TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Spraga vilioja vairuoti įkaušus

2011 09 21 0:00
Į Lietuvą pasisvečiuoti užsukę emigrantai, turintys užsieninio pavyzdžio vairuotojo pažymėjimą, vairuodami išgėrę ir įkliuvę atsiperka tik bauda ir išsisuka nuo kitokios bausmės.
amherstpd.blogspot.com nuotrauka

Svetur emigravę tautiečiai, grįžę pasisvečiuoti į gimtinę, sėda prie vairo išgėrę nebijodami, kad įklius policijai - sumokėję baudą prarastą vairuotojo pažymėjimą jie gali iš karto atkurti kitoje valstybėje.

Už vairavimą išgėrus teismas Lietuvoje ne tik skiria piniginę baudą, bet ir atima vairuotojo pažymėjimą nustatytam terminui, bet tai ne kliūtis taurelės mėgėjams netrukus vėl mėgautis vairavimo malonumais. Tiesiog grįžę į antrąją tėvynę jie be vargo gauna vairuotojo pažymėjimo dublikatą. Ir niekas nesužino, kad žmogus įkliuvo girtas.

Lietuviai atėmė, ispanai išdavė

S.A. (pavardė redakcijai žinoma - aut.) - vienas iš daugelio kraštiečių, dėl skalsesnio kąsnio jau 8 metus gyvenantis Ispanijoje. Į ketvirtą dešimtį kopiantis vyras pastaraisiais metais bent sykį per metus automobiliu grįžta aplankyti artimųjų. Kaip ir kiti ilgiau svetur dirbantys kraštiečiai, įsitvirtinęs užsienyje jis lietuvišką vairuotojo pažymėjimą pasikeitė į ispanišką.

Šią vasarą pasisvečiuoti į gimtinę sugrįžęs S.A. padarė nedovanotiną klaidą - sėdo prie vairo įkaušęs ir Dzūkijoje įkliuvo patruliams. Vidutinį girtumą "pripūtęs" vyras buvo griežtai nubaustas: teismas jam skyrė 2 tūkst. litų baudą ir dvejiems metams atėmė Ispanijoje išduotą Europos Sąjungos (ES) pavyzdžio vairuotojo pažymėjimą.

"Iš pradžių maniau, kad toks mano poelgis kainuos turimą darbą. Mat ten, kur dirbu, vairuotojo pažymėjimas būtinas. Tačiau vėliau supratau, kad iš balos galiu išbristi sušlapęs tik vieną koją. Sužinoję apie mano padėtį, Ispanijoje gyvenantys draugai tik nusijuokė. Jie paprotino grįžus į antruosiuos namus iš karto nuvykti į policiją ir pranešti, kad vairuotojo pažymėjimą neva pamečiau. Taip ir padariau. Nepraėjo nė mėnuo, kai Lietuvoje netekau teisės sėstis prie vairo, o jau turiu naują pažymėjimą. Ispanai manęs neklausinėjo detalių, tiesiog užpildė reikalingą formą ir išdavė dokumento dublikatą. Taigi dabar vėl drąsiai galiu vairuoti bet kurioje šalyje", - LŽ pasakojo S.A.

Negali patikrinti

Ši ir kitos panašios istorijos nestebina vairuotojo pažymėjimus išduodančios valstybinės įmonės "Regitra" specialistų. Jie LŽ patvirtino, kad užsienyje dirbantys ir užsieninius vairuotojo pažymėjimus turintys lietuviai, praradę teises Lietuvoje, grįžę į antruosius namus gali be vargo gauti naujas. Mat ES šalys neturi bendros duomenų bazės, kurioje galėtų keistis informacija apie vairuotojų padarytus Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus ir matytų, kokios nuobaudos skirtos pažeidėjams vienoje ar kitoje Bendrijos valstybėje.

"Tai ne Lietuvos, o visos ES problema, tad ir svečiose šalyse už įstatymų pažeidimus pažymėjimų netekę vairuotojai sugrįžę namo be didesnio vargo gali gauti naujas teises. Nei mes, nei kitų valstybių pareigūnai negalime patikrinti, ar vairuotojas sako tiesą, esą pažymėjimą pametė, o "nepragėrė" jo svečioje šalyje", - teigė šiuo klausimu LŽ konsultavę "Regitros" specialistai.

Palikta galimybė išsisukti

Lietuvos Kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos skyriaus vyriausiasis specialistas Rytis Vosylius neneigė, kad šiuo metu Bendrijos teisėje iš tiesų palikta spraga, leidžianti vienoje valstybėje nubaustiems vairuotojams išvengti griežtos atsakomybės. Taip yra dėl skirtingos įstatymų bazės ir vangaus pasikeitimo duomenimis.

