TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Turkiška automobilių pirkėjų rizika

2014 07 22 6:00
Teigiama, kad net iki 70 proc. iš užsienio anksčiau įvežtų ir dabar Lietuvos keliais važinėjančių naudotų automobilių rida juos parduodant buvo suklastota. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotraukos

Apynaujį automobilį nutaręs įsigyti vilnietis Tadas (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi – aut.) įsitikinęs: perkant naudotą mašiną ne tik iš nepažįstamo privataus asmens, bet ir iš tuo užsiimančių legalių įmonių būtinas atsargumas, antraip lengva nukentėti.

Vilniaus gyventojas vos neįsigijo apynaujo „Opel“, kurio ne tik rida suklastota, bet ir pats automobilis praeityje daužtas, nors dokumentuose to nebuvo nurodyta.

Tadas "Lietuvos žinioms" pasakojo, kad 40 tūkst. litų nutarė skirti apynaujam automobiliui pirkti. Vilnietis kreipėsi į Panevėžio įmonę „Kokybiški auto“, su kuria pasirašė sutartį. Vyro teigimu, įmonė jį įtikino solidžia reklama savo internetiniame puslapyje. Joje buvo žadama Vokietijoje surasti ir pargabenti klientui naudotą automobilį, kuris iki tol niekuomet nebuvo patekęs į avariją, techniškai sutvarkytas, o jo odometras rodo tikslią ridą. Jei bent vienas šių punktų būtų pažeistas, „Kokybiški auto“, kaip teigiama jos reklamoje, prisiima visą su sandoriu susijusią finansinę riziką.

Dėl to Tadas ramiai įteikė panevėžiečiams iš anksto sutartą 5 tūkst. litų avansą. Birželio viduryje į Lietuvą atgabentas 2009 metų „Opel Insignia“, kurį Panevėžio bendrovei surado jos partneriai iš Vokietijos - įmonė „Ra Auto“. Tadas teigė buvęs patenkintas jam pasiūlytu automobiliu, tačiau vis tiek nutarė jį patikrinti.

Daug techninių trūkumų

Automobilio patikrą atliko oficialios „Opel“ atstovės Lietuvoje bendrovės „Autodina“ dirbtuvėse. Po patikros, pasak vilniečio, jam buvo įteiktas aktas, kurio turinys pribloškė. Buvo teigiama, kad buvo suklastoti ne tik „Opel Insignia“ ridos duomenys, bet ir nuslėpta tai, kad mašina anksčiau buvo daužta. Iš ekspertų akto matyti, kad automobilyje rasta daug ir kitų paslėptų techninių trūkumų.

Tadas pareikalavo iš pardavėjų nutraukti sutartį ir grąžinti sumokėtą avansą. „Jei nebūčiau pareikalavęs papildomos patikros, greičiausiai būčiau likęs apgautas. Kreipiausi į redakciją tik dėl to, kad kitiems pasakyčiau: pirkdami naudotą automobilį visada reikalaukite jį papildomai patikrinti. Net tais atvejais, jei pardavėjas atrodo patikimas ir solidus“, - dėstė vilnietis.

Jo teigimu, bendrovė „Kokybiški auto“ sutiko nutraukti sutartį be didesnių priešgyniavimų. Tačiau Vilniaus gyventojui atsirado rūpesčių atgauti avansą. „Susitarėme, kad pinigus atgausiu birželio 30 dieną. Tačiau juos atgavau aštuoniomis dienomis vėliau, - kalbėjo jis. - Verslininkai suskubo atsiskaityti, kai pagrasinau kreiptis į valstybės institucijas ir žiniasklaidą.“

„Tokių atvejų pasitaiko“

„Mes viską labai gražiai apkalbėjome, jokių pretenzijų pirkėjas sakė mums neturįs, o dabar kreipėsi į spaudą“, - stebėjosi bendrovės „Kokybiški auto“ vadybininkas Saulius Jundulas. Verslininkas ir nemanė slėpti turėjęs konfliktą su pirkėju iš Vilniaus. Tačiau, panevėžiečio manymu, jis nebuvo toks, kad reikėtų kelti triukšmą viešumoje.

