TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Rusijos ežero paslaptis

Autoriaus archyvo nuotrauka

Žvarbi ir apniukusi 2006 metų spalio 18-oji Murmansko srityje, šalia Rusijos sienos su Suomija. Ant kranto - keli kariuomenės pravažesni sunkvežimiai ir miško vilkimo traktorius. Būrelis vyrų, tarp jų keli nardytojų kostiumais, įdėmiai žvelgia į ežerą. Ten, toliau nuo kranto, ima burbuliuoti vanduo ir iš gelmių palengva išnyra keistas daiktas, apsuptas išsipūtusių guminių plūdurų.

Keli vyrai skubiai sušoka į valtelę ir nusiiria prie ateivio iš gelmių, paskui save tempdami lyną, prikabintą prie traktoriaus. Pritvirtinus lyną prie iškilusio į paviršių daikto suriaumoja traktoriaus variklis, ir paslaptingasis skenduolis palengva ima artėti prie kranto... Netrukus ratais išaręs minkštą pakrantės gruntą jis jau stovi ant sausumos. Gerokai apgadintas, bet dar atpažįstamas didžiulis sunkvežimis su dvieile kabina. Specialistai jį nesunkiai atpažįsta - tai Antrojo pasaulinio karo metų vilkikas "Faun ZR". Po valandos ištraukiama į krantą ir dviašė priekaba. Netrukus abu praėjusio karo reliktai, pakrauti į autovilkinį, iškeliauja į Maskvą. Juos priglaus ir restauruos privatus Vadimo Zadorožno technikos muziejus.

Sunkvežimius surinkdavo rankomis

Kas tai per automobilis ir kuo jis įdomus, kad net privatus muziejus, surengęs nemažai kainavusią gelbėjimo ekspediciją, sugebėjo įtikinti suteikti pagalbą netoliese įsikūrusį Rusijos armijos dalinį? Grįžkime į prieškario metus. Niurnberge veikusi nedidelė firma "Faun", garsėjusi savo komunalinės paskirties automobiliais, pagal individualius užsakymus iš esmės rankomis surinkdavo ir sunkvežimius. Į valdžią atėjus A.Hitleriui ši visiškai taikią produkciją gaminusi įmonė buvo įtraukta į karinės produkcijos tiekimą vermachtui. Niurnberge imta gaminti triašius 6x6 tipo 2,5 tonos pravažius sunkvežimius, žinomus kaip "Einheitsdiesel" bei milžiniškus tankovežius "Faun L900" su tuomet itin galingais 150 AG dyzeliniais varikliais "Deutz".

Priimtas į ginkluotę

Vis dėlto šie automobiliai, nors ir labai įspūdingai atrodę per vermachto paradus, nepasiteisino jau pirmaisiais Antrojo pasaulinio karo metais. Tada iš sausumos kariuomenės ginkluotės valdybos "Faun" gavo užduotį sukurti galingą vilkinį, galintį užnugaryje ne tik gabenti sunkius krovinius, bet ir atlikti lokomotyvo funkcijas pafrontės geležinkeliuose. Daug nesvarstydami to meto konstruktoriai paėmė jau minėtą sunkiasvorį L900. Sutrumpinę rėmą ir atsisakę vieno tilto, paliko tą patį 13,5 litro darbo tūrio 6 cilindrų 150 AG skysčiu aušinamą dyzelį "Deutz F6M517", daugiadiskę sankabą, 4 laipsnių pavarų dėžę su papildoma pagreitį didinančia "Maybach" konstrukcijos pavara, leidusia vilkiniui geru keliu įsibėgėti iki 60 km/h. Pavadintas "Faun ZR" šis ganėtinai kompaktiškas dviašis vilkikas (bazė - 3600 mm, ilgis - 6450 mm) su erdvia dvieile keturių durų kabina ir nedideliu uždaru kėbulu gale vermachto specialistų buvo priimtas į ginkluotę ir nuo 1940 metų vidurio tapo pagrindine Niurnbergo gamyklos produkcija. Pats sverdamas 9,5 tonos, "Faun ZR" nesunkiai vilko priekabą, sveriančią 30 tonų. Tiesa, tada per jo variklio purkštukus 100 kilometrų nuvažiuoto kelio pratekėdavo 50 litrų dyzelino.

Tempdavo sąstatus

Galinguosius "faunus" dažniausiai naudojo inžineriniai daliniai, kuriems reikėjo vilkinio pervežti pontoninius tiltus ir kitus sunkius mechanizmus, aerodromų priežiūros batalionai. Aerodromuose "faunai" buksyruodavo lėktuvus, tampydavo po kelias priekabas-cisternas, ant specialių priekabų parveždavo priverstinai laukuose nutūpusius lėktuvus. Prasidėjus operacijai "Barbarossa", vokiečių geležinkelininkai gavo nemažai "faunų", specialiai pritaikytų važiuoti geležinkeliu. Modeliui ZRS buvo sumontuoti geležinkelio vagonų ratai bei buferiai, pritaikyta geležinkelio signalizacija, blokuotas tiesios padėties vairas. Tarybinių geležinkelių vėžė buvo platesnė nei Europoje. Kol statybiniai būriai siaurindavo okupuotose teritorijose esančių geležinkelių vėžę, kad ja galėtų riedėti vokiški garvežiai ir vagonai, vokiečiai kroviniams gabenti gana plačiai naudojo trofėjinius tarybinius vagonus. Tada vietoj garvežių sąstatą tempdavo "Faun ZR", nes jo provėžą buvo galima reguliuoti. Vienas "faunas" bėgiais galėjo vilkti 500 tonų sąstatą, o sukabinti po du jie veždavo net 1000 tonų sveriantį traukinį.

Tęsinys kitame "Trasos" numeryje

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"