TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Seneliai prie vairo - (ne)pavojingi

2010 07 14 0:00
Garbus amžius - ne kliūtis mėgautis vairavimo malonumais.
LŽ archyvo nuotrauka

Jaunesni eismo dalyviai dažnai vyresnio amžiaus vairuotojus vadina lėtapėdžiais ar net keliančiais grėsmę, tačiau specialistai atkerta, kad senų žmonių gebėjimą vairuoti lemia ne metai, bet sveikatos būklė, todėl nemato reikalo nuo tam tikro amžiaus drausti jiems sėstis prie vairo.

Italijos transporto komitetas pribloškė gyventojus pareikšdamas, kad rimtai svarsto galimybę drausti vairuoti automobilius vyresniems nei 80 metų vairuotojams. Tokio pasiūlymo motyvas - senyvi žmonės yra ne tokie atidūs ir lengviau išblaškomi nei jauni, todėl esą dažniau rizikuoja sukelti avarijas.

LŽ domėjosi, ar Lietuvoje neketinama sekti Italijos pavyzdžiu - įvesti amžiaus limitą ir apriboti galimybę senukams sėstis prie vairo.

Taranavo prekybos centrą

Nors garbaus amžiaus vairuotojai gana retai sukelia avarijų, retsykiais ir jiems tenka kelyje įsipainioti į tragikomiškas situacijas. Tokių įvykių tradiciškai pagausėja vasarą, kai į gatves išvažiuoja daugiau vyresnių žmonių. Vienas jų vasaros pradžioje pasižymėjo Kaune - įvažiavo į prekybos centrą, nes sumaišė greičio ir stabdžių pedalus. Dar du garbaus amžiaus vairuotojai šiuo laikotarpiu partrenkė pėsčiuosius Vilniuje.

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis LŽ tikino, kad nei Europos Komisijoje, nei juolab Lietuvoje nebuvo ir nėra jokios diskusijos apie tai, ar reikėtų drausti vyresnio amžiaus žmonėms vairuoti automobilius. Jo nuomone, šio klausimo net neverta svarstyti. "Pirmą kartą girdžiu, kad italai užsimojo iš senukų atimti teisę vairuoti. Man regis, tokie ketinimai nėra rimti. Ar žmogus gali vairuoti mašiną, sprendžia medikai, ir amžius čia pagrindinio vaidmens nevaidina. Dėl sveikatos būklės gydytojai gali neleisti sėstis prie vairo keturiasdešimtmečiui, tačiau neturėti pretenzijų, pavyzdžiui, 80 metų vairuotojui. Todėl įvesti amžiaus limitą būtų neprotinga ir neracionalu", - LŽ sakė V.Pumputis.

Reakciją kompensuoja išmintis

Vairuotojo pažymėjimus išduodančios VĮ "Regitra" direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas LŽ teigė girdėjęs, jog Italijoje svarstoma galimybė drausti vairuoti garbaus amžiaus piliečiams. Tačiau pašnekovas mano, kad toks reikalavimas nepagrįstas. Pasak jo, Lietuvoje ši idėja vargu ar galėtų būti įgyvendinta. "Sutinku - senyvo amžiaus vairuotojų reakcija lėtesnė, bet tai nėra pagrindas sulaukusiesiems, tarkim, 80 metų nebeišduoti vairuotojo pažymėjimų. Senukai prie vairo kaip tik elgiasi išmintingiau nei jų jaunieji kolegos. Dažnas nevažinėja per kamščius, iš anksto įvertina maršrutą, neviršija leistino greičio, nevairuoja išgėręs. Ne veltui garbaus amžiaus vairuotojai palyginti retai figūruoja eismo įvykių suvestinėse", - kalbėjo S.Šuminas.

