TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Teisė vėl vairuoti - brangus noras

2010 01 20 0:00
Net praėjus bausmės laikotarpiui vairuotojo pažymėjimo nepavyks atsiimti per akimirką.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Norintiesiems atgauti pragertą vairuotojo pažymėjimą reikia pereiti kryžiaus kelius, bet kai kurių taurelės mėgėjų tai vis tiek neatbaido nuo blogo įpročio. Jų neveikia nei į sąžinę besibeldžiančios paskaitos, nei vis didėjančios išlaidos.

Net praėjus visam bausmės laikotarpiui norintieji atgauti prarastą vairuotojo pažymėjimą turi surinkti visą pluoštą dokumentų, kainuojančių ne tik nemažai pinigų, bet ir laiko. Į kelių policijos padalinį, kuriame buvo nuspręsta vairuotojo pažymėjimą atimti, žmogus turi atnešti savo asmens dokumentą, sveikatos patikrinimo pažymą, sveikatos žinių atestavimo pažymėjimą, papildomo vairuotojų mokymo kursų baigimo pažymėjimą, o jei teisė vairuoti buvo atimta metams ar ilgiau - išlaikyti teorinį ir praktinį vairavimo egzaminą "Regitroje". Solidi bauda - ne vienintelis smūgis prasižengusiojo kišenei, nes už papildomus mokymus ir pažymas teks pakloti daugiau nei 500 litų.

Kursai sąžinei

Reikalavimas baigti papildomus vairuotojų mokymo kursus galioja vos pusmetį ir sukelia daugiausia problemų, nes kol kas juos galima baigti tik 14 mokymo vietų Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Telšiuose, Ukmergėje, Mažeikiuose, Švenčionyse ir Plungėje. Todėl Pietų ar Vakarų Lietuvos gyventojams ne tik tenka sumokėti apie 250 litų už kursus, bet ir išleisti nemažą sumą kelionei iki artimiausio didesnio miesto.

Vykstantieji į papildomo vairuotojų mokymo kursus turi atsivežti asmens dokumentą bei policijos ar teismo nutartį, kuria remiantis buvo atimta teisė vairuoti, bei ranka rašytą pažeidimo aprašą. Jame tenka ne tik išdėstyti, kokios Kelių eismo taisyklės (KET) buvo pažeistos, kur ir kaip tai įvyko, bet ir savarankiškai įvertinti pažeidimą, pasiūlyti, kaip kiti vairuotojai galėtų jo išvengti, bei nurodyti kitą aktualią su pažeidimu susijusią medžiagą.

Papildomi kursai, turintys priversti vairuotoją suvokti savo pažeidimo pavojingumą, trunka neilgai. Susirinkusieji turi išklausyti ne trumpesnį kaip 2 akademinių valandų bendrąjį mokymo kursą, ne trumpiau kaip 1 valandą individualiai su psichologu analizuoti padarytą pažeidimą, jo priežastį, asmeninę atsakomybę bei atlikti ne trumpesnį kaip pusės valandos vairavimo gebėjimo testą ir tiek pat trunkantį stabdymo procesą, naudojant lėtėjimo pagreičio matuoklį, ir rezultatus aptarti grupėje.

Kursus lankiusieji į jų naudą žiūri skeptiškai. Pasak prasikaltusių vairuotojų, jei žmogus suvokia savo klaidą, jam nereikia jokių kursų, o "kelių erelių" mąstymo trys valandos teorinių paskaitų nepakeis.

Teorijos lavina

Sveikatos žinių atestavimas yra dar viena vairuotojų protus norinti pasiekti programa. Per keturias akademines valandas dėstytojai turi išaiškinti net tryliką oficialioje programoje patvirtintų temų, apimančių alkoholio ir narkotikų vartojimo žalą sveikatai, poveikį vidaus organams, padarinius socialiniam gyvenimui, svaigalų cheminę sudėtį ir jų vartojimo apribojimus įstatymuose bei pirmosios pagalbos suteikimą žmogui, apsinuodijusiam alkoholiu ar narkotikais. Priklausomai nuo kursus rengiančios institucijos, jų kaina gali keistis, tačiau svyruoja apie 60 litų.

Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos Privalomojo mokymo skyriaus vedėja Rūta Paškevičienė neslėpė, kad ne visų klausytojų sąmonę pasiekia dėstoma medžiaga. Atsiranda ir nuolatinių kursų lankytojų, kurie neblaivūs į pareigūnų rankas patenka net kelis kartus per metus. Anot pašnekovės, klausytojų suoluose daugiausia jaunų vyrų, pagyvenusių žmonių atvyksta mažai.

Per keletą valandų trunkančią paskaitą informaciją geriausiai įsimena asmenys, kurie patys supranta, kad neatsakingai pasielgė sėdę prie vairo neblaivūs. "Žmonių požiūrio pakeisti neįmanoma. Dalis lankytojų suvokia savo klaidą, galbūt vairavo išgėrę tik kartą, nepagalvoję. Jie domisi, užsirašinėja, užduoda klausimų. Kita grupė yra tokių, kurie ateina tik gauti pažymėjimo", - aiškino R.Paškevičienė.

Pasibaigus paskaitai, kursų klausytojai turi išlaikyti egzaminą, sudarytą iš gana elementarių klausimų, todėl net ir nelabai atidūs studentai dažniausiai gauna teigiamą įvertinimą. Po šios procedūros išduodamas patvirtintos formos sveikatos žinių atestavimo pažymėjimas, patvirtinantis medicininę ir švietėjišką atestaciją.

Išbandymas egzaminu

Paskutinė stotelė norintiesiems atsiimti prarastą vairuotojo pažymėjimą - "Regitra". Jei vairuotojo pažymėjimas atimtas bent metams, žmogui teks vėl laikyti egzaminus, priklausomai nuo transporto priemonės kategorijos, kainuojančius apie 150 litų.

