TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Smūgiuoti gali ir vanduo

LŽ archyvo nuotr.

Važiuojate per lietų ir dideliu greičiu įlėkėte į balą. Regis, nieko neatsitiko... Tačiau taip neapdairiai besielgiantis vairuotojas gali sulankstyti alkūninį veleną. O tai - jau didžiulė problema.

Iš tikrųjų dideliu greičiu įvažiavus į gilesnę balą galima visiškai sulaužyti variklį. Būtent sulaužyti, o ne šiaip sugadinti, nes tai, kas atsitinka dirbančiam varikliui, į kurio cilindrus netikėtai patenka vandens, paprastu gedimu nepavadinsi.

Vanduo ir... alkūninis velenas

Tokiu atveju - sulinksta švaistikliai, suskyla cilindrinės tūtos ir net cilindrų blokas, šiek tiek deformuojasi ir alkūninis velenas.

Praktikoje tai vadinama hidrauliniu smūgiu.

Dar iš mokyklos laikų fizikos pamokų turėtume prisiminti, jog vandens neįmanoma suslėgti taip, kad jo tūris sumažėtų. Jei automobilis kelyje dideliu greičiu įvažiuoja į gilią balą, vandens banga užlieja ne tik automobilio priekį, bet ir variklį. Taigi vanduo gali užpilti oro filtro įsiurbimo angą, o iš filtro dalis vandens bus įsiurbta į cilindrus. Ar taip atsitiks, priklauso nuo automobilio konstrukcijos, oro įsiurbimo angos vietos variklyje. Dėl to skirtingi automobiliai nevienodai jautrūs užpylimo vandeniu pavojui.

Fizika

Kas gi vyksta variklyje, "gurkštelėjusiame" vandens?

Jei vandens į cilindrą pateko tiek, kad jo kiekis maždaug atitinka degimo kameros tūrį, tai artėdamas prie viršutinio rimties taško stūmoklis tiesiog "atsirems" į vandenį, kurio, kaip jau žinome, suslėgti negalima.

Tuo pat metu besisukantis alkūninis velenas cilindro viduje sukelia didelį spaudimą, daug kartų viršijantį įprastinį. Atsirėmus stūmokliui į vandenį cilindro viduje, variklis nustoja dirbti. Jis tiesiog negali toliau suktis! Tas sustojimas jaučiamas kaip stiprus smūgis.

Per vadinamąjį hidraulinį smūgį pirmiausia nukenčia cilindro, į kurį pateko vandens, švaistiklis - jis sulinksta, nes yra veikiamas išilgai ašies. Tuo pat metu gali atsirasti trūkių cilindro viršutinėje dalyje, ypač varikliuose, turinčiuose "šlapias" tūtas, gali skilti ir cilindrų blokas, nulietas iš aliuminio.

Jeigu po vadinamojo hidraulinio smūgio alkūninis velenas įstringa, vadinasi deformuotas švaistiklis įsirėmė į cilindrų bloko sienelę. Turbūt tai yra geriausia baigtis. Variklį suremontuoti galima mažiausiomis sąnaudomis, bet būtina jį visą išardyti ir pakeisti sugadintas dalis. Jei smūgis buvo toks galingas, kad deformuotas švaistiklis lūžo, variklio remontas bus sudėtingesnis: reikės užtaisyti trūkius ir skyles cilindrų bloke, o tai patikimai padaryti ne visada pavyksta. Dažniausiai geriau apsimoka keisti bloką arba net visą variklį.

Patarimai

Vadinamąjį hidraulinį smūgį patyrusio variklio likimas priklauso nuo vairuotojo veiksmų. Jei šis suprato, kas atsitiko ir nevažiuoja toliau, variklį galbūt pavyks išgelbėti. Bet jei nepavykus starteriu paleisti variklio kai kurie vairuotojai mėgina užvesti automobilį tempdami, stumdami, riedėdami nuo kalno, jie tikrai sugadins variklį nepataisomai - švaistikliai dar labiau deformuojasi arba lūžta. Vis dėlto kartais užvesti automobilį pavyksta, bet variklis dirba neritmingai, girdimas tam tikras bildesys.

Praktikoje pasitaiko atvejų, kai vadinamasis hidraulinis smūgis ištinka variklį ne tik dėl to, kad į cilindrus patenka vandens iš išorės. To priežastis gali būti ir nesandari vadinamoji variklio bloko galvutės tarpinė. Tada aušinimo skysčio į cilindrus patenka išjungus variklį. Skystis pamažu užpildo degimo kamerą tiek, kiek leidžia laisvas tūris. Jei skysčio patenka į cilindrą, kurio stūmoklis paleidžiant kyla į viršų, tai artėdamas prie viršutinio rimties taško stūmoklis neišvengiamai atsirems į "kažką kietą" - tai bus į cilindrą subėgęs aušinimo skystis.

Geriausias būdas apsisaugoti nuo sunkių pasekmių kelyje - apdairus elgesys, nelekiant per balas tarsi "akis išdegus". Šiek tiek padeda po varikliu pritvirtinta apsauga, kurios daugelis dabartinių automobilių, deja, neturi. O juk ji apsaugo ne tik iš apačios besitaškančio purvo, bet ir gali padėti išvengti galimo vadinamojo hidraulinio smūgio.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"