TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Senai mašinai teks duoti garantiją?

2011 09 28 0:00
Jei Seimas palaimins Civilinio kodekso pataisas, naudotų automobilių pardavėjai, priešingai nei dabar, privalės raštu nurodyti visus parduodamos mašinos defektus ir paslėptus trūkumus.
LŽ archyvo nuotrauka

Politikai planuoja įstatymuose numatyti, kad automobilio pardavėjas privalėtų iš anksto raštu išvardyti pirkėjui visas jo "ligas". Kas jas diagnozuos? Kas patikrins? Ar pavyks priversti tokios "išpažinties prieiti" ir užsienietį pardavėją?

Politikai užsimojo pažaboti naudotų automobilių pardavėjus, kurie patikliems pirkėjams neva bruka mašinas su paslėptais trūkumais. Trijų parlamentinių frakcijų atstovai Julius Sabatauskas, Jurgis Razma ir Valentinas Mazuronis įregistravo Civilinio kodekso pataisas, kurios neva turėtų prižadinti naudotų automobilių pardavėjų sąžinę. Naujo teisinio reguliavimo tikslas - apsaugoti pirkėjo interesus ir užtikrinti, kad parduodamas senas automobilis atitiktų būtiniausius saugos reikalavimus.

Jeigu siūlomoms Civilinio kodekso pataisoms bus pritarta, transporto priemonės pirkimo-pardavimo sutartyje pardavėjas privalės išvardyti visus esminius parduodamo automobilio trūkumus. Kitaip sakant, prieš parduodamas naudotą mašiną jis pirkėjui turės raštu išvardyti visas "ligas", kuriomis ši serga, taigi duoti savotišką garantiją.

Sieks griežtesnės kontrolės

Šiuo metu teisinis reguliavimas numato, kad pardavėjas privalo "perduoti pirkėjui daiktus, kurių kokybė atitinka pirkimo-pardavimo sutarties sąlygas bei daiktų kokybę nustatančių dokumentų reikalavimus". Tačiau pardavėjas neprivalo garantuoti, kad nėra paslėptų parduodamo daikto trūkumų, jeigu apie juos pirkėjas žino arba jie yra tokie akivaizdūs, kad bet koks atidus pirkėjas būtų juos pastebėjęs be jokio specialaus tyrimo.

"Pirkdami naudotą automobilį mes nesame tikri, ar jis nėra patyręs eismo įvykio, nesame tikri dėl visų automobilio techninių parametrų. Todėl ir siekiama, kad didesnę atsakomybę prisiimtų pardavėjas", - teigė J.Sabatauskas.

Jis įsitikinęs, kad užtenka patikslinti teisinį reguliavimą, ir būtų išvengiama tokių atvejų, kai transporto priemonė parduodama neveikiančiomis saugos sistemomis arba kai našta įrodyti automobilio trūkumus tenka pirkėjui. Naujas teisinis reguliavimas esą leistų apginti pirkėjo interesus bei užtikrinti, kad parduodamos transporto priemonės būtų saugios.

"Automobilis yra didelio pavojaus šaltinis, todėl tokio daikto pirkimo-pardavimo sutarties ir kokybės reikalavimai turi būti tikslesni bei griežtesni nei tie, kurie taikomi bendrai visiems daiktams. Šiuo metu automobilis gali būti parduodamas be veikiančių saugos pagalvių ar kitų saugos sistemų, o tai kelia didelę grėsmę visiems kelių eismo dalyviams", - akcentavo Civilinio kodekso pataisas įregistravę parlamentarai.

Tikisi sumažinti apetitą

Seimo "tvarkiečių" seniūnas V.Mazuronis LŽ teigė, kad tokia Civilinio kodekso pataisa - pirmas žingsnis siekiant apsaugoti naudotų automobilių pirkėjų interesus. Jo teigimu, dabar pardavėjai gali įbrukti seną transporto priemonę su paslėptais defektais ir už tai nesulaukti jokių sankcijų. "Ne paslaptis, kad pirkti naudotą mašiną - tarsi loterija. Niekada nežinai, kokios būklės transporto priemonę įsigysi. Pasitaiko atvejų, kai žmonės nusiperka pardavėjų išliaupsintą mašiną, kuri vėliau pasirodo esanti visiškas metalo laužas. Taigi žmonės lieka ne tik be išsvajotosios transporto priemonės, bet dar ir prie suskilusios geldos - be pinigų, be to, niekas negina apgautų pirkėjų interesų. Mano galva, čia būtinos permainos ir saugikliai, kurie labiau gintų vartotojų teises", - tikino V.Mazuronis.

Vienas pataisos iniciatorių neabejojo, kad tokia naujovė nepatiks tik nesąžiningiems vertelgoms, kurie galbūt ieškos būdų, kaip įstatymo sudėtus saugiklius apeiti. Tačiau parlamentaras įsitikinęs, kad teisinis reguliavimas padės bent šiek tiek apsivalyti nuo laužą ant ratų brukančių pardavėjų.

Kol kas neaišku, ar naujoms Civilinio kodekso pataisoms Seime bus pritarta ir kada jos įsigaliotų. Bet V.Mazuronis vylėsi, kad šio klausimo Seimas imsis dar šiemet.

