TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Sovietiniai automobiliai virsta dekoracijomis

2013 08 27 6:00
Garažuose užsilikę penkiasdešimties metų ir senesni „Moskvič“ - gardus kąsnelis senų sovietinių automobilių kolekcininkams. LŽ archyvo nuotrauka

Vėl tampa populiarūs seni sovietiniai automobiliai ir motociklai. Juos Lietuvos piliečiai perka ne tik retų transporto priemonių kolekcijoms, bet ir, pavyzdžiui, užmiesčio sodyboms papuošti.

„Paveldėjome iš senelių sodybą Panevėžio rajone, atnaujinome jos pastatus, o paskui pradėjome galvoti, kaip originaliau papuošti aplinką. Kilo sumanymas kaip teritorijos dekoracijas naudoti senas rusų gamybos transporto priemones, ypač motociklus“, - dienraščiui LŽ pasakojo Jonu prisistatęs Aukštaitijos sostinės gyventojas.

Paklaustas, kodėl jis mano, jog seni rusiški automobiliai ir motociklai sodybos svečiams gali būti įdomesni už, sakykime, senovinius lietuvio valstiečio vežėčių ratus ar kokią XIX amžiuje turtingesnių ūkininkų naudotą „lineiką“, kurios jau daug metų ypač populiarios kaimo sodybose, Jonas atsakė šitaip: „Didelė dalis lietuvių išaugo tais laikais, kai Lietuvos keliais riedėjo vien tik rusiškos mašinos. Argi ne smagu prisiminti, kas buvo prieš trisdešimt ar daugiau metų? Man asmeniškai – tai tikrai smagu.“

Aukštaitijos sostinės gyventojas jau kuris laikas Panevėžio apskrityje leidžiamuose laikraščiuose skelbiasi superkąs senas rusiškas transporto priemones. „Kodėl teikiame pirmenybę motociklams? Paprasčiausiai - jie užima mažiau vietos. Tačiau tarp pastaruoju metu mano įsigytų senų transporto priemonių vertingiausias yra 7-ajame dešimtmetyje gamintas „Moskvič“, - "Lietuvos žinioms" sakė Jonas.

Trisdešimtmečiai – per jauni

Jono dekoracijoms tinka toli gražu ne kiekvienas senas sovietinis automobilis. Pavyzdžiui, panevėžietis yra atsisakęs įsigyti jam siūlytą nevažiuojantį 1981 metų laidos automobilį „Volga GAZ-24“. „Pirmiausia, tokių mašinų dar galima išvysti ir keliuose, todėl šios volgos, nors ji ir skaičiuoja 32 metus, reta tikrai nepavadinsi. Didelė ir pinigų suma, kurios užsiprašė volgos savininkas – mokėti 10 tūkst. litų už ne pačios geriausios techninės būklės mašiną yra tikrai per daug“, - tikino Panevėžio gyventojas.

„Jei transporto priemonės jūsų sodyboje virs dekoracijomis, kam reikia, kad jos važiuotų?“ - klausėme panevėžiečio. Jonas atsakė, kad turėti važiuojantį automobilį yra patogiau. „Juk žiemą nelaikysi mašinos po atviru dangumi, kitaip per vieną ar du sezonus ji surūdys. Automobilius varysime po pastoge. Tokiu atveju geriau, kad jie patys važiuotų. Mašina – ne motociklas, kurį gali garažan įvaryti savo rankomis“, - tikino LŽ pašnekovas.

Jis sakė, kad labiausiai džiaugiasi, kai Panevėžio ir aplinkinių rajonų gyventojai pasiūlo pirkti senų „Pobedos“, „Moskvič“ markių automobilių. „Iš volgos šeimos mašinų labiausiai tinka 21-osios serijos sedanai. Iš motociklų dažniausiai patraukia dėmesį iš karto po Antrojo pasaulinio karo pradėti gaminti MK motociklai, arba vadinamosios „emkos“, - sakė Jonas.

