TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Valdiški tūkstančiai - mašinų nuomai

2012 06 13 7:18

Valstybės įmonė Registrų centras laikoma viena turtingiausių organizacijų Lietuvoje. Gal todėl ir nesidrovi pirkti daug ir gana brangių naujų automobilių?

Jokia paslaptis, kad su informacinėmis technologijomis ar įvairiausia technika susiję viešieji pirkimai yra patogūs norint "prasukti" neskaidrų sandėrį. Mat įsigyjant technologijas ar techniką pirkimo dokumentai aplipdomi margiausiomis specifikacijomis, kurios ne specialistams dažnai yra sunkiai įkandamos ar kartais netgi visai neįkandamos.

Dažnai smulkiai surašytų specifikacijų nesupranta ne tik įmonių vadovai, bet ir viešųjų pirkimų komisijų nariai. Todėl atsiranda erdvės savanaudiškoms manipuliacijoms. Tai pasakytina ir apie automobilių bei su jų priežiūra susijusių paslaugų pirkimą ar nuomą.

LŽ domėjosi ir rado daug įdomių dalykų valstybės įmonės (VĮ) Registrų centro lengvųjų mašinų nuomos pirkimuose. Bet teisybės dėlei reikėtų pasakyti, jog tas pat tinka ir daugumai kitų valstybinių įstaigų bei įmonių arba toms bendrovėms, kurių kontrolinis akcijų paketas priklauso valstybei.

Pretendentus atsijojo reikalavimais

Dienraštis LŽ atidžiau panagrinėjo du didelius Registrų centro automobilių pirkimus. Vienas jų įvyko 2010-ųjų antroje pusėje ir buvo 1,85 mln. litų vertės. Tik šiek tiek mažesnis, 1,78 mln. litų dydžio, automobilių veiklos nuomos konkursas buvo sutartimis įtvirtintas 2012-ųjų sausio 31-ąją.

Dėl pirmojo konkurso - dienraštį LŽ sudomino tiktai VĮ Registrų centro viešųjų pirkimų komisijos sukurtos sąlygos. Nebuvo prasmės domėtis dvejų metų senumo konkurse dalyvavusių automobilių bei jų nuomos kainomis ir lyginti jas su tuo metu rinkoje vyravusiomis, nes praėjus tiek laiko atsekti objektyvią tiesą nepaprastai sunku.

Tačiau iškalbingos yra jau pačios pirmojo konkurso sąlygos. Jas skaitant susidaro įspūdis, jog 2010-aisiais automobilių veiklos konkursas galėjo būti organizuotas tik dėl akių - kokios kompanijos jį laimės, galima buvo bandyti spėti iš anksto.

Labiausiai į save atkreipia dėmesį sąlygų punktas, kuriame tvirtinama, kad konkurse gali dalyvauti tik tos kompanijos, kurių susijusi su automobilių nuoma vidutinė metinė apyvarta per paskutinius trejus finansinius metus yra ne mažesnė kaip 2,1 mln. litų.

Savaime suprantama, valstybės vardu skelbiamuose konkursuose privalo dalyvauti patikimos, pajėgios savo įsipareigojimus įvykdyti firmos. Tačiau tai, jog sąlygos galėjo būti sukurtos konkrečioms kompanijoms, gali liudyti faktas, kad prie dviejų milijonų litų apyvartos nenatūraliai buvo pridėta ir miniatiūrinė šimto tūkstančių suma.

Reikalavimas turėti ne mažesnę metinę apyvartą vien iš automobilių nuomos galėjo atkirsti nuo konkurso garsių ir labai geros reputacijos pasaulio automobilių gamintojų atstovus, kurie savo veikla fiziškai nespėjo pasiekti reikalauto normatyvo.

Keistas ir dar vienas 2010 metais Registrų centro skelbto konkurso sąlygų punktas. Buvo reikalaujama, kad pretendentas per pastaruosius iki konkurso likusius trejus metus būtų įvykdęs bent vieną automobilių nuomos sutartį, kurios vertė būtų buvusi ne mažesnė kaip 0,7 pasiūlymo vertės. Arba - 1,29 mln. litų.

Tai dar labiau susiaurino konkurse galėjusių dalyvauti pretendentų sąrašą, kadangi net jei tarp jų ir būtų atsiradę tokių, kurie buvo įvykdę nurodytos vertės sutartį daugiau nei prieš trejus metus, jiems vis tiek būtų buvusi atimta teisė dalyvauti konkurse dėl nuomos pyrago.

