TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Spindesys ir skurdas automobilių rinkoje

2014 06 03 6:00
Kinijos gatvėse dažniausiai važinėja nauji vietos lengvieji automobiliai, kurių kaina yra dažnai mažesnė už Vakarų Europoje pagamintų naudotų. ideastream.org nuotrauka

Kaip nurodoma Tarptautinės automobilių gamintojų organizacijos (OICA) ataskaitoje, 2013 metais pasaulyje iš viso parduota 62 644 460 naujų keleivinių automobilių. Pernai vidutiniškai 1000 planetos gyventojų įsigijo 8,9 naujo automobilio.

Iš žemynų, anot OICA, pagal bendrą parduotų naujų automobilių skaičių pirmavo Azijos bei Okeanijos šalys, kurių piliečiai ir įmonės ar organizacijos pernai nupirko 31 460 980 naujų automobilių. Anot OICA, antra liko Europa (įskaitant ir Rusiją), kurioje parduota 15 890 309 naujos mašinos, trečia - Šiaurės Amerika (9 039 036), ketvirta – Centrinė ir Pietų Amerika (4 486 479), penkta – Afrika (1 201 202), šešta - Australija (566 454).

Iš daugiausia lengvųjų keleivinių automobilių pardavusių ar įregistravusių valstybių 2013-aisiais pirmavo Kinija (17 928 858), antrą poziciją užėmė JAV (7 585 867), trečią – Japonija (4 562 282), ketvirtą - Vokietija (2 952 431), penktą – Brazilija (2 763 718).

Mažiausiai perka afrikiečiai

Atkreiptinas dėmesys, kad OICA lengvųjų automobilių pardavimo statistika atspindi tiktai keleivinių mašinų pardavimą ir registraciją, o lengvieji komerciniai automobiliai palikti už borto. Tačiau, pavyzdžiui, JAV gyventojai ir įmonės kaip keleivines mašinas dažnai naudoja mažuosius furgonus ir pikapus, kuriuos Tarptautinė automobilių gamintojų asociacija priskiria prie komercinių. Jeigu furgonai ir pikapai būtų įtraukti į naujų lengvųjų keleivinių automobilių pardavimo statistiką, pagal bendrą jų parduotą skaičių JAV būtų atsidūrusios antroje vietoje – 2013 metais šios šalies piliečiai nupirko 15 883 969 naujas lengvąsias mašinas.

Amerikiečiai prieš kinus pastarąjį sykį pirmavo 2008 metais, kai JAV buvo nupirkta 13 493 165, o Kinijoje – 9 380 502 nauji lengvieji automobiliai.

Mažiausiai naujų keleivinių automobilių pernai, kaip skelbia OICA, įsigijo Pietų Amerikos valstybės Belizo gyventojai (200), antroje ir trečioje vietoje liko Afrikos šalys Burundis ir Liberija (po 210), ketvirtoje – tam pačiam žemynui priklausanti Burkina Fasas (700).

Vaizdą apverčia metodologija

Tačiau parduotų automobilių statistika menkai atspindi tikrąją vairuotojų perkamąją galią žemynuose ir įvairiose valstybėse. Pavyzdžiui, visai kitoks vaizdas apie Belizo gyventojų ir įmonių finansinį pajėgumą įsigyti naujus automobilius iškyla, kai sužinome, kad šioje valstybėje gyvena 287,7 tūkst. gyventojų, o Liberijoje – 3,04 mln., Burundyje – 8,7 mln., Burkina Fase – net 13,9 milijono. Todėl didžioji dalis ekspertų tvirtina, jog daug realesnė padėtis atskleidžiama, kai skaičiuojama, kiek nupirktų naujų automobilių tenka 1000 gyventojų.

Statistika rodo, kad dauguma kitų skurdžių Afrikos, Azijos, Pietų ir Centrinės Amerikos valstybių per metus įsigyja vidutiniškai nuo 0,03 iki 0,6 automobilio 1000 gyventojų.

Skurdžios šalys bendrą pasaulio statistiką smarkiai tempia žemyn. Tačiau ji vis tiek gana neprasta. Išanalizavus OICA duomenis aiškėja, kad 2013 metais tūkstantis pasaulio piliečių įsigijo vidutiniškai 8,9 naujos mašinos. Iš žemynų aiški lyderė yra Australija, ten pernai 1000 gyventojų nupirko 28 naujas mašinas. Ant antro pakylos laiptelio įsitaisė Šiaurės Amerika (25,6 automobilio 1000 gyventojų), trečioje vietoje – Europa (22,2 automobilio 1000 gyventojų), ketvirtoje – Pietų Amerika (10 automobilių 1000 gyventojų), penktoje – Afrika (1,2 automobilio 1000 gyventojų).

