Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Šalčio ir akumuliatorių akistata

 
2016 12 15 6:00
„Golf“ klasės automobiliui, eksploatuojamam Pietų Europoje, pakanka 36 Ah akumuliatoriaus, Vokietijoje – 45 Ah, o Šiaurės Europoje jau reikia net 64 Ah akumuliatoriaus.
„Golf“ klasės automobiliui, eksploatuojamam Pietų Europoje, pakanka 36 Ah akumuliatoriaus, Vokietijoje – 45 Ah, o Šiaurės Europoje jau reikia net 64 Ah akumuliatoriaus. Lietuvos žinių archyvo nuotraukos

Žiemą automobilių energijos saugykloms – akumuliatoriams – tenka gerokai didesnis krūvis, todėl natūralu, kad šiuo metų laiku vairuotojams kyla daugiausia su jais susijusių problemų.

Jei lengvąja mašina kasdien nevažiuojate, jos akumuliatorius, esant įjungtai signalizacijai, žiemą išsikraus vidutiniškai per 10 dienų.

Įkrauti bent 20 minučių

Dažnu atveju akumuliatorius veiktų kur kas ilgiau, jei būtų tinkamai eksploatuojamas. Tačiau skubėti jo keisti nėra reikalo. Jeigu akumuliatorius dar apynaujis, o jau išsikrauna, greičiausiai bus kaltas ne pats prietaisas, bet ydingas automobilio eksploatavimas ar elektros nuotėkis grandinėje.

„Objektyvios priežastys – „amžius“, variklio paleidimo ciklų skaičius – sudaro tik nedidelę dalį atvejų, verčiančių ieškoti naujo akumuliatoriaus. Žiemą tradiciškai daugiausia bėdų kyla tuomet, kai automobilis bent kelias dienas neeksploatuojamas. Tada akumuliatoriaus energija nusenka ir paleidžiant variklį sistema nebepajėgia išjudinti sustingusios variklinės alyvos. Nepamirškime, kad žiemą dažnai sujungiami visi automobilio elektros prietaisai, o jie sunaudoja iki trijų kartų daugiau elektros energijos, nei gali pagaminti generatorius. Tiek, kiek jos trūksta, paimama iš akumuliatoriaus, todėl šis greičiau išsikrauna“, – aiškino automobilių priežiūros specialistas Vaidotas Nemanis.

Pasak pašnekovo, dar daugiau akumuliatoriaus įkrovos problemų kyla, kai automobilio šeimininkas paprastai važiuoja juo trumpai – iš namų į darbą ir atgal. Vien paleidžiant variklių sunaudotam elektros energijos kiekiui atkurti reikia važiuoti automobiliu bent 20 minučių.

„Galinga garso aparatūra, papildomi žibintai, kelių lygių apsaugos signalizacija kur kas intensyviau naudoja akumuliatorių energijos išteklius. Ypač greitai jie senka, kai grandinėje atsiranda srovės nuotėkis. Daugiau kaip pusė Lietuvoje naudojamų 10 metų ir senesnių dyzelinių automobilių turi starterio gedimų, t. y. jis eikvoja kur kas daugiau elektros energijos nei reikėtų. Taip akumuliatoriaus eksploatacijos laikas smarkiai sutrumpėja“, – sakė V. Nemanis.

Ieško probleminės grandinės

Pasak technikos specialisto, akumuliatoriaus techninės būklės įvertinimas turi apimti ir jo veikimo su generatoriumi bei starteriu patikrinimą. Dažnas vairuotojas įsitikinęs, jog akumuliatorius nėra iškraunamas, kai išjungiami visi elektros energijos prietaisai. Tačiau ši taisyklė galioja tik seniems automobiliams, neturintiems daug elektronikos įrangos. Vis dėlto jei akumuliatorius išsikrauna per greitai, reikia atlikti srovės nuotėkio matavimą. Tam pasitelkiamas ampermetras.

Visiškai įkrauto akumuliatoriaus įtampa turi siekti 12,7 volto.
Visiškai įkrauto akumuliatoriaus įtampa turi siekti 12,7 volto.

