TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vairuotojai saugumui nebetaupo

2011 03 30 0:00
Pigios padangos gali plyšti bet kuriuo, net pačiu netikėčiausiu, metu.
LŽ archyvo nuotrauka

Jau netrukus vairuotojai galės pasikeisti žiemines padangas į vasarines. Nors dauguma automobilio savininkų vis rečiau pasuka lengviausiu keliu ir važinėja pigiausiomis padangomis, šį įprotį gali atvėsinti kylančios jų kainos.

Pasitikti pavasarį vairuotojams gerokai lengviau, nei laukti pirmųjų žiemos šalčių. Pagal Kelių eismo taisykles (KET) nenumatoma, kad vasarinių padangų naudojimas yra privalomas. Tiesiog nuo balandžio 1 dienos vairuotojams leidžiama nebenaudoti žieminių padangų, bet norintieji gali jomis važinėti nors ir ištisus metus. Vienintelis apribojimas galioja dygliuotoms padangoms - jų nebegalima naudoti nuo balandžio 10 dienos. Dėl tokių liberalių taisyklių neretai daugiau dėmesio skiriama žieminių padangų pasirinkimui, nors vasarinės daro ne mažesnę įtaką automobilio valdymui ir kelionės komfortui.

Keisti nebūtina

Nors KET neliepia būtinai pasikeisti padangų į vasarines, vis dėlto patariama tai padaryti, nes šiltu oru žieminės padangos neveikia taip gerai, kaip vasarinės. Dėl grubesnio žieminių padangų rašto automobilis ant sauso, įšilusio asfalto ne taip greitai sustotų, o ilgesnė kelionė būtų ne tokia patogi dėl garsesnio padangų šnarėjimo. Be to, važinėjant šiltu oru iš minkštos gumos pagamintos žieminės padangos greičiau dėvisi ir kitos žiemos gali nebesulaukti. 7 laipsniai šilumos yra rekomenduojama oro temperatūros riba, kurią pavasariškiems orams perlipus patariama žiemines padangas padėti į garažą.

Nacionalinio automobilių klubo prezidentas, lenktynininkas Benediktas Vanagas patarė neskubėti tokį šaltą pavasarį keisti padangų į vasarines, vos tai bus leidžiama. "Dažnas mano: jei nebėra sniego, ledo, tai galima važinėti vasarinėmis padangomis. Bet esant žemai temperatūrai jos ne taip gerai sukimba su keliu, todėl vertėtų palaukti šiltesnių orų", - tvirtino jis.

Tačiau dalis vairuotojų nelaukia pavasariškos šilumos ir skuba kuo greičiau papuošti savo automobilį vasariniais ratais.

"Martono" servisų direktorius Rimas Lekys patvirtino, kad kol kas didelio klientų antplūdžio nėra, bet žmonės jau skambina, domisi padangų keitimo sąlygomis. Pasak pašnekovo, pavasarį vairuotojų elgesys kiek skiriasi nuo rudeninės padangų keitimo karštligės. "Pavasarį nebūna vienos didelės klientų bangos, jie pasiskirsto tolygiau. Žmonės dar pasižiūri į žiemines padangas ir jei jos nebebus tinkamos kitam sezonui, stengiasi jas pribaigti, o naują komplektą vasarinių padangų užsideda ir gegužę ar birželį", - tvirtino R.Lekys.

Kyla padangų kaina

Artėjant metui keisti padangas vairuotojams neišvengiamai kyla dilema, kokias jas pasirinkti - naujas, kokybiškas, tačiau brangias ar naudotas, bet kiek padilusias ir neaišku, kokiais keliais pasiekusias prekeivį. Naujų ir naudotų padangų kaina gali skirtis net 2-4 kartus, bet kokybės ir būklės skirtumai gali būti dar didesni. Pasak specialistų, lietuviai vis dažniau renkasi naujas padangas, bet netrukus šią tendenciją gali atvėsinti kylančios jų kainos.

Padangomis prekiaujančios įmonės "Egzotika" vadovas, ralio lenktynininkas Rokas Lipeikis neslėpė, kad artimiausiu metu padangos gali gerokai pabrangti dėl per metus daugiau nei dvigubai pabrangusio natūralaus kaučiuko bei kitų brangstančių žaliavų. Pasak jo, padangų gamintojai jau pabrangino produkciją 5-10 proc. ir gali būti, kad iki rudens jos pabrangs 30 ir daugiau procentų.

Tačiau, R.Lipeikio teigimu, padangos nėra ta sritis, kur vertėtų neprotingai taupyti, nes dažniausiai pasitvirtina sena lietuvių patarlė, kad šykštus moka du kartus. "Dėvėtų padangų nerekomenduočiau, nes gerų tikrai niekas neišmeta, todėl dažnai galima nusipirkti padangas, nuimtas, pavyzdžiui, nuo didelę avariją patyrusio ir neremontuojamo automobilio", - aiškino jis. Patyręs lenktynininkas taip pat nesiūlė rinktis ir pačių pigiausių padangų, nes jų saugumas kelia abejonių, be to, dėl prastesnės padangų konstrukcijos ir sudėties automobilis gali naudoti net 2-4 proc. daugiau degalų.