Pietų Amerikoje bendrą parduotų naujų lengvųjų automobilių 1000 gyventojų skaičių viršų kelia beveik pusę regiono gyventojų turinti (190,7 mln.) Brazilija. Tūkstantis šios šalies gyventojų, OICA duomenimis, pernai vidutiniškai nupirko 14 naujų lengvųjų keleivinių automobilių.

Nerijus Mačiulis: "Naujų automobilių pirkimas glaudžiai susijęs su ekonominiais lūkesčiais." / Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Iš pasaulio valstybių 2013-aisiais rodydamas didžiulį atotrūkį nuo pasaulio vidurkio pirmavo Liuksemburgas (98 automobiliai 1000 gyventojų), antras buvo Izraelis (67,6 automobilio 1000 gyventojų), treti – Jungtiniai Arabų Emyratai (34,3 automobilio 1000 gyventojų). Pagal šį rodiklį 309 mln. gyventojų turinčios JAV (24 automobiliai 1000 gyventojų) tūkstančiais procentų lenkė 1,3 mlrd. gyventojų skaičiuojančią Kiniją (1,4 automobilio 1000 gyventojų).

Ekspertas analizuotų automobilių parkus

O kaip pasaulio kontekste atrodo Baltijos valstybės? Pasak OICA statistikos, 2013 metais Lietuvoje registruota 12 163 naujos lengvosios keleivinės mašinos. Nesunkus suskaičiuoti, kad tris milijonus turinčioje šalyje vidutiniškai 1000 gyventojų įsigijo 4,1 naujo automobilio. Tai – perpus mažiau nei pasaulio vidurkis. Panašus rezultatas užfiksuotas ir Latvijoje. Pasiekusi 15 naujų automobilių 1000 gyventojų pirkimo rezultatą tik Estija smarkiai viršijo pasaulio vidurkį. Tačiau ir jai toli iki Europos Sąjungos vidurkio, kuris 2013-aisiais buvo 24,4 naujo automobilio 1000 gyventojų. Pernai estai atsiliko ir nuo kaimynų rusų (18 automobilių 1000 gyventojų).

Vis dėlto dienraščio LŽ kalbintas banko „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis sakė, kad skaičiavimas, kiek vidutiniškai per metus naujų automobilių nupirko 1000 gyventojų, irgi ne visuomet rodo tikrąją vienos ar kitos šalies piliečių perkamąją galią. „Manau, kad tikrovė geriausiai būtų atspindima panagrinėjus automobilių parkų struktūrą ir jį sudarančių automobilių amžių, kainas. Vienose šalyse galbūt yra populiaresni naudoti prabangūs automobiliai, o kitose – tiek pat kainuojantys nauji. Vienos šalys naujus automobilius gamina ir verčia juos pirkti savo šalies piliečius, smarkiai padidindamos muito mokesčius importuojamoms naudotoms mašinoms arba tiesiog uždrausdamos importą, o kitur piliečiai ar įmonės perka gerus naudotus automobilius, nes taip labiau apsimoka. Maža to, naujų automobilių pirkimas glaudžiai susijęs su ekonominiais lūkesčiais. Įvairiu laiku skirtingose šalyse jie skiriasi. Todėl nebūtinai tose valstybėse, kur, tarkime, pernai naujų automobilių buvo nupirkta daugiausia, lygiai taip pat gerai transporto priemonės bus perkamos po metų ar dvejų. Tačiau nagrinėjant bendrą parko amžių jau matyti tikroviškesnis vaizdas, nes galbūt pernai blogiau pirkę naujus automobilius kurios nors valstybės gyventojai jų daugiau įsigijo, pavyzdžiui, užpraėjusiais metais“, - svarstė N. Mačiulis.

Pasaulio prekybos naujais lengvaisiais keleiviniais automobiliais pokyčiai

MetaiParduota (vnt.)
200545 209 905
200647 753 011
200750 571 563
200849 658 689
200955 337 524
201055 337 524
201157 299 917
201260 432 044
201362 644 460

Šaltinis: OICA.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"