TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Silkės sostinės transporte

2013 09 18 6:00
Šį rudenį Vilniaus viešasis transportas piko metu būna neįveikiamai perpildytas. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Pirmosiomis rugsėjo savaitėmis sostinės viešasis transportas sprogsta nuo keleivių gausos. Nemaža dalis autobusų ir troleibusų taip perpildyti, kad juos išvydę kontrolieriai numoja ranka – grūstis pro žmones, kaip silkes statinėje susispaudusius, net jiems atrodo absurdiška.

Vilniaus viešojo transporto keleiviai šį rugsėjį kasryt dalijasi "karštais" įspūdžiais - kiek laiko kas laukė autobuso ar troleibuso, kelis pilnutėlius teko praleisti, kol fiziškai pavyko įtilpti, kaip pagaliau pasisekė įsisprausti kaip silkei į perpildytą transportą netekus tik poros sagų ir - kelias stoteles teko pėsčiomis grįžti atgal, nes nepavyko prasibrauti pro kitus keleivius ir išlipti laiku reikiamoje vietoje.

Siūlo mėnesį pakentėti

Vis dėlto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ l. e. p. Viešojo transporto departamento vadovė Modesta Gusarovienė LŽ užtikrintai paaiškino, kad šis rugsėjis Vilniuje "nesiskiria nuo ankstesnių". Atsakinga sostinės merijos valdininkė pripažįsta, kad dėl savivaldybės vykdomos transporto reformos nuo liepos pradžios keleivių srautas viešuoju transportu išaugo ketvirtadaliu. Kaip žinoma, dalis jų anksčiau važiuodavo ir privačių vežėjų maršrutiniais mikroautobusais, kurių veiklą Vilniaus savivaldybė vasarą sustabdė.

„Pirmosiomis rugsėjo savaitėmis eismas ir keleivių srautai visada būna chaotiški, autobusai ir troleibusai užpildomi maksimaliai. Juk ir studentai, kurių viešuoju transportu naudojasi apie 25 tūkst., pirmosiomis mėnesio dienomis nuo ryto vyksta į paskaitas, tik vėliau jas atsirenka, tvarkaraščius susidėlioja. Situaciją komplikuoja ir tai, kad Vilniuje nėra Europos didmiesčiuose įprastų darbo laiko pradžios skirtumų. Vilniuje didžioji gyventojų dalis dirbti pradeda nuo aštuonių ryto, tad piko metu patogią kelionę tikrai ne visada galime garantuoti“, - aiškino M.Gusarovienė.

Pasak laikinosios Viešojo transporto departamento vadovės, specialistai kasdien nagrinėja keleivių srautus Vilniaus mieste ir pagal juos stengiasi optimaliai išnaudoti turimą autobusų ir troleibusų parką.

Palyginti su praėjusiais metais, sostinės parką papildė 86 viešojo transporto priemonės. Nuo rugsėjo 16 dienos greitaisiais maršrutais kursuoja tik ilgi autobusai. Labiausiai perpildytais maršrutais esą stengiamasi paleisti erdvesnius ir naujesnius „Solaris“ troleibusus.

M.Gusarovienė įsitikinusi, kad iki rugsėjo pabaigos keleivių srautai turi nusistovėti, ji ramino, kad vėliau keliaujantiems viešuoju transportu vilniečiams neva nebereikės veržtis į jį surėmus pečius, kaip dabar.

Mikroautobusai į gatves negrįš

Vis dėlto savivaldybės darbuotojai nemano, kad privačių vežėjų išgujimas galėjo smarkiai prisidėti prie "silkių statinės efekto" viešajame transporte. Pasak sostinės Viešojo transporto optimizavimo poskyrio vadovo Kastyčio Lubio, privatūs vežėjai vežė vos iki 6 proc. bendro sostinės keleivių skaičiaus.

Nepaisydama to ir gerų ateities prognozių, nuo liepos pradžios privatiems vežėjams "eutanaziją" pritaikiusi Vilniaus savivaldybė lyg ir ruošiasi juos vėl prikelti iš mirusiųjų. Rugsėjo 11 dieną Vilniaus miesto taryba patvirtino privačių vežėjų įtraukimo į bendrą viešojo transporto Vilniaus mieste sistemą tvarkos aprašo pateikimą. Dabar ši tvarka svarstoma komitetuose, tačiau net ir ją patvirtinus laukia ilga biurokratinė procedūra. Konkursas keleiviams vežti pagal ES reglamentą bus skelbiamas tik po metų.

