TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Saldus apsimestinio nežinojimo jaukas

2007 10 10 0:00
Kad kairiajai eismo krypčiai konstruotus automobilius būtų leista registruoti ir eksploatuoti Lietuvoje, vien perkelti valdymo mechanizmo iš dešinės pusės į kairę nepakanka.
LŽ archyvo nuotrauka

Susigundžiusieji už mažesnę kainą įsigyti naujesnį automobilį rizikuoja pakliūti į keblią situaciją, iš kurios išsikapstyti nepadės net apsimestinis nežinojimas.

"Nežinojimas, kaip sakoma, neatleidžia nuo atsakomybės", - perspėja Šiaulių techninių apžiūrų centro direktorius Sigitas Savickas. "Į mūsų įstaigą ateina nemažai žmonių, kurie, galima sakyti, pakibę tarp dangaus ir žemės - įsigijo automobilį, tačiau negali jo eksploatuoti kaip neatitinkančio reikalavimų." Kaip atsiranda tokia neapibrėžta situacija? Į tokias pinkles rizikuoja pakliūti žmonės, susigundę įsigyti perdirbtus automobilius. O kokie automobiliai laikomi perdirbtais? Labiausiai paplitęs pavyzdys, anot S.Savicko, tai iš Didžiosios Britanijos atgabenti automobiliai, kuriems iš dešinės pusės į kairę perkelti valdymo mechanizmai. Tuo labiau kad ieškančiam automobilio piliečiui tai gali pasirodyti netgi labai patrauklu. Juk iš Anglijos pargabentam automobiliui nereikalingas atitikties patvirtinimas - jį galima registruoti kaip Europos Sąjungos transporto priemonę.

Apstu neatitikimų

Vis dėlto nesusimąsčius apie tolesnes pasekmes, pasak S. Savicko, ir prasideda tikrieji vargai. Kad tokius automobilius Lietuvoje būtų leista registruoti ir eksploatuoti, vien perkelti automobilio valdymo mechanizmų iš dešinės pusės į kairę nepakanka. Jį apžiūrėję techninės apžiūros ekspertai išsyk aptiks, kad automobilis perdirbtas. Požymių - daugybė. Kairiajai eismo krypčiai konstruotame automobilyje apstu neatitikimų, pradedant valytuvų mechanizmo darbu - jis veikia toli gražu ne vairuotojo naudai - ir baigiant neatitinkančiu priekinių žibintų šviesos krypties lūžiu. Pagaliau kairiajai eismo krypčiai konstruotame automobilyje kitaip išdėstyti valdymo įrenginiai, pavyzdžiui, labiau į dešinę pusę paslinkta rankinio stabdžio rankena ir t.t.

Varginanti ir brangi procedūra

Pasak S.Savicko, perdaryto automobilio savininkas, norėdamas gauti techninės apžiūros leidimą eksploatuoti tokią transporto priemonę, susiduria su daugybe kliūčių. Įsigyja automobilį, o teisėtai jo eksploatuoti negali. Siekdamas teisėtai perdaryti automobilį jo savininkas privalo iš automobilių gamintojų atstovų gauti leidimą perdaryti ir techninę dokumentaciją, kaip tai atlikti. Bet tai dar ne viskas. Gavus šiuos leidimus ir techninę dokumentaciją tokia transporto priemonė gali būti perdirbta tik firminiuose servisuose, kitaip sakant, ten, kur meistrai turi oficialią teisę atlikti tokius perdirbimus. Įvertinus visus tokio perdirbimo niuansus nesunku suvokti, kad tokia procedūra - sudėtinga, sunki ir brangi.

Vertėtų pasitarti

Net ir autorizuotame servise atlikus perdirbimus daroma ekspertizė, ar iš tiesų viskas automobilyje pertvarkyta pagal reikalavimus. Tačiau su tuo susiję nepatogumai nesibaigia. Perdarytos transporto priemonės savininkas privalo visur vežiotis techninės ekspertizės pažymą apie atliktus automobilio perdarymus. S.Savickas pataria, kad prieš įsigyjant automobilį vertėtų pasikonsultuoti su ekspertais, kurie nesunkiai nustatys, ar automobilis buvo pagamintas su vairu kairėje, ar su vairu dešinėje.

