TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Senamiestį nuo rinkliavos gelbsti laikas

2010 01 13 0:00
Jei rinkliava už įvažiavimą į senamiestį bus įvesta neįrengus papildomų stovėjimo vietų, Vilniaus centras uždus nuo mašinų.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Galimu mokesčiu už įvažiavimą į Vilniaus senamiestį gyventojus ir verslininkus valdžia šiurpina nuo pernai pavasario. Laimei, kol kas projektą stabdo planuojamai rinkliavai nepalankūs įstatymai.

Ištuštėjusios gatvės, spengianti tyla ir tamsoje skendinčios parduotuvių bei kavinių vitrinos - toks vaizdinys pasirodė ne vieno vilniečio galvoje, kai miesto valdžiai prabilo apie galimybę dešimčia litų apmokestinti įvažiavimą į senamiestį. UNESCO saugoma teritorija, kurioje nuo seno virė gyvenimas, formavosi visos Lietuvos kultūra, plėtojosi verslas ir menai, dėl vieno neatsargaus sprendimo gali pavirsti šaltu, sustingusiu muziejumi po atviru dangumi. Po keleto mėnesių pamačius, kaip stipriai projektas žaloja miestą, jį būtų galima paskelbti nepavykusiu ir tyliai išardyti milijonus kainavusią įrangą.

10 litų už teisę įvažiuoti

Pernai gegužę Vilniaus miesto meras Vilius Navickas pranešė apie ketinimus įvažiavimą į senamiestį apmokestinti net 5-10 litų suma, motyvuodamas tuo, kad mokesčio projektas sumanytas ne siekiant pasipelnyti, o norint mažinti aplinkos taršą, triukšmo lygį, avarijų skaičių ir gerinti senamiesčio gyventojų gyvenimo sąlygas. Paradoksalu, bet ypač daug triukšmo keliantys motociklai pagal mero sumanymą į senamiestį galėtų įvažiuoti nemokamai, nors teritorijos gyventojams šiek tiek susimokėti reikėtų. Beje, sostinės meras - didelis motociklų entuziastas.

Pagal pirminį planą, ši rinkliava turėjo būti įvesta nuo 2010 metų sausio 1 dienos, vėliau ketinimas atidėtas trims mėnesiams, o dar vėliau prašnekta apie balandį, nors tikslios datos, kada vilniečiams ir miesto svečiams teks papurtyti pinigines, nėra.

Projektą kurianti Vilniaus valdžia liko kurčia gyventojų, verslininkų ir menininkų nuomonei, kad papildoma rinkliava greičiau numarins nei prikels senamiestį. Vienas po kito atsidarantys didieji prekybos centrai ir taip pasiglemžė didelę dalį miesto centrui būdingos gyvybės, nes galimybė pasistatyti automobilį šiais laikais tapo labai svarbiu pranašumu. Senamiestyje automobilių statymo problema yra ir dabar, o ateityje padarius mokamą įvažiavimą gali dar paaštrėti.

Lietuvos verslo ir darbdavių konfederacijos generalinis direktorius Danas Arlauskas neabejoja, kad įvedus mokestį nukentės ne tik senamiestyje įsikūrę smulkieji verslininkai, bet ir turizmas mieste. Pasak jo, ne visi gali išeiti pasivaikščioti - vyresnio amžiaus ar ligotiems žmonėms patogiau apžiūrėti senovinius pastatus pro automobilio langą. Miesto svečiams užsukti į vieną iš jaukumu garsėjančių senamiesčio kavinių taip pat gali tapti problema. "Jei atvažiavus į kavinę ar parduotuvę reikės mokėti 5 litus už stovėjimą, dar 2 litus už įvažiavimą, aišku, kad žmonės rinksis važiuoti kitur", - komentavo D.Arlauskas. Išgirdęs, kad rinkliava gali siekti ir 10 litų, pašnekovas liko be žado. "Tai labai dideli pinigai, žmonės dabar pietauja už mažesnę sumą", - stebėjosi jis.

Trukdžiai visiems

Nors oficialiai deklaruojama, kad šis projektas - senamiesčio gyventojų labui, vargu ar mažiau automobilių burzgimo atpirks patiriamus nepatogumus. Į svečius atvažiuojantys draugai ir giminaičiai taip pat turės susimokėti, todėl greičiausiai lankysis rečiau. Nedidelės maisto produktų parduotuvės greitai pajus klientų stygių ir bus priverstos užsidaryti, todėl gyventojams teks daugiau važinėti patiems.

Sprendimo įtaką pajus ir patys mažiausieji - į mokyklą ar papildomus užsiėmimus vaikus atvežantys tėvai mažylius greičiausiai išleis senamiesčio prieigose ir jiems teks paėjėti nemažą kelią, nesvarbu kokiomis oro sąlygomis.

Rinkliava neaplenks ir kultūros mėgėjų. Šaltomis ar lietingomis dienomis teatrų lankytojams gali tekti prisiminti senelių patirtį, kai moterys gražiausius batelius atsinešdavo maišelyje ir persiaudavo tik prie durų.

Pristatant mokamo įvažiavimo į senamiestį galimybę buvo žadama praplėsti teritorijos prieigose esančias stovėjimo aikšteles, tačiau tai ir liko pažadais.

Tikėtina, kad ši rinkliava net finansiškai nebus naudinga miestui, nes keli surinkti milijonai tarp savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" skolų dings kaip lašas jūroje.

