siūloma juos registruoti kaip komercinius ir taip „sutaupyti“ pridėtinės vertės mokestį (PVM). Kai kurie gamintojai savo lengvųjų automobilių modeliams net yra išrūpinę komercinių sertifikatus. Šioje srityje labiausiai pasistengė „Škoda“. Daugumą kompanijos automobilių galima registruoti ir kaip M1, ir kaip N1 klasės.

Kadangi N1 traktuojama kaip „komercinės paskirties transporto priemonė“, kitaip tariant, darbo įrankis, tokiam automobiliui įsigyti išleistos sumos PVM atskaita yra galima. Dėl to pirkinys atpinga 21 procentu.

Bet privalu žinoti, kad perkant N1 klasės automobilį kiekvienais metais reikia sumokėti 304 eurų kelių naudotojo mokestį, kitokio tarifo privalomojo civilinės atsakomybės draudimo mokestį ir kasmet apsilankyti techninės apžiūros centre. Minėtą rinkliavą būtina mokėti ketinant važinėti krašto ir magistraliniais keliais A1-A18. To nepadarius eismo priežiūros pareigūnai gali skirti baudą nuo 173 iki 347 eurų. Vairuojant identišką, tačiau M1 klasei priskiriamą mašiną jokio kelių mokesčio mokėti nereikia.

„Regitros“ duomenimis, šiuo metu yra 15 automobilių modelių, kuriuos galima įsigyti ir kaip asmeninius, ir kaip komercinius. Didžiąją jų dalį sudaro premium klasės visureigiai.

Turint tokią transporto priemonę taip pat reikia pildyti dokumentus (kelionės lapus, krovinio važtaraščius), kurie rodo, kad ji naudojama komercinėje veikloje. Įmonės balanse automobilį visiškai amortizuoti galima tik per penkerius metus. Jeigu norima jį įsigyti anksčiau arba parduoti kitam asmeniui, reikia sumokėti susidarantį mokesčio skirtumą.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"