Nepavargusi kėbulo konstrukcija

Kur kas mažiau vargo, S.Savicko teigimu, su amerikietiškais automobiliais, vadinamaisiais kosmopolitiškais arba turinčiais europietiškas versijas. Tokiais kaip "Ford", VW, "Volvo", "Toyota" ir pan. Juos pritaikyti europiniams reikalavimams nesunku. Tokiems reikalingi nedideli perdarymai, kaip antai, pakeisti priekinius ir užpakalinius žibintus bei jų prijungimus, įtaisyti rūko žibintus. Pasak S.Savicko, vis dėlto kur kas geriau iš už Atlanto atgabentas naujesnis automobilis, nei antrą dešimtį bebaigiantis vokiškas. Mat naujesnio automobilio dar nepavargusi kėbulo konstrukcija. Be to, naujesnės konstrukcijos automobilis turi kokybiškesnes pasyviosios ir aktyviosios saugos sistemas. Tuo labiau kad nesiskiria ir šiuolaikiškų tos pačios markės amerikietiškų ir europietiškų modifikacijų automobilių degalų taršos emisija.

Nusveria statistiką

Trylika metų veikiančio TA centro vadovas S.Savickas teigia, kad iš rajonų atvažiavusių automobilių techninė būklė kur kas blogesnė. Kur kas mažesnis tokių automobilių skaičius techninę apžiūrą pereina iš pirmo karto. Tai, S.Savicko manymu, lemia miestuose esantis didesnis naujų automobilių skaičius, nusveriantis TA statistiką. Vis dėlto iš pirmo karto TA talono negauna 45,5 proc. patikrintų automobilių. "Transekstos" duomenimis, maždaug 45 proc. vairuotojų, net ir tų, kurie automobilius patikrai rengia specialiai TA centruose, būna priversti čia pasilankyti dar bent kartą po aptiktų trūkumų pašalinimo. Dažniausiai (beveik 30 proc. gedimų) fiksuojami matomumo ir signalizacijos, 18 proc. - pakabos ir transmisijos gedimai, po 16 proc. - išmetimo sistemos ir stabdymo efektyvumo sutrikimai.

Kelia pavojų

Net ir sėkmingai TA "girnas" perėję seni automobiliai gana greitai vėl reikalauja "gydymo". Tai gali patvirtinti technikos ekspertai ir automobilių servisų meistrai. Nelygu eksploatacijos intensyvumas ir sąlygos, nepakitusios techninės charakteristikos išlieka tik apie 6 mėnesius. Jei toks automobilis nuolat "neaplopomas" ir eksploatuojamos tol, kol gali riedėti keliu, jis jau po pusmečio kitiems eismo dalyviams pradeda kelti maždaug pusantro karto didesnį pavojų, negu to būtų galima laukti iš techniškai tvarkingo keturračio. Sąlygiškai dideles apkrovas atlaikančio seno automobilio būklė maždaug po dvejų metų eksploatacijos - tiek, kiek leidžiama legaliai važinėti neužsukus į TAC - saugaus eismo ir aplinkosaugos požiūriu tampa kritiška. Statistikos duomenimis, vien dėl techninių priežasčių kasmet įvyksta 2-3 proc. avarijų.

Išsaugoti kvitus

"Galimas daiktas, kad dėl aplaidaus remontininkų darbo aptinkama gana daug apšvietimo ir šviesos sistemų gedimų", - sako S.Savickas. Anot Šiaulių techninių apžiūrų centro direktoriaus, per smulkias technines avarijas žibintai kenčia itin dažnai. Juos tvarkydami meistrai neretai lemputes įdeda bet kaip, žibintų nereguliuoja arba tai daro labai prastai. Gali pasitaikyti ir netinkamų, nes neturinčios sertifikavimo ženklų lemputės blogai skleidžia šviesą. "Patartume išsaugoti servisų sąskaitų kvitus, tuomet vėliau būtų galima pareikalauti ištaisyti darbo broką. O perkant lemputes derėtų atkreipti dėmesį į sertifikavimo ženklus, ypač renkantis pigesnius produktus, kurie ne visada yra kokybiški", - rekomendavo S.Savickas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"