TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Šilti orai gundo pamiršti prievolę

2010 11 17 0:00
Vairuotojai neskuba keisti padangų į žiemines, kol netikėtai neužklupo šalčiai.
LŽ archyvo nuotrauka

Įpusėjus paskutiniam rudens mėnesiui Lietuvą vis dar lepina šiluma, o vietoje snaigių iš dangaus krinta nebent lietaus lašai. Žvarbūs speigai vairuotojams dar nepriminė, kad žiemines padangas privalu naudoti nuo lapkričio 1 dienos, todėl daugelis į šią prievolę žiūri pro pirštus.

Šilti orai ir griežti reikalavimai dėl padangų keitimo pastato vairuotojus į dviprasmišką padėtį. Jie abejoja, ar paklusti įstatymui ir nerizikuoti saugumu, ar pataupyti ir kuriam laikui atidėti nemažas išlaidas. Tačiau artėjant žiemai vis daugėja skaudžių avarijų. Praėjusią savaitę buvo užregistruoti 99 eismo įvykiai, kuriuose žuvo ar buvo sužaloti žmonės. Matomumą blogina ilgėjantys vakarai, oro sąlygos tampa vis labiau nenuspėjamos, todėl svarbu išnaudoti kiekvieną galimybę apsisaugoti kelyje.

Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininkas Vytautas Černevičius neslėpė, kad pareigūnai žino, jog gatvėse vis dar važinėja daugybė automobilių vasarinėmis padangomis, bet šį lapkritį į šią problemą žiūri pro pirštus. "Kol orai labai geri, paliekame sprendimą žmonių sąmoningumui", - neslėpė jis.

Taupo kaip tik gali

Tačiau tai nereiškia, kad galima padangų nekeisti - įvykus avarijai, pareigūnai atkreipia dėmesį, kokiomis padangomis "apautas" automobilis. Pasak V.Černevičiaus, paprastai lapkričio mėnesiais orai būdavo vėsesni, dažniau snigdavo ir šaldavo, taigi ankstesniais metais pareigūnai akyliau tikrindavo, ar vairuotojai laikosi prievolės laiku pasikeisti padangas, ir todėl nubausdavo daugiau nedrausmingųjų. Šiam lapkričiui tik įpusėjus tikslių duomenų apie baudų skaičių nėra, tačiau, pašnekovo manymu, jų bus mažiau nei pernai ar užpernai.

Anot Kelių policijos valdybos viršininko, vairuotojus pasikeisti padangas labiausiai skatina ne baudos baimė, o oro sąlygos. "Kai prisninga ir vairuotojai pamato, kaip kažkas kelyje tėškėsi į kitą automobilį ar atitvarus, tada visi puola keistis padangų. Dabar sustabdytieji dažnai teisinasi, kad puikūs orai", - dėstė jis.

Pareigūnai apie padangų pirkimo ir keitimo tendencijas šį rudenį pasikalba su servisų darbuotojais bei turgaus prekeiviais. Paaiškėjo, kad šįmet vairuotojai kaip niekad stengiasi kuo labiau sutaupyti. "Turgaus prekeiviai pasakojo, kad ateina tėvai su vaikais ant rankų ir prašo kuo pigesnių padangų - kad tik policija nesikabinėtų. Statistinis vairuotojas šįmet labai taupo, bet toks taupymas dažnai baigiasi ligoninėje", - aiškino pareigūnas.

Servisų tinklo "Martonas" vadovas Rimas Lekys patvirtino, kad padangas besikeičiančių klientų netrūko vieną savaitę, kai spustelėjo pirmieji šalčiai spalio pabaigoje. Tačiau jis neslėpė, kad daugybė vairuotojų bando kuo labiau nutolinti privalomąjį ratų keitimą. "Praktika rodo, kad su kiekvienu šaltuku atsiranda norinčiųjų pasikeisti padangas - tikrai dar bus klientų banga, kai orai atšals", - tikino jis.

Pasirinkimo (ne)laisvė

Jei vairuotojai atsakingiau žiūrėtų į padangų svarbą vairavimo saugumui, galbūt būtų leista patiems spręsti, kada keisti sezonines padangas. Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas Egidijus Skrodenis patvirtino, kad tokia galimybė buvo svarstoma, tačiau nesulaukė palaikymo. "Kai mūsų šalies vairuotojai po kokių 50 metų bus sąmoningesni, tada galbūt bus galima leisti patiems spręsti, kada keisti padangas", - teigė jis. Vėlyvą rudenį orai keičiasi taip staiga, kad neįmanoma nuspėti, kurios dienos rytą gatvės bus padengtos sniegu. Pašnekovas prisiminė praėjusių metų lapkritį, kai šiltus orus per naktį pakeitė šalnos ir gatvės pasidengė plikledžiu. Žiemai nepasiruošę vairuotojai net nedideliu greičiu važiuodami vos galėjo suvaldyti automobilius, o atsakingesni tądien paliko mašinas prie namų ir naudojosi viešuoju transportu.

E.Skrodenis sutiko, kad dabar vairuotojai atsidūrę dviprasmiškoje padėtyje - minkštos žieminės padangos šiltu oru greičiau dyla, o dabartinėmis oro sąlygomis nepavojinga naudoti ir vasarines padangas, taigi vairuotojai galėtų sutaupyti, bet privalo paklusti oficialiam reikalavimui. Anot pašnekovo, pasikeitusieji padangas į dygliuotas netgi rizikuoja savo saugumu, nes stabdymo kelias jomis ant sauso asfalto yra ilgesnis nei žieminėmis nedygliuotomis.