Labiau atvėrė pinigines

Pasak pašnekovo, lietuvių vairuotojų požiūris į padangų svarbą per kelerius pastaruosius metus gerokai pasikeitė ir vis daugiau pirkėjų teiraujasi kokybiškų, degalus taupančių padangų, o pigiausių variantų paklausa labai sumažėjusi.

Lenktynininkas B.Vanagas taip pat sakė pastebėjęs, kad vairuotojai nebesidairo į naudotas padangas ir vis dažniau renkasi naujas. "Per pastaruosius trejus metus situacija gerokai pasikeitė, lietuviai ėmė suprasti padangų svarbą eismo saugumui", - teigė pašnekovas. Bet, žinoma, ne visi vairuotojai pasiryžta išleisti 800-2000 litų naujų padangų komplektui, todėl turguose vis dar netrūksta siūlomų dėvėtų padangų. B.Vanago manymu, jas vairuotojai renkasi dviem atvejais - jei išties neišgali įsigyti naujų padangų arba vis dar nesuvokia padangų svarbos eismo saugumui.

Platus pasirinkimas

Renkantis vasarines padangas vairuotojams gali apsisukti galva nuo gausybės pasirinkimo variantų. Šiltuoju metų laiku skirtos naudoti visos padangos, nepažymėtos žieminių padangų indeksu M + S (angl. Mud and Snow - purvas ir sniegas). Taip lengviausia atskirti gaminius skirtingiems sezonams, nors yra ir daugiau akivaizdžių skirtumų, tokių kaip griovelių raštas bei gumos minkštumas.

Visų vasarinių padangų griovelių raštas yra sudarytas iš įstrižų elementų ir daugiau ar mažiau primena eglutę. Lietingam lietuviškam klimatui labiausiai tinka padangos gana giliais ir tankiai išdėstytais įstrižais grioveliais, kad kuo geriau pašalintų vandenį ir padėtų išvengti akvaplaningo. Nestipriai raižytos padangos geriau veikia karštu oru, dažniau važinėjant lygiais keliais, bet lyjant ar važiuojant dulkėtu keliu tampa sunku valdyti automobilį, nes jos nesugeba pašalinti visų nešvarumų nuo kelio dangos.

Pirkėjui reikia atkreipti dėmesį ne tik į padangos griovelių raštą, bet ir į gumos mišinio kietumą. Kuo minkštesnė padanga, tuo greičiau ji dėvėsis, bet kartu ir užtikrins geresnį automobilio sukibimą su asfaltu. Nuo gumos mišinio priklauso padangos dėvėjimasis bei sukibimas su kelio danga, o nuo vielos karkaso bei tekstilės - tvirtumas, patvarumas bei forma.

Reikia priežiūros

Perkant padangas neįmanoma patikrinti, kaip jos atrodo viduje, todėl tenka pasikliauti gamintojo rekomendacijomis, nes abejotinos kokybės padangos gali tapti nebetinkamos naudoti greičiau negu nusidėvės gumos sluoksnis. Jeigu silpna tekstilė neatlaikys apkrovų, ant padangos atsiras iškilimų, kurie važiuojant iš pradžių ims kelti vibraciją, o laikui bėgant automobilį valdyti taps vis sunkiau.

Automobilio padangas svarbu ir tinkamai prižiūrėti, palaikyti jose tolygų slėgį, siekiantį 2-2,5 baro, atsižvelgiant į gamintojo rekomendacijas. Jei padangų slėgis bus per mažas, automobilis ims naudoti daugiau degalų ir sparčiau dėvėsis padangos kraštai, o jei slėgis - per didelis, automobilis skaičiuos kiekvieną kelio nelygumą ir greičiau dėvėsis padangos vidurys. O jei slėgis yra tinkamas, tačiau vis tiek sparčiau dėvisi padangų vidinė ar išorinė pusė, vertėtų servise patikrinti ratų suvedimą. Tinkamai prižiūrimomis vasarinėmis padangomis galima važinėti 3-7 metus, nelygu gamintojas ir nuvažiuotas atstumas. Padangas būtina keisti, jei protektoriaus gylis sumažėja iki 1,6 mm. Tačiau dėl saugumo geriau tai padaryti, kol lieka bent 3 mm protektoriaus, nes nusitrynusios padangos nesugeba išlaikyti automobilio ant kelio lyjant bei esant purvui. Staiga užvažiavus ant šlapio ar dulkėto asfalto automobilis gali tapti nevaldomas ir tuomet perdėtas taupumas atsigręš prieš vairuotoją.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"