TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Taksi byra - kelionės brangsta

Sostinės taksi įmonės užsimojo nuo metų pradžios didinti kainas, nors net neslepia, kad važiavimo kokybė dėl to nepagerės. Į senus, nesaugius kledarus sodinamų keleivių kantrybės taurė jau perpildyta, o taksistams atveriama dar platesnė erdvė savavaliauti.

Vilniaus taksi garsėja anaiptol ne pačiais geriausiais atsiliepimais. Seni automobiliai, neturintys jokių saugumo priemonių, ir neaiškūs tarifai miestiečiams jau nebe naujiena, bet žmonės, sukandę dantis, šiuos trūkumus atleisdavo - juk paslaugos nebrangios. Tačiau nuo Naujųjų metų ne konkurentes, o vieną kumštį primenančios taksi įmonės nusprendė didinti važiavimo kainas. Dabar Vilniuje kilometras kelionės kainuos 1,8-1,9 lito. Nuolatinių skandalų krečiamas verslas nepabūgo prisipažinti, kad net pabrangus kelionėms kokybiškesnių paslaugų klientai gali nesitikėti.

Vien senienos

Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas ir "Martono taksi" direktorius Ričardas Kriukovas tarifų didinimą laiko visiškai natūraliu reiškiniu. "Įmonės suskaičiavo metų rezultatus ir gavo minusą. Dyzelinas prieš metus kainavo 3,7 lito už litrą, dabar - 4,3-4,4 lito pigiausiose degalinėse. Pabrango automobilių detalės, tepalai, o padangos - net apie 30 procentų. Be to, pigiausių padangų rinkoje trūko", - vardijo priežastis pašnekovas.

Tačiau jis pripažino, kad didesnio tarifo iš keleivių pradėję reikalauti verslininkai paslaugų kokybės nepagerino. Gatvėmis rieda tie patys kasdien senstantys taksi automobiliai, kurie neretam keleiviui kelia nerimą, ar apskritai pavyks pasiekti kelionės tikslą.

Prastos taksi įmonių mašinos - visos šalies problema. VĮ "Regitra" duomenimis, net 2045 iš 4949 šalyje registruotų taksi automobilių yra 16-20 metų, o beveik tūkstantis - dar senesni. Apynauji taksi automobiliai, ne senesni kaip 5 metų, sudaro vos 3 proc. visų Lietuvoje registruotų taksi. 

Įmonės nesirūpina ne tik mašinų parko atnaujinimu, bet ir elementariu saugumu. Su mažamečiais vaikais važiuojantiems tėvams tenka pažeisti Kelių eismo taisykles ir, rizikuojant mažylio saugumu, laikyti jį ant rankų, nes taksistai neturi automobilinių kėdučių. "Kėdutė užima daug vietos. Pritaisius ją salone, nepaimsi vieno žmogaus, vežiojantis bagažinėje - netilps keleivių lagaminai, todėl reikalui esant vairuotojas vyksta į garažą paimti kėdutės", - aiškino R.Kriukovas.

Kai kurios įmonės po vieną ar dvi vaikų kėdutes turi savo biuruose. Jos tikina, kad reikalui esant vairuotojas galėtų atvažiuoti į kontorą, įsidėti kėdutę ir atvykti į iškvietimą. Suprantama, tai pareikalautų nemažai papildomo laiko, o nė vienas taksistas nenori jo gaišti ir eikvoti degalų važinėdamas be keleivių. Todėl dažniausiai kėdutės pageidaujančiam žmogui tenka išgirsti, kad įmonė jos neturi arba šiuo metu nėra laisvų vairuotojų.

Įtaria kartelį

Į visuotinį abejotinos kokybės paslaugos brangimą atkreipė dėmesį ir Vilniaus miesto savivaldybė. Kelių transporto kodeksas sako, kad taksi įmonės turi teisę didinti paslaugų tarifus kiek nori, tačiau didžiausios bendrovės nusprendė kelti kainas vienu metu ir tokiu pačiu dydžiu. Todėl kilo įtarimų, kad jos galėjo būti sudariusios kartelį ir iš anksto sutarusios padidinti kainas visoje rinkoje.

"Į viską, kas sukelia gyventojams nepatogumų ir verčia papurtyti pinigines, reaguojame neigiamai. Šiuo metu esame gavę informaciją iš 16 įmonių. Dauguma jų nori kelti kainas 20 centų už kilometrą. Tai pagrindinės miesto taksi įmonės, jų automobiliai užima daugiau kaip pusę rinkos", - kalbėjo Vilniaus vicemeras Romas Adomavičius. Jis patvirtino, kad savivaldybė kreipėsi į Konkurencijos tarybą ir paprašė ištirti galimą kartelio atvejį.

Tai ne pirmas kartas, kai sostinės taksistai patenka į Konkurencijos tarybos akiratį. 2005 metais ji jau nubaudė 12 taksi įmonių už kartelio sudarymą ir suderintą kainų padidinimą. Tuomet labiausiai nukentėjo kartelio organizatore pripažinta "Martono taksi". Jai buvo skirta 50 tūkst. litų bauda. Kitoms dešimčiai bendrovių teko sumokėti po 5 tūkst. litų, o dvi įmonės išvengė baudų dėl savo sunkios ekonominės padėties.