Kaip rodo Viešųjų pirkimų tarnybos pateikiami duomenys, maždaug prieš dvejus metus vykusį VĮ Registrų centro rengtą konkursą laimėjo konsorciumas, kurį sudarė užsienio kapitalo bendrovės "SEB lizingas", automobilių "Ford", "Hyundai" ir kitų ženklų mašinų importuotoja "Inchcape Motors", čekiškas mašinas "Škoda" į Lietuvą vežanti įmonė ARX bei UAB "Veho", kuri turi teisę atstovauti "Citroen" ir "Honda" automobilių markėms.

Gyrė veiklos nuomą

Sutapimas ar ne, tačiau tas pats konsorciumas, kurį dar papildė "Volkswagen" automobilius importuojanti įmonė "Moller Auto" bei "Subaru" mašinomis prekiaujantis Japoniškų markių automobilių centras, laimėjo ir pernai Registrų centro skelbtą 1,78 mln. litų vertės automobilių nuomos konkursą.

Praleiskime konkurso dalyviams surašytus reikalavimus, kuriuose taip pat netrūko įdomybių. Šįkart atidesnį tyrinėtoją gali dominti tai, kaip iš paprastos veiklos nuomos galima pasipelnyti asmeniškai ar išrinktoms firmoms.

Tiesa, VĮ Registrų centro atstovas Aidas Petrošius dienraščiui LŽ siūlė konkurso dokumentuose neįžvelgti nieko blogo. "Mus jau tikrino ir Valstybės kontrolė, ir Viešųjų pirkimų tarnyba - nieko nerado. O veiklos nuomą Registrų centras renkasi todėl, jog tai daug taupesnis būdas naudotis automobiliais. Žinoma, galime juos per "SEB lizingą" įsigyti išperkamosios nuomos būdu. Tačiau vėliau į mūsų balansą pereisiančias mašinas tektų prižiūrėti, remontuoti. Varginanti ir jų pardavimo procedūra. O išsinuomojus mašinas pagal veiklos nuomos sutartis mums beveik niekuo nereikia rūpintis. Perkame tiktai degalus ir tepalus, o pasibaigus nuomos sutarčiai tiekėjai susigrąžina mašinas ir - jau jų rūpestis, kur jas dėti", - tikino pašnekovas.

Vaizdelis gražus tol, kol nepradedi skaičiuoti. O viską suskaičiavus pradeda šiauštis plaukai. Nori nenori atsiranda įtarimų, jog VĮ Registrų centras sutaupo pinigų ne mokesčių mokėtojams, bet per likutinę vertę automobilius tiekiančioms įmonėms. Ir kas galėtų paneigti, jog sutaupytos lėšos nėra pasidalijamos tarp sandorio dalyvių?

Veiklos nuomos ypatumai

Nors automobilių nuoma ir vadinama skambiu žodžiu "veiklos", iš tiesų tai yra paprasčiausia nuoma. Kai nuomininkas tiekėjui išmoka sutartyje numatytą sumą, mašina lieka su likutine verte, kuri gaunama iš automobilio kainos atskaičius nuompinigius.

Čia ir slypi visa esmė. Nuomininkas gali mokėti mažesnius nuompinigius, tada ir automobilio likutinė vertė bus didesnė. Tačiau gali ir plačiai atverti piniginę, o tuomet likutinė vertė liks visai juokinga arba jos išvis nebus.

Nieko keista, jog valstybei priklausančios ir valstybės pinigus valdančios įmonės ar įstaigos dažniausiai renkasi antrąjį variantą.  Kodėl? Pirmiausia dėl to, jog mokesčių mokėtojų pinigų tikriausiai negaila.

Kita vertus, galimas ir pelnas. Iš valstybės kišenės. Tai patvirtina ir atidžiau panagrinėtas 2012 metų sausio 31 dieną sudarytas sandoris tarp VĮ Registrų centro ir konsorciumo, kurį sudaro "SEB lizingas", "Inchcape Motors", "Moller Auto", ARX, "Autovytaras"  ir "Veho".

Registrų centro atsakyme dienraščiui LŽ tvirtinama, jog centras konkurso būdu iš konsorciumo ketveriems metams išsinuomojo tris lengvuosius visureigius "Mitsubishi Outlander", vieną - "Subaru Legacy Outback", septynis - "Škoda Yeti", tris - "Volkswagen Jetta", vieną - "Citroen C5", penkis "Hyundai i40", vieną - prabangų vienatūrį "Ford S-MAX" bei vieną - keleivinį-krovininį "Ford Tourneo Connect" automobilį.

