TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Už prabangius visureigius PVM nemoka

2016 08 16 6:00
Sunkusis visureigis yra nepakeičiama transporto priemonė žvejyboje ar medžioklėje.   "Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Brangių „Toyota Land Cruiser“ registravimas pirmąjį šių metų pusmetį išaugo net 2950 proc., nors bendras Lietuvos lengvųjų komercinių automobilių (N1 klasės), prie kurių buvo priskirtas ir mūsų šalyje sausį-birželį registruotas 61 japoniškas visureigis, augimas sudarė 32,4 procento.

Tokius duomenis, palyginusi 2016-ųjų ir praėjusių metų pirmų šešių mėnesių rezultatus, atskleidė tyrimų bendrovės „Data Center“ ataskaita. Iš jos taip pat matyti, kad dar 50 „Toyota Land Cruiser“ mūsų šalyje buvo registruoti kaip lengvieji keleiviniai arba asmeninės paskirties automobiliai. Sausį-birželį tai buvo pats dinamiškiausias komercinių automobilių modelis ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse.

Galbūt čia nebūtų nieko keisto, jei ne vienas dalykas. Daugumai vairuotojų legendiniai „Toyota Land Cruiser“ mažai asocijuojasi su komercija. Dėl to didelis prabangių japoniškų visureigių savininkų noras registruoti „Toyota Land Cruiser“ kaip komercines mašinas kiek šokiruoja.

Prabangaus visureigio kaina Lietuvoje prasideda nuo 39 020 eurų, įskaitant ir 21 proc. pridėtinės vertės mokestį (PVM). Bet toks registravimo būdas pirkėjui sutaupo krūvą pinigų. Juk net nuo bazinės „Toyota Land Cruiser“ versijos galima sutaupyti apie 8,2 tūkst. PVM mokesčio, jei mašina bus registruojama kaip komercinė.

„Toyota Land Cruiser“ – išlaidavimo herojus

Yra ir tamsioji medalio pusė. Komercinio automobilio savininkui atsiranda papildomų pareigų – kasmet ar netgi dažniau reikia atlikti privalomąją techninę apžiūrą (naujoms asmeninės paskirties mašinoms į techninės apžiūros centrus privalu užsukti po 3 metų, vėliau – kas 2 metai), važinėjant valstybiniais keliais mokėti kelių mokestį. Todėl didesniems kroviniams vežti nepritaikytų automobilių pavertimas popieriuje komerciniais visuomet kelia įtarimų, kad gali būti grobstomas PVM, slepiami mokesčiai ar švaistomi valstybės pinigai dėl godžių valdininkų įgeidžių.

Šių metų pavasarį dėl dviejų išperkamosios nuomos būdu įsigytų 2013 metų ir visai naujo 2015 metų visureigių „Toyota Land Cruiser“ buvo kilęs skandalas sostinės savivaldybei priklausančioje Vilniaus miesto kelių priežiūros ir eksploatavimo įmonėje „Grinda“. Prabangiomis mašinomis naudojosi tuometis „Grindos“ generalinis direktorius Algimantas Vilūnas ir technikos direktorius Vladimiras Grosmanas. Naujųjų „Toyota Land Cruiser“ kaina siekė 88 tūkst. eurų, tad kas mėnesį įmonė iš vilniečių mokesčių mokėtojų pinigų išperkamosios nuomos bendrovei atseikėdavo 1732 eurus.

Galbūt į šį faktą niekas per daug dėmesio ir nebūtų atkreipęs, jei Vilniuje nebūtų pasikeitusi valdžia. Naujiems sostinės vadovams iš karto kilo klausimas, kodėl nuostolingai dirbanti „Grinda“ (2015 metais nuo sausio iki rugsėjo imtinai jos grynieji nuostoliai sudarė 750 tūkst. eurų) leido sau prabangą pirkti tokius visureigius. Netrukus „Grindos“ generalinis direktorius A. Vilūnas buvo atleistas iš pareigų. Oficialiai buvo paskelbta, kad naujos sudėties įmonės valdyba tokį sprendimą priėmė „įvertinusi įmonės veiklą bei savivaldybės (Vilniaus miesto – aut.) kontrolės ir audito tarnybos ataskaitą“. „Grindos“ valdybos sprendimui galėjo turėti įtakos ir skandalinga dviejų „Toyota Land Cruiser“ įsigijimo istorija.

Brangius automobilius įkinko versle

Neoficialiais „Lietuvos žinių“ duomenimis, 2016 metų pirmąjį pusmetį valstybei priklausanti įmonė nupirko dar mažiausiai vieną „Toyota Land Cruiser“. Bet teigia, kad – ne prabangai.

„Lietuvos žinios“ gavo informacijos, kad prabangų visureigį įsigijo bendrovės „Lietuvos energija“ (akcijas valdo Finansų ministerija) antrinė nekilnojamojo turto ir susisiekimo paslaugų UAB „NT Valdos“. Jos l. e. p. generalinis direktorius Martynas Nenėnas savo raštiškame atsakyme dienraščiui aiškino, kad prabangus visureigis buvo nupirktas neįvardytam bendrovės klientui. Esą „NT Valdos“ teikia susisiekimo paslaugas ne tik „Lietuvos energijos“ grupės, bet ir kitoms įmonėms, fiziniams asmenims, ir tai vadinama komercine veikla, kurios įstatymai valstybės kontroliuojamai bendrovei nedraudžia.

