TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Techninė apžiūra: nuolaidos aprūdijusioms senienoms

2013 02 12 9:02
Oresto Gurevičiaus nuotrauka/Nuo kovo 1-osios automobiliai per TA bus apžiūrimi ne tik vizualiai, specialistai tikrins ir įvairių prietaisų veikimą bei reguliavimą.

Nuo kovo 1 dienos parūdijusių mašinų, turinčių garaže įmontuotą dujų įrangą, savininkai galės drąsiai riedėti į techninę apžiūrą (TA) - rūdys ir nesertifikuota įranga nebebus laikomos trūkumu.

Tačiau ne visi transporto specialistai pritaria tokioms lengvatoms, nes jos daugiausia nuolaidų siūlo patiems seniausiems ir prastai prižiūrėtiems automobiliams. Tuo metu naujesnių mašinų savininkai susidurs tik su ilgėjančiu reikalavimų sąrašu.

Pagal naujus TA reikalavimus, iš transporto priemonių valdytojų nebus prašoma pateikti suskystintų naftos dujų įrangos montavimo pažymos, jei dujos, kaip patvirtinti degalai, nurodytos automobilio techniniame pase. Be to, paviršiaus korozija, dažų dangos pažeidimai ar nedideli įlenkimai, nekeliantys pavojaus aplinkinių saugumui, nebebus laikomi trūkumais.

Nieko vertos pažymos

Viena didžiausių naujovių - kad nereikės pateikti pažymos apie dujų įrangos montavimą, jei automobilio pase dujos pažymėtos prie degalų grafos, arba tais atvejais, kai ši įranga buvo sumontuota anksčiau nei 2006-ųjų lapkritį. Tačiau įrodyti, kada tiksliai įtaisyta dujų įranga, neįmanoma, nebent pats automobilis pagamintas vėliau nei minėta data. Todėl realiai pažymų prireiks tik vienetams. Bendrovės "Transporto studijos" direktoriaus pavaduotojas, TA ekspertas Ramūnas Vėlavičius pripažino - pažymų atsisakyta todėl, kad jos iš esmės buvo niekinės. Teisę išrašyti pažymą apie tinkamumą naudoti dujų įrangą turėjo patys šios įrangos montuotojai, įskaitant garažuose individualia veikla besiverčiančius abejotinų gebėjimų meistrus. "Geri norai neįgavo pavidalo. Pažymos buvo neefektyvios, tik našta sąžiningiems vairuotojams", - tvirtino pašnekovas. Tačiau tie mašinų savininkai, kurie naudojasi netvarkinga įranga, neturėtų tikėtis lengviau praslysti. Anot R.Vėlavičiaus, sugriežtinta dujų įrangos apžiūra - bus bandoma, kaip veikia dujomis varomas variklis, tikrinami apsauginiai vožtuvai ir dujų tiekimą nutraukiantys saugikliai. Jie turi būti lengvai prieinami ir aiškiai matomi, kad gaisro atveju ugniagesiai, atidarę variklio dangtį, iš karto galėtų išjungti dujas.

Leis truputį pateršti

Automobiliams, turintiems dujų įrangą, numatytas dar vienas TA palengvinimas - nebebus tikrinama, kaip jie veikia, kai degina benziną. Pasak pašnekovo, taip nuspręsta todėl, kad važinėjant automobiliais, į kuriuos įmontuota dujų įranga, benzino sistema naudojamasi labai mažai - tik paleidžiant mašinos variklį arba tuo atveju, jei keliaujant netikėtai baigiasi dujos.

"Jeigu yra dujų įranga, benzinu beveik nevažinėjama. Nenaudojama įranga keičia savo savybes, kemšasi purkštukai, tad vairuotojui prieš TA reikia benzino įrenginius remontuoti tik dėl apžiūros", - aiškino naujo sprendimo logiką R.Vėlavičius. Pasak eksperto, tai dirbtinis rūpestis ir nereikalingas darbas, o jei vairuotojui ir tenka šiek tiek pavažiuoti įjungus ne itin gerai veikiančią benzino įrangą, dėl trumpo atstumo automobilis daug teršalų nepaskleidžia, todėl esą nebūtina tikrinti gamyklinės sistemos veikimo. "Būtų labai gerai, kad daugiau dėmesio būtų kreipiama į kasdien naudojamus dalykus", - tikino jis.

