TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Rusijos rinka – tarp krizės ir korupcijos

2016 06 15 6:00
Nors Pietų Korėjos gamintojas "Hyundai" stengėsi kuo patraukliau pristatyti savo automobilius rusams, per 2016 metų pirmus 5 mėnesius jų pardavimas skaičiuojant vienetais Rusijoje krito labiausiai. Gamintojo nuotrauka

Balandį šiokius tokius stabilizavimosi ženklus rodžiusi Rusijos naujų automobilių rinka pirmąjį vasaros mėnesį vėl tėškėsi į purvą – birželį ji sumenko 14,5 procento.

Europos verslo asociacija (AEB) šį balandį, palyginti su tuo pačiu 2015 metų mėnesiu, fiksavo 8,5 proc. naujų automobilių rinkos nuosmukį. Tuomet Rusijos rinkoje dirbančius užsienio automobilių gamintojus ir atstovus vienijančio AEB Automobilių gamintojų komiteto Maskvoje pirmininkas Joergas Schreiberis sakė, kad vietos rinka „rodo nuolatinį, nors ir lėtą judėjimą link to, kad galiausiai būtų aptiktas jos kritimo dugnas“.

Tačiau asociacijai paskelbus gegužės mėnesio rezultatus vienas AEB vadovų vėl prapliupo pesimizmu. „Pardavimo gegužę rezultatai liudija, kad kelias į rinkos stabilizaciją yra duobėtas“, – rėžė J. Schreiberis. Tiesa, jis atkreipė dėmesį, kad pastaruoju metu tariamai stabilizavosi Rusijos ūkio makroekonominiai rodikliai, o tai esą teikia vilties, jog aktyviau bus pradėti pirkti ir nauji automobiliai. AEB vadovas kvietė gamintojus pasisemti kantrybės.

Dešimties metų žemumose

Rusijos naujų automobilių gamintojai geležinę kantrybę rodo jau kelerius metus, kai nuo 2011-ųjų šalyje pradėjo kristi prekyba naujais automobiliais. Vakarams įvedus ekonomines sankcijas Rusijai, kritimas tapo tragiškas, jis siekė po kelias dešimtis procentų kas mėnesį. Dabar vietos rinka nusmuko iki prieš dešimt metų buvusių žemumų. Tai pripažino ir pats AEB Automobilių gamintojų komiteto vadovas. Bet, kaip rodo gegužės pardavimo duomenys, greičiausiai ir tai dar ne pabaiga, taigi, „dugnas“ dar nepasiektas.

AEB duomenimis, praėjusį mėnesį rusai nupirko 107 665 naujus lengvuosius automobilius, arba net 18 203 mažiau nei 2015 metų gegužės mėnesį. Balandį šis skirtumas buvo mažesnis – siekė 11 269 mašinas.

Vis dėlto kyla įtarimų, kad balandį Rusijos naujų automobilių rinka mažiau nei įprastai pastaraisiais metais sumenko dėl administracinių Kremliaus manipuliacijų. Balandis buvo vienintelis mėnuo nuo 2011-ųjų, kai tragiškas nuosmukis aplenkė kol kas Rusijoje populiariausią naujų lengvųjų mašinų markę „Lada“. Paskutinį pavasario mėnesį šių automobilių buvo parduota 24 648, arba 8 proc. daugiau nei 2015-ųjų balandį (22 859).

Netikėta „Lados“ sėkmė daugiausia lėmė, kad ir bendras mėnesio pardavimo rezultatas atrodė geriau.

Buvęs koncerno "AvtoVAZ" prezidentas švedas Bo Anderssonas krito nelygioje kovoje susidūręs su Rusijos korupcine sistema./LŽ archyvo nuotrauka

Pardavimą išaugino dirbtinai?

Galbūt čia nebūtų nieko keista, jei „Lados“ gamintojo „AvtoVAZ“ akcininkės, kurių pagrindinė yra Rusijos vyriausybė, nebūtų kovą žaibiškai pakeitusios koncerno prezidento. Šias pareigas nuo 2014 metų pradžios ėjo švedas Bo Anderssonas. Oficialiai teigta, kad vos dvejus metus prezidento kėdėje pabuvęs Švedijos pilietis nesugebėjo rasti bendros kalbos su akcininkėmis ir tiekėjais, o svarbiausia – pernai jo vairuojamas „AvtoVAZ“ patyrė net 76 mlrd. rublių (980,1 mln. eurų) nuostolį. Tačiau neoficiali atleidimo versija – visai kita.

Netgi Rusijoje pripažįstama, kad talentingo vadybininko, dariusio ryžtingas pertvarkas jam patikėtame koncerne, atleidimo priežasčių pirmiausia reikia ieškoti ne buvusio „AvtoVAZ“ prezidento veikloje, o korupcijos graužiamoje Rusijos ūkio sistemoje, kurios viena svarbiausių dalių yra korumpuotos, iš valstybinių įmonių milijonus siurbiančios privačios tiekimo grandinės.