Net ir jį sėkmingai surengus, seni įprasti privatūs mašrutiniai mikroautobusai į sostinės gatves nebegrįš. Savivaldybė privatiems vežėjams ketina leisti keleivius vežti standartiniais arba mažos talpos autobusais, kuriuose privalės būti stovimų vietų. Taip pat minima, kad tokios transporto priemonės negalės būti senesnės nei 10 metų ir jose privalės veikti bendra viešojo transporto e. bilieto sistema.

„Vilniaus miesto savivaldybė visą laiką teigė, kad viešojo transporto optimizavimas padės sutaupyti iki 10 mln. litų per metus. Privačių vežėjų integravimas į bendrą Vilniaus miesto viešojo transporto sistemą padėtų sumažinti maršrutų, ypač privežamųjų, savikainą ir sumažintų dotacijų bei kompensacijų, skiriamų iš savivaldybės biudžeto, poreikį“, - įsitikinęs K.Lubys.

Pasak jo, numatyta, kad konkursui bus teikiami dabartiniai tiesiogine sutartimi patvirtinti privežamieji maršrutai ir pasirinkti pagrindiniai viešojo transporto maršrutai, kurių 1 kilometro savikaina yra didžiausia. Už paslaugas privatiems vežėjams būtų atsiskaitoma taip, kaip šiuo metu su Vilniaus viešuoju transportu – nustačius kilometro savikainą, o ne pagal keleivių skaičių. Jei savikainos nepavyktų padengti iš parduodamų bilietų, likusią dalį kompensuotų savivaldybė.

Privatūs kainuoja pigiau

Privatiems vežėjams atstovaujančios Vilniaus miesto asociacijos prezidentas Saulius Matulionis įsitikinęs, kad jei konkursą savivaldybė pasiryš organizuoti, tai turės daryti ne tik privežamiesiems, bet ir pagrindiniams maršrutams. Tokią nuomonę jis pagrindė birželio 19 dienos Konkurencijos tarybos sprendimu. Konkurencijos sąlygas tiriantys pareigūnai įvardijo, kad Vilniaus savivaldybė iki šiol neužtikrino sąžiningos vežėjų konkurencijos sąlygų ir taip pažeidė įstatymą.

„Savivaldybė proteguoja savo įmones. Mes siūlome, kad sutartis su vežėjais savivaldybė pasirašytų tiesiogiai, o ne per tarpininkę - „Susisiekimo paslaugas“, kuri pasiglemžia 15 proc. pajamų nuo parduodamų bilietų. Kitose savivaldybėse, jei ir veikiama per tarpininkus, jiems tenka tik keli procentai, o ne 15. Kodėl tokia iškreipta tvarka taikoma Vilniuje?“ - retoriškai klausė S.Matulionis.

Jis taip pat pažymėjo, kad privatūs vežėjai savivaldybei kainuotų kur kas pigiau nei mokesčių mokėtojų pinigais nuolat gausiai dotuojamas Vilniaus viešasis transportas. „Privatūs vežėjai galėtų vežioti už 3,5 – 4 litų kilometro savikainą. UAB "Vilniaus viešasis transportas" taikoma kilometro savikaina šiuo metu yra 6,5 - 6,7 lito“, - kainų skirtumą pateikė vežėjų asociacijos vadovas.

S.Matulionio teigimu, dėl Vilniaus savivaldybėje vykdomų reformų daugumai privačių vežėjų teko sustabdyti veiklą. Laukti dar metus, kol savivaldybė paskelbs konkursą, vežėjai negali, o ir jų turimi maršrutiniai mikroautobusai, kurių sostinėje kursavo apie 220, pagal dabar numatomas sąlygas nebetiks. Daugeliui keleivius mikroautobusais vežusių vairuotojų teko ieškoti naujos veiklos, tik kai kuriems pasitaikė proga įsidarbinti bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ autobusų ir troleibusų vairuotojais.

Kol Vilniaus savivaldybė ginčijasi su vežėjais, kenčia sostinės ir priemiesčių gyventojai, kurių kelionės, nelikus maršrutinių mikroautobusų, pailgėjo pusvalandžiu ar net visa valanda.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"