TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vežėjų ginčuose vėl šmėžuoja Rusijos šešėlis

2013 10 28 6:00
Baiminamasi, kad Rusija Lietuvos vežėjams nori primesti tik kaimynams naudingą TIR sistemos analogą.  Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotraukos

Praėjusią savaitę per vieną radijo stotį nuskambėjusi Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos (LVDK) generalinio direktoriaus Dano Arlausko mintis, kad šalia dabar veikiančios nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ turėtų atsirasti ir jos konkurentė „Linava2“, sukėlė naują ginčų bangą krovinių vežėjų gretose. Dalis jų spėja, kad tai – dar viena Rusijos inicijuoto informacinio ir prekybinio karo prieš Lietuvą siekiant susiaurinti mūsų šalies verslo rinkas apraiška.

D.Arlauskas savo nuomonę pareiškė kalbėdamas apie neva per dideles „Linavos“ pardavinėjamų TIR knygelių kainas. „Pati „Linava“ pakėlė TIR knygelių kainas. Problema yra sisteminė: valstybė kai kurioms asociacijoms suteikė išskirtines teises ir be jų paslaugų negali funkcionuoti joks kitoks verslas. Nes jeigu atsirastų, pavyzdžiui, konkurencija, būtų „Linava“ ir „Linava 2“, arba dar kas nors, kainodara būtų tokia, kad automatiškai kristų kainos ir nebūtų problemų“, – radijo stoties „Laisvoji banga“ eteryje sakė D.Arlauskas. Jis siūlė valstybei įsikišti į „Linavos“ veiklą ir taip neva išspręsti nacionalinės vežėjų asociacijos dominavimo klausimą.

Kaip dienraščiui LŽ tvirtino „Linavos“ viceprezidentas Mečislovas Atroškevičius, LVDK kiek anksčiau yra apskundusi „Linavą“ Konkurencijos tarybai, vežėjų asociaciją apspito Valstybinės mokesčių inspekcijos ir kitų tikrintojų būrys. „Tokie gero nelinkintys veiksmai įsiutino vežėjus. Mus tikrino visi – nuo prokuratūros ir Specialiųjų tyrimų tarnybos iki Valstybinės mokesčių inspekcijos ir Seimo. Mano nuomone, tokiomis priemonėmis kruopščiai, gerai koordinuojant trikdoma „Linavos“ veikla, stengiamasi sugriauti TIR sistemą. Atsilaikėme. Tačiau netrukus – vėl tas pats. Dabar mus tikrina Konkurencijos taryba – ar ne per didelės TIR knygelių kainos?“ – teigė M.Atroškevičius.

Pasak jo, gal ir yra svajojančiųjų perimti asociacijos funkcijas, tačiau „Linava“ priklauso tarptautinei vežėjų organizacijai IRU, kuri vienija 68 pasaulio šalis. Ir nė vienoje jų nėra taip, kad kartu egzistuotų dvi TIR sistemą administruojančios nacionalinės vežėjų organizacijos. TIR knygelių kainos yra visada derinamos su pagrindine organizacija IRU, kuri ir rekomenduoja jų dydį. Be to, anot viceprezidento, TIR knygelių kaina neseniai buvo sumažinta, o ne padidinta, kaip teigia D.Arlauskas.

G.Rainys: „Šiuo metu įsivelti lietuviams į tarpusavio ginčus yra mažų mažiausiai nekompetentinga."/Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

TIR pamatus judina Rusija?

M.Atroškevičiaus teigimu, yra požymių, kad „skaldyk ir valdyk“ taktiką dabar bando taikyti ir Rusija, kur šios šalies Federalinės muitinės tarnybos užsipulta Rusijos vežėjų asociacija ASMAP kenčia valstybinių tikrintojų reidus. Rusijos muitinės vadovas grasina nuo gruodžio 1 dienos nebepratęsti sutarties su ASMAP ir atvirai prabilo apie tai, kad pati valstybė galės išspręsti muitinės garantijų klausimą.

Nepaisant Jungtinių Tautų (JT) ir Europos Komisijos protestų dėl TIR konvencijos pažeidimų, jau penkiose Rusijos muitinės valdybose – Tolimųjų Rytų, Uralo, Pavolgio, Sibiro ir Šiaurės Kaukazo – iš vežėjų reikalaujama pateikti papildomas garantijas, nors jie ir turi TIR knygeles. „Kaip tai atrodo? Vietos pareigūnai stabdo automobilius ir reikalauja sumokėti papildomą užstatą, kuris kartais siekia ir 12 tūkst. JAV dolerių (31,2 tūkst. litų), nors vežėjas turi galiojančią TIR knygelę, už kurią jau sumokėtas mokestis. Mūsų vežėjams vežti krovinius į rytinę Rusijos dalį tampa nuostolinga, jų vietą užima vietinės krovinių gabenimo bendrovės, – dabartinius darbo Rytų rinkose ypatumus atskleidė „Linavos“ atstovas. - Sutapimas ar ne, tačiau maždaug tuo pat metu vėl suaktyvėjo ir demokratiniu keliu išrinktai asociacijos vadovybei oponuojantis judėjimas „Už skaidrumą „Linavoje“, ir vos keleto vežėjų interesams atstovaujanti LVDK. Siūlymas įkurti „Linavą 2“ skamba labai keistai. Jau nekalbu apie tai, kad kištis vienos, su transporto verslu iš esmės nesusijusios asociacijos vadovams į vežėjų darbą yra mažiausiai nekorektiška.“

M.Atroškevičiaus nuomone, tokį elgesį galbūt skatina du motyvai. „Gali būti, kad mus puolantys žmonės nėra skaitę, kas rašoma 1975 metais JT priimtoje TIR konvencijoje, arba perskaitė ir nesuprato joje išdėstytų nuostatų. Tačiau labiau tikėtinas antras motyvas – „Linavos“ oponentai tiesiog apsimeta, kad nesupranta, ką perskaitę, nes kažkam tai yra labai naudinga“, – svarstė dienraščio LŽ pašnekovas.