„Ieškant srovės nuotėkio būtina išjungti visus elektros energijos imtuvus, pavyzdžiui, salono apšvietimą, taip pat signalizacijos sistemą. Matavimai daromi ampermetru, kurio diapazonas yra nuo 0–5 mA iki 0–10 A. Jungdami mažesnį matavimo diapazoną rasite srovės vertę, kuri bus kiek galima artimesnė matavimo diapazonui. Vis dėlto leistiną srovės nuotėkio vertę, esant ramybės būsenai, ne taip paprasta nurodyti. Jei automobilį varytų karbiuratorius, jeigu jis nebūtų „prikimštas“ sudėtingų elektronikos sistemų, nuotėkis, kaip nurodo „Volkswagen“, „Audi“ ir dalis kitų gamintojų, turėtų svyruoti tarp 1 ir 3 mA. Tačiau modernūs automobiliai, jų garso sistemos, tvarkyklių atmintis, signalizacijos energijos gali suvartoti kur kas daugiau, nors riba – iki 0,08 A“, – pažymėjo V. Nemanis.

Jeigu nuotėkis aiškiai per didelis, reikia rasti grandinę, kuri eikvoja srovę. Galbūt yra įjungtas koks nors papildomas įrenginys, o gal grandinėje įvyko trumpasis jungimas arba srovės nuotėkis. Norint nustatyti to priežastį būtina paeiliui po vieną išjungti elektros grandines (išimti saugiklius).

„Galiausiai rasite grandinę, kurią išjungus ampermetro rodmenys krinta. Tai reiškia, kad ji „valgo“ per daug srovės. Tiesa, jei išėmus saugiklius nepavyksta rasti probleminės grandinės, būtina išjungti ir saugikliais neapsaugotas grandines“, – dėstė specialistas.

Dėl oro sąlygų žiemą ir važinėjamų trumpų atstumų akumuliatoriai išsikrauna greičiau.
Dėl oro sąlygų žiemą ir važinėjamų trumpų atstumų akumuliatoriai išsikrauna greičiau.

Šiaurėje reikia talpesnių

Paprastai manoma, kad tinkamai eksploatuojamas akumuliatorius laiko penkerius metus. Kaip rodo Lietuvos pardavėjų duomenys, lietuviai linkę šiuos prietaisus keisti kas trejus metus. Dėl šaltesnių orų žiemą ir važinėjamų trumpų atstumų akumuliatoriai dėvisi greičiau. Vasarą, kai šilta, pakanka ir dešimtadalio akumuliatoriaus energijos, tačiau per šalčius būtinai reikia bent 80 proc. jo pajėgumo.

Visiškai išsikrovusį akumuliatorių galima įkrauti per 20 ar daugiau valandų, darant tai šildomoje patalpoje. Būtina žinoti, jog iškrautą akumuliatorių privalu kuo greičiau įkrauti, antraip plokštelės susigadins taip, kad nebegalės nei priimti, nei atiduoti energijos.

„Jei keičiate akumuliatorių, privalote žinoti keletą dalykų. Benzininiam varikliui skirtą akumuliatorių įdėję į dyzelinį automobilį smarkiai sutrumpinsite jo eksploatavimo laiką. Per maža pasirenkamo akumuliatoriaus talpa – irgi dažna klaida mūsų kraštuose. Kaip nurodo gamintojai, „Golf“ klasės automobiliui, eksploatuojamam Pietų Europoje, pakanka 36 Ah akumuliatoriaus, Vokietijoje – 45 Ah, o Šiaurės Europoje jau reikia net 64 Ah akumuliatoriaus“, – lygino V. Nemanis.

Jo teigimu, gamyklinis akumuliatorių brokas visuomet išryškėja per pirmus 2–3 naudojimo mėnesius. Jei prietaisas išeina iš rikiuotės vos po pusmečio, dažniausiai būna kalta nepakankama jo įkrova, atsiradusi dėl generatoriaus, starterio problemų ar kitokio elektros nuotėkio. Eksploatuojant lengvojo automobilio akumuliatorių turi būti užtikrinama 13,9–14,5 volto įkrovimo įtampa. Beje, papildomas srovės nuotėkis atsiranda net dėl nešvaraus ar drėgno akumuliatoriaus korpuso.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"