Kolekcionuoja vienetai

Panevėžiečiui Jonui šovusi mintis naudoti sovietinių laikų transporto priemones kaip dekoracijas, anot jo paties, yra „labai nauja mintis“. Kur kas daugiau senų Rusijoje pagamintų transporto priemonių nuperkama detalėms arba asmeninėms kolekcijoms. Vieną tokių turi ir Vilniaus gyventojais Vladimiras, taip pat nepanoręs viešinti savo pavardės. Jis tik labai specializuotuose portaluose nuolat skelbiasi superkąs senas rusiškas mašinas. Pavyzdžiui, vienas jų yra beveik išvis nežinomas ir vadinasi supirkimas.lt.

„Senos sovietinės mašinos man dažniausiai reikalingos detalėms – iš jų „lipdau“ naujus, važiuojančius automobilius. Perku ir detales, atskirus mazgus ar agregatus. „Sveiki“, dar važiuojantys, originalūs pavyzdžiai pasitaiko retai – ir jų kiekvienais metais vis mažėja. Turiu nuosavą sovietinių automobilių kolekciją, kurią nuolat papildau“, - LŽ dienraščiui pasakojo rusiškai kalbantis Vilniaus gyventojas.

Vladimiro tvirtinimu, Lietuvoje ir šiaip nėra daug retų automobilių kolekcininkų, o sovietinių automobilių – visai mažai. „Galbūt juos būtų įmanoma suskaičiuoti ant rankų pirštų“, - kalbėjo kolekcininkas. Dauguma jo kolegų, anot Vladimiro, senas rusiškas mašinas kolekcionuoja „dėl asmeninio pasitenkinimo“.

Nors surasti seną sovietinį automobilį kasmet tampa vis sunkiau, už juos, teigė Vladimiras, pasakiškų pinigų nesiūloma. „Pigiausiai mašiną perku už 2 tūkst. litų, brangiausiai – už 10 tūkst. litų. Daugiausia mano kolekcijoje kainuoja penkiasdešimties metų „Moskvič-401“, „Moskvič-402“,„Moskvič-407“ sedanai“, - atskleidė LŽ pašnekovas.

Kolekcininkas teigė tik iš LŽ žurnalisto išgirdęs, kad senos sovietinės transporto priemonės naudojamos kaip privačios kaimo sodybos, kuri net nepriima turistų, dekoracijos. „Iš šito hobio pirmiausia, aišku, laimės pardavėjai, kurių garažuose netyčia, o gal ir specialiai yra užsilikę senienų - didėjant jų populiarumui augs ir tokių transporto priemonių vertė“, - neabejojo Vladimiras.

FAKTAI

Iki Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 1990-aisiais sovietinės gamybos „Žiguliai“, „Volga“, „Moskvič“ markės lengvieji automobiliai sudarė beveik 100 proc. viso Lietuvos asmeninių keleivinių mašinų parko. Vėliau vis daugiau šalies gyventojų pradėjo važinėti vakarietiškais automobiliais, dabar iš eksploatuojamų automobilių Rusijoje pagaminti galbūt nesudaro ir procento.

Paskutinė Rusijoje pagamintų mašinų pirkimo banga pastebėta 1999-2000 metais. Tada, po kaimynę šalį sukrėtusios finansų krizės, labai krito rublio kursas lito atžvilgiu, dėl to stulbinamai atpigo ir nauji rusiški automobiliai. Atpigusios mašinos tapo vėl populiarios tarp lietuvių.

Tyrimų bendrovės „Autotyrimai“ duomenimis, iš 2000 metų sausio-spalio mėnesiais parduotų 5480 naujų lengvųjų automobilių net 629 buvo pagaminti Rusijoje. Daugiausia nupirkta VAZ markės mašinų - 563, GAZ 56, UAZ - 12. „Lietuvos naujų automobilių rinkoje rusiškos mašinos pastaruoju metu užima daugiau nei 10 proc. – tokios dalies galėtų pavydėti daugelis vakarietiškų markių pardavėjų“, - anuomet rašyta „Autotyrimų“ ataskaitoje.

Tačiau Lietuvos gyventojų aistra palyginti nepatikimoms, neišvaizdžioms rusų mašinoms truko neilgai. Šiuo metu jas perka nebent valstybinės įstaigos – ir tai dažniausiai tėra dešimtimis vienetų skaičiuojami „Nivos“ visureigiai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"