TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

"Smūgis žemiau juostos"

Dabar, viduržiemį, regis, nederėtų šnekėti apie pažliugusį kelią, balas. Vis dėlto žiema faktiškai tėra kalendoriuje. Už lango - greičiau ruduo ar ankstyvas pavasaris. Tad ir kalbėti apie tokį nemalonų reiškinį kaip "hidraulinis smūgis" - pats laikas.

Kam neteko dideliu greičiu įlėkti į balą? Be efektingai ištyškančių purslų, nieko įsimintino čia nėra. Tačiau panašių efektų mėgėjai gali būti labai skaudžiai nubausti už tokį neapdairumą.

Vanduo ir... alkūninis velenas.

Paprasčiausiai dideliu greičiu įlėkus į gilesnę balą galima sulankstyti alkūninį veleną ar net visiškai sulaužyti variklį. Būtent sulaužyti, o ne šiaip sugadinti, nes tai, kas atsitinka dirbančiam varikliui, į kurio cilindrus netikėtai patenka vanduo, paprastu gedimu nepavadinsi. Tokiu atveju sulinksta švaistikliai, suskyla cilindrų gilzės, net šiek tiek deformuojasi pats cilindrų blokas ir alkūninis velenas. Visa tai vadinama hidrauliniu smūgiu.

Dar iš mokyklos fizikos pamokų turėtume atsiminti, jog vandens neįmanoma taip suslėgti, kad jo tūris sumažėtų. Jei kelyje automobilis dideliu greičiu įlekia į gilią balą, vandens banga užlieja ne tik mašinos priekį, bet ir variklio skyrių. Taigi vanduo gali užpilti oro filtro įsiurbimo angą, o iš jos patekti į cilindrus. Ar taip atsitiks, priklauso nuo automobilio konstrukcijos, oro įsiurbimo angos vietos variklio skyriuje. Dėl to skirtingos mašinos ne vienodai jautrios tokiam pavojui.

Fizika

Kas nutinka varikliui, "gurkštelėjusiam" vandens? Jei į cilindrą patenka tiek vandens, kad jo kiekis maždaug atitinka degimo kameros tūrį, stūmoklis, artėdamas prie viršutinio rimties taško, tiesiog "atsiremia" į vandenį, kurio, kaip jau žinome, suslėgti negalima. Tuo

metu besisukantis alkūninis velenas cilindre sukelia labai didelį spaudimą, kuris daug kartų viršija įprastinį. Kai stūmoklis cilindre atsiremia į vandenį, variklis užgęsta. Jis paprasčiausiai nebegali suktis! Tas sustojimas pajuntamas kaip stiprus smūgis.

Hidraulinio smūgio momentu pirmiausia nukenčia cilindro, į kurį patenka vanduo, švaistiklis. Jis sulinksta, nes yra veikiamas išilgai ašies. Tuo pat metu gali atsirasti įtrūkių cilindro viršutinėje dalyje ar skilti cilindrų blokas, nulietas iš aliuminio.

Jeigu po hidraulinio smūgio alkūninis velenas įstringa, tai reiškia, kad deformuotas švaistiklis įsirėmė į cilindrų bloko sienelę. Ko gero, tai pati palankiausia baigtis. Remontą galima atlikti mažiausiomis sąnaudomis, bet būtina išardyti visą variklį ir pakeisti sugadintas dalis. Jei smūgis buvo toks galingas, kad deformuotas švaistiklis lūžo, be sudėtingo remonto nepavyks apsieiti. Reikės užtaisyti cilindrų bloko trūkius ir skyles, o tai ne visada pavyksta patikimai padaryti. Dažniausiai geriau keisti bloką ar net visą variklį.

Patarimai

Hidraulinį smūgį patyrusio jėgos agregato likimas labai priklauso ir nuo vairuotojo veiksmų. Jei jis supranta, kas atsitiko, ir nebando važiuoti toliau, kartais variklį pavyksta išgelbėti. Bet kai kurie vairuotojai, neįstengdami starteriu paleisti variklio, mėgina tai padaryti automobilį tempdami, stumdami, riedėdami nuo kalno. Tada švaistikliai dar labiau deformuojasi arba lūžta ir motoras galutinai sugenda. Kartais vairuotojams vis dėlto pavyksta paleisti variklį, bet jis dirba neritmingai, girdėti bildesys.

Praktikoje pasitaiko atvejų, kai hidraulinis smūgis ištinka ne vien dėl to, kad į cilindrus patenka vandens. Priežastis gali būti ir nesandari variklio bloko galvutės tarpinė. Tada aušinimo skysčio į cilindrus patenka užgesinus variklį. Jis palengva užpildo degimo kamerą tiek, kiek leidžia laisvas tūris. Jei skysčio atsiranda tame cilindre, kurio stūmoklis paleidžiant kyla į viršų, artėdamas prie viršutinio rimties taško stūmoklis neišvengiamai atsiremia į "kažką kietą" - tai būna aušinimo skystis, subėgęs į cilindrą.

Geriausias būdas apsisaugoti nuo sunkių pasekmių kelyje - elgtis apdairiai, nelėkti per balas tarsi akis išdegus. Šiek tiek padeda po varikliu pritvirtintas apsauginis skydas, tačiau daugelis dabartinių automobilių jo neturi. O juk tai gali apsaugoti ne tik nuo purvo, tyškančio iš apačios, bet ir galimo hidraulinio smūgio.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"