Pirmiausia S. Jundulas atkreipė dėmesį, kad bendrovės „Autodina“ pateikta išvada dėl suklastotos ridos juridiškai esanti niekinė. „Ta „Autodinos“ išvada absoliučiai nieko negali (turima omenyje, kad ji neva negali būti naudojama kaip įrodymas – aut.)“, - sakė LŽ pašnekovas. Tačiau jis nė nebandė neigti, kad jo įmonės atgabentas „Opel Insignia“ turėjo trūkumų, dėl kurių nutraukęs sutartį Tadas buvo teisus.

S. Jundulas nesutiko tik su tuo, kad ilgokai laukdamas grąžinant avansą klientas galėjo kaip nors nukentėti. „Kai tarėmės dėl avanso grąžinimo, buvo paskutinė mano darbo diena, birželio 21-oji, mano gimtadienis. Sakiau jam (Tadui - aut.), kad dešimčiai dienų išeinu atostogų, todėl nieko iki birželio 30 ar liepos 1 dienos nesitikėk. Ir kadangi mūsų kompanijoje tai yra ČP (išvertus iš iš rusų kalbos - „ypatingas įvykis“ – aut.), o mano partneris (vėliau S. Jundulas šį bendradarbį vadino Antanu – aut.), kuris užsiima finansais, yra labai pedantas, tai, sakau, nieko jam neišaiškinsi. Taigi padarom tai sutartą dieną. Duodu žodį. Grįžau iš atostogų. Diena praėjo, skambina jis. Klausiu Antano – tu klientui sumokėjai? Oi, sako, užmiršau. Aš, tikino, dabar sodyboje, palauk savaitę, sako, nieko per tą laiką jam (klientui – aut.) neatsitiks. Pirmadienį (liepos 7 d. - aut.) jis grįžo iš sodybos, antradienį (liepos 8 d. - aut.) pinigus atidavėme. Ką galiu padaryti, jei nuo manęs tas gaišinimas visiškai nepriklausė? O pavedimas juk buvo padarytas, - savitą atsiskaitymų su klientais tvarką atskleidė S. Jundulas ir tikino, kad vilniečiui atsisakius „Opel Insignia“ jo bendrovė patyrė didžiulį nuostolį: - Juk tikėjomės, kad tą mašiną nupirks.“

S. Jundulas sakė, kad apgauti kliento niekas nesirengė. Jis tikino pasitikėjęs partneriais iš Vokietijos - įmone „Ra Auto“. „Toje įmonėje dirba latvis ir turkas. Vadybininkas turkas kelis kartus važiavo apžiūrėti mašinos, bet nepastebėjo tam tikrų trūkumų“, - sakė verslininkas ir teisinosi, kad Lietuvoje 1 iš 10 naudotų lengvųjų automobilių yra su defektais, o tarp naujai atgabenamų iš Vokietijos – 1 iš 15, o gal net iš 10 atvežami suklastotos ridos.

Darius Zasas: "Jeigu tarpininkai yra Turkijos piliečiai, dažniausiai ir būna manipuliuojama rida."

LŽ pašnekovas prisipažino, jog Tadas nebuvo vienintelis klientas, kuriam „Kokybiški auto“ siūlė automobilį, kai jo tikroji kokybė neatitiko oficialiai deklaruotos. „Tokių atvejų pasitaiko. Iš tikrųjų tokia yra rinka palyginti pigių (automobilių – aut.)...“ - atviravo S. Jundulas.