"Problema egzistuoja jau daugelį metų. Jei Lietuvoje iš vairuotojo, nesvarbu, ar kitataučio, ar emigravusio tautiečio, teismas už vairavimą išgėrus ar kitus šiurkščius nusižengimus atima užsienyje išduotą vairuotojo pažymėjimą, tai nereiškia, kad žmogus negalės sėstis prie vairo - jis be vargo gaus dublikatą. Nei mes, nei užsienio kolegos neturime paprasto ir greito būdo patikrinti, ar vairuotojas sako tiesą. Mat nėra pasikeitimo informacija mechanizmo. Kita vertus, pagal dabar galiojančius teisės aktus, jei užsieniečiui pažymėjimas atimamas Lietuvoje, tai teoriškai nuobauda ir galioja tik jos teritorijoje. Taigi kaip ir nėra pagrindo neleisti jam vairuoti kitose valstybėse", - LŽ dėstė R.Vosylius.

Kiek Lietuvoje prie vairo sulaikoma neblaivių į tėvynę sugrįžusių emigrantų, statistika nutyli. Tačiau pareigūnas tvirtino, kad tokių atvejų nėra daug. "Per šiuos metus už šiurkščius KET pažeidimus policija konfiskavo 85 vairuotojo pažymėjimus, išduotus ES valstybėse. Kiek iš jų priklausė užsienio piliečiams, o kiek emigravusiems lietuviams, pasakyti sunku", - pridūrė R.Vosylius.

"Pamestų" pažymėjimų sindromas

Galimybe išsaugoti vairuotojo pažymėjimą gali naudotis ne tik emigrantai. Pavyzdžiui, jei gyvenate Lietuvoje ir turite šioje šalyje išduotą vairuotojo pažymėjimą, svečiuodamiesi užsienyje irgi galite neskaičiuoti, kiek išlenkėte alaus bokalų ar ištuštinote vyno taurių. Mat jei ten sėsite prie vairo įkaušę, įkliūsite policijai ir neteksite vairuotojo pažymėjimo, grįžęs į Lietuvą galėsite gauti naują. Kaip ir anksčiau minėtu atveju, užteks parašyti pareiškimą, kad teises pametėte ir "Regitroje" jums bus išduotas jų dublikatas. "Taip, tai tiesa. Jei kitoje valstybėje iš jūsų atims vairuotojo dokumentą, Lietuvos policijos duomenų bazėje apie tai įrašų nebus arba jie atsiras gerokai vėliau po fakto", - teigė R.Vosylius.

Patikimų duomenų, ar lietuviai naudojasi šia spraga, nėra. Tačiau faktai rodo, kad "Regitra" gauna tūkstančius prašymų išduoti neva pamestus vairuotojo pažymėjimus.

LŽ duomenimis, pernai sulaukta 1866, šiemet - 1377 tokių pareiškimų.

Duomenų pasikeitimas buksuoja

Anot specialistų, kad tokie piktnaudžiavimai liautųsi, ES teritorijoje turėtų veikti specialus informacijos pasikeitimo tinklas, apie kurį Bendrijoje jau šnekama kone dešimtmetį. Šis tinklas netgi turi pavadinimą - "Resper", tačiau projektas realiai neveikia, idėja gyva tik popieriuje.

Esą tam, kad sistema pradėtų veikti, reikia ne tik suderinti įvairius skirtingų šalių teisinius klausimus, bet ir išspręsti kalbines problemas, tokias kaip pavardžių rašymas ir pan. LŽ duomenimis, šiuo metu rengiama "Resper" projekto galimybių studija, tad tikėtis, kad sistema pradės funkcionuoti jau greitai, nerealu. Gali būti, kad jos teks laukti net iki 2033-iųjų, kai visoje Bendrijoje bus naudojami vienodi vairuotojo pažymėjimai.

KOMENTARAS

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Saugaus eismo centro vadovas Vigilijus Sadauskas:

- Kalbos, kad sudėtinga sukurti vieningą europinę duomenų pasikeitimo sistemą, nėra visiškai teisingos, nes tai padaryti buvo galima jau seniai. Juk pasus ar asmens tapatybės korteles patikrinti lengva, šia informacija tarpusavyje keičiasi visos ES šalys. Tad nesuprantu, kodėl tokio paties informacijos pasikeitimo mechanizmo negalima taikyti ir vairuotojo pažymėjimams. Specialistai Lietuvoje dar 2005 metų pradžioje siūlė politikams patvirtinti konvenciją dėl vairuotojų pažymėjimų atėmimo. Kitaip sakant, buvo siūloma, kad nusižengimą padariusiam vairuotojui taikytina atsakomybė galiotų visoje ES. Šį projektą Lietuvoje pristatė speciali darbo grupė. Bet į šį pasiūlymą tąsyk Lietuvoje nebuvo atsižvelgta, nors minėtą konvenciją ratifikavo Ispanija, Slovakija, kelios kitos ES valstybės. Mano žiniomis, Europos Komisija dabar rengia naują direktyvą, kurią patvirtinus, vairuotojai, padarę KET pažeidimus vienoje valstybėje, nebūtų reabilituoti atsidūrę kitoje šalyje. Tačiau sunku prognozuoti, kada šį direktyva įsigalios.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"