Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Seniausią šalies automobilį slepia muziejuje

 
2017 06 06 14:00
1906 metų gamybos amerikietiški dviviečiai "Cadillac" kabrioletai kadaise buvo priskiriami prie ypač prabangių automobilių.
1906 metų gamybos amerikietiški dviviečiai "Cadillac" kabrioletai kadaise buvo priskiriami prie ypač prabangių automobilių. "Lietuvos žinių" archyvo nuotraukos

Šiuo metu Lietuvos teritorijoje esanti seniausia motorinė transporto priemonė yra 1906 metais pagamintas amerikietiškas „Cadillac“. Tačiau nei Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) administruojamame Pripažintų istorinių motorinių transporto priemonių (TP) sąraše, nei tarp istorinių motorinių TP, kuriems yra išduoti istoriniai registracijos numerio ženklai, to automobilio nerasite.

Istorinius registracijos numerio ženklus to pageidaujantiems senų originalių TP savininkams išduoda valstybės įmonė „Regitra“. Istorinė – tai prieš 30 metų ar anksčiau pagaminta transporto priemonė, kurios modelis nebegaminamas mažiausiai 15 metų ir kuri yra originali, tinkama eksploatuoti, bet nenaudojama kasdienėms reikmėms. Anot „Regitros“, šiuo metu istoriniai registracijos numeriai yra suteikti kelioms dešimtims istorinių automobilių bei motociklų. Seniausi jų – 1922 metais pagamintas „Dodge“ automobilis ir 1937 metais pagamintas NSU motociklas. Kad mašina gautų istorinį registracijos numerio ženklą, pirmiausia ji privalo atsidurti VKTI administruojamame Pripažintų istorinių motorinių transporto priemonių sąraše. Dabar jame yra 832 TP pavadinimai. Bet vienas sąrašo automobilis yra daug senesnis nei 95 metų senumo „Dodge“.

Pačių seniausiųjų detektyvas

Kaip „Lietuvos žinias“ informavo VKTI Strateginio planavimo skyriaus patarėja, viešųjų ryšių ir komunikacijos koordinatorė Daiva Vilkelytė, tarp seniausių pripažintų istorinių motorinių transporto priemonių galima paminėti 1909 metais pagamintą amerikietišką „Sears K“ automobilį. Pasak inspekcijos atstovės, mašinos pavadinimas yra įrašytas vienuoliktoje sąrašo eilutėje. „Tačiau ar ji yra registruota VĮ „Regitra“, duomenų neturime“, – pažymėjo D. Vilkelytė.

Jos teigimu, VKTI turi duomenis tik apie įvertintas istorines transporto priemones, o tikslų įregistruotų istorinių motorinių transporto priemonių skaičių žino VĮ „Regitra“. „Inspekcijai istorinių motorinių transporto priemonių asociacijos pateikia istorinių motorinių transporto priemonių vertinimo aktus, kurių pagrindu VKTI tas transporto priemones įrašo į Pripažintų istorinių motorinių transporto priemonių sąrašą, ir tik tada transporto priemonių savininkai kreipiasi į VĮ „Regitra“ dėl jų įregistravimo kaip istorinių motorinių transporto priemonių“, – atskleidė VKTI Strateginio planavimo skyriaus patarėja.

1909 metais pagamintas "Sears K" buvo skirtas masiniam naudojimui.
1909 metais pagamintas "Sears K" buvo skirtas masiniam naudojimui.

Pasak D. Vilkelytės, pastaraisiais metais įvertintų istorinių TP Lietuvoje tik daugėjo. 2012 metais tokių mašinų buvo 30, 2013 – 58, 2014 – 173, 2015 – 214, 2016 – 249. Per pirmąjį 2017 metų ketvirtį įvertintų istorinių transporto priemonių šalyje padaugėjo dar 75-iomis, arba 40 proc. daugiau nei per tą patį laikotarpį pernai (45).

