TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Slidžiame kelyje gelbsti patirtis

2008 11 26 0:00
Kad esant pavojingai situacijai nekiltų panika, vairavimo įgūdžius verta tobulinti saugiose uždarose aikštelėse.
LŽ archyvo nuotrauka

Baltu sniegu pasidabinusi gamta sukuria jaukios ramybės iliuziją, bet snaigėmis ir ledu užklotos gatvės tampa spąstais neatsargiems vairuotojams. Staiga užklupusi žiema keliuose reikalauja ypatingo atidumo ir patirties, kuria su LŽ pasidalijo žinomas Lietuvos lenktynininkas Benediktas Vanagas.

Slystantys automobilio ratai, pailgėjęs stabdymo kelias ir čiuožimas posūkiuose - tokių nemalonių pojūčių žiemą tenka patirti beveik kiekvienam vairuotojui. Tokios pavojingos situacijos jau yra tapusios ne vienos skaudžios nelaimės priežastimi, bet tik nuo vairuotojų pastangų ir įgūdžių priklauso, kaip praeis dar viena žiema šalies keliuose.

Praktika - vienintelis išsigelbėjimas.

Patyręs ralio meistras, "Vanagas Racing" komandos vadovas B.Vanagas palygino automobilį su žmogaus kūnu: "Jūs einate slidžiu keliu, paslystate, tačiau jūsų kūnas padaro instinktyvų judesį ir jūs dažniausiai nenukrentate. Taip pat ir vairuojant - jei jau buvote patekę į panašią situaciją, automobilį suvaldysite instinktyviai."

Tiems, kurie abejoja savo sugebėjimais išvengti slydimo ar valdyti čiuožiantį automobilį, ralio meistras siūlo išbandyti jėgas saugioje uždaroje aikštelėje, kurioje nekiltų pavojaus aplinkiniams: "Esant ekstremaliai situacijai nėra laiko galvoti, reikia turėti įgūdžių ir praktikos."

Pasak B.Vanago, tik praktiškai įgyti įgūdžiai gali išgelbėti kilus pavojingai situacijai. Uždaroje aikštelėje vairuotojams verta pabandyti visaip sukelti automobilio slydimą - staigiau startuoti, važiuojant įjungti žemesnę pavarą ar imituoti staigų posūkį ir slystantį automobilį suvaldyti. Kelis ar keliolika kartų tokius pratimus atlikęs vairuotojas kilus pavojingai situacijai instinktyviai pajus, kaip reikia sukti vairą ir spausti stabdžio ar akceleratoriaus pedalą.

Saugus greitis

Svarbu mokėti suvaldyti slystantį automobilį, tačiau geriausia apskritai išvengti nekontroliuojamos situacijos. Visų pirma reikia neviršyti saugaus greičio. B.Vanagas pabrėžė, kad leistinas greitis ne visada yra saugus. Nors dauguma miesto gatvių galima važiuoti 50 km/val. greičiu, tačiau jei kelias padengtas šlapiu sniegu ar plikledžiu, saugus greitis gali sumažėti ir iki 20 - 30 km/val. Realus saugus greitis kiekvienam vairuotojui, atsižvelgiant į patirtį ir automobilio savybes, gali skirtis, tačiau jis turėtų būti toks, kad stabdymo kelias būtų gana trumpas net esant pavojingiausiai situacijai. "Reikia stengtis nepervertinti savo galimybių, būti savikritiškiems, ir viskas bus gerai", - palinkėjo B.Vanagas.

Įvertinti būsimą stabdymo kelią ir pasirinkti saugų greitį reikia vos tik pradėjus važiuoti. Įvažiavę į kelią, kurio danga, kaip manote, bus panaši visos kelionės metu, išbandykite stabdžius. Iš pradžių stabdžių pedalą spauskite švelniau, kad pajustumėte jų veikimą, o vėliau galima spustelėti ir stipriau, kad paaiškėtų riba, ties kuria mašinos ratai ima čiuožti. Taip išbandyti galimą stabdymo kelią ypač svarbu vairuojant automobilį be stabdžių antiblokavimo sistemos (ABS) ir kitokios elektroninės vairavimo pagalbos.

Stabdymo pavojai

Jei automobilis yra beveik naujas ir aprūpintas naujausiomis saugumo sistemomis, net ir kilus ekstremaliai situacijai galima nuspausti stabdžio pedalą iki galo, nes ABS automatiškai paskirstys stabdymo jėgą ir neleis ratams užsiblokuoti. Tačiau aklai pasikliauti elektronika negalima. Nesvarbu, kokio senumo automobilis, vairuotojai žiemą turėtų itin sutelkti dėmesį į eismo sąlygas. Jei kelias yra slidus, staigus startavimas iš sankryžos ar bandymas greitai įvažiuoti į posūkį gali baigtis kelkraštyje. Geriausia sulėtinti greitį dar iki įvažiuojant į posūkį, tačiau jei nespėjote to padaryti, nebandykite stabdyti sukdami, nes automobilis stabdymo momentu praras sukibimą su kelio danga ir veikiamas išcentrinės jėgos ims slysti arba suktis. Tokiu atveju supanikavęs vairuotojas gali instinktyviai padaryti patį pavojingiausią veiksmą - staigiai spausti stabdį. Slystant posūkyje naudotis stabdžiu iš viso nereikėtų, nes stabdymas tik dar labiau pablogina automobilio ratų sukibimą su kelio danga, taip sustiprindamas slydimą. Nors skamba paradoksaliai, tokiu atveju verčiau švelniai spustelėti akceleratorių ir vairą šiek tiek pasukti į tą pačią pusę, į kurią slysta mašinos galas. Nors šį manevrą taisyklingai atlikti galima tik pasitreniravus, jis yra mažiau rizikingas nei stabdymas.

Atsargiai stabdyti reikia ir tada, kai keičiasi kelio danga, pavyzdžiui, asfaltą keičia akmenų grindinys. Tašytų akmenų danga yra pati slidžiausia, todėl pristabdyti automobilį vertėtų jos dar neprivažiavus. Taip pat žiemą klastingos tampa ir autobusų stotelių prieigos, kur dėl dažno stabdymo susidaro tikra čiuožykla, taip pat tiltai, viadukai ir įvažiavimai į tunelius, kur automobilių suneštas sniegas greitai virsta plikledžiu.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"