Panašiai R.Vėlavičius motyvavo ir sušvelnintus reikalavimus automobilio kėbului. "Jeigu kėbulas nusėtas smulkiais rudais taškeliais, bet jie tik paviršiuje, ir paspaudus ranka neatsiveria aštrios briaunos, tai nėra trūkumas, nes nekelia pavojaus nei vairuotojui, nei aplinkiniams", - dėstė ekspertas ir čia pat pridūrė, kad didesni korozijos židiniai, kai kėbulo dalys prarūdijusios kiaurai, o susidariusios skylės yra aštriais kraštais, nepraslys pro TA atliekančių specialistų akis. Tačiau ar tvirtos iš pažiūros mažai parūdijusios detalės, nebus tikrinama net lengvu spustelėjimu.

R.Vėlavičius nesutiko, kad dėl naujųjų taisyklių gatvėse ir keliuose važinės dar daugiau nesutvarkytų automobilių, mat bus taikomi ne tik minėti palengvinimai, bet ir papildoma patikra daugeliui prietaisų bei techninių mazgų.

Prireikė katalizatorių

Vis dėlto nuo kito mėnesio ne visi galės lengviau pereiti TA. Be minėtų lengvatų, numatyta atidesnė daugumos vidinių mazgų apžiūra. Bus tikrinami vairo, važiuoklės ir kiti mechanizmai, taip pat jų veikimas bei reguliavimo galimybės. R.Vėlavičiaus manymu, Lietuvoje nuo seno per daug dėmesio buvo skiriama mašinos išorei ir per mažai - funkciniams elementams, taigi naujosios TA taisyklės turėtų pašalinti šią spragą.

Bene daugiausia transporto priemonių savininkų verčia drebėti reikalavimas dėl katalizatoriaus. Jeigu ši dujų išmetimo sistemos dalis buvo įmontuota į automobilį gamykloje, ji privalo ten ir būti, bet ne paslaptis, kad dauguma mūsų šalies keliais važinėjančių mašinų tos brangaus metalo detalės neturi. Katalizatorius pašalinamas vos atgabenus automobilį iš užsienio. Tačiau, kaip planuojama, atidžiau jų bus ieškoma tik neseniai į Lietuvą įvežtuose automobiliuose, kuriems pirmą kartą atliekama TA.

Teigiamo įvertinimo taip pat gali nesulaukti į smulkias avarijas patekusios ir atmestinai suremontuotos transporto priemonės, nes nuo dabar bus tikrinama ne tik žibintų padėtis, bet ir jų reguliavimo sistema. Iki šiol daugiausia dėmesio kreipta į tai, ar jie šviečia tinkama kryptimi. Trūkumų buvo randama maždaug penktadalyje mašinų.

Pradėjus tikrinti reguliavimo sistemas, tikėtina, kad dar daugiau automobilių savininkų iš pirmo karto nebus išduota TA kortelė. Atidžiau bus apžiūrima ir valytuvų sistema, kaip jie valo skirtingomis padėtimis ir purškiant langų apiplovimo skystį. Be to, priekinio stiklo negalės užstoti jokie stacionarūs navigacijos ar telefono laikikliai, ant veidrodėlio pakabinti žaisliukai. "Vairuotojai gali manyti, jog kabinėjamasi prie smulkmenų. Bet TA skirta tam, kad būtų patikrinta, ar automobiliu galima komfortabiliai važiuoti ir netrukdyti kitiems eismo dalyviams", - kalbėjo R.Vėlavičius.

Išorė išduoda vidų

Tačiau Lietuvos autoverslininkų asociacija (LAA) abejoja, ar seniems ir prastai prižiūrimiems automobiliams reikalingos tokios lengvatos. LAA generalinio direktoriaus Mindaugo Beišio įsitikinimu, mašinos išorė paprastai išduoda, kad jos ir techniniai mechanizmai prastai prižiūrimi, o parūdijusių vietų vertinimas yra gana subjektyvus. "Esama rizikos, kad po mažais parūdijimais ar įlenkimais bus paslėpti didesni defektai. Galimi ir piktnaudžiavimo atvejai", - svarstė pašnekovas. Jo manymu, naujosios TA taisyklės skatina vartotoją turėti kuo senesnį automobilį.

M.Beišys sakė negalintis suprasti, kodėl nutarta nuolaidžiauti seniausių mašinų savininkams, o naujesnių, ekologiškesnių ir saugesnių transporto priemonių vairuotojams jokių lengvatų nežadama taikyti. LAA net planuoja šiuo klausimu kreiptis į Valstybinės kelių transporto inspekcijos vadovybę ir diskutuoti, ko siekiama tokiomis nuolaidomis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"