TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Sumažėjo rizika tapti grobikų aukomis

2011 11 16 10:31

Vairuotojai gali lengviau atsikvėpti - ilgapirščiai sumažino apsukas ir šiemet visame krašte pagrobė bene mažiausiai automobilių per pastarąjį dešimtmetį. Tačiau pareigūnai įspėja, kad vagysčių atoslūgis tėra laikinas reiškinys.

Nors buvo prognozuota, kad sunkmečiui užsitęsus automobilių vagysčių Lietuvoje tik daugės, šių metų statistika byloja priešingai - mašinų grobiama penktadaliu mažiau nei pernai. Ypač saugesni tapo iki šiol prasčiausia kriminogenine padėtimi garsėję miestai: Vilnius, Kaunas, Šiauliai ir Panevėžys, pastarajame automobilių vagysčių skaičius krito labiausiai iš visų didmiesčių.

Tačiau nors ir sumažėjo rizika netekti automobilio, ignoruoti pavojaus nevertėtų. Kriminalistai tvirtina, kad prigesęs vagių aktyvumas yra laikinas, o ir draudikai nelinkę atpiginti transporto priemonių draudimo paslaugų vien dėl to, jog krašte fiksuojama mažiau mašinų vagysčių.

Didmiesčiuose tapo ramiau

Po itin aktyvios automobilių vagišių veiklos metų pradžioje, kai šios rūšies nusikalstamumo kreivė sausį buvo šoktelėjusi net 40 proc., jau kurį laiką vairuotojai gali lengviau atsikvėpti. Nuo pavasario transporto priemonių vagysčių nuolat mažėja, o palyginti su praėjusiais metais, jų skaičius krito daugiau nei 18 procentų. Iš viso per 9 šių metų mėnesius Lietuvoje buvo pavogti 1096 automobiliai.

Labiausiai ši statistika turėtų džiuginti didžiųjų miestų gyventojus, nes būtent čia grobikai labiausiai sumažino apsukas. Palyginti su praėjusiais metais sostinėje pavogta 24 proc., Kaune - 21 proc., Šiauliuose - 22 proc., o Panevėžyje - net 34 proc. mažiau automobilių. Sudėjus bendrai, per 9 šių metų mėnesius ilgapirščiai šiuose miestuose pavogė 303 mašinomis mažiau nei per tą patį laikotarpį pernai.

Štilis amžinai nesitęs

Ar tai reiškia, kad vagims nebeįdomus senas lietuvių automobilių parkas ir jie nutarė palikti tautiečius ramybėje? O gal šio amato virtuozai tiesiog emigravo kartu su kitais tautiečiais? Lietuvos kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo 1-osios valdybos 2-ojo skyriaus viršininkas Darius Zasas tuo abejoja. Anot jo, sumažėjęs automobilių vagysčių skaičius neturėtų ilgai džiuginti.

"Tai, kad šiuo metu Lietuvoje sumažėjo automobilių vagysčių, vairuotojams neturėtų tapti priežastimi būti mažiau budriems. Tokio pobūdžio vagysčių sumažėjimas susijęs su tuo, kad teisėsaugos institucijos šiemet sulaikė kelias stambias automobilių vagių gaujas. Deja, bet ankstesni metai parodė, kad po suduoto smūgio vagišiams štilis būna laikinas - persigrupuoti ar naujoms gaujoms susikurti daug laiko nereikia. Be to, auga nauja nusikaltėlių karta, o iš įkalinimo įstaigų grįžta anksčiau teisti profesionalūs vagys", - LŽ aiškino D.Zasas.

Smūgiai ir patikrinimai

Kauno vyriausiojo policijos komisariato Autotransporto priemonių grobimo skyriaus viršininkas Giedrius Skladas LŽ tvirtino, kad mieste mašinų vagysčių šiemet sumažėjo dėl aktyvių policijos veiksmų. Esą pareigūnai ne tik sudavė smūgį profesionaliems vagišiams, bet ir nuolat vykdė prevencijos priemones: tikrino automobilių sąvartynus, naudotų detalių pardavimo "taškus".

"Mašinų vagystės neišnyko iš nusikaltimų žemėlapio, tačiau statistikos nepaneigsi - šiemet Kaune iš tiesų gerokai sumažėjo dingusių automobilių. Nepaisant pagerėjimo, pavojus netekti transporto priemonės išlieka. Mažiausiai saugūs turėtų jaustis 8-10 metų senumo populiariausių mašinų modelių savininkai. Tokie automobiliai paklausūs rinkoje, ypač - dėl atsarginių dalių", - kalbėjo G.Skladas.

Vagių masalas - apynaujės mašinos

Nepaisant mažesnių ilgapirščių apsukų, labiausiai vagiamų automobilių trejetukas jau daug metų išlieka nepakitęs. D.Zaso teigimu, šiais ir praėjusiais metais dažniausiai buvo grobiami "Volkswagen, "Audi", "Mercedes", BMW markės automobiliai. Tiesa, didėja susidomėjimas ir japoniškais agregatais.