Leidimas - gydytojų rankose

Vilniaus kelių patrulių rinktinės vadas Marius Putrimas LŽ neneigė, jog vyresni vairuotojai nėra iš tų, kurie kelia daugiausia problemų. Tačiau pareigūnas pabrėžė, kad kategoriškai tvirtinti, jog senukai išvengia eismo įvykių, taip pat negalima. "Iš patirties galiu pasakyti, kad septyniasdešimtmečiai ar aštuoniasdešimtmečiai vairuotojai didelio pavojaus kitiems eismo dalyviams nekelia. Be to, tokio amžiaus automobilininkų nėra daug. Tačiau pasitaiko atvejų, kai senukai sukelia avarijų, nes nespėja laiku sustabdyti automobilio arba per vėlai pamato kliūtį. Būna ir komiškų, ir labai liūdnų situacijų", - pasakojo M.Putrimas.

Kelių patrulių rinktinės vado nuomone, drausti sulaukus tam tikro amžiaus sėstis prie vairo neverta. Pasak jo, geriausia, kai senyvi žmonės patys susivokia, kad nebegali vairuoti, ir susitaiko su mintimi, jog atėjo laikas padėti mašinos raktelius į stalčių. "Viskam yra ribos. Garbaus amžiaus automobilininkai - irgi ne išimtis. Pajutę, kad gebėjimai vairuoti suprastėjo, jie turėtų atsisakyti minties sėstis prie vairo. Kita vertus, ar senyvas žmogus dar gali vairuoti, nustato speciali medikų komisija. Gydytojų, o ne policijos, verdiktas yra galutinis", - pabrėžė M.Putrimas.

Bėdos persirikiuojant

Kaip rodo draudimo bendrovių statistika, eismo įvykiai, kuriuos sukelia garbaus amžiaus žmonės, nesudaro nė 5 proc. visų avarijų. Vertindami vidutinį žalos dydį senyvo amžiaus vairuotojų grupėje draudikai pažymi, kad jis nėra išskirtinis - čia, kaip ir tarp jaunesnių automobilininkų, pasitaiko ir smulkesnių atvejų, ir skaudesnių nelaimių.

"Pagrindinė avarijų, kurias sukelia garbaus amžiaus vairuotojai, priežastis - lėtesnė reakcija. Vyresni žmonės dažniausiai nepastebi lenkiančios transporto priemonės ir norėdami persirikiuoti į ją atsitrenkia. Kartais automobiliai susiduria, kai vairuotojas nepaiso dešinės rankos taisyklės - sukdamas į kairę nepraleidžia taip pat pagrindiniu keliu važiuojančios mašinos. Neretai šioje amžiaus grupėje registruojama smulki žala, kuri kyla automobilių statymo aikštelėje", - LŽ dėstė bendrovės "Ergo Lietuva" Žalų administravimo skyriaus vadovas Nerijus Giedraitis.

Drausti vairuoti neketina

Ar žmogus gali vairuoti transporto priemonę, konkrečiu atveju sprendžia medikų komisija. Pasitikrinusieji sveikatą gauną pažymą, kurioje būna parašyta, ar vairuoti galima, draudžiama, ar leidžiama su tam tikrais apribojimais. Nuo 2009 metų pasikeitė tvarka, pagal kurią privaloma tikrintis sveikatą. Dabar vairuotojai iki 55 metų turi tikrintis sveikatą kartą per 10 metų, nuo 56 iki 69 metų - kartą per 5 metus, nuo 70 iki 79 metų - kartą per 2 metus, o nuo 80 metų - kasmet.

Nuo šių metų rugpjūčio keisis vairuotojų sveikatos patikros tvarka. Tai LŽ patvirtino Sveikatos apsaugos ministerijos Bendrosios medicinos pagalbos skyriaus vyriausioji specialistė Genovaitė Paulauskienė. Anot jos, bus keičiamos nuostatos, kurios dabar tam tikromis ligomis sergantiems žmonėms atima galimybę sėstis prie vairo. Tačiau ministerijos atstovė paneigė, kad nuo rugpjūčio bus keičiama garbaus amžiaus vairuotojų sveikatos patikra. "Senyvi žmonės privalės tikrintis sveikatą kaip ir anksčiau, o apie draudimą vairuoti mašiną sulaukus tam tikro amžiaus negali būti nė kalbos", - pabrėžė G.Paulauskienė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"