TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Taksi automobiliuose tyko pavojai

2010 03 03 0:00
Šiemet Lietuvoje įvyko jau dvi nelaimės, paženklintos taksi keleivio ir vairuotojo krauju.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Seni ir techniškai nesutvarkyti taksi automobiliai primena tiksinčią bombą ir kelia realų pavojų keleivių saugumui. Tačiau uždrausti taksistams vežti keleivius kelių dešimčių metų senumo "geldomis" artimiausiu metu nežadama.

Specialistai įspėja - sėsdami į senus ir dažnai nuvažinėtus taksi automobilius žmonės rizikuoja gyvybe. Mat iki šiol juose nėra privalomos nei oro pagalvės, nei kitos avarijos atveju didesnį saugumą garantuojančios priemonės. Į specialistų perspėjimus verta įsiklausyti - šiais metais Lietuvoje įvyko jau dvi nelaimės, paženklintos taksi keleivio ir vairuotojo krauju. Sausio pabaigoje Anykščiuose užsimušė į medį įsirėžęs taksistas, muzikantas ir dainininkas Sigitas Anusevičius, o Vilniuje panašiu metu žuvo namo grįžtantis taksi keleivis. Abiejų mirtis tykojo beveik dviejų dešimčių metų senumo automobiliuose.

Pasikeitimų nematyti.

Naujas, saugus ir šiuolaikiškas taksi Lietuvoje - labiau išimtis negu taisyklė. Daugelis mašinų - 10, 15 ar net 20 metų senumo. Tokiose transporto priemonėse šiuolaikiškų saugumo priemonių nerasi nė su žiburiu. Keleiviai, sėsdami į pasenusius taksi automobilius, gerokai rizikuoja, nes tikimybė avarijos atveju išvengti rimtų sužalojimų - itin menka. Tiesa, retas apie tai susimąsto. Žmonėms kur kas svarbiau estetinė transporto priemonės išvaizda ir nedideli taksometro rodmenys.

Lietuvoje griežtų apribojimų taksi automobiliams nėra. Svarbiausia, kad per techninę apžiūrą mašinos atitiktų lengvajam transportui keliamus reikalavimus. Tuo metu specialiosios saugos priemonės tokiems automobiliams neprivalomos. Taksi įmonių veiklą prižiūrinčios valstybės institucijos neketina artimiausiu metu inicijuoti teisės aktų pakeitimų, draudžiančių vežti keleivius senomis mašinomis. Tam priešinasi ir daugelio taksi bendrovių vadovai. Jų motyvas - draudimas teikti taksi paslaugas senais automobiliais visiškai paralyžiuotų ir taip merdintį verslą

Dominuoja senos mašinos

Nors visi taksi automobiliai kas pusę metų privalo pereiti techninę apžiūrą, beveik pusei nepavyksta to padaryti iš pirmo karto. Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" direktorius Gintautas Šlėderis LŽ patvirtino, kad apie 40 proc. taksi automobilių per apžiūrą neatitinka techninių reikalavimų. Dažniausiai pasitaikantys trūkumai - šviesos, stabdžių, variklio ir važiuoklės problemos. "Statistika rodo, kad taksi automobilių parkas Lietuvoje faktiškai negerėja. Dominuoja senos mašinos, todėl ir rezultatas toks", - akcentavo G.Šlėderis.

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto inžinerijos fakulteto docentas, Lietuvos automobilių inžinierių sąjungos narys Robertas Pečeliūnas LŽ neslėpė, kad dauguma taksi automobilių potencialiai kelia grėsmę keleivių saugumui. Saugaus eismo specialistas pabrėžė, jog transporto priemonėse, kuriomis vežami žmonės, aktyvios ir pasyvios saugos sistemos turėtų būti privalomos. "Niekas netikrina, ar taksi mašinose yra oro pagalvės ir kitos saugos sistemos, garantuojančios didesnį keleivių saugumą. Jei Lietuvoje nuolat akcentuojama saugaus eismo problema, reikėtų griežčiau kontroliuoti, kokiais automobiliais vežiojami keleiviai. Dabar situacija tokia, kad žmonės vežami mašinomis, kurių vieta - metalo lauže. Taip neturėtų būti", - kalbėjo R.Pečeliūnas.

