TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Stabdžiai apie gedimus praneša „balsu“

2016 03 02 6:00
Brangūs anglies pluošto ar keraminiai diskai atsparesni perkaitimo deformacijoms, jų šiluminis plėtimasis visiškai nedidelis palyginti su plienu, todėl dažnai yra montuojami sportinio modelio automobiliuose. LŽ archyvo nuotrauka

Viena dažniausių priežasčių, dėl kurios vairuotojai kreipiasi į autoservisų meistrus, – iš stabdžių sistemos kylantis triukšmas. To priežastys gali būti įvairios: ne tik susidėvėję stabdžių diskai ar trinkelės, bet ir montuojant šias detales paliktas brokas.

Įgudusi ausis pirminę „diagnozę“ neretai gali nustatyti pagal triukšmo pobūdį, dažnį ir garso lygį. Stabdžių triukšmas paprastai kyla rato mazge, jungiančiame automobilio važiuoklę su ratu ir padanga. Nors kai kurių gedimų pasitaiko dažniau negu kitų, iš esmės triukšmo priežastimi gali tapti bet kuri dalis, pradedant ratų guoliu ir baigiant rutuliniu šarnyru.

„Lengva vibracija ir žemo lygio triukšmas – įprasti dalykai, nėra būtinybės iškart pranešti apie atsiradusį gedimą. Į tokio lygio triukšmą mūsų ausys dažniausiai nė nereaguoja. Kai jis pasidaro girdimas, vadinasi, vibracija jau labai padidėjusi. Jei triukšmas itin intensyvus, gali būti, jog kelių „pavargusių“ rato mechanizmo dalių vibracijos dažnis sutampa ir triukšmas tampa rezonansinis. Tokiu atveju būtina apžiūrėti automobilį ir įvertinti, kol ne per vėlu, stabdžių sistemos būklę“, – tvirtino automobilių dirbtuvių meistras Remigijus Kartanas.

Bilda stabdžių diskas

Žemo dažnio triukšmą, kitaip tariant bildesį, dažniausiai sukelia stabdžių diskas – jis gali būti susidėvėjęs arba blogai sumontuotas. Tokio garso dažnis, jei pamatuotume, būtų ne didesnis nei 300 Hz, o triukšmą paprastai kelia viena iš trijų prieasčių: netinkamas disko montavimas ant stebulės, per didelis jo storio kitimas ir įvairūs mechaniniai pažeidimai.

Stabdžiai veikia gerai, kai jų trinkelės yra kokybiškos, laiku keičiamos, stabdžių diskai atrodo gražiai, tolygiai dyla, paviršius blizga ir matyti, kad stabdoma visu disko plotu.LŽ archyvo nuotrauka

„Nė vienas vairuotojas nenori pražiopsoti stabdžių sistemos gedimo ir sulaukti akimirkos, kai važiuojant keliu automobilis taps nebevaldomas. Todėl būtina atkreipti dėmesį į bildesį ir įvertinti aiškius simptomus, bylojančius apie stabdžių sistemos „ligą“. Vienas tokių – vairo ar viso automobilio kėbulo drebėjimas nuspaudus stabdžio pedalą. Tai rodo, kad stabdžių diskai deformavosi ir sukasi kaip aštuoniukė. Prisiglaudus stabdžių trinkelėms atsiranda „mušimas“ ir vibracija“, – aiškino R. Kartanas.

Vienintelis efektyvus tokios problemos sprendimo būdas – ištekinti stabdžių diskus. Tačiau tai daryti verta ne visada. Diskai turi būti pakankamo storio (nesiekti minimalaus). Jei yra per ploni, tekindami juos dar labiau suploninsime. Tada vieną dieną stabdymo sistema lengvai gali tapti neprognozuojama. Minimalus stabdžių disko storis nurodytas ant jo išorinio skersmens.

„Neretai nutinka taip, kad stabdžių diskas būna geras, bet drebėjimą sukelia deformuota stebulė. Be to, ne visuomet idealūs ir iš gamyklos atkeliaujantys nauji diskai. Pakanka jam nukristi ant kieto paviršiaus ir kaipmat gali atsirasti fizinių pažeidimų“, – pabrėžė automobilių meistras.

Stabdžių diskų taip pat neverta tekinti, jei jie pernelyg pažeisti korozijos. Būna, kad senas diskas taip surūdija, rūdys taip apgaubia stebulę, kad net nuimti jį nesulaužius vargiai pavyksta. Suprantama, tokie diskai normaliai neataušta, nes nuo rūdžių užanka ventiliacijos kanalai, ir stabdo blogai.

Tikrinant diską rekomenduojama bent 10 skirtingų vietų išmatuoti jo storį. Taip tiksliausiai galima įvertinti disko storio kitimą ir būklę. Taip pat patariama profilaktiškai patikrinti ir sutepti visus stabdžių sistemos mazgus.

Girgždėjimą sukelia „šleivas“ montavimas

Viena dažniausių girgždesio (300–5000 Hz) stabdžių sistemoje priežasčių yra stabdžių apkabos stūmoklio mikrovibracija, todėl pirmiausia derėtų profilaktiškai sutepti visus jos komponentus, kurie slankiodami linkę strigti. Girgždėjimą taip pat sukelia netinkamai uždėti stabdžių diskai, trinkelės arba netaisyklingai sumontuoti slopinimo elementai (pavyzdžiui, poveržlės). Stabdžių apkaba yra atsakinga už trinkelės prispaudimą prie stabdžių disko. Stabdant veikia hidraulinė jėga, kuri, dirbant stabdžių apkabai, prispaudžia trinkelę prie disko, o šis stabdo ratą. Atleidus stabdžio pedalą apkaba grįžta į savo vietą, trinkelės atsilaisvina ir automobilio ratai vėl gali laisvai suktis.

„Tikrindami girgždantį ratą išmatuokite disko apvalumą. Ant stebulės uždėto disko mušimas jokiu būdu negali viršyti 0,1 milimetro. Jei yra daugiau, tai neabejotinai baigsis padidėjusia vibracija ir triukšmu. Jei ištekintas diskas neefektyvus, teks jį keisti nauju. Kartais nuo girgždėjimo apsaugo montuojant sistemą naudojamos vibraciją mažinančios poveržlės ar stabdžių trinkelės, turinčios specialius triukšmą slopinančius elementus“, – pažymėjo R. Kartanas.

Cypia netinkamos trinkelės

Tuo metu aukšto dažnio vibracija – cypimas (5000–12000 Hz), pasak automobilių meistro, pasitaiko gana retai. Viena pagrindinių atsiradusio cypimo priežasčių – stabdžių diskams netinkamos trinkelės. Jų frikcinėje medžiagoje esančios molekulės, trinkelei prigludus prie disko, ima smarkiai vibruoti. Problema dažniausiai išsprendžiama pakeitus trinkeles. Kartais triukšmo priežastis slypi ir kituose stabdžių sistemos komponentuose, kurie buvo pažeisti, pavyzdžiui, stabdžių apkabos fiksatoriuje.

Apie stabdžių diskų problemas, anot R. Kartano, labai aiškiai byloja ir tokie simptomai kaip įvairūs įtrūkimai, dėl nepastovaus kontakto atsiradę sukietėję (priaugę) taškai, per gilūs grioveliai ar net mėlyna stabdžių diskų spalva, rodanti, kad jie yra veikiami pernelyg aukštos temperatūros.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"