TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vairuotojams apie gedimus – pusė tiesos

2015 06 29 6:00
Teigiama, jog neaišku kurių metų "Nissan Pathfinder" nekontroliuojamai gali prisipūsti saugos oro pagalvė, kas lemtų liūdnus padarinius.  LŽ archyvo nuotrauka

Nuo metų pradžios Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) iš Europos „Rapex“ sistemos gavo 34 pranešimus apie pavojingas vairuotojų sveikatai transporto priemones, iš kurių 30 buvo lengvųjų automobilių modeliai ir 4 – motociklų.

Tačiau tiksliai identifikuoti oficialiame tarnybos tinklalapyje vvtat.lt pateiktoje informacijoje nėra jokių šansų. Pirmiausia, nors 32 pranešimuose kalbama apie automobilių modelius, dar dviejuose minimos tiktai markės. Per „Rapex“ sistemą 2015 m. sausio 16 d. iš Prancūzijos ir 2015 m. vasario 19 d. iš Vokietijos nurodomi pavojingi vartotojams defektai atitinkamai „Peugeot“ ir „Volkswagen“ automobiliuose. „Dėl keleto klaidų gamybos procese transporto priemonės su 1.8l/ 2.0 TFSI variklio galia, galimas degalų pratekėjimas ir kyla gaisro pavojus“. „Peugeot“ gedimas irgi labai rimtas: „Stovėjimo stabdys nėra pilnai įdiegtas, automobilis gali pajudėti sukeldamas kitoms transporto priemonėms“ (šių ir kitų citatų iš vvtat.lt kalba netaisyta). Iš pateikiamos informacijos gali suprasti nebent tiek, jog keisti stabdžių į dirbtuves reikia vežti visus „Peugeot“ ir tuos „Volkswagen“, kurių ratus varo 1,8 l ir 2 l darbinio tūrio benzininiai motorai, mat neminima jų pagaminimo data. Nė prie vieno automobilio modelio jos irgi nė su žiburiu nesurasi.

Įtraukia tik su dideliais trūkumais

„Rapex“ oficialiai yra vadinama „skubaus keitimosi informacija tarp ES valstybių apie nesaugius ir pavojingus vartotojų sveikatai gaminius ir produktus“. Ji buvo sukurta vykdant Europos Parlamento ir Tarybos 2001 m. gruodžio 3 d. direktyvą Nr. 2001/95/EB „Dėl bendrosios gaminių saugos nustato bendrąjį saugos reikalavimą, taikomą gaminiams, kurių saugos nereglamentuoja kiti Bendrijos teisės aktai“. Direktyva įpareigoja gamintojus ir platintojus nedelsiant informuoti atsakingas tos valstybės institucijas apie nesaugius gaminius ir priemones, kurių gamintojai ar platintojai ėmėsi, kad šie gaminiai būtų išimti iš rinkos ir saugiai sunaikinti. Tiesa, transporto priemonėse surastus defektus galima pašalinti.

Operatyvia informacija apie pavojingus gaminius Bendrijos narės keičiasi per sistemą „Rapex“. 2010-aisiais prie jos prisijungė ir Lietuva.

Skiltyje apie transporto priemones viešinamos tik tos iš jų, kurių išaiškinti trūkumai priskiriami prie didelių. Dėl daugelio iš jų (pavyzdžiui, neveikiančių vairuotojo pusės valytuvo, stringančio vairo mechanizmo ir t.t.) pernai Lietuvoje įsigaliojus naujai Saugaus eismo automobilių keliais redakcijai yra stabdomas leidimas dalyvauti eisme ir mūsų šalyje. Čia net nekalbėsime apie tai, kad vairuotojams tiesiog gyvybiškai privalu žinoti apie transporto priemones, kuriose dėl gamyklinių defektų gali kilti gaisras, ištekėti stabdžių skystis ar panašiai. Ir, pavyzdžiui, tokių nepirkti ar tiesiog jomis nesinaudoti, jei defektas nėra pašalintas.

Tarp defektuotų – brangus „Porsche“

Nuo metų pradžios gautuose pranešimuose apie pastebėtus defektus transporto priemonėse, kuriuos skelbia tinklalapis vvtat.lt, tik nedidelė jų dalis yra sąlyginai mažiau pavojingi vartotojams. Pavyzdžiui, 2015 m. sausio 27 d. iš Prancūzijos gautame pranešime apie pastebėtą defektą mikroautobuse „Renault Trafic“ rašoma: „Sėdynės rėmas turi būti patikrintas siekiant užtikrinti suvirinimo kokybę dėl įtrūkimų ir pakeisti, jei reikia“. 2015 m. sausio 27 d. iš Didžiosios Britanijos atsiųstas pranešimas apie „Ford Fiesta“ informuoja, kad šiame automobillyje „galinės sėdynės diržo sagtis (skląstis), gali būti su defektais“: „Priekinio susidūrimo atveju sagtis gali nesuveikti, kas sukelia pavojų galinės sėdynės keleiviui“.