Diskusijos dėl dyglių

Patyręs ralio lenktynininkas, padangomis prekiaujančios įmonės "Egzotika" vadovas Rokas Lipeikis tokį teiginį pavadino mitu. "Dygliukai sukibimo nemažina, tai mitas. Yra skelbiami įvairių bandymų rezultatai, juos galima rasti internete", - tvirtino pašnekovas. Kaip pagrindinius dygliuotų padangų trūkumus R.Lipeikis įvardijo didesnes degalų sąnaudas, triukšmingumą ir tai, kad jie ardo asfalto dangą. Tačiau, pašnekovo manymu, šį diskomfortą atperka gerokai didesnis saugumas itin blogomis oro sąlygomis. "Manau, ieškoti kompromiso saugumui negalima. Apledėjusiu keliu važiuoti labai pavojinga, jei prieš tai jo kas nors nepašiaušė, pravažiavęs dygliuotomis padangomis", - aiškino R.Lipeikis. Prisiminęs pernai panaikintą draudimą žiemą Lietuvoje naudoti dygliuotas padangas, pašnekovas sakė, kad buvo kilusi grėsmė saugumui. "Net pigi dygliuota padanga užtikrina geresnį sukibimą nei brangi nedygliuota", - tikino jis.

Sportininkas mano, kad tokiu oru, koks vyrauja šiomis dienomis, nėra labai pavojinga važinėti ir vasarinėmis padangomis, tačiau primena, kad oro sąlygos gali pasikeisti staiga. "Reikia įvertinti, kad naktimis jau šąla, yra plikledžio tikimybė. Be to, įvažiavus į kokią pamiškę ar slėnį gali netikėtai pasitaikyti slidžių plotų", - tvirtino jis. R.Lipeikio teigimu, vasarinės padangos šaltu oru ne taip gerai sukimba su keliu net kai nėra sniego, nes jos yra kietesnės nei žieminės.

Išlaidos dėl taupumo

Nepaisantieji reikalavimo nuo lapkričio nebenaudoti vasarinių padangų rizikuoja ne tik savo saugumu, bet ir didele pinigų suma. Jei jie sukeltų avariją, draudimo įmonė atgaline (regreso) tvarka išsireikalautų nukentėjusiajam išmokėtus pinigus. Kasko draudimo atveju vienos taisyklės nėra - žalos atlyginimas priklauso nuo skirtingose draudimo bendrovėse siūlomų sutarties sąlygų. Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas LŽ aiškino, kad nukentėjusiajam žala atlyginama bet kokiu atveju, net jeigu jo automobilis buvo vasarinėmis padangomis. Už šį prasižengimą vairuotojas gali būti nubaustas policijos, tačiau išmoką iš kaltininko draudiko jis neabejotinai gaus. Bet jei avarijos kaltininkas važiavo automobiliu vasarinėmis padangomis ir dėl to kilo eismo įvykis, jį privalomuoju vairuotojų civilinės atsakomybės draudimu (TPVCA) apdraudusi bendrovė gali žalos sumą išsireikalauti regreso tvarka. "Daugelyje avarijų galima įžvelgti padangų įtaką, bet negalima į tai žiūrėti formaliai. Jei eismo įvykis kilo dėl kitų priežasčių, vien dėl netinkamų padangų negalima taikyti regreso", - aiškino pašnekovas.

Apgautų save

Bendrovės "Lietuvos draudimas" atstovė ryšiams su visuomene Ernesta Dapkienė patvirtino, kad jeigu nepakeistos automobilio vasarinės padangos turėjo tiesioginę įtaką eismo įvykiui kilti, pagal kasko draudimą žala nekompensuojama, o pagal TPVCA nukentėjusiajam žala atlyginama, bet išmokėta suma regreso būtu išieškoma iš kaltininko. "Tačiau esant tokiam orui kaip dabar išmokos nemokėti ar taikyti regresą būtų nelogiška ir taip nesielgtume - nėra priežastinio ryšio tarp padangų ir eismo įvykio kilimo", - tikino ji.

Jai antrino bendrovės "BTA draudimas" žalų reguliavimo departamento direktorė Karolina Karpova. "Jeigu padangos neturėjo įtakos įvykiui kilti, regreso netaikome, pavyzdžiui, sausoje aikštelėje vairuotojas, statydamas automobilį vasarinėmis padangomis, nepastebėjo kito automobilio ir jį apgadino. Tačiau jeigu apledėjusiame kelyje avarijos kaltininkas stabdė ir, nespėjęs to padaryti, atsitrenkė į kitą automobilį, regresą taikome", - aiškino ji. Tikslių duomenų apie avaringumą dėl nepakeistų padangų šįmet draudikai dar neturi, tačiau pernai per visą žiemą eismo įvykių, kilusių dėl netinkamų padangų naudojimo žiemos sezono metu, buvo užfiksuota nedaug, taigi ir šįmet avarijų lavinos nesitikima. Draudimo specialistai neslepia, kad lietuviams netrūksta fantazijos: kartais vairuotojai gali pasikeisti padangas slapta nuo draudikų jau po avarijos, bet savo angelo sargo apgauti nepavyks.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"