TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Viešajam transportui gresia monopolis

2011 11 02 9:29

Sostinės valdininkai užsimojo pakoreguoti maršrutinių taksi veiklos žemėlapį ir išguiti "mikriukus" iš Vilniaus centro. Privatūs keleivių vežėjai baiminasi, kad toks valdžios žingsnis sužlugdys jų verslą.

Nei rekordiškai brangūs degalai, nei įvairios socialinės reklamos kol kas negali pakeisti Lietuvos didmiesčių gyventojų įpročių - jie niekaip nenori iš nuosavų mašinų persėsti į viešąjį transportą. Pernai Europos Komisijos užsakymu atliktas tyrimas atskleidė, kad daugiau kaip pusė vilniečių į darbą važiuoja automobiliu, o penktadalis išvis nesinaudoja nei troleibusais, nei autobusais. Todėl mieste zujantis valdiškas viešasis transportas patiria nuostolių - kai kuriais maršrutais autobusai ir troleibusai kursuoja apytuščiai.

Tai žinodama sostinės savivaldybė skuba imtis priemonių, kad bent kiek pakylėtų viešąjį transportą iš finansinės duobės. Vilniaus valdžia nekeičia savo pozicijos ir nuo Naujųjų nori uždrausti "mikriukams" važiuoti per centrinę miesto dalį. Valdininkai siekia, jog ten, kur keleivių srautai didžiausi, kursuotų tik valstybinis viešasis transportas.

Siūlo važiuoti aplinkui

Vilniuje daugiau kaip dešimtmetį keleivius vežiojantys maršrutinių taksi įmonių vadovai iš sostinės savivaldybės sulaukė įspėjimų, kad nuo kitų metų pradžios bus koreguojami maršrutai, kertantys centrinę miesto dalį. Kitaip sakant, per centrą kursuojantys "mikriukai" po Naujųjų turės riedėti aplinkiniais keliais. Tokių korekcijų Vilniaus valdžia esą imasi tam, kad sumažėtų pagrindinių miesto arterijų apkrova ir nebūtų dubliuojami viešojo transporto maršrutai.

Savivaldybės sprendimą privatūs vežėjai vertina ne kaip siekį tobulinti merdinčią viešojo transporto sistemą, o kaip bandymą monopolizuoti keleivių vežimo verslą. Jų teigimu, šio sumanymo iniciatoriai nori sudaryti nepakeliamas sąlygas ir taip išguiti "mikriukus" iš miesto.

"Miesto valdžia teigia, jog mūsų nežlugdo, o tik nori, kad pakeistume kai kuriuos maršrutus. Atrodo, tarsi nieko bloga, bet iš tiesų viskas yra kur kas blogiau. Pagal savivaldybės peršamą naują sutartį mums siūloma vežti žmones aplinkiniais keliais. Juk ir taip aišku, kad ten keleivių nebus - tie, kas vyksta į centrą, aplinkui nevažiuos. Žmonėms bus nepatogu, mums - nenaudinga. Taigi sostinės valdininkai tarsi ir siūlo alternatyvą, bet tai ne alternatyva, o paprasčiausias verslo žlugdymas", - LŽ sakė vienos iš keturių sostinėje keleivius vežančių maršrutinių taksi įmonių "Transrevis" vadovas Vladas Dapkus.

Įžvelgia monopolio grėsmę

Koks likimas kitąmet laukia privačių keleivių vežėjų sostinėje, negalėjo pasakyti ir Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis. Jis LŽ tvirtino, kad iki šiol nežino tikslių valdžios užmojų ir negali prognozuoti, kaip susiklostys situacija artimiausiu metu. Tačiau optimizmu pašnekovas netryško, nes tai, ką dabar vežėjams siūlo Vilniaus savivaldybės valdininkai, anot jo, primena pasityčiojimą.

"Valdininkų pozicija tarsi ir aiški - jie siekia, kad "mikriukai" nedubliuotų viešojo transporto maršrutų ir "nesimaltų" po centrą. Mums sakoma, esą jei pakoreguoti maršrutai keleiviams netiks, jie visada turės alternatyvą - galės rinktis autobusus ir troleibusus. Bet aš, kaip pilietis, jokios alternatyvos nematau - tik monopolį. Juk siūlymą naudotis vien viešuoju transportu vargu ar galima vadinti alternatyva", - kalbėjo S.Matulionis.

Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas kol kas negali pasakyti, kaip baigsis ginčai ir derybos su sostinės valdžia. Susitikimas su savivaldybės atstovais buvo numatytas praėjusį ketvirtadienį, tačiau valdininkai netikėtai jį atšaukė ir nukėlė vėlesniam laikui. Tačiau S.Matulionis patikino, jog vežėjai nenuleis rankų ir sieks, kad "mikriukai" ir toliau galėtų važiuoti kaip važiavę. O jei miesto valdžia nesušvelnins savo pozicijų, maršrutinių taksi įmonių vadovai žada apskritai nutraukti veiklą ir įsilieti į gausias bedarbių gretas. Skaičiuojama, kad įmonėms atsisakius važinėti savivaldybės pasiūlytais maršrutais, be darbo liktų apie 200 vairuotojų.

