TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vilkikai oro neterš, o valys

2013 12 10 6:00
Gamintojo nuotrauka

Nuo kitų metų Europos Sąjungos (ES) valstybėse, tarp jų ir Lietuvoje, registruojami nauji sunkvežimiai, kurių svoris didesnis nei 6 tonos, privalės atitikti naująjį „Euro 6“ standartą. Sugriežtinti aplinkosaugos reikalavimai – gera žinia vilkikų gamintojams ir pardavėjams. 16 tonų ir didesnių galiūnų pardavimas Lietuvoje šiemet išaugo apie 13 procentų. Bendrai prekyba sunkvežimiais, kuriems taikomi naujieji reikalavimai, Baltijos šalyse didėjo maždaug penktadaliu.

Lietuva turbūt vienintelė ES šalis, kur parduotiems trims naujiems lengviesiems automobiliams tenka vienas naujas vilkikas. Toks santykis atspindi du dalykus: Lietuva vežėjų veiklos mastais toli pranoksta kitas dvi Baltijos seses. O skaičiuodami, kiek parduota lengvųjų automobilių, ryjame estų dulkes. Estijoje vienai naujai šalyje registruojamai naudotai mašinai tenka vienas naujintelaitis automobilis, o Lietuvoje šis santykis dešimteriopai prastesnis.

Tačiau šįkart – apie sunkųjį transportą. Kaip rodo naujausi sunkvežimių pardavėjų duomenys, šiemet Baltijos šalių logistikos bendrovės iš viso įsigis daugiau nei 6 tūkst. naujų vilkikų, pernai Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje jų parduota 4804.

„Didėjantį vilkikų pardavimą lemia du veiksniai. Pirmiausia, nuo 2014 metų sausio pereinama prie ekologiškesnio „Euro 6“ standarto. Antra, Lietuvos vežėjų bendrovės šiemet ir toliau agresyviai didino vežimo apimtį, o tam reikia naujų transporto priemonių. Jei pažvelgtume į visą Europos kelių logistikos rinką, vis didesnė vežimo dalis atitenka rytinėms ES šalims, o Vakarų Europos vežėjų veiklos mastas pamažu menksta“, - LŽ sakė MAN sunkvežimiais prekiaujančios bendrovės „Adampolis“ pardavimo vadovas Audrius Lukošius.

Pasak pašnekovo, dalis neparduotų „Euro 5“ standarto sunkvežimių, gavus Valstybinės kelių transporto inspekcijos pritarimą, bus parduoti ir įregistruoti kitąmet. Tačiau stambiausių sunkvežimių pardavėjų sandėliuose jų likę vos keli šimtai. Gamintojai, be abejo, ir toliau gamins „Euro 4“ ir „Euro 5“ standartus atitinkančius vilkikus, tačiau jie bus skirti trečiųjų šalių rinkoms, kuriose taikomi menkesni aplinkosaugos apribojimai.

Veikia kaip oro filtrai

Mažiau išmanantiems kelių logistikos rinką asmenims, derėtų priminti, kad naujieji „Euro 6“ standarto reikalavimai nuo sausio 1 dienos bus taikomi tik naujai registruojamiems vilkikams. Anksčiau registruoti senesnio modelio sunkvežimiai ir toliau bus naudojami tol, kol fiziškai susidėvės.

Vežimo bendroves atnaujinti sunkvežimių parką skatina ne vien aplinkosaugos sumetimai, bet ir ekologiškesnėms sunkiojo transporto priemonėms taikomi mažesni kelių mokesčiai. Dalis sunkvežimiais prekiaujančių gamintojų atstovų Lietuvoje verčiasi ir naujų, ir naudotų vilkikų prekyba. Tačiau norintys išlaikyti konkurencingumą vežėjai kasmet turi atnaujinti bent penktadalį autoparko.

„Euro 6“ standartas iš esmės nustatytas siekiant sumažinti dviejų tipų išmetamuosius teršalus: azoto oksidus (NOx) ir kietąsias daleles (PM). Vilkikų išmetamųjų dujų sistemoms numatyti apribojimai yra itin griežti. Vilkikuose gamintojai privalo įrengti dyzelino dalelių filtrą (DPF), kuris sulaikytų net ir mažiausias daleles. Pasak sunkvežimių gamintojų, „Euro 6“ standartas leidžia net penkiskart sumažinti NOx kiekį .

„Metaforiškai galiu pasakyti taip: „Euro 6“ standarto vilkikai, įvažiavę į pramoninius rajonus, jau veikia kaip oro filtras, nes į aplinką išmeta švaresnį orą, nei įsiurbia. Vienintelis parametras, kuris dar lieka pernelyg aukštas ir kurį iš tikrųjų galima tobulinti, yra išmetamo anglies dioksido kiekis. Manau, kad tai bus kitas esminis žingsnis, po ketverių penkerių metų įteisinant „Euro 7“ standartą“, - pabrėžė A.Lukošius.

