TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Saugos kėdutės dar tik skaičiuojamos

2013 03 18 6:04
Romo Jurgaičio nuotraukos/Nuo praėjusių metų lapkričio automobilių saugos kėdutėse privalo būti vežami vaikai, kurių ūgis ne didesnis kaip 1,35 metro.

Nors nuo to laiko, kai įsigaliojo Kelių eismo taisyklių (KET) pataisa, įpareigojanti automobilyje vežti iki 1,35 m ūgio vaikus specialiose saugos kėdutėse, praėjo jau daugiau nei keturi mėnesiai, net 20 proc. vairuotojų vis dar nėra iki galo patikėję naujovės veiksmingumu.

Eismo saugumo specialistai tvirtina, kad dar nėra statistikos, kuri tiksliai parodytų, kokios naudos davė pernai lapkričio 1 dieną įsigaliojęs naujas KET reikalavimas. Kol kas skaičiais išreiškiamą naudą junta tik automobilinių saugos kėdučių pardavėjai. Tarkim, dienraščio LŽ kalbinta Vilniuje įsikūrusios prekybos įmonės "Baltmer Group", kuri prekiauja ir per internetinį portalą, pardavėja Ingrida Varnienė džiaugėsi, kad įsigaliojus KET pataisai prekyba automobilinėmis saugos kėdutėmis išaugo dvigubai.

Pasak Irinos Vilčinskienės, sostinės prekybos įmonės "Baby Center" darbuotojos, ypač ūgtelėjo vyresniems didesnio ūgio vaikams skirtų automobilių saugos kėdučių pardavimas. "Prie vairo sėdintys žmonės privalo pasirūpinti, kad kėdutėse sėdėtų 1,35 m ir mažesni vaikai. Tokio ūgio gali būti vaikai iki dešimties metų. Tačiau kas tinka trejų metų vaikui, ne visuomet tinka dešimtmečiui. Todėl vyresnių vaikų tėveliams siūlome įsigyti "padukais" vadinamų kėdučių. Kadangi anksčiau šių daiktų paklausos beveik nebuvo, jų apyvarta šovė į viršų dešimtis kartų", - tikino LŽ pašnekovė.

Lietuvoje parduodamų automobilinių saugos kėdučių kaina svyruoja nuo maždaug 40 litų iki 1,5 tūkst. litų. Tačiau, pasak prekybininkų, dažniausiai pirkėjas renkasi nuo 400 iki 500 litų kainuojančias kėdutes.

Statistikos departamento (SD) duomenimis, 2012 metais sėdimų automobilinių baldų į Lietuvą buvo importuota už 5,2 mln. litų. Tiesa, neaišku, kokią jų dalį sudaro saugos kėdutės, nes vienos rūšies baldų statistikos duomenų SD neturi.

Išgąsdino Rusija

Pernai KET pataisytos vadovaujantis atitinkamais Europos Sąjungos (ES) teisės aktais. Pataisų logika paprasta. Visų be išimties automobilių sėdynės yra pritaikytos tam tikro ūgio suaugusiems keleiviams. Akivaizdu, kad dauguma vaikų iki 9-10 metų yra mažesni už suaugusiuosius. Saugos kėdutės jiems reikalingos pirmiausia tam, kad patekus į eismo įvykį vaiko nesužalotų ar netgi jo nepasmaugtų suaugusiojo ūgiui pritaikytas saugos diržas. Užtenka vaiką pakelti aukščiau - ir tokia grėsmė išnyksta.

Vis dėlto pasitaiko, kad ir septynmečiai išstypsta iki tokio ūgio, kad jis viršija 1,35 metro. Tokiam vaikui sėdėti automobilinėje saugos kėdutėje jau nereikės. Priešingu atveju toks sėdėjimas gali baigtis tragiškai - automobiliui atsitrenkus į kokį nors daiktą gali lūžti mažamečio kaklas, nes vaiko galva bus daug aukščiau negu sėdynės atlošas. Todėl iš pradžių ES, o vėliau ir Lietuvos teisės aktuose buvo pasirinktas pranašesnis už vaiko amžių ūgio kriterijus.

