TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vairuotojų mokymus lydi įtarimai

2010 02 10 0:00
Nepritariantieji koncepcijai skaičiuoja, kad įgyvendinus naujovę vairavimo kursai pabrangtų mažiausiai du kartus.
LŽ archyvo nuotrauka

Susisiekimo ministerija kurpia naują vairuotojų mokymo koncepciją. Jai nepritariantieji sako, kad įgyvendinus naujovę vairavimo mokyklų esą sumažėtų šešis kartus, o būsimieji vairuotojai už praktinį ir teorinį parengimą mokėtų daug brangiau nei iki šiol.

Pasipiktinusieji ministerijos užmojais įtaria, kad naujovės esą specialiai kuriamos nedidelei "draugų grupei" ir neturi nieko bendra su viešai deklaruojamu siekiu mažinti avaringumą keliuose. Skaičiuojama, kad patvirtinus naują tvarką iš šiuo metu Lietuvoje veikiančių maždaug 320 mokyklų liktų apie 50. Dėl to nukentėtų būsimieji vairuotojai, nes mokymo kursų kaina neabejotinai išaugtų. LŽ duomenimis, įgyvendinus naujovę vairavimo kursai pabrangtų apytikriai iki 2 tūkst. litų (šiuo metu tokia paslauga kainuoja apie 800-900 litų - aut.). Savo ruožtu rinkoje likusios vairavimo mokyklos per metus pasidalytų apie 100 mln. litų. Susisiekimo ministerija atkerta, jog kalbos apie vienų vairavimo mokyklų žlugdymą ir kitų protegavimą - perdėtos bei nepagrįstos, o tokios pinigų sumos išpūstos.

Vairuotojų mokymo koncepcijai įgyvendinti nereikia nei Vyriausybės, nei Seimo pritarimo. Užtektų susisiekimo ministrui pasirašyti įsakymą ir koncepcijos mechanizmas imtų suktis visu pajėgumu.

Įtaria kuriant monopolį

Susisiekimo ministerijos kabinetuose jau kurį laiką svarstoma idėja, kaip gerinti būsimų vairuotojų parengimą ir siekti, kad jauni vairuotojai mokyklose įgytų kuo daugiau įgūdžių. Šiam tikslui kuriama nauja koncepcija, pagal kurią ministerija nori įpareigoti vairavimo mokyklas būsimus vairuotojus mokyti ne senesniais nei dešimties metų automobiliais, klasėse ir mašinose sumontuoti filmavimo kameras, įrengti specialias mokymo aikšteles.

Daugelio vairavimo mokyklų vadovai sutartinai tvirtina, kad šį kartą valdininkai perlenkė lazdą. Jie sako įtariantys, jog nauja koncepcija kuriama tam, kad vairavimo mokyklų rinka būtų kuo labiau monopolizuota. Kitaip sakant, reikalavimų neįvykdžiusios mokyklos būtų priverstos užsidaryti, o rinkoje liktų tik finansiškai stipriausios ir galbūt užnugarį politiniuose sluoksniuose turinčios mokyklos.

Grasina teismu

Vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos viceprezidentas Darius Lesickas LŽ patvirtino, kad Susisiekimo ministerijos kuriama koncepcija yra neprofesionalus darbas. Pašnekovo teigimu, dėl naujos mokymo tvarkos su ministerijos atstovais buvo deramasi tris mėnesius, tačiau rezultatas taip ir liko nepasiektas. "Reikalavimai dėl automobilių senumo, filmavimo kamerų ir specialių aikštelių prasilenkia su logika. Rengiant koncepciją buvo sutarta, jog svarbiausia, kad mokyklos automobiliai būtų tvarkingi. Tačiau dabar Susisiekimo ministerija kalba, kad mašinos negali būti senesnės nei 10 metų. Nelabai įsivaizduoju, kur mokykloms turimus automobilius reikės dėti? Nejaugi išmesti? Keistai atrodo ir reikalavimas vairavimo mokyklose įrengti vaizdo filmavimo kameras. Tai labai brangus pirkinys ir daugeliui mokyklų šiandien būtų tikrai finansiškai nepakeliamas. Bet įdomiausia tai, jog niekas moksliškai neįrodė, kad filmuojamas mokymo procesas yra kokybiškesnis. To nėra nė vienoje Europos valstybėje", - piktinosi D.Lesickas.

Vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos viceprezidentui nerimą kelia ir tai, jog koncepcijos rengėjai vairavimo mokyklas nori įpareigoti įsirengti specialias vairavimo aikšteles. Preliminariais skaičiavimais, įrengti tokią aikštelę kainuotų ne mažiau kaip 2 mln. litų. Be to, jos plotas turėtų būti ne mažesnis kaip kelių hektarų. "Rengiama koncepcija reiškia viena - kosmines mokymo kursų kainas ir daugelio vairavimo mokyklų žlugimą. Stengsimės, kad Susisiekimo ministerijos kurpiamas planas neįsigaliotų. Jei mums nepavyks, kreipsimės į teismą", - LŽ sakė D.Lesickas.