Savų karas prieš savus

Tai, kad TIR sistemos puolimas gali būti organizuotas tarptautiniu mastu, rodo ir publikacijos Rusijos žiniasklaidoje. Pavyzdžiui, pastaruoju metu įvairiuose kaimynės šalies portaluose cituojamas ekspertu prisistatantis Lietuvos nacionalinio verslo konfederacijos (LNVK) Transporto komiteto pirmininkas Sigitas Česnavičius. Įtarimų kelia jau vien jo visuomeninės pareigos, nes LNVK internetiniame puslapyje nėra užsimenama apie jokius komitetus. Užtat tikras ar tariamas jo vadovas pliekia Lietuvą. Vežėjus suklusti privertė S.Česnavičiaus pareiškimais paremtas spalio 3 dieną Kaliningrad.ru išspausdintoje publikacijoje „Ekspertas: Lietuvai nenaudinga blokada į Kaliningrado sritį“ paskelbtas teiginys: „(...) yra patikimų duomenų apie tai, kad rusams priklausantys sunkvežimiai Rusijos muitinėse tikrinami netgi kruopščiau nei lietuvių transportas“. Tas pats „ekspertas“ S.Česnavičius mušasi į krūtinę, kad Lietuvoje „daug mūsų nepadarytų darbų, nepakanka susikalbėjimo tarp vežėjų, Susisiekimo ministerijos, Lietuvos muitinės“.

Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) generalinis direktorius Gediminas Rainys atkreipė dienraščio LŽ dėmesį, kad šiuo metu įsivelti lietuviams į tarpusavio ginčus yra „mažų mažiausiai nekompetentinga“. „D.Arlausko pareiškimai, matyt, buvo padiktuoti to, kad šiemet baigiasi Rusijos nacionalinės vežėjų asociacijos ASMAP sutartis su Rusijos federaline muitinės tarnyba dėl garantinės sistemos, kuri iki šiol rėmėsi TIR konvencija. Po Naujųjų metų ji gali būti ir kitokia – pavyzdžiui, tokia, kokia šiuo metu tarpusavyje vadovaujasi Rusija ir Kinija. Manau, turinti gerus ryšius su Rusija „Linava“ priims abiem pusėms palankų sprendimą. D.Arlausko pasiūlymas yra nekompetentingas vien dėl to, kad išplaukė, matyt, iš vidinių konjunktūrinių žaidimų, o ne iš rimtos tarptautinės padėties analizės“, – padėtį įvertino G.Rainys.

D.Arlauskas: „Mane tikrai neteisingai suprato."

KOMENTARAS

D.Arlauskas: „Manęs nesuprato“

Dienraščiui LVDK generalinis direktorius D.Arlauskas tvirtino, kad kalbėdamas „Laisvosios bangos“ eteryje jis turėjo galvoje visai ne tai, kas dabar mėginama jam įdėti į lūpas. „Mane tikrai neteisingai suprato (dėl pasiūlymo įkurti „Linava 2“ - aut.). Tai buvo metafora. Tokias žurnalistai naudoja, kad sustiprintų kokio nors posakio efektą. Kalbėdamas tiesioginiame eteryje aš irgi panašiai pasielgiau. Aš tiktai turėjau omenyje, kad jei situacija nebūtų valdoma, tik per konkurenciją galima būtų numušti kainas (TIR knygelių – aut.). Tikrai tikiu, kad Lietuvoje visi šie reikalai susitvarkys“, - teigė konfederacijos vadovas.

Anot jo, iš tikrųjų tokioje mažoje valstybėje, kokia yra Lietuva, kalbėti apie antros nacionalinės vežėjų organizacijos įkūrimą yra neverta ir beprasmiška. "Dar daugiau: net neįsivaizduojame, kad kokių nors funkcijų čia galėtų imtis LVDK – net kalbos negali būti. Konfederacija, kaip organizacija, yra visai kitos prigimties. Labai apgailestauju, kad radijo laidoje mano panaudota metafora buvo suprasta labai tiesmukai, ir tai sukėlė tam tikrą pasipiktinimą“, - sakė D.Arlauskas.

Jis tikino, kad LVDK ir su konfederacija bendradarbiaujančiam judėjimui „Už skaidrumą „Linavoje“ rūpi tik viena – kad TIR knygelių kainos būtų tokios pačios, kaip ir aplinkinėse valstybėse. „Dėl mūsų veiksmų derinimo su Rusija – visiška nesąmonė. Tokių užkulisinių kalbų net neturėčiau komentuoti, tačiau žmonės privalo žinoti tiesą. TIR knygelių kaina ir Rusijos žaidimai - dvi visiškai skirtingos, niekaip nesusijusios temos, ir jų tikslai visiškai nesusiję. Tai sąmokslo teorija, neturinti jokio realaus pagrindo“, - sakė LVDK vadovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"