Remonto pavojai

Vieša paslaptis, jog daugelis į Lietuvą atgabenamų nenaujų automobilių buvo patekę į eismo įvykius. Seni taksi - taip pat ne išimtis. Ekspertų teigimu, dažniausiai per avarijas apgadintų automobilių laikomosios kėbulo konstrukcijos po remonto praranda atsparumą, todėl per eismo įvykį keleiviams skirta erdvė deformuojama taip, kad likti gyviems ar išvengti sunkių traumų beveik neįmanoma.

Nors naudoto automobilio dokumentuose ir parašyta, kad jis aprūpintas šiuolaikiškomis saugos priemonėmis, dar nėra garantijų, jog po avarijos jos gerai funkcionuoja. Mat pardavėjai, prieš parduodami nenaujas mašinas, dažnai jas sutvarko tik išoriškai, o pažeistas saugos sistemas palieka likimo valiai. "Remontuojant apdaužytus automobilius saugos priemonės privalo būti pakeistos naujomis, tačiau naudotų mašinų pardavėjai į tokius reikalavimus dažniausiai žiūri pro pirštus. Todėl įsėdęs į seną taksi, kaip ir į bet kokį kitą po avarijos remontuotą automobilį, niekada nežinai, ar įvykus avarijai saugos sistemos suveiks", - aiškino VGTU docentas R.Pečeliūnas.

Vertina prieštaringai

Siūlymą važinėti naujais arba apynaujais automobiliais smulkieji vežėjai vertina skeptiškai ir sako, kad sunkmečiu pakeisti senas

mašinas naujomis nėra net teorinių galimybių. Be to, naujų automobilių įsigijusios taksi įmonės būtų priverstos didinti paslaugų įkainius, o tai, taksistų nuomone, pražudytų ir taip vos kvėpuojantį verslą.

Tačiau prieš keletą mėnesių įsteigtos Vilniaus taksi darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Antanas Bagdonas LŽ teigė, jog draudimas vežti keleivius senais automobiliais - sveikintina iniciatyva. Jo nuomone, seni taksi automobiliai ne tik kelia grėsmę žmonių saugumui, bet ir gadina miesto vaizdą. A.Bagdonas nesiryžo spręsti, koks "amžiaus cenzas" turėtų būti taikomas keleivius vežančioms mašinoms. "Šiuo metu dauguma taksi automobilių yra senesni nei 10 metų. Mieste zuja ir nemažai 15-20 metų mašinų. Tokios transporto priemonės negali būti saugios, be to, jos tikrai nepuošia ir nereprezentuoja miesto", - LŽ pasakojo Vilniaus taksi darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas.

A.Bagdonas nesutinka su daugelio taksi įmonių vadovų nuomone, kad pakeitus senus automobilius naujais paslaugų įkainiai drastiškai pakiltų. Pasak pašnekovo, neleidus pirkti senų mašinų keli taksi vairuotojai esą galėtų dirbtų pamainomis vienu, bet nauju automobiliu. "Toks sprendimas būtų naudingas visiems - ir keleiviams, ir taksistams. Juk ne paslaptis, kad šiandien Vilniaus taksi parkas yra ne tik pasenęs, bet ir per didelis", - tikino ne vienus metus taksistu dirbantis A.Bagdonas.

Permainas atideda ateičiai

Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis LŽ konstatavo, kad dėl taksi automobilių senumo turėtų spręsti savivaldybės, tačiau šios atsimuša, esą atitinkami teisės aktai - ministerijos reikalas. Susisiekimo ministras neneigė, jog taksi automobiliams vis dėlto reikėtų taikyti "amžiaus cenzą", tačiau nesiryžo spėlioti, kada toks sprendimas galėtų būti priimtas. "Puikiai matau, kokiais automobiliais šiandien vežami keleiviai. Reta mašina yra nauja, turinti patikimas saugumo sistemas. Kita vertus, suprantu ir taksi įmonių poziciją - versti jas šiuo sunkiu laikotarpiu atsisakyti senų automobilių ir pirkti naujus būtų ne kas kita kaip smulkaus verslo žlugdymas", - kalbėjo E.Masiulis.

Susisiekimo ministras neatmetė galimybės, kad ateityje toks draudimas galėtų būti įteisintas. "Galbūt po metų ar kitų reikėtų pradėti svarstyti, koks Lietuvoje turėtų būti šiuolaikiškas taksi parkas", - LŽ sakė E.Masiulis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"