Kaina kyla dešimtimis tūkstančių

Būtent dėl standartų laikinumo viešai dažnai pasigirsta vežėjų svarstymų, kad skubėti atnaujinti vilkikų parką yra ne visada racionalu. „Euro 5“ standartas gyvavo kiek daugiau nei ketverius metus. Kol kas nežinoma, kiek ilgai aukščiausia kartele bus pripažįstamas naujasis „Euro 6“. Europos Komisija kol kas neužbėga įvykiams už akių ir nėra pateikusi naujų nutarimų dėl dar griežtesnių aplinkosaugos ribojimų vilkikams. Kaip teigia sunkvežimių gamintojai ir pardavėjai, kol kas vyksta tik užkulisinės konsultacijos, tačiau iki oficialių sprendimų priėmimo dar praeis bent keletas metų.

Lietuvoje daugiausia vilkikų pastaraisiais metais parduoda trijų gamintojų – „Mercedes-Benz“, „Volvo“ ir DAF atstovai. Antrajame trejetuke rikiuojasi „Scania“, MAN ir „Iveco“. O likusiems tenka trupiniai nuo pagrindinio pyrago.

„Pardavimas dėl „Euro 6“ standarto šiemet auga vienareikšmiškai. Jei krovininiam transportui tenkančią dalį lygintume su lengvųjų automobilių pardavimu, tai mums prekyba vilkikais yra svarbiausias verslas. Vežimo rinka yra sveika, joje dirbančios bendrovės gali uždirbti, didesnių problemų šiame versle nematau. Įvedus „Euro 6“ standartą vilkikai vidutiniškai brangsta apie 15-20 tūkst. eurų (50-70 tūkst. litų), taigi dalis vežėjų vilkikus įsigijo šiemet, dalis daugiau jų įsigyti ketina kitąmet ar 2015-aisiais, nelygu, kaip planuoja paskirstyti išlaidas transporto parko atnaujinimui“, - pasakojo „Mercedes-Benz“ atstovės Lietuvoje UAB „Silberauto“ krovininių automobilių pardavimo vadovas Paulius Kraučiūnas.

Jautresni dyzelino kokybei

„Volvo Lietuva“ rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus tvirtino, kad nors sunkvežimių paklausą ir paskatino nuo 2014-ųjų įsigaliosiantys „Euro 6“ reikalavimai, iš esmės tai buvo tvarus ir pasvertas poreikis.

„Vežėjai, turintys senesnių transporto priemonių, pasinaudojo proga atnaujinti savo parkus ar vykdyti nuosaikią plėtrą, investuodami ir į mažiau kainuojančius „Euro 5“ sunkvežimius. „Euro 5“ yra aktualiausias Rytų rinkose dirbančioms įmonėms, nes šio emisijos standarto varikliai yra ne tokie jautrūs dyzelino kokybei. Nemaža dalis Lietuvos vežėjų, turintys gana naujus „Euro 5“ parkus ir gabenantys krovinius Europoje, stebi situaciją rinkose, laukia kelių mokesčių tarifų pokyčių ir planuoja „Euro 6“ sunkvežimių pirkimą ateinančiais metais“, - įvertino L.Bričkus.

„Euro 4“ ir „Euro 5“ varikliai turėjo tam tikras tolerancijos ribas, o „Euro 6“ standarto varikliams galima naudoti tik mažo sieringumo (iki 10 ppm) dyzeliną. Pavyzdžiui, „Volvo Trucks" didelio darbo tūrio D11 ir D13 serijos „Euro 6“ varikliuose sujungė selektyvinės katalizės redukcijos sistemą (SCR) ir neaušinamąją išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemą (EGR), juose taip pat montuojamas dyzelino kietųjų dalelių filtras (DPF). Šis sprendimas sunkvežimių išmetimo sistemoje padeda palaikyti pastovią aukštą temperatūrą, reikalingą azoto oksidų ir kietųjų dalelių emisijai mažinti.

Vilkikų gamintojai, be minimalią šiuo metu galimą taršą užtikrinančių technologijų, siūlo ir kitus vilkikus tobulinančius sprendimus. Bevielės transporto parko valdymo ir priežiūros, pagalbinės vairavimo sistemos leidžia sumažinti degalų sąnaudas ir yra didelis žingsnis link aplinkosaugos standartų, numatysiančių dar mažesnę anglies dioksido emisiją, įgyvendinimo. Nemažą potencialą turi nišinės, šiuo metu dar ribotos serijinės gamybos alternatyvių degalų technologijos, pavyzdžiui, metano dujomis ir dyzelinu varomi tolimojo ar regioninio gabenimo sunkvežimiai bei hibridinės transporto priemonės, skirtos distribuciniam gabenimui.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"