TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Sėdę vairuoti pasveiksta ir ligoniai

2015 03 24 6:00
Pritarus siūlymui atsisakyti privalomos periodinės vairuotojų sveikatos apžiūros, pakeisti vairuotojo pažymėjimą nauju taptų kur kas paprasčiau. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Vidaus reikalų ministrui Sauliui Skverneliui pasiūlius atsisakyti pirmosios grupės vairuotojams kas 10 metų privalomo periodinio sveikatos tikrinimo, subruzdo tam nepritariantys šalies medikai. Tačiau iniciatyvą parėmė VĮ „Regitra“ - neva tai leistų vairuotojams elektroniniu būdu pasikeisti baigusius galioti pažymėjimus.

„Siūlome supaprastinti tvarką ir atsisakyti prievolės pirmosios grupės kategorijų transporto priemonių vairuotojams iki 55 metų periodiškai tikrintis sveikatą. Jiems pakaktų užpildyti sveikatos patikrinimo klausimyną, o patikrinimas būtų atliekamas tik tuomet, jei žmonės nurodytų turį vieną ar daugiau klausimyne išvardytų sveikatos sutrikimų“, – sveikatos apsaugos ministrei Rimantei Šalaševičiūtei išdėstė ministras S. Skvernelis. Pažymėta, jog reikalavimo periodiškai tikrintis sveikatą pirmosios grupės vairuotojams nenumato Europos Sąjungos teisės aktai.

Sąžiningų atsakymų nesitiki

„Negyvename nei idealioje visuomenėje, nei tobulame pasaulyje. Pasitikėti vien vairuotojų gera valia, kad jie sąžiningai atsakys į klausimyną, būtų pernelyg naivu. Koks kvailys prisipažins? Jau dabar klausimynas yra pildomas, ir matome, kad neretai net neįgalumą turintys žmonės atsako esą visiškai sveiki“, - idėją kritikavo Vilniaus Centro poliklinikos Darbo medicinos klinikos vedėja Aldona Jankavičienė.

Atsisakius vairuotojų iki 55 metų sveikatos tikrinimo, pirmosios grupės (AM, A1, A2, A, B1, B ir BE kategorijų transporto priemonių) vairuotojai iki pat tokio amžiaus galėtų vairuoti be jokių apribojimų, vadovaudamiesi vien tik išduodant pažymėjimą (dažnai - vos sulaukus pilnametystės) atliktos sveikatos apžiūros duomenimis. LŽ kalbinta medikė vien mintį apie tokią tvarką vadino absurdiška.

„Dabar, jei matome, kad vairuotojas dėl ligos ar kitų sveikatos sutrikimų yra „prie ribos“, turime teisę trumpinti laikotarpį iki kitos privalomos patikros. 30-ies sulaukę ir infarktą patyrę asmenys nieko nebestebina, prastėja ir žmonių regėjimas. Be to, pacientas, išgirdęs, kad dėl aukšto kraujospūdžio ar kitos rizikos gali artimiausioje ateityje netekti teisės vairuoti, gauna paskatą susirūpinti savo sveikata. Žinoma, profesionaliems vairuotojams reikalavimai yra griežtesni, tačiau ir pirmosios grupės vairuotojai yra išsamiai tikrinami", - tikino A. Jankavičienė.

Vis dėlto ne paslaptis, kad nemaža dalis neprofesionalių vairuotojų privalomą periodišką sveikatos tikrinimą vertina su ironija – kaip biurokratizmą, į kurį rimtai nežiūri tiek patys medikai, tiek ir jų pacientai.

Leisgyviai nevairuoja?

Šiuo metu VĮ „Regitra“ Vairuotojų portale teikiama pažymėjimo keitimo paslauga gali naudotis tik pradedantieji vairuotojai, keičiantys laikinąjį vairuotojo pažymėjimą į nuolatinį, taip pat norintieji gauti prarasto pažymėjimo dublikatą. Kitiems vairuotojams, kurių pažymėjimo galiojimo laikas baigiasi, ši paslauga neprieinama, nes nėra informacijos apie jų sveikatos būklę. Šie duomenys gaunami tik iš sveikatos pažymų, išduodamų vairuotojams periodiškai tikrinantis sveikatą.

VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas laiko niekiniais teiginius, kad periodinė sveikatos apžiūra prisideda prie saugaus eismo šalies keliuose. „ Vienas svarbiausių mūsų tikslų - elektroninių paslaugų plėtra. Todėl ministro siūlymas yra logiškas, laiku ir vietoje. Tegu medikai parodo nors vieną moksliniais faktais grįstą tyrimą, kad neužfiksuoti vairuotojų sveikatos sutrikimai nulemia didesnį eismo įvykių skaičių šalies keliuose. Tai yra niekuo nepagrįstos pasakos ir elementarus iš sovietinių laikų atkeliavęs nepasitikėjimas žmogumi. Pilietis, pasirašydamas Vairuotojo garbės deklaraciją, prisiima atsakomybę už sveikatos patikrinimo klausimyne pateiktus duomenis. Kodėl reikia daugumą žmonių laikyti melagiais, kurie nori leisgyviai vairuoti?“ - stebėjosi S. Šuminas.

Jis neabejojo, kad pritarus iniciatyvai smarkiai sumažėtų biurokratinė administracinė našta „Regitrai“, palengvėtų ir vairuotojams. S. Šuminas taip pat įžvelgė galimų sveikatos priežiūros įstaigų interesų. Pasak jo, nesunku apytiksliai suskaičiuoti, kad per metus sveikatos pažymos prireikia 100 tūkst. šalies vairuotojų mėgėjų, o pažyma vidutiniškai kainuoja nuo 12 iki 16 eurų, tad solidi suma tampa lengva priemone papildyti gydymo įstaigų biudžetus.

Pasak S. Šumino, saugumui keliuose užtikrinti visiškai užtenka šiuo metu galiojančios tvarkos, kuri numato, jog gydytojai nustatę, kad pacientas negali vairuoti, apie tai privalo informuoti policiją, o pareigūnai praneša „Regitrai“.

Viltis – po kelerių metų

Kas nutiks, jei Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) iniciatyvai vis dėlto nepritars ir vairuotojams toliau prieš keičiant pažymėjimus teks išsirengti į pusdienio ekskursiją poliklinikų koridoriais? Viešojo sektoriaus elektroninių paslaugų plėtrą kuruojančių ekspertų teigimu, popierinių vairuotojų sveikatos pažymų ir su jomis susijusios administracinės naštos būtų galima atsisakyti, jei darniai veiktų sveikatos priežiūros įstaigų ir VĮ „Regitra“ informacinės sistemos ir leistų vairuotojų sveikatos duomenimis keistis elektroniniu būdu.

Tiesa, tam šiuo metu pasirengusi tik „Regitra“ ir saujelė didžiųjų šalies klinikų bei poliklinikų. Situacija iš dalies turėtų pasikeisti baigus įgyvendinti SAM administruojamą E. sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo plėtros projektą, kurio vertė - 2,8 mln. eurų. Didžiąją dalį – 2,4 mln. – sudaro ES struktūrinė parama. 3,5 metų trunkančio projekto finišas numatytas šį pavasarį.

„Iki gegužės 31 dienos užbaigsime centrinės sistemos kūrimą. Į bendrą sistemą iki vasaros pabaigos sujungsime ir 180 projekte dalyvaujančių valstybinių sveikatos priežiūros įstaigų. Sistema leis pacientų duomenis patogiai tvarkyti ir jais keistis elektroniniu būdu. Visoms kitoms projekte nedalyvaujančios įstaigoms, taip pat ir privačioms, bus suteikta galimybė teikti duomenis elektroniniu būdu per tam skirtą portalą“, - sakė už projekto įgyvendinimą atsakingo ministerijos E. sveikatos koordinavimo ir įgyvendinimo skyriaus vedėjas Normantas Dučinskas. Jo teigimu, įgyvendinus projektą, per centrinę sistemą sveikatos priežiūros įstaigos įmonei „Regitra“ galėtų teikti duomenis apie vairuotojus. Tačiau, kaip pripažino pašnekovas, kol tai taps realybe, dar praeis laiko. Todėl vairuotojai viltis turėtų atidėti bent keleriems metams.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"