Tarp tų automobilių, kuriuose aptikti defektai priskirtini prie mažiau pavojingų, yra netgi itin brangus „Porsche 918 Spyder“. 2015 m. vasario 24 d. iš Vokietijos pranešė apie tai, kad sportiniame automobilyje „atitinkamų transporto priemonių, važiuoklės komponentai yra sumontuoti ant priekinės ašies, kurios yra iš vienos tiekimo partijos, kurios atžvilgiu ilgaamžiškumas negali būti užtikrinamas dėl gamybos klaidos“.

Daugelis kitų transporto priemonių, ypač – motociklų, apie kuriuose šiemet informaciją paskelbė vvtat.lt, defektai – itin rimti, galintys sukelti pavojų ne tik vairuotojų sveikatai, bet ir gyvybėms. Paminėsime keletą pačių sunkiausių atvejų. Pavyzdžiui, tam tikromis sąlygomis gali nustoti veikti amerikietiško „Dodge Nitro“ stiklų valytuvai. „Toyota Yaris Hibrid“ nustatytas netinkamas stabdžių sistemos funkcionavimas. Daugybėje automobilių, netgi vokiškuose prabangiuose E ir CLS klasių „Mercedes-Benz“, rasta defektų, kurių nepašalinus gali kilti savaiminis gaisras.

Tačiau pavojingiausia važinėti motociklais „Yamaha YZF-R1M“, „MV Agusta F4RR“. „Yamaha DM01“ ir „Yamaha DM04“. Ypač lengva nusisukti galvą skriejant pastarųjų dviejų modelių transporto priemonėmis, nes dėl netinkamai paduodamo tepalo pavarų dėžėje „gali užsibloguoti galinis ratas“, motociklas taps nevaldomas.

Todėl keista, dėl ko oficialiuose „Rapex“ ir VVTAT tinklalapiuose nėra skelbiama visa informacija apie transporto priemones su trūkumais, iš kurių būtų lengva jas identifikuoti mašiną ir, jei prireiktų, patikrinti, kad jos defektai pašalinti.

Autoservisuose identifikuoja lengvai

VVTAT teisinasi, kad pateikia tik bendrą informaciją, o iš tikrųjų transporto priemonės savininkus apie transporto priemonės defektą ir taikomas priemones informuoja gamintojas per įgaliotus atstovus. Kaip dienraščiui LŽ teigė tarnybos Tarptautinių ir ES reikalų koordinavimo skyriaus vyriausioji specialistė Genė Mockevičienė, esą tai daroma dėl to, kad transporto priemonių identifikavimo priemonės yra sudėtingos (važiuoklės numeriai, kėbulo numeriai, gamybos laikotarpis ir taip toliau), ir jas gali identifikuoti tik patyrę specialistai.

Dienraščio kalbinti naujų automobilių salonų vadovai patvirtino, jog jie iš tikrųjų apie defektus yra operatyviai informuojami per „Rapex“. Tarkime, „Opel“ automobiliais prekiaujančios bendrovės „Žaibo ratas“ direktorius Vilandas Burnys LŽ sakė, kad vos gavę žinią apie „Opel“, kuriame rastas su mašinos saugumu susijęs defektas, jo savininkas iš karto kviečiamas atvykti į autoservisą telefonu ar kitomis ryšio priemonės, o jei to neužtenka – ir dviem registruotais laiškais. „Gamintojas laiko, jog to užtenka, kad klientas būtų tinkamai informuotas“, - sakė verslininkas.

Anot jo, paprastai tereikia paskambinti, kad vairuotojas aplankytų autoservisą, kur defektas pašalinamas. „Identifikuoti transporto priemonę nesunku. Su dokumentais apie pastebėtą defektą per „Rapex“ atsiunčiamas ir kėbulo numeris, pagal kurį ir „atpažįstame“ mašiną“, - nesudėtingą automobilio atitikties nustatymo procedūrą atskleidė V.Burnys.

LŽ kalbinti verslininkai tikino nežiną, dėl kokių priežaščių, pavyzdžiui, kėbulo numerio negalėtų savo tinklalapyje skelbti ir VVTAT.

Automobilių su defektais markės, apie kuriuos paskelbta tinklalapyje vvtat.lt 2015 m. sausio 1 d.-birželio 26 d.

MarkėDefektuotų modelių skaičius
„Nissan“8
„Toyota“5
„Opel“, „Honda“4
„Mitsubishi“, „Mercedes-Benz“, „Honda“po 3
„Renault“, „Land Rover“po 2
„Citroen“, „Chevrolet“, „Peugeot“, „Grat Wall Steed“, „Porsche“, „Mitsubishi“, „Fiat“, „Ford“po 1
„Volkswagen“, „Peugeot“nenurodyta

Šaltinis: vvtat.lt

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"