„Regitros“ atstovė Laima Užupė dienraštį patikino, kad „Sears K“ įmonei yra žinomas. „Sears K“ automobilio duomenys yra Kelių transporto priemonių registre, tačiau šis automobilis šiuo metu yra išregistruotas dėl privalomosios techninės apžiūros ar privalomojo draudimo prievolių nevykdymo. Istoriniai transporto priemonės numerio ženklai šiam automobiliui nebuvo išduoti. Jie išduodami, jei transporto priemonės valdytojas kreipiasi, pageidauja juos gauti ir jei transporto priemonė atitinka istorinėms transporto priemonėms nustatytus reikalavimus. Tačiau dėl „Sears K“ niekas nesikreipė“, – pažymėjo L.Užupė.

VKTI turi duomenis tik apie įvertintas istorines transporto priemones, o tikslų įregistruotų istorinių motorinių transporto priemonių skaičių žino VĮ „Regitra“.

Vis dėlto anaiptol ne „Sears K“ istorinių automobilių rinkoje kuria intrigą, kurios svarbiausias klausimas – kas Lietuvoje seniausias?

Neveikiančio muziejaus garsenybė

Valstybinei kelių transporto inspekcijai įvertinti „Sears K“ pateikė Lietuvos istorinių automobilių ir motociklų mėgėjų asociacija (LIAMA). Jos prezidentas Kęstutis Indziulas „Lietuvos žinias“ informavo, kad 1909 metais pagamintas automobilis iš tikrųjų yra muziejaus eksponatas. „Trakuose yra kuriamas istorinių transporto priemonių muziejus, tas „Sears K“ yra ten“, – nurodė LIAMA vadovas.

Tačiau dar labiau nustebino viešosios įstaigos (VšĮ) Trakų automobilių muziejaus direktorius Alfredas Eitutis. „Lietuvos žinioms“ jis pareiškė, kad seniausias Lietuvoje esantis automobilis šiuo metu yra visai ne „Sears K“, o 1906 metais pagamintas „Cadillac“. „Abu automobiliai yra mūsų muziejuje, kurį tikimės atidaryti ateityje. „Sears“ įdomus tuo, kad jį pagamino iki šių dienų egzistuojantis to paties pavadinimo Amerikos parduotuvių tinklas. 1909-aisiais į mūsų „Maximą“ panašaus tinklo, kuris buvo pirmasis Amerikoje, savininkai nutarė, jog viskas, kas tinkle parduodama, privalo turėti „Sears“ pavadinimą. Taip atsirado ir to paties pavadinimo mašinos. Pirmieji „Sears“ buvo nesudėtingos konstrukcijos, skirti masiniam naudojimui, palyginti pigūs. Tik nežinau, ar mašinas rinko patys prekybininkai, ar jiems kas nors kitas „Sears“ prekės ženklo automobilius tiekė. Vis dėlto taip pavadintos mašinos Amerikos neužkariavo“, – konstatavo A. Eitutis.

„Cadillac“, Trakų automobilių muziejaus vadovo teigimu, vairuotojams yra puikiai žinoma amerikietiška automobilių markė. „Mūsų muziejuje eksponuojamas 101 metų senumo šios markės automobilis yra dvivietis kabrioletas“, – sakė „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Alfredas Eitutis: "Dabar labiau apsimoka atlikti techninę apžiūrą tam, kad galėtum įsigyti brangų istorinį numerį."
Alfredas Eitutis: "Dabar labiau apsimoka atlikti techninę apžiūrą tam, kad galėtum įsigyti brangų istorinį numerį."

A. Eitučio tvirtinimu, „Cadillac“ automobilis greičiausiai niekada nebus teikiamas registruoti nei Pripažintų istorinių motorinių transporto priemonių, nei tų istorinių motorinių TP, kurioms yra išduodami istoriniai registracijos numerio ženklai, sąrašuose. VšĮ direktorius plačiau neaiškino kodėl. O šit „Sears K“, pasak dienraščio pašnekovo, gali grįžti į Lietuvos kelių transporto priemonių registrą. „Susisiekimo ministerija nuo šio pavasario istorinį statusą turinčioms transporto priemonėms privalomąją techninę apžiūrą leido atlikti kas 5 metus. Anksčiau ji buvo atliekama kas 2 metai. Vadinasi, dabar labiau apsimoka pereiti techninę apžiūrą, kad galėtum įsigyti brangų istorinį numerį, kuris liudija, kad mašina yra unikali, originali ir taip toliau“, – aiškino A. Eitutis.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"