TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vežėjams geležinkeliais - vienodos verslo sąlygos

2006 12 07 0:00
Nuotrauka: © "Lietuvos žinios"

Apie šalies geležinkelininkų laimėjimus, problemas, perspektyvas pasakoja AB "Lietuvos geležinkeliai" generalinis direktorius Stasys DAILYDKA.

- Vertinant bendrovės darbą statistikos požiūriu, atrodo, ji klesti. Juk "Lietuvos geležinkeliai" - tai beveik 11 tūkstančių darbuotojų, dešimtys milijonų tonų kasmet vežamų krovinių, milijardinė apyvarta. Iš tikrųjų padaryta daug, bet netrūksta ir problemų.

- 2001-2005 metais į Lietuvos geležinkelių ūkio modernizavimą investuota daugiau nei 1,5 milijardo litų. Dauguma šių lėšų - apie 70 proc., t. y. daugiau nei milijardas litų, skirta infrastruktūrai: kapitališkai suremontuoti pagrindiniai keliai - tarptautiniai koridoriai, tiltai, klojama saugesnė automobilių transportui guminė danga pervažose, modernizuotos traukinių eismo valdymui būtinos signalizacijos, automatikos, telekomunikacijos sistemos, renovuojami keleivių rūmai, stotys.

Turime gana patikimus ir saugius kelius, nors tikrai suprantame, jog šimtu procentų nesame apdrausti nuo nelaimės: na kad ir žmogiškasis faktorius - jis visada išliks.

Šiandien mūsų rūpestis - riedmenys, pirmiausia, lokomotyvai ir vagonai kroviniams vežti. Juk didžiąją bendrovės pajamų dalį gauname iš krovinių vežimo veiklos, ji bendrovei yra pelninga. Iki 2009 metų bendrovės krovinių vežimo riedmenų parkas bus atnaujintas, modernizuotas: įsigysime 34 šiuolaikiškus "Siemens" lokomotyvus, turimus senus motorvežius modernizuosime pakeisdami jų jėgaines naujomis, ekonomiškomis.

Deja, keleiviams vežti skirtų riedmenų parko taip greitai atnaujinti nepajėgsime. Keleivių vežimas - bendrovei nuostolinga veikla, iš jos kasmet patiriamus daugiau nei 100 milijonų litų nuostolius dengiame bendrovės pajamomis. Europos Sąjungos šalyse keleivių vežimo veikla yra traktuojama kaip valstybės socialinis įsipareigojimas gyventojams ir finansuojama šalies biudžeto lėšomis. Mūsų valstybės biudžete taip pat turės atsirasti lėšų šiai nuostolingai veiklai finansuoti, juk nuo kitų metų, liberalizavus geležinkelių sektorių, mūsų bendrovė privalo turėti vienodas su kitais vežimo rinkos dalyviais ir teisines, ir ekonomines sąlygas.

Nors keleivių vežimo veikla nuostolinga, investuojame į keleivių vežimo paslaugas, modernizuojame savo keleivinius traukinius, jau 2007 metais planuojame paleisti modernius dviaukščius keleivinius traukinius, kursuosiančius maršrutu Vilnius-Kaunas.

- Geležinkelių bendrovė - monopolininkė. Kaip žiūrite į geležinkelių sektoriaus liberalizavimą?

- Geležinkelių paslaugų rinka bus liberalizuota, tam rengiamės, tačiau, kaip minėjau, visiems rinkos dalyviams - vežėjams - turi būti sudarytos vienodos sąlygos.

Europos Sąjungoje veikia dviejų tipų geležinkelių sistemos. Integrali sistema, kai geležinkelių infrastruktūros priežiūrą, krovinių, keleivių vežimo paslaugas teikia viena arba holdingo tipo įmonė. Kito tipo sistema - tuos pačius darbus vykdo savarankiškos įmonės.

ES direktyvos leidžia šalims pasirinkti bet kurią geležinkelių valdymo sistemą, bet visos ES šalys privalo atskirti infrastruktūros, krovinių, keleivių vežimo veiklų apskaitą. Lietuva šį reikalavimą jau yra įvykdžiusi, tad reikia tik nuspręsti, kokia sistema bus efektyvesnė mūsų sąlygomis. Būtina įvertinti, kad Lietuvos geležinkelių sektorius turi savo specifiką.

Birželį Seimas priėmė ypač svarbų sprendimą - Geležinkelių transporto kodekse įtvirtino nuostatą, kuria išsaugotas vežimas tranzitu ir užkirsta galimybė jį perimti trečiųjų šalių kontroliuojamiems vežėjams. Krovinių vežimas tranzitu į Kaliningradą, valstybės kontroliuojama veikla, pavesta AB "Lietuvos geležinkeliai".

