TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

VGTU docentas: miestai serga įvairiomis viešojo transporto ligomis

2013 11 28 13:22
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Vilniaus viešojo transporto „architektas“ Kastytis Lubys ketvirtadienį konferencijoje didžiavosi pasiekimais. Tačiau universiteto docentas– vyr. mokslo darbuotojas daktaras Andrius Jaržemskis išvardijo tris būtinus dalykus, reikalingus sveikai viešojo transporto sistemai užtikrinti. O iki visų trijų kriterijų užtikrinimo Vilniui dar tolokai.

Vardijo pranašumus

Liberalai ketvirtadienį organizavo konferenciją „Kuria kryptimi mus veža sostinės viešasis transportas?“, kadangi po 2013 metais įgyvendintos viešojo transporto pertvarkos Vilniuje iki šiol aptarinėjami naujosios sistemos trūkumai.

Vilnius miesto savivaldybės Viešojo transporto projekto optimizavimo darbo grupės vadovas K.Lubys sakė, kad miesto viešojo transporto priemonių amžius yra „garbus“ – 15-18 metų. Jo teigimu, nors tiek teoriškai, tiek praktiškai sena transporto priemonė gali būti nepatraukli, Vilniaus transportas esą yra pajėgus aptarnauti esamus keleivių srautus.

K.Lubio tikinimu, po reformos viešojo transporto sistemoje „atsirado stuburas“ – šeši greitieji autobusų maršrutai. Iš viso Vilniuje – 96 maršrutai; neliko saugumo keliuose nesilaikiusių maršrutinių taksi. Tam, kad greitieji autobusai būtų tikrai greiti, įrengtos naujos gatvių juostos. Vilniečio kortelės, K.Lubio teigimu, tampa vis populiaresnės. Optimizavus transporto sistemą, tikėtasi sutaupyti apie 20 mln. litų per metus. K.Lubio teigimu, pajamos už bilietus stabiliai auga. Ekonominis svertas – gerokai brangeni bilietai įsigyjant pas vairuotoją, – pasak K.Lubio, padeda išgyvendinti praktiką versti vairuotojus dirbti spaudos kioskelio darbuotojo darbą. „Kai vairuotojas turėdavo stotelėje pardavinėti bilietus, būdavo vėlavimai, nusidriekdavo eilutė. Dabar normalizavomės“, – sakė savivaldybės atstovas.

Receptas sveikai transporto sistemai

Vilniaus Gedimino technikos universiteto docentas – vyr. mokslo darbuotojas daktaras Andrius Jaržemskis buvo pakviestas papasakoti apie kitų šalių patirtį organizuojant viešąjį transportą. Jis pabrėžė, jog yra trys būtinos sąlygos viešojo transporto sistemos sveikatai užtikrinti. Pirmoji – integruotas viešojo transporto valdymas, antroji – tvarus viešojo transporto finansavimas, ir trečioji – sutartys su operatoriais.

„Europoje yra daug miestų, kuriuose tą sistema nėra sveika. Vieni serga spūstimis, kiti – per didelėmis kainomis, kurių negali sumokėti socialiai jautrioms visuomenės grupėmis, dar kiti – finansavimo nepritekliumi ir dar daugeliu ligų“, – sakė A.Jaržemskis.

Integruotas viešojo transporto valdymas reiškia, kad būtinas visų didmiesčio teritorijų gyventojų susisiekimo kompleksiškas valdymas paslaugų kokybei užtikrinti. Jeigu sistemos planuotojas neturi pakankamai įgaliojimų sutvarkyti problemą, administraciniu požiūriu neapima teritorijos, kurioje yra problema, tai transportui sudaro didelį iššūkį. Dažnai šios problemos susijusios su periferijomis.

Tvarus viešojo transporto finansavimas, antrasis sveikos sistemos garantas, susijęs su nuostata, kad miesto transportas negali savęs atpirkti. „Subsudijos visuomet bus reikalingos, tik klausimas, iš kur jos imamos. Yra trys būdai: per proporcingą lėšų paskirstymą iš mokesčių, nukreipiant juos į nuostolių kompensvimą; per tikslinį apmokestinimą tiems, kurie juo naudojasi (pavyzdžiui, viename Prancūzijos regione įmonės, utrinčios virš 9 darbuotojų, moka transporto mokestį, kuris padengia 39 proc. visų kaštų); iš šalutinių paslaugų, kaip reklama“, – kalbėjo A.Jaržemskis.

2007 metų Europos Sąjungos direktyva numato teisinius rėmus dėlvežėjų konkuravimo, jos tikslas – kad konkurencija mažintų sistemos kaštus ir subsidijų poreikį gerinant paslaugų kokybę. Direktyva nėra griežtai įpareigojanti veikti vienaip ar kitaip, tačiau, ja besivadovaujant, išties veikia, teigė A.Jaržemskis, kalbėdamas apie trečiąjį recepto sveikai transporto sistemai komponentą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"