Bankrotų banga

Pasipiktinę galbūt kuriamu monopoliu ir sunkiai įgyvendinamais reikalavimais, praėjusią savaitę vien Kaune susirinko 20 vairavimo mokyklų vadovai, jie svarstė, kaip priversti Susisiekimo ministeriją atsikvošėti. Smulkių įmonių savininkai taip pat įtaria, kad naujoji koncepcija kuriama siekiant pašalinti iš rinkos kuo daugiau mažų vairavimo mokyklų, mat Susisiekimo ministerijos keliami reikalavimai sunkmečiu daugeliui yra neįveikiama kartelė. Vairavimo mokyklų vadovai suskaičiavo, kad jei koncepcija bus patvirtinta, iš Kaune esančių 47 mokyklų geriausiu atveju veiklą tęs 3 įstaigos, o paslaugų įkainiai išaugs iki neregėtų aukštumų.

"Mes sutinkame, kad būsimus vairuotojus reikia mokyti taikant šiuolaikines technologijas, gerinti mokymo bazę bei atnaujinti transporto parką, tačiau Susisiekimo ministerija savo užmojais prieštarauja valstybės skelbiamam prioritetui skatinti smulkųjį verslą ir mažinti nedarbą. Ar dabar, kai įmonės atsidūrusios ties išnykimo riba, o žmonės skaičiuoja kiekvieną litą, reikia kelti tokius didelius reikalavimus? Juk akivaizdu, kad koncepcija yra dar viena afera ir kuriama ne tam, kad gerėtų eismo saugumas, o tam, kad atsikračiusi konkurentų garantuotą pelną turėtų tik maža vairavimo mokyklų grupelė", - pasitarime kalbėjo kelių dešimčių Kauno vairavimo mokyklų vadovai.

Milijonų dalybos

Tai, kad Susisiekimo ministerijoje kuriamas naujas vairavimo mokyklų veiklos planas gali virsti pelningu monopoliu, įtaria ir Saugaus eismo mokymo asociacijos vykdomasis direktorius Gintaras Saldžiūnas. Jo teigimu, nesunku suskaičiuoti, kiek uždirbtų vairavimo mokyklos, jei jų Lietuvoje sumažėtų 6 kartus - tiek, kiek prognozuojama patvirtinus koncepciją. "Pernai Lietuvoje vairavimo mokyklose mokėsi apie 100 tūkst. būsimų vairuotojų. Kiekvienas jų už kursus paklojo apie 1000 litų. Vadinasi, apie 320 Lietuvoje veikiančių vairavimo mokyklų pernai bendrai pasidalijo maždaug 100 mln. litų. Patvirtinus koncepciją dauguma vairavimo mokyklų bus priverstos užsidaryti, tad šiuos pinigus dalysis jau tik, pavyzdžiui, 50 įmonių. Kas bus toliau, taip pat aišku: mažės konkurencija, šoktels paslaugų kainos, didės bedarbių armija", - teigė G.Saldžiūnas.

Saugaus eismo mokymo asociacijos vykdomasis direktorius įsitikinęs, kad Lietuvoje turi būti sugrąžinta teisė vairavimo įgūdžius tobulinti savarankiškai. Pašnekovo teigimu, Europos Sąjungos direktyvos apskritai nenumato, kad būsimieji vairuotojai vairavimo paslapčių privalo mokytis privačiose mokyklose. "Pasinaudojant šiuolaikinėmis technologijomis galima nesunkiai sukurti sistemą, pagal kurią būsimi vairuotojai mokytųsi savarankiškai. Individualiai išmokę teoriją ir nuvažiavę nustatytą valandų ar kilometrų skaičių, jie galėtų laikyti valstybinius egzaminus. Tie, kurie sugebėtų mokytis savarankiškai, galėtų nelankyti pamokų, šiuo metu jos yra privalomos. Ar mokinys pakankamai įgijo saugaus eismo ir vairavimo įgūdžių, paaiškėtų per valstybinį egzaminą", - dabartinę mokymo tvarką kritikavo G.Saldžiūnas.

Neigia įtarimus

Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis LŽ informavo, kad vairavimo mokyklų priekaištai kuriamai koncepcijai yra nepagrįsti ir perdėti. Ministras teigė, kad pertvarkyti vairuotojų parengimo schemą būtina, tačiau tvirtino, kad ministerija neturi jokio tikslo žlugdyti vairavimo mokyklas ar kitaip joms pakenkti. "Su mokyklų atstovais nuolat vyksta derybos, o kai kurios pirminės koncepcijos nuostatos, kurioms buvo aktyviai prieštarauta, jau atmestos. Tačiau nesutinku su nuomone, kad pertvarkydami vairuotojų parengimą proteguojame tam tikras vairavimo mokyklas, o kitas siekiame sužlugdyti. Tai netiesa. Mūsų tikslas - sumažinti sužalotųjų ir žuvusiųjų skaičių keliuose, o tam, kad avaringumas mažėtų, būtina sukurti kokybišką būsimų vairuotojų mokymo bazę - tai mes ir siekiame padaryti", - LŽ pasakojo E.Masiulis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"