Projekto klajonės

Idėja apmokestinti įvažiavimą į Vilniaus senamiestį nėra nauja. Nuo 1994 metų tokia rinkliava galiojo apie pusantrų metų ir buvo naudingiausia jos rinkėjams - į darbuotojų kišenes guldavo nemaža dalis sumokėtų pinigų. Suvokus, kad mokestis yra visiškai neveiksmingas, jis buvo atšauktas.

Tačiau Vilniaus valdžia iš klaidų nesimoko. Naujas pasiūlymas apmokestinti įvažiavimą į senamiestį Seime guli jau daugiau nei šešerius metus, bet garsiau apie tokią galimybę kovo mėnesį prabilo dabar jau buvęs įmonės "Susisiekimo paslaugos" direktorius Vaidotas Antanavičius. Pristatydamas viešojo transporto gelbėjimo planą, jis užsiminė ir apie galimą rinkliavą už įvažiavimą į senamiestį.

Pasiūlymai, kaip šis mokestis bus renkamas ir kokio jis bus dydžio, ne kartą keitėsi. Iš pradžių siūlyta nedidelė - vieno lito - kaina netruko išaugti.

Pagal pavasarį pristatytą įvažiavimo į senamiestį apmokestinimo planą ketinta pastatyti 8 elektroninius užtvarus Latako, Universiteto, Stuokos-Gucevičiaus, Totorių, Islandijos, Bazilijonų, Trakų, Subačiaus gatvėse. Planuota, kad vienkartinis įvažiavimo mokestis atsiskaitant grynais pinigais bus 10 litų, kortele - 5 litai, o dažnai senamiestyje besilankantys vairuotojai galės išsipirkti metinius leidimus už 1250 litų. Nuolaidos bus taikomos taksi automobiliams (625 litai metams), neįgaliesiems ir specialiosioms tarnyboms (60 litų metams), o senamiesčio gyventojams teks išsipirkti 50 litų kainuojantį įrenginį užtvarui pakelti. Senamiestyje dirbantiems verslininkams jokių nuolaidų nenumatyta.

Viešai gvildenant šias idėjas, Vilniaus vicemeras R.Adomavičius tvirtino, kad užtvarų sistemos įrengimas kainuos apie 2,5 mln. litų, o įvedus rinkliavą per metus galėtų būti surinkti 8 mln. litų, tačiau dabar miesto valdžia turi naują planą.

Nori brangesnės įrangos

Per pusmetį buvo svarstyta ne viena mokesčio surinkimo vizija. Naujas Vilniaus miesto tarybos planas - vietoje elektroninių užtvarų statyti vartus su filmavimo kameromis, kurios galėtų atpažinti įvažiuojančių automobilių valstybinius numerius ir pagal juos nustatyti, ar vairuotojas sumokėjo už įvažiavimą, ar ne. "Užtvarų nebus. Norime panaudoti dabar esamas technologijas, o ne grįžti į praeitį", - LŽ teigė Vilniaus meras V.Navickas. Tiesa, meras nedetalizavo, kaip tokiu atveju reikėtų susimokėti už įvažiavimą į senamiestį, jei net nebus pinigus priimančio automato.

D.Arlauskas abejoja filmavimo kamerų efektyvumu. "O kaip naktį? O kaip lyjant, sningant? Juk kameros turės indentifikuoti automobilius, o keliose vietose jas pastačius vargu ar atsipirktų visa sistema", - retoriškai klausė jis. Nors nepranešama, kiek pinigų planuojama išleisti vartų su stebėjimo kameromis sistemos įdiegimui ir priežiūrai, nesunku suprasti, kad ji bus kelis kartus brangesnė už aštuonis elektroninius užtvarus. "Lietuva yra tokia šalis, kur dažnai kyla įvairių įtarimų, bet dabar atrodo, kad kažkas bando įtikinti, jog tai efektyvu", - abejonėmis dalijosi D.Arlauskas.

Pasmerktas žlugti?

V.Navickas nenoriai komentavo ne tik projekto eigą, bet ir galimas apmokestinimo pasekmes senamiesčio gyventojams ir verslininkams, motyvuodamas tuo, kad kol kas yra per daug neaiškumų. Šiuo metu savivaldybė negalėtų rinkti mokesčio pagal įvažiuojančių automobilių numerius, nes Administracinių teisės pažeidimų kodekse (ATPK) numatyta, kad už kelių eismo taisyklių pažeidimus yra baudžiamas transporto priemonės vairuotojas, o ne savininkas. Atsakomybė savininkui numatyta tik už Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme numatytų pareigų neatlikimą (duomenų apie asmenį, kuris vairavo transporto priemonę, nepateikimą). Tačiau kiekvienu atveju aiškintis, kas automobiliu įvažiavo į apmokestintą teritoriją būtų per daug sudėtinga, taigi planuojama šį ATPK straipsnį keisti ir sudaryti galimybę bausti transporto priemonės savininką.

"Kai bus pakeista savininkų atsakomybė ir bus galima bausti automobilio savininką, tada bus aiškiau ir dėl pačios sistemos. Tokios sistemos, kuri taikoma Italijos ar kitų šalių greitkeliuose (elektroniniai užtvarai), taikyti negalime, nebus jokios naudos, - tvirtino V.Navickas. - Įstatymo projektas svarstomas ir greitai turi būti priimtas." Tačiau meras užsiminė, kad jei ATPK nebus pakoreguotas, įvažiavimas į senamiestį liks nemokamas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"