"Šių gamintojų automobilių Lietuvoje yra registruota daugiausia, todėl galioja tie patys rinkos dėsniai - paklausa ir pasiūla", - pabrėžė kriminalistas. 

Kaip rodo statistika, saugiausi gali jaustis naujų ir išskirtinių mašinų savininkai, nes tokios transporto priemonės tarp vagių turi mažiausią paklausą. Priežastis - tokį grobį sunkiau pavogti, o vėliau realizuoti, be to, jo paklausa juodojoje rinkoje nėra didelė. Tuo metu apynaujų ir senų ar net labai senų mašinų šeimininkai labiau rizikuoja patekti į ilgapirščių akiratį. Mat naudoti automobiliai gerokai paklausesni - ir dėl detalių, ir dėl lengvesnės realizacijos.

Ramesni - kasdienių "žirgelių" vairuotojai

Pasak bendrovės "PZU Lietuva" Produktų ir rizikos valdymo departamento direktoriaus Edvardo Skupo, be labiausiai vagišių mėgstamų "Volkswagen" ir "Audi" automobilių, paklausą tarp ilgapirščių turi ir japoniški "Toyota", "Lexus" ir "Nissan" visureigiai. Nors šios mašinos vagiamos, masiniu reiškiniu E.Skupas to nevadina. "Būtent už japoniškojo "Toyota RAV 4" vagystę šiais metais sumokėjome didžiausią, 60 tūkst. litų, išmoką. Tendencijos nesikeičia, o vagiamiausių automobilių trejetukas išlieka panašus jau ne vienus metus. Tiesa, yra ir tokių mašinų, kurios, kaip rodo patirtis, ilgapirščių beveik nevilioja. Ramesni šiandien gali būti "Renault", "Ford", "Opel" ir kitų nepretenzingų kasdienių "žirgelių" vairuotojai", - LŽ sakė E.Skupas.

Mažiau grobimų, didesni nuostoliai

Per ne visus metus beveik penktadaliu sumažėjęs automobilių vagysčių skaičius galėtų reikšti ir mažesnius transporto priemonių draudimo (kasko) įkainius, bet kainų atoslūgio, bent kol kas, nematyti. LŽ kalbinti draudikai prisipažino, kad dėl sumažėjusio vagių apetito neketina mažinti polisų kainų. Esą draudimo įkainius lemia ne tik vagystės, bet ir kiti svarbūs faktoriai. "Nors vagysčių skaičius šiemet neaugo, vidutinė klientų patiriama žala pastebimai kito. Sausio-spalio mėnesiais už automobilių vagystes klientams išmokėjome 12 proc. didesnes išmokas nei per tą patį laikotarpį pernai. Vidutinė dėl automobilio vagystės patiriama žala šiemet sudaro 30,1 tūkst. litų - 15 proc. daugiau negu prieš metus", - LŽ teigė bendrovės "ERGO Lietuva" Žalų administravimo skyriaus vadovas Nerijus Giedraitis.

Pašnekovas mato tik vienintelę priežastį, dėl kurios galėtų šiek tiek atpigti kasko draudimas - jei vagišių padaromi nuostoliai nuolat mažėtų ir tai turėtų įtakos draudimo nuostolingumui.

Plūsta vogti automobiliai

Per pastaruosius 10 metų Lietuvoje pagrobtų automobilių sumažėjo maždaug 5 kartus. Pavyzdžiui, 2000-aisiais krašto vairuotojai neteko per 5 tūkst. lengvųjų mašinų, o 2003 metais šis skaičius buvo pašokęs iki pusseptinto tūkstančio. Dabar per metus Lietuvoje pavagiama per tūkstantį automobilių.

Nors krašte vagysčių banga gerokai nuslūgo, kriminalistams nerimą kelia kitas reiškinys - sparčiai daugėja į Lietuvą gabenamų vogtų mašinų. Itin daug užsienyje pagrobtų automobilių pastaruoju metu sulaikoma pasienyje su Baltarusija ir Lenkija, pavyzdžiui, prieš kelerius metus pasieniečiams įkliuvo 81 vogta transporto priemonė, o šiemet jų sulaikyta jau dvigubai daugiau - 171.

Tačiau šie skaičiai tėra sąlyginiai, nes kiek vogtų mašinų iš tiesų pasiekia Lietuvą tiksliai nežino niekas. Tikrąją "apyvartą" galima tik numanyti, nes pasieniečiai patikrina vos 1 proc. per Lenkiją į Lietuvą įvažiuojančių automobilių.

"Sulaikytų vogtų mašinų skaičiaus kreivė jau kelinti metai nepaliaujamai kopia į viršų. Šiemet, palyginti su užpernai, pasieniečiams įkliuvo dvigubai, o su praėjusiais metais - ketvirtadaliu daugiau užsienyje pagrobtų automobilių. Tačiau realios padėties tai neatspindi, nes pasieniečiai neturi galimybės patikrinti visų į šalį įvažiuojančių mašinų, bet akivaizdu, kad vogtų transporto priemonių srautas nemažėja", - LŽ pripažino Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovas Giedrius Mišutis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"