TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Stabdžių gedimą lemia ir priežiūros klaidos

2015 06 02 6:00
Stabdžių diskus gali pažeisti ne tik korozija, bet ir kita deformacija, atsirandanti netinkamai juos parinkus ar eksploatuojant. LŽ archyvo nuotraukos

Po šaltojo sezono prieš vasaros keliones automobilio stabdžių sistemą reikia atidžiai patikrinti, o esant reikalui – pakeisti sudilusias detales. Gerai veikiantys stabdžiai užtikrina, kad laiku nuspaudus pedalą į jūsų veiksmus tinkamai reaguos ir automobilis.

Stabdžių sistemos remonto atveju detalėms geriau netaupyti, ieškant pigesnių, tačiau konkrečiam automobilio modeliui tiksliai nepritaikytų kompromisų. Taupymas gyvybiškai svarbiose automobilio saugumą užtikrinančiose sistemose užprogramuoja kur kas didesnių nuostolių.

Tobulėjant automobilių savybėms, jie važiuoja dinamiškiau, įsibėgėja greičiau, o izoliuotas salonas ir plačios gatvės suteikia pretekstą užsimiršti, kad kartais skriejame kur kas greičiau, nei derėtų. Stabdymo sistemos detalių patvarumas, augant naujai gaminamų automobilių galimybėms, važiavimo saugumo ir eksploatacijos atžvilgiu tampa vis svarbesnis.

Taupydami pralošia

Stabdžių tinkamo veikimo laikotarpį lemia ne tik stabdžių trinkelių ir diskų patvarumas, bet ir eksploatavimo sąlygos, vairavimo būdas bei tinkamas arba netinkamas kitų stabdžių sistemos dalių, pavyzdžiui, stabdžių žarnelių, hidraulinių elementų ir paties stabdžių skysčio veikimas. Juk, pavyzdžiui, daugelis vairuotojų pamiršta stabdžių skysčio periodinį keitimą.

„Stabdžių trinkelių dėvėjimasis yra natūralus procesas, tačiau daugeliu atvejų trinkelių naudojimo laikas yra trumpesnis nei diskų. Jei vairuotojas ar jo serviso mechanikas nusprendžia parinkti netinkamas stabdžių trinkeles, kurios dažnai būna pigiausios ar nežinomos kilmės pakaitalai, pasekmės gali skaudžiai atsiliepti tiek piniginei, tiek ir saugumui“, - teigė ARC autoserviso konsultantas Marijanas Kovačevičius.

Pasak pašnekovo, parinktos netinkamos trinkelės gali būti pernelyg „agresyvios“ ir kur kas sparčiau nudėvėti standžių diskus. Tai pirmiausia atsilieps piniginei. Panašiai gali nutikti netinkamai naudojant, ypač jaunesnių vairuotojų pamėgtus, ir mitais apipintus, sportinius diskus, nes jie nepritaikytas stabdžių trinkeles „suėda“ labai sparčiai.

Neretai pasitaiko ir atvejų, kai ant susidėvėjusio stabdžių disko uždedamos naujos trinkelės, jos dėl to dyla itin sparčiai. Pirmasis signalas, kad stabdžių diskai neveikia tinkamai – stabdymo metu jaučiami smūgiai.

„Keičiant stabdžių sistemos elementus būtina įsitikinti, kad tiek diskai, tiek ir kaladėlės yra tinkamos, senus diskus reikia gerai apžiūrėti. Jei jie bus su defektais, naujos stabdžių trinkelės nueis perniek. Esu ne kartą susidūręs, kai nekokybiškai dirbantys servisų mechanikai nuslepia nuo klientų diskų susidėvėjimą ir pakeičia tik kaladėles. Žmogui, nepraėjus nė pusmečio, vėl kyla problemų. Tenka keisti ir diskus, ir vėl iš naujo - trinkeles“, - aiškino autoserviso konsultantas ir patarė būti atidiems tvarkant stabdžių sistemą.

Gamintojai deda daug pastangų kurdami modernias stabdymo kontrolės sistemas, bet elektronika neišgelbės, jei pagrindinė „geležis“ – trinkelės ir diskai – susidėvėjusi.