"Yra tėvų, manančių, jog KET pataisa priimta galbūt net dėl prekybininkų pelno. Tai netiesa. Mintis perimti patyrimą dalies Europos šalių, kuriose reikalaujama net 1,5 m ūgio vaikus sodinti į kėdutes, kilo 2007-aisiais, kai su siaubu sužinojome, kad pagal vaikų žūčių skaičių 1000 gyventojų Lietuva yra antra po Rusijos (2007 metais buvo užregistruoti 1453 eismo įvykiai, per kuriuos nukentėjo vaikai, ir net  70 jų žuvo - aut.)", - dienraščiui LŽ sakė vieno pataisos iniciatorių, judėjimo "Apsaugok savo vaiką nuo pavojų kelyje" vadovė Eglė Kestenienė.

N.Abukauskas tikina, jog reikia laiko, kad visi iki vieno vairuotojai patikėtų automobilinių saugos kėdučių teikiama nauda.

Naudą skaičiuos vėliau

Netaupyti vaikų sąskaita kvietė kitas saugaus eismo ekspertas, Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) Eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas. "Didžiausia bėda, kad žmonės praregi tik tuomet, kai įvyksta avarija. Tačiau eismo įvykis yra toks dalykas, kad jo pamoka gali būti per daug žiauri, ir jos nebeįmanoma niekaip atitaisyti. Ypač kai kalbama apie žuvusius vaikus", - aiškino LŽ pašnekovas. Kartu jis pripažino, jog šiuo metu statistiškai apskaičiuoti naudą, kurią duoda KET pataisa saugojant vaikų sveikatą ir gyvybę, iš esmės neįmanoma. "Laikotarpis, praėjęs nuo pataisos įsigaliojimo laiko, yra per daug trumpas, kad būtų įmanoma išvesti statistiškai patikimus duomenis", - teigė N.Abukauskas.

Ekspertas sakė galįs pateikti tik preliminaraus tyrimo duomenis, kurie rodo, jog vežiodami 1,35 m ir mažesnius vaikus maždaug 20 proc. vairuotojų nenaudoja automobilinių saugos kėdučių arba jas naudoja netinkamai. "Tai paaiškėjo per Susisiekimo ministerijos 2012 metų gruodžio 29 dieną surengtą saugaus eismo akciją prie 15 vaikų darželių, įsikūrusių didžiuosiuose Lietuvos miestuose. 80 proc. vairuotojų buvo pavyzdingi ir savo vaikus vežė reikalavimus atitinkančiose kėdutėse, prisegtus saugos diržais. Tačiau buvo ir tokių vairuotojų, kurių mašinose kėdutės buvo, bet vežami vaikai arba sėdėjo šalia jų, arba buvo neprisegti saugos diržais. Visa tai mes priskiriame prie netinkamų kėdučių naudojimo atvejų, už kuriuos yra skiriamos baudos", - pasakojo LAKD atstovas.

Kaip tvirtino jis, tokiais atvejais dauguma tėvų aiškino, jog vaikų nesodino į automobilines saugos kėdutes todėl, kad "reikėjo netoli važiuoti". "Aiškinome vairuotojams, jog eismo įvykiai įvyksta nebūtinai kelionėse, kurių ilgis - 5 tūkst. kilometrų. Į avariją automobilio vairuotojas gali patekti visai to nesitikėdamas, čia ir dabar", - sakė N.Abukauskas.

Jo nuomone, blogiau yra su tais vairuotojais, kurie turi vaikų ir kol kas apskritai nesiteikė įsigyti automobilinių saugos kėdučių. "Vis dėlto manau, kad požiūris po truputį turėtų keistis į gera, tiktai tam reikia laiko", - optimistiškai į ateitį žvelgė saugaus eismo ekspertas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"