Ieškos būdų, kaip išsisukti

Parlamentarai svarsto, kad jei Seimas palaimins šias Civilinio kodekso pataisas, naudotų mašinų pirkėjai bent teoriškai bus apsaugoti nuo piktavalių pardavėjų, kurie nesibodi prekiauti labiau sąvartynams, bet ne eismui skirtomis transporto priemonėmis.

Tačiau LŽ kalbinti specialistai be entuziazmo vertina tokius politikų užmojus ir sako, kad jei tokios įstatymo nuostato bus priimtos, atsiras galimybių jas apeiti.

Bendrovės "Transporto studijos" Autotransporto ekspertizės ir įvertinimo sektoriaus vadovas Ramūnas Vėlavičius LŽ teigė, kad politikų pasiūlytos įstatymo pataisos negarantuoja, kad naudotų mašinų pirkėjai bus apsaugoti nuo nesąžiningų pardavėjų. "Gerai, jog siūloma didesnė atsakomybė pardavėjui, įpareigojanti nurodyti visus parduodamo automobilio trūkumus. Bet yra ir kita medalio pusė. Pavyzdžiui, prieš parduodamas mašiną pardavėjas su pirkėju sudarys sutartį, kurioje bus nurodyta, kad ankstesnis automobilio šeimininkas neprisiima jokios atsakomybės dėl transporto priemonės techninės būklės. O jei pirkėjas nesutiks, pardavėjas pasiūlys alternatyvą - jis sutiks prisiimti atsakomybę, tačiau už parduodamą prekę pareikalaus didesnės kainos. Kitaip sakant, nori mašinos su garantija ir visais išvardytais trūkumais - mokėk brangiau, be garantijos, bet pigiau - pasirašyk sutartį. Štai ir viskas", - kalbėjo R.Vėlavičius.

Pasigenda priemonių visumos

Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) prezidentas ir valdybos pirmininkas Petras Ignotas nekritikuoja politikų užmojų uždėti apynasrį nesąžiningiems naudotų automobilių pardavėjams, tačiau nemano, kad vieno įstatymo pataisos pažabos apsukrius vertelgas. Pašnekovas tikino neįsivaizduojąs, kaip siūlomas įstatymas tam tikrais atvejais bus taikomas praktikoje.

"Nors politikų užmojai geri, tačiau nemanau, kad priėmus šias Civilinio kodekso pataisas į gatves išriedės mažiau techniškai netvarkingų automobilių. Be to, neaišku ir tai, kaip veiks siūlomas kontrolės mechanizmas. Mat šiandien 90-95 proc. senų mašinų į Lietuvą atkeliauja iš užsienio. Neretai tokių mašinų savininkai būna užsienio piliečiai, kurie pasamdo Lietuvoje registruotas įmones, kad šios į mūsų kraštą atgabentų automobilius. Tad kyla klausimas - kas privalės nurodyti visus atgabentų automobilių trūkumus: užsienyje gyvenantys piliečiai, kuriems tie automobiliai ir priklauso, ar lietuviai, atliekantys tarpininko vaidmenį? Nenoriu kritikuoti idėjos, ji gal ir nebloga, tačiau norint užkirsti kelią sukčiavimui, kai žmonėms brukami tik į metalo laužą tinkami automobiliai, reikia ne pavienių įstatymų, o priemonių visumos", - LŽ teigė LAA prezidentas P.Ignotas.

Daugiau garantijų - didesnė kaina

Transporto priemonių skelbimų portalo Autoplius.lt vystymo vadovas Viktoras Daukšas LŽ sakė, jog politikų siūlomos Civilinio kodekso pataisos suteiktų nenaujų automobilių pirkėjams daugiau garantijų, tačiau jiems tikriausiai dėl to tektų plačiau atverti pinigines.

"Jei perkant automobilį būtų nurodomi esami automobilio trūkumai, kiekvienas pirkėjas jaustųsi daug saugesnis, jam nereiktų pirkti katės maiše. Tačiau ar pardavėjas, ypač mažiau išmanantis apie automobilius, žinos, kokios problemos slypi jo automobilyje? Daugeliu atvejų būtų reikalingas tarpininkas, kuris objektyviai įvertintų automobilio būklę ir pateiktų ataskaitą. Žinoma, už šią paslaugą pirmiausia sumokėtų pardavėjas, vėliau patirtas išlaidas jis įtrauktų į automobilio kainą", - svarstė V.Daukšas.

Pašnekovo nuomone, kol parlamentarų siūlomo įstatymo atitikmuo neveikia visoje Europoje, Lietuvos naudotų automobilių pardavėjai patektų į sudėtingą situaciją. Mat pirkdami mašinas užsienyje lietuviai dažniausiai iš užsieniečių jokių oficialių garantijų dėl transporto priemonės techninės būklės ir paslėptų trūkumų negauna. "Jei naudotų mašinų pardavėjai bus verčiami prisiimti didesnę riziką, natūralu, kad jų prekės, šiuo atveju - automobiliai, brangs. Kita vertus, nereikia pamiršti, jog dažnam vairuotojui tenka atsidurti abiejose barikadų pusėse - iš pradžių perkant automobilį, o vėliau jį parduodant", - teigė V.Daukšas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"