Infrastruktūros valdymas, keleivių, krovinių vežimas tranzitu į Kaliningradą - tai veiklos sritys, tiesiogiai kontroliuojamos valstybės. Kyla klausimas, ar efektyvu skaidyti valstybės valdomą bendrovę "Lietuvos geležinkeliai" į tris atskiras valstybines įmones? Kaip bus derinami įsteigtų įmonių interesai: juk jie, nors ir vienodai svarbūs, yra gana skirtingi. Ar tai neturės įtakos paslaugų kainoms, veiklos efektyvumui?

Vieno ar kito valdymo modelio pasirinkimas turės esminės įtakos tolesnei Lietuvos geležinkelių veiklai, jos efektyvumui. Sprendimas dėl restruktūrizacijos turi būti ekonomiškai pasvertas.

- Na, ir dar vienas amžinas klausimas - krovinių vežimo tarifai...

- Klaipėdos uostininkai priekaištauja dėl pernelyg didelių tarifų, kurie esą stabdo krovinių srauto į Klaipėdos uostą didėjimą. Nors Lietuvoje kainos (darbo užmokestis, degalų ir kitos kainos) didesnės negu Rusijoje, mūsų krovinių vežimo tarifai į Klaipėdos uostą yra gerokai mažesni už Rusijos geležinkelių tarifus į Kaliningrado uostą.

Prognozuojame, kad 2007 metais krovinių vežimo mastas, palyginti su šiais metais, sumažės 3,6 mln. tonų. Tai lemia "Mažeikių naftos" problemos, naftos produktų tranzito iš Baltarusijos sumažėjimas (Rusijos vežėjai stengiasi naftą gabenti per savo uostus), taip pat naujos keltų linijos tarp Sankt Peterburgo ir Kaliningrado atidarymas. Dėl minėtų priežasčių vežant krovinius šiandien galiojančiais tarifais bendrovės pajamos mažėtų apie 77,5 mln. litų.

Beje, maždaug 63 mln. litų didės bendrovės išlaidos dėl darbo užmokesčio kėlimo, degalų kainų didėjimo, kitų išlaidų.

Bendrovės pajamos, palyginti su šiais taip pat ne pačiais sėkmingiausiais metais, sumažėtų 140,6 mln. litų. Taigi apskaičiavome, jog norėdami, kad bent jau nesumažėtų šių metų pajamos, turėtume kelti tarifus už vieną krovinių toną 13,5 proc., tačiau apsiribosime 8-10 procentų.

Mūsų tarifų politikai didelės įtakos turi kaimyninių šalių geležinkelių veiksmai, tad geriausia tarifus lyginti su kaimynų tarifais. Antai Latvijos geležinkelių bendrovė šiemet padidino tarifus penktadaliu, kitais metais ketina didinti dar 10 procentų. Rusijos geležinkeliai pastaraisiais metais vežimo per Rusijos uostus tarifus kasmet kėlė 12 proc., tiek pat numato didinti ir 2007-aisiais. Baltarusijos geležinkelių įmonė 2006 metų spalio mėnesio tarifus pakėlė 10-18 procentų.

- Pastaruoju metu bendrovė buvo linksniuojama dėl mažų atlyginimų Vaidotų geležinkelio stotyje. Jūs minėjote didėsiančias bendrovės išlaidas dėl darbo užmokesčio. Ar čia nėra prieštaravimo?

- Jeigu jau prakalbome apie atlyginimus, štai keli skaičiai: dar 2001 metais mūsų atlyginimų vidurkis buvo mažesnis negu Lietuvos, šiandien jis gerokai pastarąjį viršija ir yra daugiau nei 1900 litų, o ateinančiais metais turėtų didėti iki 2100-2200 litų. Suprantama, dėl diegiamų šiuolaikiškų technologijų, geriau organizuojamos veiklos mažėjo darbuotojų skaičius, didėjo darbo našumas.

Bendrovėje šiuo metu dirbantys žmonės, galima drąsai sakyti, - tikri savo srities profesionalai, išmanantys, vertinantys savo darbą ir už tai turintys gauti atitinkamą atlyginimą.

Šiandien jau susiduriame su rimta problema: kvalifikuoti darbuotojai vyksta ieškotis darbo į Vakarų Europą. Tokios profesijos kaip energetiko, elektriko, mechaniko, mašinisto ir daugelis kitų yra nepaprastai paklausios, todėl norėdami išlaikyti specialistus, pritraukti jaunus žmones privalome didinti atlyginimus, rūpintis darbuotojų kvalifikacijos kėlimu, siūlyti įvairias socialines lengvatas.


AB "Lietuvos geležinkeliai" generalinis direktorius Stasys Dailydka:

"Liberalizavus geležinkelių sektorių "Lietuvos geležinkeliai"

privalo turėti vienodas su kitais vežimo rinkos dalyviais ir teisines, ir ekonomines sąlygas.

Medžiaga parengta bendradarbiaujant su AB "Lietuvos geležinkeliai"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"