Maršrutų nenaikins, tik koreguos

Vilniaus savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento direktorius Virginijus Pauža kategoriškai paneigė, jog savivaldybė savo sprendimais nori eliminuoti privačius keleivių vežėjus. Jis LŽ tvirtino, kad "mikriukų" niekas nenaikins, o tokios kalbos esą gali būti naudingos tik žmonių vežimu užsiimančių įmonių savininkams ir vadovams. "Niekas nebando visiškai atsisakyti mikroautobusų. Yra sprendimas peržiūrėti visus jų maršrutus, todėl privalu skelbti vežėjams naują maršrutų, kuriuose bus įvesta šiokių tokių pakeitimų, konkursą", - dėstė V.Pauža.

Dabartinė praktika, kai "mikriukai" iš tolimesnių rajonų atveža keleivius iki miesto centro, bet vykdami toliau visiškai dubliuoja autobusus ir troleibusus, anot pašnekovo, yra ydinga. Esą taip neturėtų būti, nes mikroautobusai privalo atlikti privežimo funkciją, o ne dubliuoti miesto viešąjį transportą. "Naujos sutartys vežėjams jau išsiųstos. Kas jas pasirašys, galės tęsti veiklą pagal šiek tiek kitokias taisykles, o kas nepasirašys - turės pasitraukti. Paskelbus konkursą jų vietą užims kiti", - LŽ aiškino V.Pauža.

Prieš keleivių valią

Nors gyventojai negaili kritikos nuolat skubantiems ir dažnai pavojingai manevruojantiems maršrutinių taksi vairuotojams, jų paslaugų neišsižada. Pasak S.Matulionio, vilniečiai įpratę prie dabartinių "mikriukų" maršrutų ir nenori, kad jie būtų keičiami. Esą tai patvirtina jau bemaž mėnesį renkami keleivių parašai. Žmonės noriai pasirašo peticijas prieš maršrutų uždarymą.

"Mano žiniomis, jau surinkta apie 10 tūkst. parašų. Keleiviai išsakė savo valią. Jie nenori, kad būtų keičiami dabartiniai maršrutai. Jei miesto valdžia nepakeis savo nuomonės, mes tikrai nepratęsime sutarčių. Tad vilniečiai ir miesto svečiai bent kurį laiką liks be "mikriukų" ir turės rinktis ne itin patogų viešąjį transportą", - pabrėžė S.Matulionis.

Jam pritarė ir bendrovės "Transrevis" vadovas. V.Dapkus sakė, kad suprastų ir pateisintų valdžios užmojus išguiti "mikriukus", jei Vilniuje ne popieriuose, bet realiai funkcionuotų patogi viešojo transporto sistema. "Ne visi žmonės linkę važinėti autobusais ar troleibusais. Šiandien tai nėra patogu, nes iš kai kurių rajonų patekti į miesto centrą įmanoma tik persėdus iš vienos transporto priemonės į kitą. Valdžia kalba apie utopinius projektus - tramvajų, metro linijas, tačiau nieko nedaro, kad būtų sukurta patogi viešojo transporto sistema. Kol jos nėra, nepatogumus iš dalies kompensuoja maršrutiniai taksi. Taigi jei mieste jų neliks, gyventojai tikrai pajus nepatogumų", - LŽ tvirtino V.Dapkus.

Viešasis transportas pasiligojęs

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto inžinerijos fakulteto docentas Saugirdas Pukalskas LŽ neneigė, jog sostinės viešojo transporto sistema turi daug minusų, bet nesiryžo vertinti, ar miesto valdininkų noras išguiti iš Vilniaus centro maršrutinius taksi yra gerai apgalvotas, ar nemotyvuotas sprendimas.

"Jei kalbėtume apie eismo saugumą, "mikriukų" eliminavimas būtų sveikintinas, nes puikiai matome, kad šių transporto priemonių vairuotojai važinėja mieste kaip nori, neretai ignoruoja Kelių eismo taisykles, pavojingai manevruoja. Kita vertus, uždraudus maršrutiniam taksi įvažiuoti į centrinę sostinės dalį, vargu ar tai būtų patogu keleiviams", - svarstė S.Pukalskas.

VGTU Transporto inžinerijos fakulteto docentas neneigė, jog šiandien viešasis transportas nėra tinkamai išplėtotas, todėl žmonės ieško alternatyvų ir nesiveržia važinėti tik autobusais ar troleibusais. Pasak jo, ieškoti kitų galimybių keleivius verčia nelankstūs maršrutų grafikai ir santykinai didelės važiavimo kainos.

"Du svarbiausi kriterijai, kurie skatina gyventojus dažniau rinktis viešąjį transportą, - tai patogumas ir pigumas. Dabar nė vieno jų neturime. Bilietai gana brangūs, trūksta patogių maršrutų, nėra lanksčios keleivių vežimo sistemos. Neretai vykti į darbą automobiliu yra pigiau ir paprasčiau nei troleibusu ar autobusu. Kol taip bus, žmonės tikrai nedegs noru naudotis viešuoju transportu ir prisidėti prie aplinkos tausojimo bei švaresnio miesto kūrimo. Tiesą sakant, nematau ženklų, kad gyventojai netolimoje ateityje noriai rinktųsi viešąjį transportą", - su LŽ savo mintimis dalijosi S.Pukalskas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"