Kiti miestai lūkuriuos

Šįkart taksistai nebijo kaltinimų karteliniu susitarimu. R.Kriukovas tvirtino, kad paslaugų tarifus padidino ne visos įmonės, ir net ne dauguma, nors žurnalistei, kaip paprastai klientei, paskambinus į kelias taksi bendroves jų operatorės nuoširdžiai patikino, jog kainos šoktelėjo visur.

Pasak pašnekovo, Vilniaus taksi įmonės tik pasekė kolegų iš kitų miestų pėdomis, mat sostinėje tokios paslaugos buvo vienos pigiausių šalyje. Kaune jau kurį laiką kilometras kelio kainuoja 2-2,2 lito, Klaipėdoje - apie 1,8 lito, o mažesniuose miesteliuose dėl trumpų atstumų už kilometrą tenka pakloti iki 3 litų.

Tuo metu kitų miestų taksi bendrovės kol kas atsargiai žiūri į tokį vilniečių žingsnį ir dar nepuola kelti kainų. Kauno lengvųjų automobilių taksi asociacijos vadovas Zenonas Šleinius LŽ sakė, kad laikinosios sostinės taksi įmonės neketina branginti paslaugų, nors stebi situaciją. "Nematome galimybės kelti kainų. Reikalai negerėja, degalai brangsta", - teigė jis. Anot pašnekovo, verslininkai norėtų branginti paslaugas, nes išlaidos vis didėja, bet kartu ir negali to daryti dėl baimės prarasti ir taip sumažėjusį būrį klientų.

Kainos ir taip neaiškios

Tačiau vilniečių negąsdina net galimybė netekti klientų. Žmonių, kurie naudojasi taksi paslaugomis, pagausėjimas ar sumažėjimas, R.Kriukovo manymu, labiau priklauso ne nuo tarifų, o nuo bendros ekonominės situacijos. Be to, jo skaičiavimu, važiavimas pabrangs visai nedaug. "Anksčiau 12 litų kainavusi 6-7 kilometrų kelionė gali pabrangti iki 14 litų. Skirtumas visai nedidelis, o jei važiuoja keliese ir mokestį dalijasi, skirtumo nelieka beveik jokio", - dėstė jis.

Tokie skaičiavimai neguodžia keleivių, savo kailiu patyrusių, kad reali kilometro kaina Vilniuje seniai neaiški. Nors visos įmonės deklaruoja, esą kelionės kaina priklauso nuo nuvažiuotų kilometrų, žmonės pastebi, kad automobiliui stabtelėjus prie sankryžos taksometras nenustoja suktis, o už tokio pat ilgio kelionę kaskart tenka sumokėti skirtingą sumą.

Šventiniu laikotarpiu, kai laikinai buvo pakilusios taksi kainos, vilniečius taip pat trikdė keistos proporcijos. LŽ skaitytojas Romas, dažnai taksi važinėjantis iš Baltupių į Fabijoniškes, paprastai už kelionę mokėdavo 12 litų, o per šventes, kai taksi paslaugos pabrango iki 3 litų už kilometrą, jis už tokią pačią kelionę sumokėjo tik 15 litų. "Kaip nori, taip skaičiuoja", - numojo ranka Romas, bet tąkart apsidžiaugė važiavęs pigiau, negu tikėjosi.

Bręsta nauja bėda

Tačiau netrukus keleivius gali nustebinti ne tokios teigiamos staigmenos. Nuo šiol sučiupti sukčiaujančius taksistus gali būti dar sunkiau, nes nuo 2011 metų gruodžio 4 dienos taksi veikla tapo nebe licencijuojama. Jei keleivius ketinama vežti lengvaisiais automobiliais, kuriuose telpa iki septynių žmonių, pakanka leidimo. Jį gali gauti ne tik įmonė, bet ir individualiai tokia veikla sumanęs verstis žmogus.

Pagal Europos Sąjungos (ES) direktyvas įvestą tvarką jau anksčiau buvo išbandžiusi Estija, bet atsisakė jos, o Lietuvoje tokiai idėjai nepritaria nei taksistai, nei valdininkai. "Dabar įmonės turi licencijas ir kiekvienam savo automobiliui išduoda licencijos korteles. Jei vairuotojas turės tik leidimą, jo atsakomybė bus labai lokali. Kai kyla konfliktas, įmonei aktualu jį išspręsti, nesvarbu, ar tai būtų girtas vairuotojas, ar sukčius, kitaip visi taksistai netektų darbo. O dabar įkliuvęs vairuotojas parduos automobilį, nusipirks naują ir viskas", - aiškino galimas pasekmes R.Kriukovas.

Jis atkreipė dėmesį, kad realiai savivaldybei, nors kontrolės instrumentai išlieka tie patys, bus gerokai sunkiau prižiūrėti 1500 individualių vežėjų vietoj dabar veikiančių maždaug 50 taksi įmonių.

R.Adomavičius užtikrino, jog minimi leidimai nebus dalijami lengva ranka, bet pripažino, kad šis iš ES biurokratinių koridorių išėjęs nurodymas dar labiau apsunkins taksi paslaugų kontrolę. "Dažnai mūsų balsas negirdimas, "iš viršaus" nuleidžiami sprendimai nepakankamai diskutuoti, tad matysime, kaip seksis", - atsargiai prognozavo R.Adomavičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"