Kiekvienam automobiliui nustatyta sava nuomos kaina. Kainos - visa esmė.

Nors LŽ labai prašė, Registrų centras taip ir nepateikė tikslių išnuomotų automobilių modifikacijų. Gali būti, kad taip daroma specialiai. Paslėpus modifikacijas pašaliniam tyrėjui labai sunku nustatyti tikrąją mašinos kainą. Jos nežinant visuomenė niekuomet nesužinos ir to, kokia bus likutinė vieno ar kito automobilio vertė pasibaigus nuomos sutarčiai. Nes tai, pasirodo, yra komercinė paslaptis valstybės įmonėje.

Tačiau LŽ žurnalistas pats išsinagrinėjo konkurso sąlygose smulkiai surašytas specifikacijas, prie kurių vėliau pritaikė konkrečias mašinas. Iš to aiškėjo ir automobilių kainos. O gautas rezultatas tiesiog pribloškė.

Čia pateiksime tiktai tris pavyzdžius, nors kiti į juos panašūs kaip vandens lašai.

Skirtumas - tūkstančiai litų

Tarkim, Registrų centro atsiųstame atsakyme tvirtinama, kad visureigis "Mitsubishi Outlander" yra nuomojamas už 1837 litų sumą mėnesiui. Vadinasi, per ketverius metus už jį nuompinigių pavidalu bus sumokėta 88 176 litai. LŽ nuomone, realiausiai į konkurso nugalėtojus galėjo pretenduoti "Outlander 2,4 MIVEC 4 WD Intense" modifikacijos visureigis. O jo bazinė kaina - 89 990 litų. Išeitų, kad vos po ketverių metų "Outlander" likutinė vertė teliktų 1814 litų. Sakykite, koks naivuolis galėtų patikėti, jog vos kūdikio amžiaus visureigis bus taip beviltiškai nuvertėjęs!?

Iš "Subaru Legacy Outback" modelių variantų labiausiai Registrų centro viešųjų pirkimų tarnybos iškeltus reikalavimus galėjo atitikti tas, kurį varo 2,5 l benzininis variklis. Už jį valstybės įmonė konsorciumui kas mėnesį kloja po 2046 litus. Per ketverius metus susidarys apvalutaitė 98 208 litų suma.

Tuo tarpu šiuo metu salonuose tokio "Subaru Legacy Outback" kaina prasideda nuo 103 200 litų. Vadinasi, skirtumas, arba automobilio likutinė vertė pasibaigus sutarčiai, gali sudaryti vos 4992 litus.

Domėjomės, kiek kainuoja 2008 metais pagamintas toks pat japoniškas automobilis. Peržiūrėjome nemažai skelbimų ir visur pardavėjai prašė maždaug vienos ir tos pačios sumos - apie 40 tūkst. litų. O Registrų centras tiktai pagal vieną sutartį nuomojasi ne vieną, o 21 automobilį.

Tačiau šio centro atstovas A.Petrošius, net ir remiamas sunkiai nuginčijamų skaičių, LŽ žurnalisto svarstymus vertino kaip neturinčius pagrindo. "Patikėkite, mūsų verslas - tikrai ne automobiliai. Nemanau, jog su mumis dirbančios firmos ar su jais dirbantys mūsų darbuotojai iš to kaip nors pelnytųsi", - sakė pašnekovas.

Lietuviškas fenomenas

Tarp tų mašinų, kurias išsinuomojo Registrų centras, keista matyti "Moller Auto" tiekiamus "Volkswagen Jetta". Mat Viešųjų pirkimų įstatymas (tai įrašyta ir paties Registrų centro konkurso sąlygose) Konkurencijos tarybos sankciją gavusioms bendrovėms draudžia trejus metus dalyvauti valstybės vardu skelbiamuose konkursuose.

Konkurencijos taryba bendrovę "Moller Auto" už Konkurencijos įstatymo pažeidimus buvo nubaudusi 1,3 mln. litų bauda 2010-aisiais. Bet, atrodo, "Volkswagen" atstovei tai nėra kliūtis valstybei ar jos įmonėms įsiūlyti bendrovės pardavinėjamus automobilius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"