„NT Valdos“ yra komercinėje rinkoje veikianti, nekilnojamojo turto ir transporto nuomos paslaugas teikianti bendrovė. Per 2016 metų pirmąjį pusmetį „NT Valdos“ užregistravo 241 lengvąjį automobilį. „Lietuvos energijos“ grupės reikmėms, įgyvendinus viešąjį pirkimą, mažiausios kainos būdu įsigyti 182 automobiliai. Įsigydama naujas mašinas grupė atnaujina automobilių parką. Kiti automobiliai yra išnuomojami klientams, nesusijusiems su energetikos įmonių grupe“, – dėstė M. Nenėnas.

Jo tvirtinimu, viena tokių mašinų yra ir „NT Valdos“ įsigytas visureigis „Toyota Land Cruiser“.

Privačios bendrovės taip pat skelbiasi brangių mašinų įsigyjančios daugiausia nuomai. Ir ne vien „Toyota Land Cruiser“. Šis modelis atkreipė dėmesį tik dėl to, kad pirmąjį pusmetį beveik 3 tūkst. proc. išaugo jo registravimas. Tuo pat metu kitos šalies įmonės nusiperka ir dešimtimis kartų brangesnių automobilių. Tarkim, 2013 ir 2014 metais armėnų kilmės verslininkui priklausanti Vilniaus bendrovė „Myano nuoma“ įsigijo du kabrioletus „Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse“. Pirmasis kainavo daugiau nei milijoną eurų, antrasis – dvigubai brangiau.

Prieš porą metų „Myano nuomos“ atstovai net nebandė slėpti, kad pasakiškai brangius vokiškus bolidus įsigijo turėdami tikslą juos nuomoti turtingiems užsieniečiams. Esą mūsų šalyje superautomobiliai buvo registruojami todėl, kad kitose valstybėse tektų pakloti daug daugiau pinigų dėl brangiau kainuojančių registracijos bei taršos mokesčių. „Myano nuoma“ ir su ja susijusi kita bendrovė „Myan Management“ tikino pinigingiems klientams nuomojanti ir daugiau prabangių mašinų.

Vis dėlto privačios bendrovės po sensacingų pirkimų sugebėjo patekti į Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) ir Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) akiratį. Akstiną tam davė Vokietijos leidinys „Suddeutsche Zeitung“ ir tarptautinis tiriamosios žurnalistikos centras „International Consortium of Investigative Journalists“ (ICIJ), kai paviešino slaptus Panamos teisininkų kontoros „Mossack Fonseca“ dokumentus. Šios teisininkų kontoros klientai buvo lengvatinio apmokestinimo šalyse įmones turintys verslininkai, linkę slėpti mokesčius.

Keliuose iš dokumentų buvo minima ir „Myan Management“ bei jos turimi „Bugatti Veyron“.

Vėliau jau mūsų žiniasklaida pranešė, kad išanalizavus „Mossack Fonseca“ medžiagą buvo padaryta išvada, jog perkant superbolidus galėjo būti nuslėptas PVM. Tariamai po operatyvinio patikrinimo Lietuvos VMI bendrovei „Myan Management“ pasiūlė apskaičiuoti daugiau nei 229 tūkst. eurų PVM už parduotas mašinas. Inspekcija taip pat tikino papildomai su pagalbos prašymu kreipusis į kolegas Prancūzijoje, Vokietijoje ir Belgijoje.

Prabanga masiškai ateina į komerciją

Po skandalo daugiau naujų „Bugatti Veyron“, kurie Lietuvoje būtų registruoti kaip komerciniai, į mūsų šalį nepateko. Tačiau ir pas mus, ir šalia esančioje Latvijoje bei Estijoje registruojama daugybė kitų labai brangių, netgi – išskirtinių naujų automobilių modelių, kurie techniniuose pasuose buvo įvardyti kaip N1 klasės.

Šių metų sausį-birželį, „Data Center“ duomenimis, Lietuvoje kaip nauji lengvieji komerciniai automobiliai buvo registruotos 103 naujos labai brangios mašinos, iš kurių 61 – jau minėti „Toyota Land Cruiser“. Dar mūsų įmonės ir fiziniai asmenys registravo kaip komercinius 39 „Audi Q7“, 2 BMW X5 ir 1 „Porsche Macan“.

Pirmąjį pusmetį estai registravo kaip N1 klasės 57 labai brangias naujas mašinas. Iš jų 50 buvo „Toyota Land Cruiser“, 3 „Porsche Macan“, 2 BMW X5, po vieną „Land Rover Defender“ ir „Porsche Cayenne“.

Mažiausiai labai brangių naujų automobilių per pirmąjį pusmetį komerciniais pavertė latviai – iš viso 22. „Data Center“ duomenimis, iš jų 13 buvo „Toyota Land Cruiser“, 5 „Audi Q7“, 3 „Porsche Cayenne“, 1 „Porsche Macan“.

Dešimtukas pačių dinamiškiausių lengvųjų komercinių (iki 3,5 t) automobilių atskirai kiekvienoje Baltijos šalyje 2016 m. I pusm.

VietaModelisRegistravimo rezultatas (vnt.)Pokytis (proc.)*Registravimo vieta
1.„Toyota Land Cruiser“61 (2)**+2950Lietuva
2.„Škoda Fabia“14 (1)+1300Lietuva
3.„Škoda Superb“72 (10)+620Estija
4.„Opel Combo“11 (2)+450Lietuva
5.„Škoda Superb“86 (15)+406Lietuva
6–7.„Peugeot Expert“5 (1)+400Lietuva
6–7.„Peugeot 5008“5 (1)+400Estija
8.„Ford Transit/Tourneo Courier“14 (3)+367Latvija
9.„Isuzu D-MAX“28 (8)+250Lietuva
10.„Dacia Duster“10 (3)+234Estija

*Lyginant su 2015 m. sausiu-birželiu.

**2015 m. I pusm. registravimo rezultatas.

Šaltinis: „Data Center“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"