Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Vairuotojų vargai dėl LED žibintų

 
2017 03 28 12:00

2013 metų pradžioje buvo sugriežtinti privalomosios techninės apžiūros (TA) reikalavimai. Kas iki tol laikyta mažais trūkumais, leidusiais gauti techninės apžiūros taloną, priėmus naujas TA taisykles tapo dideliais defektais, kurių nepašalinus draudžiama eksploatuoti automobilius. Vienas tokių trūkumų gali būti netinkamai sumontuoti puslaidininkių, vadinamieji LED, žibintai.

LED žibintų sistemos yra gana sudėtingos. Jos tobulai sumontuotos tik visiškai naujuose automobiliuose. Puslaidininkių žibintai kur kas pranašesni už halogeninius ar ksenoninius, be to, yra puošnūs. Naudojant LED lemputes taip pat daug geriau apšviečiamas kelias, automobilis puikiai matomas ir dieną net plieskiant saulei. Halogeninių ir ksenoninių žibintų šviesa savo ryškumu toli gražu neprilygsta saulės spinduliams. Beje, kaip teigia ekspertinių paslaugų bendrovės „Transporto studijos“ specialistai, dabar automobiliams kuriami ir už LED žibintus ryškesnę šviesą skleidžiančios lazerinės lemputės, tačiau jų bumas – dar ateityje. O šiandien vis madingiau tampa automobiliuose montuoti puslaidininkių žibintus.

LED žibintai saugo mašiną

Puslaidininkių lemputės yra gerokai taupesnės nei halogeninės ar ksenoninės, todėl LED žibintų sistemas nori įsirengti net ir važinėjantieji senais automobiliais. Standartinės kaitrinės, kitaip – dujų išlydžio lemputės yra 50–55 vatų (W) galingumo, o vieno šviesos diodo galia siekia 0,5 vato. LED žibintą paprastai sudaro 4–5 šviesos diodai, kurių bendra galia – 2,5 vato, arba 22 kartus mažesnė negu standartinės kaitrinės lemputės. Atitinkamai mažiau jos suvartoja ir elektros energijos.

Naudojant puslaidininkių lemputes mažėja automobilio generatoriaus apkrova, mažiau sudeginama degalų ir mažiau teršiama aplinka. Tuo metu automobilis, turintis LED žibintus, kitiems eismo dalyviams labiau matomas tampa vidutiniškai du kartus.

Bėda ta, jog Lietuvos transporto parkas, kaip pabrėžia „Transporto studijos“ ekspertai, yra labai senas – siekia vidutiniškai 15 metų. Todėl daugelis vairuotojų, norinčių, kad jų automobiliai atrodytų puošnesni ir/ar labiau matomi, taip pat dėl degalų ekonomijos patys montuoja LED žibintus į savo mašinas. Dar prieš kelerius metus tai daryti buvo itin brangu arba tiesiog neįmanoma dėl senų automobilių konstrukcijos ypatybių, bet dabar, smarkiai patobulėjus puslaidininkių technologijoms, jau dažnas šiuos darbus atlieka savo rankomis

Automobilis, turintis LED žibintus, kitiems eismo dalyviams labiau matomas tampa vidutiniškai du kartus.

Ekspertinių paslaugų bendrovės „Transporto studijos“ specialistai įspėja, kad automobilio, kuriame netaisyklingai sumontuoti LED žibintai, savininkas negaus privalomosios techninės apžiūros talono. „Aišku, jokių problemų nekelia tik tos mašinos, kuriose LED sistemos buvo įrengtos gamyklose“, – pažymėjo „Transporto studijų“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Nežinojimo kaina – pakartotinė TA

Kokiais atvejais dėl LED žibintų vairuotojui gali būti pasiūlyta atlikti TA pakartotinai? Pasak R. Vėlavičiaus, pirmiausia kontrolieriai įvertina, ar dienos žibintai sumontuoti tinkamai. Reikalaujama, kad apatinis jų kraštas, kai automobilis yra nepakrautas, būtų ne žemiau kaip 25 cm nuo kelio paviršiaus, o atstumas tarp porą sudarančių lempučių vidinių kraštų privalo būti ne mažesnis nei 60 centimetrų.

Puslaidininkių lemputės negali būti montuojamos į tradicinių artimųjų ir tolimųjų žibintų korpusą, jei taip nėra numatęs automobilio gamintojas. Be to, jos privalo būti sertifikuotos ir turėti Europos Sąjungos reikalavimus atitinkantį ženklinimą – žymenį RL. Puslaidininkių lemputės paprastai įsijungia paleidus variklį. Tamsiuoju paros metu įjungus tolimųjų šviesų arba priekinius rūko žibintus, LED lemputės turi automatiškai išsijungti arba prigesti, jei veikia ir kaip priekiniai gabaritiniai žibintai.

ES direktyvoje dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų periodinės techninės apžiūros, kurios nuostatos yra perkeltos ir į lietuviškus reikalavimus, nustatyta, kad jei neveikia ne daugiau kaip trečdalis šviesos diodų (pavyzdžiui, 12 diodų LED modulyje nešviečia ne daugiau kaip 4 diodai), toks trūkumas vertinamas kaip nedidelis ir tai negali būti priežastis negauti teigiamos techninės apžiūros išvados. Visai kas kita, kai nešviečia daugiau kaip trečdalis modulio lempučių. Tokiu atveju jau niekaip nepavyks įveikti TA.

Vienas bendrovės „Transporto studijos“ vadovų atkreipė dėmesį, kad perdegus daliai LED šviesos šaltinių modernaus automobilio kompiuteris perspėja apie tai vairuotoją atitinkamu indikatoriumi prietaisų skydelyje.

„Transporto studijų“ ekspertas Simonas Lipskis nerekomendavo LED žibintų montuoti įprastų kaitrinių ar halogeninių lempučių nišose. Jo teigimu, tokie bandymai tik sukuria papildomų problemų, nes žibinto reflektoriai yra sukonstruoti visiškai kitokio šaltinio šviesai sklaidyti, todėl nebent teoriškai gali kokybiškai apšviesti kelią.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"