Atvykstantis laikyti egzaminų asmuo turi būti pasiruošęs kaip bet kuris naujas vairuotojas ir pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą bei galiojančią vairuotojo sveikatos patikrinimo medicininę pažymą. Pastarąją po gydytojų apžiūros gali išduoti bet kuri sveikatos priežiūros įstaiga. Privačiose poliklinikose ši paslauga kainuoja apie 35 litus.

"Regitros" egzaminų metodikos skyriaus vyriausiasis specialistas Saulius Ščiuplys paaiškino, kad ši pažyma reikalinga įsitikinti, jog medikai leidžia asmeniui vairuoti ne tik tos kategorijos, kurios egzaminą jis rengiasi laikyti, transporto priemones, bet ir anksčiau turėtų kitų kategorijų mašinas.

Norintieji atgauti vairuotojo pažymėjimą teorijos egzaminą gali laikyti bet kada (turėdami omenyje, kad jis galioja vienus metus), o praktinį - tik pasibaigus atėmimo laikotarpiui. Pašnekovas prisiminė, kad ne visi vairuotojai skuba susigrąžinti pažymėjimą - kartais žmonės kreipiasi net po kelerių metų nuo baudos laikotarpio pabaigos.

Sėkmingai išlaikiusiam egzaminus vairuotojui už 49 litus yra pagaminamas naujas visų anksčiau turėtų kategorijų pažymėjimas.

S.Ščiuplys atkreipė dėmesį, kad vairuotojo pažymėjimas nėra išduodamas, kol visi reikalingi dokumentai pristatomi policijai. "Policija atima, policija ir grąžina teisę vairuoti. "Regitra" tik išduoda pažymėjimą", - akcentavo jis.

Bauda - tik formalumas

Siekiantiesiems atsiimti pragertą vairuotojo pažymėjimą nebūtinai reikia laukti visą bausmės laikotarpį. Net sučiupti vos ant kojų besilaikantys vairuotojai praėjus pusei nuobaudos laiko gali prašyti jį sutrumpinti.

Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininkas Dainius Šalomskas patvirtino, kad jei asmuo per visą nuobaudos laikotarpį nepadarė kitų teisės pažeidimų, gali pristatyti visus įprasta tvarka reikalaujamus dokumentus ir rekomendaciją iš darbdavio arba visuomeninės organizacijos, labai didelė tikimybė, kad teisės vairuoti atėmimo laikotarpis jam bus sutrumpintas. "Negaliu garantuoti, kad tikrai bus sutrumpintas, bet jei įvykdytos visos sąlygos - galimybė labai didelė. Reikia rimto preteksto, kad tokį prašymą atmestume", - teigė pašnekovas.

Turintieji teisę vairuoti kelių kategorijų transporto priemones dažnai viliasi išsisukti nuo bausmės ir praradę vienos kategorijos vairavimo teises važinėti kitos rūšies automobiliais. Bet tokiems pažeidėjams neverta tikėtis netrukus grįžti į gatves. Jei atimamas vairuotojo pažymėjimas, kartu su juo žmogus netenka teisės vairuoti bet kokios kategorijos mašinas. Pasak D.Šalomsko, išimties atvejais gali būti paliekama teisė vairuoti kai kurių kategorijų transporto priemones, bet tam turi būti rimta priežastis. Pareigūnas atkreipė dėmesį, kad darbas rimta priežastimi nelaikomas.

Išgėrusiųjų mažėja

Kasmet vairuotojo pažymėjimus praranda tūkstančiai neblaivių vairuotojų, tačiau pastaruoju metu jų mažėja. 2009-aisiais užfiksuoti 13 032 išgėrę vairuotojai, nors vos prieš ketverius metus šis skaičius buvo trečdaliu didesnis - 2005-aisiais už tokį pažeidimą nubausti 19 129 asmenys. Labiausiai situacija pasikeitė nuo 2008 metų, kai už KET pažeidimus imtos taikyti gerokai griežtesnės bausmės. Užpernai užregistruoti 14 764 neblaivūs vairuotojai, nors dar 2007-aisiais jų buvo 18 611.

Didžioji dalis sulaikytų neblaivių vairuotojų turi bent metams atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu. 2009-aisiais pažymėjimo už vairavimą išgėrus neteko 9890 žmonių.

Pasak D.Šalomsko, vis mažiau gyventojų ryžtasi vairuoti išlenkę taurelę ne tik dėl išaugusių baudų ir aktyvios socialinės reklamos, bet ir dėl besikeičiančio aplinkinių požiūrio. "Kuo toliau, tuo mažiau tam pakantesni žmonės tampa. Keičiasi žmonių mąstymas, tai jauntama visuomenėje", - tvirtino jis.

Vien pinigine bauda gali atsipirkti tik neturintys dvejų metų patirties bei transporto priemonių, kurių leidžiama masė didesnė negu 3,5 tonos arba yra daugiau nei 9 sėdimos vietos, vairuotojai, "įpūtę" nuo 0,2 iki 0,4 promilės. Vairuotojams, kurių kraujyje aptinkama 0,41-1,5 promilės alkoholio, gresia ne tik tūkstantinė bauda, bet ir teisės vairuoti atėmimas nuo vienų iki pusantrų metų. Didžiausios baudos taikomos nustačius vidutinį (1,51-2,5 promilės) arba sunkų (2,51 promilės ir daugiau) girtumą, vairuotojui vengus tikrintis blaivumą ar vartojus narkotikų. Tokiu atveju vairuotojo pažymėjimas atimamas dvejiems trejiems metams.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"