B. Anderssonas atsisakė dirbti su Rusijos automobilių detalių ir mazgų tiekėjais, kurie nuolat vėluodavo atlikti užsakymus, o kartais jų išvis neatlikdavo. Tačiau švedo diegiama tvarka galutinai įsiutino tiekėjus ir galbūt kartu su jais iš to paties lovio mitusius politikus bei kitus rusų valdžios atstovus, taip pat – ir Maskvoje. Kovą „AvtoVAZ prezidentas švedas B. Anderssonas paskubomis buvo pakeistas rumunu Nicolasu Maure“u, kuris esą gyveno socializmo sąlygomis ir geriau žino, kaip vadovauti socialistiniais pagrindais veikiančiai įmonei.

Tikriausiai joks sutapimas, kad jau kitą mėnesį, balandį, „Lados“ pardavimas Rusijoje staiga pašoko į viršų. Gali būti, jog kai kam Toljatyje ir Maskvoje reikėjo įrodyti, kad pakeitus vadovus reikalai iškart pagerėjo. Kad tai nėra atsitiktinumas, liudija ir faktas, jog naujus „Lada“ automobilius daugiausia perka Rusijos viešasis sektorius, kuriame viską lemia ne skaidrūs viešieji pirkimai, o vietos biurokratų norai.

Tačiau gegužė vėl viską sudėliojo į savo vietas. Praėjusį mėnesį Rusijoje buvo nupirkti vos 20 597 automobiliai „Lada“, arba 10 proc. mažiau nei 2015 metų gegužę.

Trapus „Alfa Romeo“ triumfas

Maža to, iš AEB ataskaitos aiškėja, kad „Lada“ sausį-birželio 1 dieną buvo antra nepopuliariausia automobilių markė, jei vertintume pardavimo kritimą pagal mašinų skaičių. Per pirmus penkis 2016 metų mėnesius rusai nupirko 12 146 „Ladomis“ mažiau nei per tą patį laikotarpį praėjusiais metais. Tiesa, ši markė daugiausia dėl valstybinių užsakymų vis dar išlieka pati populiariausia Rusijoje. Tačiau, įvertinus jos nuolatinį didžiausią pardavimo mažėjimą, tai greičiausiai ilgai netruks.

AEB ataskaita atskleidė tragiškai kritusį ne tik gegužės, bet ir pirmų penkių mėnesių naujų automobilių pardavimą Rusijoje. Sausį-balandį rusai nupirko tiktai 548 119 naujų lengvųjų mašinų, arba 14,7 proc. mažiau nei per tą patį laikotarpį pernai (642 236).

Iš 57 naujų automobilių markių, kurių pardavimo duomenis pateikia AEB, tiktai 15 fiksavo augimą. Daugiausia tai buvo vos po kelis šimtus ar netgi vos kelias dešimtis mašinų pardavę gamintojai ar jų atstovai, kurių sėkmė nedaro nė mažiausios įtakos galutiniam bendram rezultatui. Pavyzdžiui, nuo sausio iki birželio 1 dienos Rusijoje įspūdingiausią augimo rezultatą (+215 proc.) fiksavo itališki „Alfa Romeo“, tačiau per penkis mėnesius rusai jų tenupirko 41.

Dešimtukas populiariausių naujų automobilių markių Rusijoje 2016 m. I-V mėn.

VietaMarkėPardavimo rezultatas (vnt.)Pokytis (proc.)*
1.„Lada“102 124–11
2.„Kia“ 56 986–9
3.„Hyundai“52 333–22
4.„Renault“41 966–11
5.„Toyota“37 152–4
6.„Volkswagen“27 406–8
7.„Nissan“30 315–27
8.„Škoda:“22 094–7
9.„Ford“16 989+60
10.„Mercedes-Benz“15 830–17

*Palyginti su 2015 m. I-V mėn.

Šaltinis: AEB.

Blogiausią pardavimo rezultatą Rusijoje fiksavusios naujų automobilių markės skaičiuojant proc., 2016 m. I-V mėn.

VietaMarkėPardavimo rezultatas (vnt.)Pokytis (proc.)*
1.„SsangYong“928–64
2.„Honda“593–63
3.„Mitsubishi“7307–56
4.„Smart“94–53
5.„Jeep“528–51

*Palyginti su 2015 m. I-V mėn.

Šaltinis: AEB.

Blogiausią pardavimo rezultatą Rusijoje fiksavusios naujų automobilių markės pagal parduotų mašinų skaičiaus kritimą, 2016 m. I-V mėn.

VietaMarkėPardavimo rezultatas (vnt.)Pokytis (vnt.)*
1.„Hyundai“52 333–15 822
2.„Lada“102 124–12 146
3.„Nissan“30 315–11 321
4.„Mitsubishi“7307–9304
5.„Datsun“6690–8524

*Palyginti su 2015 m. I-V mėn.

Šaltinis: AEB.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"