Turkiškas faktorius

Darius Zasas, Lietuvos kriminalinės policijos Nusikaltimų tyrimo vyriausiosios valdybos 2-ojo skyriaus viršininkas, dienraščiui LŽ sakė, kad manipuliavimo naudotų automobilių klientais schemos nuolat keičiasi, tobulėja. Dar visai neseniai buvo populiarus sukčiavimo būdas, kai internete pasiūlę įsigyti naudotą automobilį nerealiai maža kaina piktadariai paprašydavo pirkėjo kuo greičiau pervesti į nurodytą sąskaitą avansą, nes esą eilėje prie tos pačios mašinos jau išsirikiavę klientai. Vėliau pardavėjai prapuldavo lyg į vandenį kartu su pinigais.

„Perkant automobilį visada reikia prašyti pardavėjo dokumentų ar kitais būdais nustatyti jo tapatybę. Dažnai, siekiant išvengti mokesčių, dokumentai įforminami taip, tarytum tarpininko – fizinio asmens ar netgi įmonės - ir nebuvo, o pirkėjas pats nuvažiavo į užsienį ir įsigijo mašiną. Problemų atsiranda tada, kai pastebimi defektai ar manipuliacijos. Tiktai turint pardavėjo duomenis vėliau galima reikalauti iš jo atlyginti nuostolius“, - kalbėjo pareigūnas.

Išgirdęs nesėkmingą Tado mašinos pirkimo istoriją jis atkreipė dėmesį į šit ką: „Jeigu tarpininkai yra Turkijos piliečiai, dažniausiai būna manipuliuojama rida. Vokietijoje yra turkų aikštelės (perparduoti skirtų mašinų – aut.). Vokietijoje ridos duomenų klastojimas užtraukia atsakomybę – tik nežinau, baudžiamąją ar administracinę. Bus griežtinama atsakomybė už ridos klastojimą ir Lietuvoje. Po liepos 1 dienos daužtą automobilį įsigijęs pirkėjas irgi gali nukentėti, nes jo techninės būklės atitikties dokumento, vadinamojo sertifikato, neturintis automobilis gali būti apskritai neregistruojamas“, - dėstė D. Zasas.

Tiksliai žinoti naudoto automobilio pardavėjo tapatybę ir tai, kur jį surasti, primygtinai rekomenduoja ir mašinas registruojančios valstybės įmonės „Regitra“ Transporto priemonių identifikavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Darius Jurgutis. „Nuo šio mėnesio pradžios Lietuvoje įsigaliojus naujoms Saugaus eismo įstatymo automobilių keliais įstatymo pataisoms, „Regitra“ atsisako registruoti automobilius dviem atvejais. Pirmu atveju mašina neregistruojama tada, kai turime iš kokios nors kompetentingos institucijos – užsienio šalių registracijos tarnybų ar kt. - informacijos, jog iš svetur atgabenta transporto priemonė kitoje šalyje buvo baigta eksploatuoti dėl sugadinimo. Antras atvejis - Lietuvoje anksčiau įregistruotos, bet vėliau nepataisomai sugadintos transporto priemonės. Kai iš draudikų gauname informaciją, kad už tokią transporto priemonę jau yra išmokėta draudimo išmoka, automobilį išregistruojame ir daugiau jo neįregistruojame. Visais atvejais už teisingą duomenų pateikimą atsako pardavėjai. Pirkėjas savo kišene rizikuoja tik tada, kai mašiną perką iš tarpininko, bet nesudaro su juo sutarties. Tada išeina, kad pirkėjas automobilį įsigijo užsienyje, o tarpininkas lieka už nieką neatsakingas“, - komentavo LŽ pašnekovas.

Ateityje, anot D. Zaso, ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europos Sąjungoje (ES) bus griežtai kovojama ir su manipuliuotojais automobilių rida. Pareigūno teigimu, už tokias manipuliacijas grės ne tik administracinė, bet ir baudžiamoji atsakomybė, o ridos patikra bus atliekama per ES kontaktinių punktų ekspertų tinklą CARPOL .

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"