TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vairavimo mokyklų godumui - STT kirtis

2013 03 12 6:01
Oresto Gurevičiaus nuotraukos/Papildomi vairavimo mokymai vairuotojo kišenę patuština maždaug 300 litų.

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) suabejojo Seimui ankstesniais metais pasiūlytų Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimų projekto punktų skaidrumu, nes iš jų neaišku, kas rengs milijonų vertės papildomus vairavimo kursus. Naujieji Susisiekimo ministerijos (SM) vadovai bando taisyti padėtį teikdami Seimui naujus pasiūlymus.

Praėjusią savaitę STT savo vertinimus išdėstė Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininkui Vitalijui Gailiui skirtoje pažymoje. Joje tarnyba atkreipė dėmesį, kad "...panaikinus nuostatas dėl praktinio vairuotojų mokymo centrų, nelieka įstatymo lygmens teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių reikalavimus papildomą vairuotojų mokymą atliksiančioms mokymo įstaigoms".

Esą visiškai neaišku, ar teisė organizuoti ir rengti papildomą vairuotojų mokymą bus suteikta visoms vairavimo mokykloms, ar tik toms, kurios atitiks tam tikrus specialius reikalavimus. STT nuomone, jei abejonių keliantis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimų projekto punktas nebus pakeistas, "...sprendimas dėl teisės organizuoti ir rengti papildomą vairuotojų mokymą priklausys tik nuo vieno asmens ar politinės partijos, kuriai tas asmuo priklauso".

Jei Seimui neįsiklausytų į STT antikorupcinius vertinimus, teisę atrinkti papildomus mokymus rengiančias vairavimo mokyklas turėtų susisiekimo ministras. Iki 2012 metų pabaigos šias pareigas ėjo Liberalų sąjūdžio lyderis Eligijus Masiulis, vėliau jį pakeitė socialdemokratas Rimvydas Sinkevičius.

Kodėl dėl teisės rengti papildomus vairuotojų mokymus verda tokios aistros? Pasirodo, čia slypi milijonais skaičiuojamos papildomos pajamos.  

Iš pradedančiųjų - apie 11 milijonų

Naujausios redakcijos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas buvo priimtas 2009-aisiais. Jame nurodyta, kad pradedantys vairuotojai, gavę dvejus metus galiojantį vairuotojo pažymėjimą, turi jį pasikeisti į nuolatinį, 10 metų galiojantį pažymėjimą. Automatiškas keitimas buvo negalimas, nes įstatymas reikalavo prieš tai baigti papildomus vairavimo mokymus.

Tokie mokymai organizuojami ir dabar. Juos yra priversti lankyti tie vairuotojai, iš kurių pažymėjimai, dažniausiai už vairavimą išgėrus, buvo atimti, taip pat asmenys, norintys valdyti specialiąją techniką (policijos, greitosios pagalbos ar kitus automobilius).

Kaip LŽ informavo Lietuvos vairuotojų mokymo asociacijos (LVMA) prezidentas Darius Lesickas, šiandien daugumoje mokyklų galima baigti papildomus kursus ir atgauti vairuotojo pažymėjimą. Tuo metu valdyti specialiąją techniką žmones moko suinteresuotos žinybos - pavyzdžiui, Lietuvos priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo tarnyba arba Policijos departamentas.

Tad kodėl kilo toks triukšmas? Pagal dabar galiojantį Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, nuo 2013-ųjų sausio 1 dienos prie šiuo metu papildomus kursus lankančių žmonių turėjo prisidėti ir pirmoji pradedančių vairuotojų, kuriems praėjusių metų pabaigoje suėjo dvejų metų vairavimo stažas, banga. Valstybės įmonės "Regitra" duomenimis, tokių naujokų būtų buvę ne tiek ir mažai - vidutiniškai apie 40 tūkst. per metus.

V.Kondratovičius mano, kad papildomus vairavimo kursus turėtų rengti tik geriausiai dirbančios mokyklos.