Nauji dviejų dalių diskai

Kaip vienas naujoviškų ir unikalių sprendimų rinkoje šiuo metu yra pristatomi dviejų dalių stabdžių diskai, kurie užtikrina veiksmingą stabdymą bet kokiomis sąlygomis, todėl gali būti panaudoti ne tik sportiniuose ir prabangiuose, bet ir kur kas paprastesniuose automobiliuose.

Dviejų dalių stabdžių disko sprendimas inžineriškai už vienos dalies diskus pranašesnis tuo, kad sumažina stabdžių disko svorį, o stabdymo metu tenkančios apkrovos pasiskirsto kitaip, pats stabdžių diskas tampa kur kas atsparesnis galimai deformacijai ir dilimui. Taip yra todėl, kad įkaitęs disko žiedas dviejų dalių stabdžių diske nekontaktuoja su vėsesne tvirtinimo prie rato stebulės vieta.

„Kintantį stabdymo kelią ir sistemos veikimo efektyvumą, kalbant apie stabdžių dalims tenkantį vaidmenį, lemia ir įvairi stabdžių diskų deformacija. Korozijos pėdsakai, įtrūkimai, mechaniniai pažeidimai rodo, kad stabdžių trinkelių ir diskų duetas negroja išvien, veikia netinkamai. Jei yra mechaninių stabdžių diskų pažeidimų, būtina juos keisti, kartu panaudojant naują trinkelių ir kitų susijusių elementų rinkinį“, - patarė M. Kovačevičius.

Tinkamas storis – svarbus parametras

Pašnekovo teigimu, daugelis servisų mechanikų, įvertindami stabdžių diskų nusidėvėjimą, neretai padaro klaidą, neskirdami pakankamai dėmesio mažiausiam leistinam stabdžių diskų storiui, mat iš akies viskas atrodo gerai.

„Tai labai klaidingas ir neprofesionalus požiūris. Juk ne veltui mažiausias galimas stabdžių diskų storis yra nurodomas ne tik priežiūros instrukcijose - daugelis gamintojų įspaudžia jį ir ant paties disko. Jei stabdžių diskai netinkamo storio, tai turi didelę įtaką amortizacijos ir pakabos sistemų darbui, nes atsiranda papildoma nepaskirstyta apkrova“, - sakė konsultantas.

Pasak jo, stabdžių diskų storis turi įtakos jų gebėjimams akumuliuoti šilumą. Plonesni nei gamintojo rekomenduojami diskai galiausiai per daug kaista ir greičiau nudyla, be to, tai lemia prastesnį stabdymą.

„Automobilių remonto srityje darbuojuosi jau kelis dešimtmečius, todėl pamenu, kad anksčiau su tuo pačiu stabdžių diskų rinkiniu automobiliai "sunešiodavo" po 2-3 stabdžių trinkelių rinkinius. Ir tik tuomet prireikdavo keisti pačius diskus. Dabar dažni atvejai, kai nenuvažiavus nė 30-40 tūkst. kilometrų tenka keisti ne tik naują trinkelių komplektą, bet ir pačius diskus. Taip, kaip minėjau, dažnai nutinka, nes prieš tai meistrai panaudojo plonesnius nei gamintojo leistini diskai“, - pažymėjo serviso konsultantas.

Žinoma, parinkti netinkamo storio diskai nėra vienintelė priežastis, dėl kurios stabdžių sistemos kur kas greičiau susidėvi. Įsigijus stabdžių diskus būtina juos iškart nuodugniai apžiūrėti, nes jie yra sunkūs (sveria 8 kg ir daugiau), todėl transportavimo metu smarkiau juos trinktelėjus nuo smūgio gali atsirasti pažeidimų.

Tiesa, daugiau problemų kyla ne dėl gamintojų broko, bet dėl priežiūros grandinėje įsiveliančio žmogiškojo faktoriaus – netinkamo montavimo, panaudojant ne gamintojo nurodytus tvirtinimo varžtus, netaisyklingai tvirtinant pačius ratus ir nesilaikant kitų serviso instrukcijų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"