LŽ žurnalistui Vilniaus įmonėje "Visagalis" pasiteiravus, kiek kainuoja papildomi vairavimo mokymai asmeniui, netekusiam vairuotojo pažymėjimo, paaiškėjo - 280 litų. Nėra labai daug vairuotojų, kuriems atimta teisė vairuoti ir jie priversti lankyti papildomus mokymus. Tačiau papildžius jų būrį beveik 40 tūkst. pradedančiųjų, mokymų apimtis būtų padidėjusi dešimteriopai, o kartu ir vairavimo mokyklų pajamos. LŽ skaičiavimu, suma per metus galėjo siekti apie 11 mln. litų. Jeigu Seimas pritars SM siūlomoms įstatymo pataisoms ir papildomus mokymus reikės lankyti ne visiems pradedantiems vairuotojams, o tik tiems, kurie per dvejus pirmus vairavimo metus padarė grėsmę saugiam eismui keliančių pažeidimų, iš tokių asmenų surinkti pinigai vis tiek turėtų būti įspūdingi.

Dabar galiojančiame Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nurodyta, kad kursus rengia specialūs vairuotojų mokymo centrai. Sausį mokymai neprasidėjo, nes SM nespėjo laiku parengti įstatymo įgyvendinimo tvarkos. Vėliau apsižiūrėta, kad įstatymas, suteikiantis teisę rengti papildomus kursus vien dideliems specialiesiems praktinio vairavimo centrams, gali būti neskaidrus. Seimas atidėjo mokymus anksčiausiai iki liepos 1 dienos. Tačiau STT pateiktos išvados dar labiau sustiprino įtarimus, kad E.Masiulio vadovaujamos SM parengti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo punktų projektai galbūt yra neskaidrūs, nes juose nutylėta, kam turi būti pavesta rengti papildomus vairuotojų mokymus.

Reveransas didiesiems

Aloyzas Šafranovičius, antikorupcinę Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų projekto ekspertizę atlikęs STT ekspertas, dienraščiui LŽ tvirtino, kad projekte privalo būti nustatyti bent jau "minimalūs kriterijai, kas vykdys papildomą pareigą". "Jeigu tai nebus užfiksuota įstatyme, o reguliuojama, pavyzdžiui, ministro įsakymu, situacija gali keistis net atsižvelgiant į tai, kokios partijos tuo ar kitu metu bus valdžioje. Galbūt tą teisę gaus visos mokyklos, bet ji gali būti suteikta ir tik išimtinėms mokykloms. Arba gali būti bandoma "pritempti", kad į išrinktųjų būrį pakliūtų vien tos mokyklos, kurios išsiskiria iš kitų tam tikromis "savybėmis", - mįslingai kalbėjo dienraščio pašnekovas.

A.Šafranovičius sakė, kad dabar galiojanti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo redakcija akivaizdžiai palanki didžiosioms vairavimo mokykloms. Piniginių išteklių ir būrį lobistų turintys didieji greičiausiai laimėtų ir tada, jei įstatymo pataisomis nebūtų nustatytos aiškios žaidimo taisyklės.

D.Lesicko vadovaujama LVMA pasisako už tai, kad rengti papildomus vairavimo mokymus būtų leista visoms mokyklos, turinčioms licenciją. "STT išvados, nors kol kas jų nematėme, gali padėti siekti šio tikslo", - teigė LŽ pašnekovas.

Tuomet, kai kalbėjosi su dienraščio LŽ žurnalistu, STT pažymos, regis, nebuvo matęs ir susisiekimo viceministras Vladislavas Kondratovičius. Tačiau jis leido suprasti, kad tikrai ne kiekviena vairavimo mokykla galės rengti papildomus vairavimo mokymus. "Viskas priklausys nuo Seimo. Mes jam esame nusiuntę naujus siūlymus, kad teisę rengti papildomus mokymus reikėtų suteikti ne tik licenciją turinčioms, bet ir tam tikrus reikalavimus atitinkančioms mokykloms. Vienas jų - papildomai mokyti vairuotojus turėtų būti leista tik toms mokymo įstaigoms, kurių ne mažiau kaip 50 proc. parengtų mokinių "Regitroje" iš pirmo karto išlaiko vairavimo egzaminus. Mūsų nuomone, tai skatins mokyklas geriau dirbti", - aiškino LŽ pašnekovas.

Anot V.Kondratovičiaus, jei Seimas priims SM siūlymus, mokyklų, kurios galės rengti papildomus mokymus, sąrašas bus kasmet koreguojamas. "Tikrai visos mokyklos, atitinkančios įstatyme išdėstytus reikalavimus, turės teisę rengti tuos mokymus", - žadėjo viceministras.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"